Blu-ray: Kobra

Vydáno: 19.04.2011 18:00 - Eduard Spáčil | foto: Warner Bros. Pictures

Sylvester Stallone si napsal roli nesmlouvavého policajta Mariona Cobrettiho, aby divákům ukázal, zač je toho reaganovský akční film loket. Kobra je snímek legračně hloupý, povážlivě fašistický a vlastně dost trapný, ale právě proto i nesmírně cool.
Marion Cobretti, zvaný Kobra, je losangelský polda s více než pochybným vztahem k zákonům, který musí vypátrat pachatele sériových vražd a zároveň ochránit krásnou modelku v nesnázích. Po krku mu půjde sekta magorů se sekerami i jeho nadřízení. Kobra ale nedá svou kůži zadarmo.
Kobra je druhá spolupráce Stalloneho a režiséra George P. Cosmatose (mimo jiné katastrofická klasika Přejezd Kassandra). Slovy dobové kritiky je to vlastně jen Rambo přesazený z džungle Vietnamu do džungle velkoměsta, radikálně pravičácké vyznění zůstalo zachováno. Jestli proto hodláte brát tenhle film vážně, budete nejspíš znechuceni, naopak kdo si dokáže labužnicky vychutnat hloupost a pozlátko krystalicky osmdesátkové produkce, bude se tetelit blahem. Protože přesně takový byl akční film té doby.
Stallone ve scénáři podle knižní předlohy autorky Pauly Gosling Fair Game (mimochodem znovu zfilmováno v devadesátém pátém v propadáku Jako štvaná zvěř s Williamem Baldwinem a Cindy Crawford) využil spoustu nápadů z původně jím připravovaného Policajta z Beverly Hills - upřímně řečeno, nějak si ho jako Axela Foleyho představit nedokážu.
Svou postavu neotesaného, na zákony nedbajícího, ale za všech okolností cool vypadajícího detektiva Mariona Cobrettiho pojal až přímo komiksově: obří sluneční brýle (se kterými snad chodí i spát), věčná sirka v koutku úst (připomínající Chow Yut-Fata z hongkongských klasik Johna Woo), rukavice, boty na vysokém podpatku, černá bunda nebo kabát a samozřejmě bouchačka s vyobrazenou kobrou na rukojeti frajersky zastrčená vepředu za opaskem. Nemluvě o jeho stylovém auťáku z padesátých let. Cobretti typicky stallonovsky (a neodolatelně) huhlá a tváří se neskutečně nad věcí. Celý film působí jako jedna velká Slyova narcistická exhibice (no dobře, tak ještě větší exhibice než normálně) a v tom spočívá podstatná část jeho kouzla.
Nejproblematičtější je ideologická rovina filmu. Kobra totiž neustále bere zákon do vlastních rukou a stává se policajtem, soudcem a leckdy i katem v jedné osobě. Zpochybňování demokratických principů ve filmech nebylo samozřejmě v tehdejší době nic nového, minimálně od časů Dirty Harryho nebo především Přání smrti, přesto většinu kritiků nenechalo chladnou.
Guilty pleasure efekt celé podívané přiživuje tradičně naddimenzované násilí (body count 52!), synťákové popsongy osmdesátých let, křečovité herecké výkony padouchů i Slyovy tehdejší manželky Brigitte Nielsen a Stallonovy často směšné pokusy o hlášky a humor vůbec. Na druhou stranu celý film je trapný a křečovitý naprosto konzistentně, což slouží všem zúčastněným ke cti.
Výsledek určitě ovlivnil i fakt, že Kobra je vedle Over The Top jeden ze dvou Slyových filmů, které vznikly v produkci legendárních izraelských béčkařů Menahema Golana a Yorama Globuse, kteří zaštítili takové "klasiky", jako jsou série Americký ninja nebo několik filmů Chucka Norrise. Prostě nepřekvapí, že byla Kobra nominovaná na šest Zlatých malin, na druhou stranu diváky, kteří vědí, do čeho jdou, určitě dobře pobaví. Mimochodem, jde o ideální projekci na nějakou nostalgickou pánskou filmovou jízdu.
OBRAZ A ZVUK
Jak už jsem několikrát psal, warnerské Blu-raye nabízejí standardně vysokou kvalitu transferu a není tomu jinak ani tentokrát. Vzhledem k tomu, že jsem byl u Kobry zvyklý na starou dobrou VHSku v ořezu 4:3, překvapil mě širokoúhlý formát a na dobu vzniku i dost ostrý obraz s překvapivě sytými barvami a skutečně černě vypadajícími tmavými scénami. Filmového zrna je hodně, ale k osmdesátým letům to prostě patří. Žádné digitální "vyžehlování", tak to mají filmoví fandové rádi. Zvuk je také poplatný době, hrají až na výjimky pouze přední reproduktory, ale není to nic, na co by si člověk stěžoval. Co se českého dabingu týče, Pavel Soukup se snaží ze všech sil, ale originál je prostě originál. V lepší podobě film rozhodně nikdy nevyšel a nevyjde, fanda nemá o čem přemýšlet..

BONUSY
Bonusová výbava je chudá a nabízí krátký film o filmu, kde se toho moc nedozvíte, a komentář režiséra, kde se dozvíte ještě míň. Na poprvé jsem to vzdal po pěti minutách, neobsahujících víceméně nic jiného než popis toho, co vidíme ve filmu, s občasnými hodně podivnými úvahami. Cosmatos opravdu není žádný Menšík a strašlivě zde chybí někdo, kdo by mu kladl nějaké aspoň trochu zajímavé otázky. Jeho angličtina je navíc dost legrační. Absence českých nebo anglických titulků tak nemusí nikoho moc mrzet.
Seznam bonusů:
  • Komentář George P. Cosmatose
  • Ze zákulisí
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: 5.1 DTS-HD MA anglicky, 2.0 Dolby Digital česky, 2.0 Dolby Digital francouzsky, 2.0 Dolby Digital polsky / 5.1 Dolby Digital rusky / 2.0 Dolby Digital italsky, 2.0 Dolby Digital španělsky (kastilsky), 1.0 Mono portugalsky (Brazílie)
Titulky: české, francouzské, polské, ruské, dánské, finské, holandské, norské, řecké, švédské, japonské, čínské, thajské, španělské (kastilské), portugalské (Brazílie), anglické pro neslyšící, španělské (latinská Amerika)
Obraz: 16:9, 1.85:1


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Jo, tak to si nechám líbit :-) (Brandon, 19.04.2011 21:37) Reagovat

    Skvělej film, parádní počtení! Hodnocení recenze: 99%

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY