Den nezávislosti (1996) byl a stále je považován za ukázkový příklad toho, jak by měl a má vypadat (devadesátkový) blockbuster. Daný názor, udržovaný a utužovaný po léta některými publicisty i publicistkami, vychází z normativní představy, jak by mělo něco být, zatímco opomíjí širší souvislosti. Jednička se totiž v době svého uvedení v mnohém odlišovala a do velké míry předjímala postupy současných velkofilmů. Namísto toho, aby jako týmová podívaná měla pohromadě skupinu postav, které se snaží dosáhnout stejného cíle (byť se neshodují na způsobu řešení), přišla s řadou převážně prostorově oddělených protagonistů a protagonistek v samostatných liniích, které se protínaly v přesně stanovených místech ve vyprávění. Pamětníci a pamětnice si nejspíš vzpomínají, že příběh nebyl odvyprávěn v úplnosti ve filmu samotném, ale pracovalo se s jeho "rozšířeními" na jiných platformách. Nejenom že byla před premiérou na discích dostupná hra, která v dílčích minipříbězích zprostředkovávala pohled obou stran (lidí, mimozemšťanů), a na základě úspěchu v kinech vznikla akční-letecká videohra, která navazovala na konec snímku. Byly realizovány i falešné televizní reportáže mapující přílet lodí po světě, čímž se docílilo toho, že co dříve bylo pevnou součástí sci-fi (pseudodokumentární vsuvky informující o invazi), se přesunulo do jiného média.


V Den nezávislosti: Nový útok je však na prvním místě proces samotného vyprávění - jasnost, srozumitelnost a přehlednost, zatímco je testováno, kolik toho lze ještě vůbec pojmout. Víc než desítka hlavních a vedlejších postav s vlastním vývojem má v příběhu jasnou funkci, ať je to jeho posouvání dál (staří známí odhalující postupně důležité informace), nebo naopak zpomalování vývoje vpřed (záměrně brzdící linie s Levinsonovým otcem). Jasnosti se dosahuje nejenom tím, že všichni jsou snadno rozpoznatelnými žánrovými typy, ale také tím, že část byla představena minule a nováčci jsou s původními postavami nějak spřízněni (rodinně, milostným zájmem apod.). Srozumitelnost je zajišťována tím, že zatímco každá postava ví omezené množství informací, divák/divačka díky změnám jednotlivých hledisek má přehled o všech, což mnohdy vytváří napětí při očekávané kolizi několika předtím soběstačných linií.
Přehlednost je zase dána nikoliv pouze klasickým rozčleněním dvouhodinového filmu do čtyř aktů (uvedení do děje, jeho komplikace, vývoj a klimax plus krátký epilog), ale odlišením každého z nich částečně žánrově, částečně způsobem návazností mezi scénami. Uvedení do děje nejenom ustanovuje vztahy mezi postavami a proměnu světa od "posledně" (1996), ale pracuje se vzorcem záhady (co znamenají ony kreslené obrazce?, proč se ta loď aktivovala?, co skrývá ta nově příchozí? atd.) a scény vedle této jednotící linie spojuje výhradně za pomocí dialogových háčků. V komplikaci dění se vystřídají dva žánrové vzorce (katastrofického a válečného bijáku) a jednotlivé pasáže jsou uskupovány do tematických bloků (úmrtí rodinných příslušníků, (ne)úspěšnost mise) obracejících na hlavu vyústění sekvencí z předchozího dílu.Vyprávění je vystavěno podle toho, jak se jednotlivé linie sbíhají (postavy se setkají a dohromady ví víc), nikoliv podle blbnutí se žánrovými tradicemi (odkrytí informací jdoucí proti očekávání z předchozích žánrových děl) jako v prvním dílu. Odlišný přístup může být vnímán jako zápor, protože Emmerich je přece jenom víc "pastišák" (napodobitel dřívějších děl se snahou o zahlazení jejich nedostatků a vyzdvižení kladů) než vypravěč (na uspěchanosti vývoje a klimaxu v porovnání s rozsáhlostí uvedení do děje to je znát). Avšak když se spojí ona hra se žánrovými vzorci s efektivitou vyprávění, jde o cinefilní blaho. Obzvlášť závěrečné vyvrcholení, kloubící vzorec válečného (pozemní a vzdušné odstřelování nepřátel), katastrofického (příjezd autobusu a záchrana na poslední chvíli) a monster bijáku (čím dál větší úhlavní nepřítel ala vetřelčí královna či padesátkové útoky padesátimetrových ženštin), je toho příkladem.

Elitističtí kritici budou z oné rozpornosti zmateni (konzervativní i liberální hodnoty = oslovení většího počtu publika, ne?). Případně budou těžce nespokojeni s možným vyzněním (proválečné "poselství" souvisí s revizí padesátkových sci-fi a přimknutí k sedmdesátkovým vesmírným operám a pozdně osmdesátkovým válečným vypořádáním se s emzáky). Popcornožrouti a popcornožroutky budou zase tvrdit něco o nutnosti vypnout mozek, přestože pouhé snížení pozornosti by znamenalo neusledování dění s tolika postavami a liniemi, i když typizovanými (postavy) a předvídatelnými (linie). Kdo ale doufal, že Nový útok bude spíš Staronový útok, bude spokojen/a. Tím víc, čím víc v konkurenci současných blockbusterů ocení(te) lehkovážnost namísto vypravěčské i významové zatěžkanosti. Tím víc, čím víc spadá(te) nikoliv mezi naivní, ale kritické diváky ("Hele, ID střídavě odkazuje k A, B, C, což dává dohromady... třeba R!"). Víc je totiž někdy lépe a Den nezávislosti: Nový útok je toho dokladem.
P. S. Viděno v IMAXu v originálním znění s titulky a ve 3D. Navzdory dobré práci s hloubkou ostrosti, podřízenosti vyprávění a míry vtažení do dění nedoporučuji zhlédnutí trojrozměrné verze na největším plátně v České republice, protože při sebemenším pohybu hlavou je obraz rozmazaný. A to nejenom ve chvílích, které vinou volby stylistických postupů (okázalé zadní protisvětlo s přirozeným zdrojem v místě dění) mají tento následek jaksi "automaticky".











