Recenze: katastrofální Herkules: Zrození legendy

Vydáno: 22.01.2014 13:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Chcete se dozvědět, jak se zrodila legenda o bájném hrdinovi, polobohovi s nadlidskou silou, Herkulovi? Na to vám odpoví Renny Harlin ve svém posledním akčním fantasy Herkules: Zrození legendy.

Herkules: Zrození legendyRecenzoval/a Václav Limberk dne 22.01.2014 13:00. Chcete se dozvědět, jak se zrodila legenda o bájném hrdinovi, polobohovi s nadlidskou silou, Herkulovi? Na to vám odpoví Renny Harlin ve svém posledním akčním fantasy Herkules: Zrození legendy. Hodnocení: 1.5
Herkules: Zrození legendy
The Legend of Hercules
Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2014 , 99 min.

Režie: Renny Harlin
Scénář: Sean Hood, Renny Harlin
Kamera: Sam McCurdy
Herci: Kellan Lutz, Gaia Weiss, Scott Adkins, Roxanne McKee, Liam Garrigan, Liam McIntyre, Rade Serbedzija, Johnathon Schaech, Luke Newberry, Kenneth Cranham, Mariah Gale, Sarai Givaty, Dimiter Doichinov, Nikolai Sotirov, Radoslav Parvanov

Česká premiéra: 23.01.2014

Hodnocení: 3/10
Herkules: Zrození legendy hodnocení na Kinobox.cz: 43.43 %
Renny Harlin má zkrátka od dob svého megapropadáku Ostrov Hrdlořezů smůlu, která ho neopustila ani u "předem odepsané novinky" Herkules: Zrození legendy. Tento akční spektákl za sedmdesát milionů dolarů prošuměl americkými kiny se sotva znatelnou komerční odezvou (ve světě dopadl ještě hůře) a prozatím vydělal celosvětově velmi slabých šestnáct milionů dolarů. Kritické ohlasy byly v zámoří ještě horší než ty komerční. Jedná se o opravdu tak špatný film jako jeho pověst? Nemyslím si. Každopádně to nic nezmění na tom, že se řadí k dalším smutným zářezům původem finského režiséra Harlina.

Fotografie z filmu Herkules: Zrození legendy / The Legend of HerculesDěj sleduje zrod "prvního akčního hrdiny" (jak byl Herkules v tiskových materiálech k filmu označován) starověkého bájného reka Hercula (Kellan Lutz), který se narodil jako Alcides královně Alkméně (Roxanne McKee) a královi Amfytrionovi (Scott Adkins), uchvatiteli řecké říše i královny. Ta mu vedle Alcida porodí druhého syna Ifikla (Liam Garrigan), který se má stát jeho nástupcem a manželem Hébé (Gaia Weiss), která ale miluje Alcida. Amfitron se Alcida chce zbavit tím, že ho vyšle spolu s kapitánem Sotirisem (Liam McIntyre) na bojovou výpravu, kde jak doufá, ho zabije jiný vojevůdce Tarak (Johnathon Schaech). Alcides se Sotirisem jsou díky své udatnosti v boji ušetřeni a prodáni do otroctví na gladiátorské zápasy, a tak se zrodí Herkules: v boji nepřemožitelný a prakticky nesmrtelný akční hrdina.

Pokud bych měl hodnotit Herkula: Zrození legendy nezaujatě a objektivně, bez ohledu na jeho dopředu odepisovanou pověst, nepatrný komerční ohlas a negativní kritiky ze zámoří, pak bych musel napsat, že není o nic horší než celá řada fantasy filmů o akčních hrdinech, příšerách nebo kdo ví o čem. Samozřejmě, že se nemůže rovnat s filmy režiséra Petera Jacksona, který je považován za špičku tohoto žánru, ale myslím, že dopadl o dost lépe než podobná nedávná akční fantasy o starověkém hrdinovi Perseovi, Souboj titánů. Herkules: Zrození legendy je nic víc a nic míň než o trochu nákladnější a výpravnější béčko, jehož ambice sahaly výš, než kam dosáhly.

Fotografie z filmu Herkules: Zrození legendy / The Legend of HerculesJe jasné, že nemůžeme očekávat nějakou propracovanou psychologii a dramatickou hloubku. Všechny postavy tu jsou komiksově ploché a herecké výkony všech zúčastněných tomu odpovídají. Po této stránce je pak výběr málo známých a druhořadých herců logický a oprávněný. Točilo se v Bulharsku, takže se zde ve vedlejších rolích objevuje i pár "místních", například Radoslav Parvanov. To, co mají uhrát, uhrají. Postava Kellana Lutze vysvlečená do půl těla vypadá dobře a pro jeho roli docela stačí, že umí máchat mečem nebo vyznávat lásku Gaie Weiss. Víc tu po něm nechce ani režisér, ani příběh a myslím, že ani diváci. Nebo snad někdo očekává od Lutze oscarový výkon ve stylu Russella Crowea v Gladiátorovi?

Harlin je v zásadě schopným režisérem akčních scén - není to vypravěč příběhů ani psycholog. Akční scény v Herkulovi nejsou natočeny nijak zvlášť originálně (využívají hlavně efektně zpomalovaných záběrů). Vše už jsme viděli někde jinde (a jindy), lépe, ale i hůře a vedle například zmíněného Gladiátora (kterého tu Harlin vcelku nepokrytě kopíruje) působí hodně komorně a skromně. Přesto si drží profesionální technickou úroveň, mají spád, jsou efektní a oku lahodící.

Fotografie z filmu Herkules: Zrození legendy / The Legend of HerculesFilm působí vcelku trochu jako mix Gladiátora, Barbara ConanaTroje a zmíněného Souboje Titánů. S prvními třemi se kvalitativně rovnat nemůže, ale po bok novodobých remaků (zmíněný Souboj Titánů nebo nový Conan) bych ho klidně zařadil. Přesto dopadl ze všech zmíněných filmů komerčně nejhůře. Vypadá to, že Renny Harlin je od dob Ostrova Hrdlořezů prokletý. Herkules: Zrození legendy je přitom v zásadě nenáročná, oddechová, průměrná fantasy, která vám hodinu a půl vašeho života ani neobohatí, ale určitě ani nezničí. Snad dopadne lépe druhý z letošních plánovaných filmů o Herkulovi, Hercules: The Thracian Wars s Dwaynem Johnsonem v titulní roli.

Oficiální trailer filmu Herkules: Zrození legendy