Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Víla

Recenze: Víla

Vydáno: 10.04.2012 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Leoš Medřický | foto: Film Europe

Obyvatelé Le Havru mají důvod k dvojnásobné pýše. Krátce po Kaurismäkiho stejnojmenném filmu dělá jejich přístavnímu městu reklamu i rozkošná belgicko-francouzská crazy komedie Víla.

VílaRecenzoval/a Leoš Medřický dne 10.04.2012 13:00. Obyvatelé Le Havru mají důvod k dvojnásobné pýše. Krátce po Kaurismäkiho stejnojmenném filmu dělá jejich přístavnímu městu reklamu i rozkošná belgicko-francouzská crazy komedie Víla. Hodnocení: 4
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Dominique Abel, Fiona Gordon a Bruno Romy, trojice herců, scenáristů a režisérů, zodpovědná za Vílu a dva straší filmy stejného ražení (Ledovec a Rumba), v doprovodných rozhovorech skloňuje ve všech pádech slovo klaunství a rozhodně nemluví do větru. Bezděky naplňujíce slova Miroslava Horníčka, který při jedné příležitosti definoval klauna jako komika schopného jednat v každé situaci, jako by ji zažíval poprvé, postavy Víly jednají a přemýšlejí jako desetileté děti. Bezelstně, nezáludně, navenek legračně a přitom velice vážně. Věřte, že sledovat jejich mlčenlivou klauniádu bez grimas je požitek.
Dom (Abel) je noční recepční zanedbaného hotelu a Fiona (Gordon) je víla. Alespoň to o sobě prohlásí, když se objeví rozcuchaná a špinavá v recepci a nabídne Domovi splnění tří přání. Záhy se ukáže, že takřečená "víla" utekla z osmnáctipatrového blázince, který se nad Le Havrem tyčí jako maják (v reálném světě je tato falická budova sídlem místního magistrátu). Než je polapena a znovu hospitalizována, stačí Fiona splnit Domovi dvě přání (opatří mu skútr a příslib doživotní zásoby benzínu), zamilovat se do něj a dokonce s ním otěhotnět. Dom chce svou osudovou lásku za každou cenu vypátrat a dostat na svobodu.
Je Fiona skutečná víla, nebo je jen pomatená? Těžko říct. Film se odehrává ve stylizovaném fikčním světě, o kterém nelze s jistotou říct ani to, zda je současný, natož z jeho vnitřních pravidel kategoricky vylučovat možnost fantaskních událostí. Je to svět, v němž je devět měsíců Fionina těhotenství zredukováno na několik vteřin (jednoduše se jí nafoukne břicho stejným způsobem jako se cimrmanovské princezně Zlatovlásce navrátí "ňadra dmoucí" - a dokonce se stejným zvukovým efektem). Svět, v němž vede hospodu prakticky slepý výčepní a korpulentní kapitánka ženského ragbyového týmu v ní zpívá v zabláceném dresu něžný šanson, se věru nedá jen tak spoutat přízemními otěžemi pravděpodobnosti.
Autoři mluví o svém filmu jako o burlesce, recenzenti preferují slovo groteska, ale myslím, že oba termíny (i mnou použitá crazy komedie) jsou možná zavádějící. Všechny tyto komediální subžánry totiž evokují staccatově zběsilé tempo a právě v tom se od nich Víla liší. Vršení gagů připomíná pomalé navlékání korálků na nit a kamera si od většiny scén udržuje jakoby nezúčastněný odstup, jaký vídáme třeba u Akiho Kaurismäkiho. V pravém úhlu k pozadí děje (ať už je jím stěna místnosti nebo volný horizont) snímá v celcích a polocelcích převážně fyzické jednání málomluvných postav a trpělivě čeká, co se mezi nimi stane. Nejde o tvůrčí bezradnost, ale vědomé rozhodnutí pracovat s obligátními gagy kolem záměn, honiček a převleků netradičně a nově.
