Recenze: Oklamaný doplácí na zkratkovitost i dějovou mělkost zároveň

Vydáno: 13.07.2017 08:00 - Jan Varga

Drama Oklamaný režisérky Sofie Coppoly soutěžilo v hlavní soutěži na festivalu v Cannes, nedávno bylo k vidění na festivalu v Karlových Varech a nyní vstupuje i do běžných kin.

OklamanýRecenzoval/a Jan Varga dne 13.07.2017 08:00. Drama Oklamaný režisérky Sofie Coppoly soutěžilo v hlavní soutěži na festivalu v Cannes, nedávno bylo k vidění na festivalu v Karlových Varech a nyní vstupuje i do běžných kin. Hodnocení: 2
Oklamaný
The Beguiled
Drama
USA, 2017 , 93 min.

Režie: Sofia Coppola
Scénář: Thomas Cullinan, Albert Maltz, Irene Kamp, Sofia Coppola
Kamera: Philippe Le Sourd
Herci: Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard, Wayne Pére, Matt Story, Joel Albin, Eric Ian

Česká premiéra: 13.07.2017

Hodnocení: 4/10

Distributor: CinemArt

Fotografie z filmu Oklamaný / The BeguiledNa jihu USA (ve Virginii) žije během americké občanské války několik žen a dívek v dívčím internátu, protože nemají moc kam jinam jít. Jedna ze studentek náhodou v lese objeví zraněného vojáka nepřátelské strany a dovleče ho k budově. Padne rozhodnutí, že muž nebude vydán do zajetí hned, ale bude o něj postaráno, než se uzdraví. To už si je ale voják začne obmotávat kolem prstu a jednu po druhé svádět, čímž si na internátu zajistí dlouhodobější pobyt…
 
Film režisérky Sofie Coppoly (Ztraceno v překladu) je remakem stejnojmenného snímku z roku 1971, v němž tehdy onoho vojáka ztvárnil Clint Eastwood. Jeho postavu si tentokrát zahrál Colin Farrell, zatímco v ženském obsazení stojí za zmínku Nicole Kidman v roli ředitelky školy, Kirsten Dunst coby učitelka a Elle Fanning v roli nejstarší žákyně. A ten původní film je zas adaptací románu z poloviny šedesátých let.

Colin Farrell ve filmu Oklamaný / The BeguiledPřekvapivé je, že ač onen původní film není žádný zázrak, tak zpracovaný je o dost lépe. Je podstatně bohatší dějově, z hlediska vykreslení postav a obsahuje i mnohem více napětí, konfliktů mezi postavami a odvážnějšího sexuálního pnutí (např. se v něm vyskytují soulož, hluboké výstřihy a líbání s dvanáctiletou). V nové verzi je děj osekán o řadu scén, následkem čehož je o poznání řidší a více plytký a motivace postav nejsou dostatečně zřetelné – protiřečí si, zdánlivě náhodně mění svá rozhodnutí a chovají se strašně divně, protože z děje zmizely klíčové okamžiky, které by těm jejich změnám v chování dodávaly nějaký důvod.
 
Sofia Coppola i napsala scénář, ale jediné, čeho tím krácením a osekáváním docílila, je zmatek a utahanost. Dochází tak k paradoxu, kdy spousta zásadních příběhových elementů působí strašlivě zkratkovitě a nesrozumitelně, ale zároveň je ve filmu příliš málo děje na to, aby to ospravedlnilo jeho stopáž (94 minut možná zní rozumně, ale věřte mi, je to opravdu zbytečně moc). Za efekt umělého natahování času mohou i časté náladotvorné scény, v nichž se nic neděje, ale jsou v nich třeba hezké záběry přírody nebo děvčat líně okopávajících záhonky. Kromě toho se režisérce nepodařilo natočit film více z pohledu jeho ženských postav (což byl patrně záměr) a také přenést do současné doby jeho atmosféru staropanensky prudérního dívčího internátu, v němž se najednou objevilo zakázané pokušení v podobě pohledného muže, kvůli čemuž si diváci snímek zřejmě mylně pletou s černou komedií a reagují na něj smíchem.

Colin Farrell, Nicole Kidman ve filmu Oklamaný / The BeguiledTy změny oproti původní verzi spočívají prakticky v drobnostech, ale ve výsledku to jsou zásadní drobnosti, které podstatně mění význam řady scén, ukazují mnohé postavy v jiném světle, najednou kvůli nim dochází k logickým lapsům v příběhu a k dějovým mezerám, v nichž znatelně něco chybí, co se režisérka rozhodla buď neříkat naplno, nebo rovnou zatlouct. Mimo jiné má původní verze lépe vygradovanou a dramatičtější závěrečnou pointu.
 
Ocenit se na filmu dá kamera, výprava a herecké výkony většiny představitelů, kteří sice nepředvádějí nic fenomenálního, leč odvádějí celkem příjemný a očekávatelný standard. Škoda, že to samé nelze říct o scénáři. Sofia Coppola si z nějakého důvodu odvezla z festivalu v Cannes cenu za režii, ačkoli všechny změny, kterých se na Oklamaném dopustila, byly změnami k horšímu. Její film působí jako takové ty zestručněné romány, které někdo přepsal na desetkrát menší počet stránek, aby si je mohli přečíst i ti, co jsou líní číst. Ale když si takovou knihu přečtete, cítíte se potom nenaplněně a jako by vám něco zásadního unikalo.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


Český trailer k filmu Oklamaný

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


© 2000-2017, IMEG s.r.o. ISSN 1804-5529

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Přepnout na klasické zobrazení
Kupte si nejprodávanější hosting v ČR se slevou 50% (slevový kód: FILMSERVER)