Poté, co se podařilo roztáhnout útlého knižního Hobita na plochu tří dlouhých filmů, lze těžko spatřovat cokoli překvapivého na rozhodnutí vytěžit z ještě útlejšího lexikonu Fantastická zvířata a kde je najít, který napsala spisovatelka J. K. Rowling v roce 2001 jako doplněk ke své knižní sérii o Harrym Potterovi, filmů rovnou pět. Není však možné mluvit o adaptaci, protože původní předloha je skutečně jen nebeletristickou encyklopedií všech možných fantazijních stvoření z kouzelnického světa Harryho Pottera, abecedně seřazených, opatřených krátkým popiskem a zařazených do příslušné kategorie nebezpečnosti.
Výsledek však z hlediska příběhu spíš zklamává, neb většina filmu je vyloženě o ničem, což dělá z Fantastických zvířat v lepším případě úspěšný pokus o představení nových hrdinů (pro případ, že bychom se s nimi měli scházet častěji) a co největšího množství podivných tvorů (aby bylo zadostiučiněno volbě filmového názvu), v horším případě přehlídku digitálních triků (které jsou přítomné snad v každém záběru), natočenou za účelem vydělání peněz na maximálním vydojení produktu, jenž na sobě nese odér populární a výdělečné značky.
Na začátku tedy Mlok Scamander přicestuje lodí do New Yorku a propašuje do něj celou řadu kouzelnických zvířat, která chová ve svém magickém kufru, v němž je pro tyto účely překvapivě hodně místa. Pak si omylem vymění svůj kufr s identickým kufrem náhodného dělníka/pekaře Jacoba (Dan Fogler), kvůli čemuž jsou nedopatřením některá z těch zvířat vypuštěna do ulic. Stane se tak v ten nejméně vhodný moment – jednak jde o zvířata, která jsou v Americe zakázaná, a zároveň americká kouzelnická komunita zrovna zoufale čelí svému odhalení před normálními lidmi, kteří sice o čarodějném světě nevědí, ale po sérii bizarních úkazů po celém městě začínají něco tušit.
Zápletka a nějaký pořádný příběh se nakonec dostaví až v poslední třetině, kdy dojde na hledání nějakého prokletého dítěte, na souboj s parazitickým zlem a tak dále. Přičemž v tom příběhu začne konečně hrát roli jakási rodina civilistů (mimo jiné Ezra Miller), zaměstnanci amerického ministerstva kouzel (mimo jiné Colin Farrell), a nějací politici (mimo jiné Jon Voight), kteří se v těch prvních dvou třetinách sice zjevují také, ale aniž by bylo jasné, k čemu tam jsou.
Navíc se tu podezřele málo kouzlí – hůlky jsou vytahovány jen sporadicky a čarodějnického souboje se vyjma úplného závěru prakticky nedočkáte. Oproti potterovským filmům je tak zcela evidentní, jak Fantastickým zvířatům schází nějaký charismatický záporák. Je tu sice jakýsi Grindelwald (fanoušci se jistě chytají), ale ten se objeví jen na vteřinu na začátku, aniž by mu bylo vidět do obličeje, a pak se o něm skoro ani nemluví a žádné bezprostřední nebezpečí pro nikoho nepředstavuje. Ve filmu se tudíž nikdo nebojí a nikomu povětšinou nic nehrozí – i to chytání zvířat probíhá na místech, kde se kromě hlavních hrdinů nevyskytuje nikdo další. To vede k tristnímu nedostatku dramatičnosti, napětí a akce. Jediná akční scéna, v níž skutečně mohlo o něco jít, je natočená strašlivě nepřehledně a skončí skoro dřív, než začne.
U Harry Potterů měli tvůrci pokaždé co dělat, aby se jim podařilo nacpat toho do filmů z naditých knižních předloh co nejvíc a nebyla potřeba osekávat děj víc, než bylo nezbytně nutné. Fantastická zvířata a kde je najít naopak trpí dějovým nedostatkem. Nápaditost, kvalitní řemeslná stránka a okouzlující magická atmosféra jen horko těžko zakrývají řídkost příběhu a skutečnost, že to prostě tentokrát nějak nešlape. Hlad fanoušků po nějakém dalším filmovém příběhu z kouzelnického světa je sice ukojen, avšak u toho také bohužel i zůstalo.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