Neuspěchané tempo je mnohokrát využito k dnes už vzácnému umění pracovat s running gagy nebo gagy s oddálenou pointou. Jeden příklad za všechny. Na začátku filmu se do Domova hotelu přichází ubytovat Angličan se psem a červenou taškou. Když po několikerém neporozumění konečně pochopí, že psi do hotelu nesmějí, s omluvným pokrčením ramen odejde a vzápětí se vrátí bez psa. Zatímco se zapisuje do knihy hostů, jeho červená taška se začne samovolně pohybovat a čenichat po místnosti. Většině komedií by tento gag stačil, ale ve Víle se zdánlivě epizodní postava Angličana ještě několikrát vrátí, jeho utajovaný pes zažije nejedno další příkoří a na první pohled příliš dlouhá úvodní situace se ještě několikrát vydatně zúročí.
Lyrický styl Víly mi silně připomíná filmy dvou u nás málo známých klasiků francouzské komedie - duchovního otce a představitele postavy pana Hulota Jacquesa Tatiho a dodnes aktivního veterána Pierra Étaixe. Narozdíl od Tatiho belgický tým neakcentuje střet lidské přirozenosti s odosobněnou civilizací (zdejší alternativní Le Havre naopak působí jako mimořádně útulné místo k životu a postavy se v něm pohybují jako v dobře vyšlapaných botách) a nedělí postavy na kladné a záporné na základě toho, zda se přizpůsobují jejímu mechanizovanému řádu.
Od Étaixe, který satirizoval životní styl středních vrstev, zase Belgičany vzdaluje jejich očividná sympatie k lidem z okraje společnosti. S oběma legendami ale mají tvůrci Víly společný talent pro matematicky přesný timing i zálibu nacházet humor v banálních situacích, které jiné komedie eliminují jako nedramatické.
Jediná výhrada, kterou k Víle mám, padá na vrub několika míst, která jsou víc lyrická než komická. Pro účely předešlého filmu Rumba se Dominique Abel a Fiona Gordon naučili perfektně tančit (hráli manželský pár venkovských učitelů, kteří obrážejí amatérské taneční turnaje) a neodolali pokušení ozvláštnit nově nabytou dovedností i další film. Obě taneční čísla (jedno silně stylizované na dně oceánu, druhé realističtější na střeše hotelu) beztak pomalu plynoucí Vílu zpomalí až příliš a v obou případech trvá hezkých pár minut, než se film vzpamatuje a vrátí zpátky do groteskního módu.
V každém případě Víla představuje poměrně vzácný úkaz filmu, který se může líbit stejně vyznavačům čisté zábavy i stálým návštěvníkům artkin.

Originální trailer filmu Víla

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Deník shopaholičky 1/10
Recenze: Komedii Evy Toulové Deník shopaholičky si lze užít pouze ironicky Hrdinkou nového filmu režisérky a scenáristky Evy Toulové je rozvedená čtyřicátnice, která je chorobně závislá na nakupování zboží ve slevě. Následně uzavře sázku se sestrou, že nedokáže vyžít s rozpočtem sto korun denně. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 50.víkend
Box Office: klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 12. 12. 2025 - 18. 12. 2025
TV tipy: Muž, který vynalezl Vánoce nasadil korzet a předávkoval se Vánoce už klepou na dveře, proto asi nikoho nepřekvapí, že televizní nabídka je plná naprosté klasiky a nikdo se v ní neodváží experimentovat. Z hodně skromného výběru tak vyčnívá pouze trochu náročnější evropské drama... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Král králů čte deník shopaholičky a loví prachovou příšeru Po obřích přídělech premiér z minulých týdnů se v tomto situace vrací do normálu a v kinech odstartuje šest novinek. Mezi nimi tedy chybí jednoznačný divácký tahák, tudíž se pozornost publika rozplyne do všech stran. čtěte zde
Vydáno: 10.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: 14. týden (05.04.2012 13:00 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe