Blu-Ray recenze: Avengers: Endgame zakončují ságu s hodinou bonusů navrch

Vydáno: 25.09.2019 12:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

FIlm Avengers: Endgame je epickým vyvrcholením předchozích 21 filmů ze světa Marvelu. Vychází na DVD, Blu-Ray (2D i 3D) i v kolekci spolu s předchozími třemi díly série Avengers.

Avengers: EndgameRecenzoval/a Jan Varga dne 25.09.2019 12:30. FIlm Avengers: Endgame je epickým vyvrcholením předchozích 21 filmů ze světa Marvelu. Vychází na DVD, Blu-Ray (2D i 3D) i v kolekci spolu s předchozími třemi díly série Avengers. Hodnocení: 4.5
Fotografie z filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgameFilm Avengers: Endgame přímo navazuje na události ze snímku Avengers: Infinity War a zároveň slouží jako završení velkolepé ságy tvořené dvaadvaceti filmy, které si studio Marvel vypiplalo během posledních jedenácti let.

Cílem Avengers: Endgame bylo totiž i dovést do uspokojivého konce dílčí příběhy všech postav v rámci jedné velké katarze a tak trochu připomenout a zrekapitulovat, co se vlastně za těch jedenáct let odehrálo, a že právě důraz na prokreslené postavy a jejich vývoj je tím hlavním, co u Marvelu je a vždycky bylo mnohem důležitější než superhrdinské souboje a akční mega-bitvy.

Chris Hemsworth ve filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgamePřibližně první hodina slouží především coby dozvuk předchozího snímku a následně jako dramatická rozehrávka, která se nese převážně v ponurých tónech deprese a bezmocnosti, dokud hrdinům nesvitne malé světélko naděje a film se ve své druhé hodině nepřeklopí ve svižnou a nápaditou komedii. V prostřední části filmu hrají velkou roli i nostalgické momenty související s předchozími Marvel filmy, jejichž konkrétní části se na plátně odehrají znovu, avšak v odlišném kontextu a z jiných úhlů pohledu. Závěrečná třetina pak nabízí hlavně monumentální akční vyvrcholení, které nicméně svou velkolepostí, opulentností a celkovou realizací jiné velké bitvy z předchozích Avengers filmů bohužel nepřevyšuje, a tou pravou tečkou je tím pádem spíš až emocionální vyvrcholení v posledních patnácti minutách.

Jde o příběhově vrstevnatou, zábavnou a skvěle vybalancovanou podívanou s technickými aspekty nejvyšší možné úrovně, v níž je dostatek podnětů postačujících hned na několikero zhlédnutí, ovšem aniž by se jimi divák zároveň mohl přesytit (což trochu hrozilo ve filmu Avengers: Infinity War, s nímž Avengers: Endgame sdílí hlavně to, že už nejde ani tak o superhrdinské filmy, jako spíš o superhrdinské filmové eposy). Je to film trochu sentimentální, ale bez přehnaného patosu, je v něm dost klišé, leč výtečně scenáristicky a režijně podchycených, a je přirozeně dojemný, aniž by působil uslzeně a musel emoce pracně dolovat. Závěr éry, jak má být.

Český trailer k filmu Avengers: Endgame

Blu-Ray:

BD obal filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgameFilm Avengers: Endgame je k dostání na DVD (bez bonusů), ve dvou variantách Blu-Ray (dvoudiskové 2D a třídiskové 2D+3D, obojí s bonusy na zvláštním disku) a kromě toho vyšla na DVD i Blu-Ray speciální kolekce, obsahující všechny čtyři filmy série Avengers pohromadě.

Na prvním disku (s filmem), si můžete celý snímek pustit s doprovodným komentářem tvůrců, konkrétně režisérů Anthonyho a Joea Russoových a scenáristů Christophera Markuse a Stephena McFeelyho. Ti pak rozebírají prakticky každou scénu (bohužel pouze v angličtině, zde české titulky chybí), přičemž audio filmu je výrazně ztišené.

Materiály na bonusovém disku nicméně již podporu českých titulků ve všech případech nabízejí (a úvodní menu je také v češtině). Dohromady je jich skoro hodina a věnují se nejen filmu a jeho vzniku, ale i jednotlivým postavám a různým tématům spjatým s celou sérií Avengers. Sedmiminutové video Vzpomínka na Stana Leeho zachycuje autora původních komiksů na place, jak popisuje filmové Avengers i své kratičké role, jež mu byly v každém filmu od Marvelu svěřeny. Pětiminutový klip Udáváme tón: Casting Roberta Downeyho Jr. se zabývá postavou Tonyho Starka a kdekdo se v něm vyjadřuje k tomu, jak skvělá volba byla obsadit do jeho role právě Roberta. Více než dvakrát tak dlouhé je video Muž mimo čas: Zrodil se Captain America, v němž se rozebírá komiksová historie této postavy, její filmové zpracování i to, jak se v průběhu času vyvíjela. Podobně je koncipován i klip Black Widow: Za jakoukoli cenu, v němž se s obdobným přístupem mluví o postavě Black Widow a jejím vývoji od roku 2009 do současnosti.

Fotografie z filmu Avengers: Endgame / Avengers: EndgameV krátkém dokumentu Bratři Russoovi: Cesta k Endgame mluví herci i různí členové štábu o dvojici režisérů a jejich práci na filmech od Marvelu už od snímku Captain America: Návrat prvního Avengera (a režiséři samotní v něm také dostanou slovo). V pětiminutovém dokumentu Ženy MCU se debatuje o ženských postavách v Marvel filmech a jejich rolích v příběhu, k čemuž se vyjadřují mimo jiné Scarlett Johansson, Gwyneth PaltrowBrie Larson či Evangeline Lilly. V dokumentu z natáčení Pohodář Thor je pak probírána psychická i fyzická proměna Thora, což je doprovázeno záběry z maskérny, v nichž je Chrisovi Hemsworthovi nasazováno umělé zavalité tělo s pivním pupkem a dlouhými vousy. Bonusy uzavírá tradiční, zhruba dvouminutové pásmo zkažených scén a přeřeků a šestice vystřižených scén, na nichž je zajímavé i to, že v nich nejsou dodělané digitální triky.

Řada bonusových materiálů je přitom poměrně obecná a věnuje se věcem, které se týkají nejen filmu Avengers: Endgame, ale i jeho předchůdcům. Zamrzí absence nějakého delšího filmu o filmu a většího množství záběrů z natáčení, naopak velmi potěšující je sedmiminutové a informačně vyčerpávající okénko věnované Stanu Leeovi. Vzhledem k epičnosti filmu, sloužícího i jako vyvrcholení mnohaleté ságy, působí tudíž bonusy se svými 54 minutami ještě poněkud podvyživeně, na druhou stranu se alespoň nesnaží opakovat to samé, co bylo k vidění už v bonusech přidružených k minulým filmům o Avengers, a samy o sobě plní účel uspokojivého informativního doplňku.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 7.1 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky

Titulky: české, anglické pro neslyšící