Recenze: Černá komedie Invalida se současné česko-slovenské tvorbě dost vymyká

Vydáno: 23.04.2023 10:30 - Vratislav Šálek | foto: Kulturio

Slovenská komedie Invalida se odehrává v devadesátých letech, kdy bylo možné téměř vše. Sami tvůrci tvrdí, že vychází ze skutečných událostí, které si ale značně uzpůsobili. Stojí tohle "nekorektní dílo" za pozornost?

InvalidaRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 23.04.2023 10:30. Slovenská komedie Invalida se odehrává v devadesátých letech, kdy bylo možné téměř vše. Sami tvůrci tvrdí, že vychází ze skutečných událostí, které si ale značně uzpůsobili. Stojí tohle "nekorektní dílo" za pozornost? Hodnocení: 3.5
Devadesátá léta byla v česko-slovenských podmínkách poměrně divokou dobou, kdy bylo možné téměř vše a celá společnost se pokoušela transformovat ze socialismu v kapitalismus. To pochopitelně přinášelo mnoho legračních prvků, jakými byly třeba naprosto šílená móda, technika jakékoli kvality a mnoho dalších. Není tedy divu, že v poslední době je tato éra u filmařů hodně oblíbená a vzniklo z ní hned několik filmů a seriálů.

Fotografie z filmu  / Invalida
© CinemArt
Ve stejné době se odehrává i slovenská komedie Invalida. Jejím hlavním hrdinou je údržbář v muzeu Laco, který dokáže spravit skoro cokoliv, je ale dost vznětlivé povahy. A právě ona zapříčíní, že svému synovi vyhodí z okna rádio, čehož následkem je odchod jeho manželky. Aby si rodinu usmířil, začne shánět rádio nové, jenomže se stane obětí podvodníků a shodou bizarních okolností skončí v kanále a nemůže hýbat nohama. Zatímco jiného by to položilo, Laco se po prvních měsících se situací smíří a rozhodne se ke kruté pomstě těm, kteří ho dostali na invalidní vozík.

Scenárista Tomáš Dušička prozradil, že ústřední příběh je složen ze dvou skutečných osudů, které dopadly tragicky a on to těmto obětem chtěl částečně kompenzovat. Je moc dobře, že se rozhodl děj situovat právě do devadesátých let, protože divák je tím pádem schopen odpustit určitou nesmyslnost některých zápletek a snadněji přijme viditelnou nadsázku, která z filmu ční. Zároveň to ale rozhodně není tak, že by tu "devadesátky" bily do očí, protože z nich zůstalo jen typické oblečení, starší auta a technika, neboť o výpravě snímek opravdu není.

Fotografie z filmu  / Invalida
© Kulturio
Značný podíl na úspěchu má i režírující Jonáš Karásek, který zvolil hodně specifickou stylizaci, která velmi vzdáleně připomíná podobné snímky Guye Ritchieho a rané počiny Quentina Tarantina, rozhodně je ale nenapodobuje. Od úvodu si nebere servítky a některé vtipy jsou skutečně dost drsné, což ale opět bylo v deváté dekádě minulého století víceméně běžné a nikdo se nad tím nepozastavoval. Humor si navíc udrží nastavenou laťku po celou dobu a nikdy není prvoplánový nebo samoúčelný. Kvitovat s povděkem se dá i to, že nikdy nezesměšňuje romskou komunitu, ba naopak její příslušníky vykresluje jako někoho, kdo alespoň má nějakou morálku a smysl pro spravedlnost. A ačkoli pointy vtipů jsou často založeny na těch největších stereotypech, nemají potřebu postavy jakkoli karikovat.

Samotný příběh je záměrně notně přestřelený a absolutně se nesnaží o to být realistický. To tvůrcům umožňuje velmi podobně přistupovat i ke stylu, který je vytříbený, zcela jasně rozpoznatelný a zejména akční scény jsou na česko-slovenské poměry výborné a je na nich vidět, že Karásek nad nimi přemýšlel a dokáže si s nimi vyhrát. Jejich vrcholem je pak bláznivá přestřelka v muzeu, která je ve své absurditě a nesmyslnosti extrémně zábavná a někdy se nebojí jít až do krajnosti.

Gregor Hološka, Zdeněk Godla při natáčení filmu  / Invalida
© Kulturio
Pozitivním dojmům přispívá i obsazení, v němž hlavní roli ztvárnil excentrický Gregor Hološka, jehož partnerem je velmi dobrý a překvapivě umírněný Zdeněk Godla, který plynně hovoří slovensky a každou hlášku dokáže bez problémů prodat. I zbytek ansámblu byl vybrán velmi dobře a zejména dvojice policistů Daniel Fischer a Ivan Gogál je neméně skvělá. Autoři sice lákají na některé slovenské rapové hvězdy (Rytmus, Vec, Majk Spirit), jejich úlohy jsou ale marginální, veskrze zbytečné a mnohdy je ani nezaznamenáte.

Je asi pravda, že někdy je všeho trochu moc, některé momenty vyznívají naprázdno a tempo je zbytečně utahané. Největší bolístkou je nicméně to, že ve chvíli, kdy humor ustoupí do pozadí, je snímek trochu křečovitý, ne tak zajímavý a dost se vleče, podobných chvil je ale naštěstí dost málo. Těžko také říct, zda místní starosta měl být parodií na nějakého politika a zda policista píšící romány odkazuje na slavného Dominika Dána, to už ale ve výsledku není tak podstatné.

Gregor Hološka ve filmu  / Invalida
© CSFD
Invalida je přes všechny problémy hodně příjemným překvapením a do značné míry se z kinematografie nás a našich nejbližších sousedů vymyká, protože připomíná něco, co dnes už vzniká jen velmi těžko a prakticky už se s tím divák moc nesetkává. Zároveň ale dokazuje, že když existuje produkční odvaha, může něco podobného přece jen světlo světa nakonec spatřit.

PS: Distributor se velmi rozumně rozhodl promítat film v původním znění s titulky, protože dabing by filmu jen uškodil a drtivá většina vtipů by v něm ani nevyzněla, protože je mnohdy založena na dikci, intonaci a typicky slovenských slovíčkách.

Oficiální trailer filmu Invalida