Recenze: Star Wars: Síla se probouzí ve velkém stylu

Vydáno: 16.12.2015 20:12 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš

Nejočekávanější film roku, který má dokázat, že si Lucasfilm umí s předalekou galaxií poradit i bez George Lucase, je svižným mixem nálady původní a prequelové trilogie a připravuje půdu pro další filmy.

Star Wars: Síla se probouzíRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 16.12.2015 20:12. Nejočekávanější film roku, který má dokázat, že si Lucasfilm umí s předalekou galaxií poradit i bez George Lucase, je svižným mixem nálady původní a prequelové trilogie a připravuje půdu pro další filmy. Hodnocení: 4.5

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
Sci-Fi / Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2015 , 135 min.

Režie: J.J. Abrams
Scénář: Lawrence Kasdan, J.J. Abrams, Michael Arndt, George Lucas
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: John Williams
Herci: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Lupita Nyong'o, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Max von Sydow, Peter Mayhew, Gwendoline Christie, Joonas Suotamo

Česká premiéra: 17.12.2015

Distributor: Falcon

Star Wars. Dvě slova představující fenomén, který hluboce ovlivnil lidskou kulturu, dále kult vzývaný některými „zažranými“ téměř jako náboženství a nadčasová mytologie moderní doby. Zároveň jde o v podstatě pohádkový příběh, bezednou studnici klišé a v neposlední řadě také komerční „ždímačku“ na peníze. Pátrat po tom, proč tomu tak je, není obsahem tohoto textu, spíše se podíváme na to, jak se povedlo navázat na slavnou filmovou hexalogii již sedmou epizodou.

vyberteV roce 1977 v úspěch „podivného“ sci-fi filmu s názvem Star Wars věřil snad pouze jeho tvůrce George Lucas a jeho kamarád Steven Spielberg. I přes značné produkční obtíže se povedlo film dokončit a jeho nenadálý úspěch téměř zbořil kina. V horizontu dalších šesti let pak vznikla dvě neméně úspěšná pokračování Impérium vrací úder a Návrat Jediů. Kolem filmů se okamžitě utvořila komunita fanoušků, kterou u filmů udržovaly různé doprovodné předměty (merchandising) včetně celé haldy nových příběhů z knih, komiksů, počítačových her a televizních seriálů (ty ovšem nikdy plně nepatřily do Lucasovy vize).

Epizody původní trilogie byly již odedávna označeny celkem nelogicky IV, V a VI a byl zde příslib toho, že se Lucas ve vyprávění vrátí na úplný začátek. Až s nástupem nového tisíciletí vznikla prequelová trilogie, která ač potěšila nově nastoupivší generaci, tu původní příliš nezaujala. Zvláště epizody Skrytá hrozba a Klony útočí se staly terčem mnoha útoků nespokojených fanoušků původní trilogie. Smířlivěji byl přijat až úplně poslední film Pomsta Sithů. Poté už George Lucas do své předaleké galaxie přispěl už pouze dětským televizním seriálem Klonové války, kterým zlomil vaz už rozpačitý úvodní film, který dojel především na nezvládnutý marketing (ačkoli některé pozdější díly seriálu byly naopak velice dobré).

vyberteKdyž se v roce 2012 Lucas rozhodl odejít na odpočinek a svůj Lucasfilm prodal megakorporaci Disney, bylo v rámci velkých plánů oznámeno, že se chystají i nové filmy. Pro Lucasfilm, který pod Disneym existuje jako svébytná dceřiná společnost, z toho vyplynula spousta problémů. Mají vycházet z hrubé synopse, kterou po sobě zanechal Lucas, nebo se mají dát vlastní cestou? A co provedou s již tak obsáhlým universem z nepřeberného množství literatury, her a televizní tvorby? V rámci co největší tvůrčí svobody byl z návrhu George Lucase použit pouhý zlomek a obrovské tzv. expandované universum (všechny publikační aktivity mimo filmy a seriál Klonové války) byly odsunuty do množiny tzv. Legends (které jsou jakousi fikcí ve fikci) a dále zůstávají jako důležitý zdroj faktografických dat (místa, druhy, technologie) s tím, že příběhy kanonické nejsou.

Jako scenárista filmu byl vybrán Michael Arndt a brzy přibyl i režisér J.J. Abrams, který si své hvězdné ostruhy vysloužil zvláště na novém rebootovaném Star Treku. Protože však tvorba scénáře trvala za daných okolností příliš dlouho, k jeho psaní zasedl sám Abrams a také Lawrence Kasdan, který stojí rovněž za scénáři dvou filmů původní trilogie Star Wars a který původně dělal pouze konzultanta. Přestože některé Arndtovy prvky ve scénáři zůstaly, scénář byl téměř kompletně překopán. Film pak čekala velmi opatrná marketingová kampaň a obrovské utajení, za které by se nemusely stydět ani americké vládní instituce. Stála však všechna ta opatření za to?

vybertePříběh nové epizody Star Wars: Síla se probouzí (a ano, je to opravdu Epizoda VII, i když se to z marketingových důvodů většinou vypouští) je zasazen do doby 30 let po zničení druhé Hvězdy smrti (v Epizodě VI). Proti sobě bojuje První řád a Odboj. První řád je vojenská junta, která se kdysi dávno oddělila od Impéria a začala nezávisle na něm existovat ve vzdálené části galaxie, kde postupně nabírala na síle. Po pádu Impéria vznikla i Nová republika, která však je nyní na prahu zániku. Proto musel vzniknout tzv. Odboj, který se proti Prvnímu řádu postavil vojenskou silou.

Zatímco První řád má pod kontrolou nejvyšší vůdce Snoke (Andy Serkis), který je velmi silný v temné straně Síly, Odboj vede generálka Leia Organa (Carrie Fisher). K Prvnímu řádu rovněž patří Kylo Ren (Adam Driver), pán Rytířů z Renu, dále generál Hux (Domhnall Gleeson), velitel základny Hvězdovrah, která je zároveň superzbraní schopnou zničit celou hvězdnou soustavu a také kapitánka Phasma (Gwendoline Christie), velitelka stormtrooperů. V Odboji je například Poe Dameron (Oscar Isaac), který je nejlepším pilotem této organizace, jeho kulovitý droid BB-8 a také dvojice droidů C-3PO (Anthony Daniels) a R2-D2 (Kenny Baker).

vyberteV době konání příběhu mnoho lidí pátrá po posledním rytíři Jedi, Luku Skywalkerovi (Mark Hamill). Tyto události svedou dohromady pilota Finna (John Boyega) dezertujícího stormtroopera Prvního řádu a mladou sběračku šrotu Rey (Daisy Ridley). Později se jim ještě do cesty připlétají Han Solo (Harrison Ford) a jeho parťák Chewbacca (Peter Mayhew).

Tolik k náznaku děje, jehož další popis by už byl velkým spoilerem. Nové reálie nám v novém filmu nejsou popisovány, tvůrci nás, podobně jako George Lucas v Epizodě IV, prostě hodí do hluboké vody a my se v ní musíme naučit plavat (nebo alespoň šlapat vodu). Výše popsaná situace je i při absenci spoilerů dosti složitá, a Lucasfilm proto zařadil věci v třicetiletém období do publikačního projektu Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí, který nám prostřednictvím nových (a tentokrát již plně kanonických) románů, komiksů, povídek a encyklopedií nové reálie přiblíží.

Pokud se týče struktury vyprávění, je to vysoce návyková záležitost, která vás nenechá ani na chvíli vydechnout a pořád drží vaši pozornost. Abrams střídá chvíle napětí, akce i odpočinku a ve výsledku zde není moc, co by se dalo vytknout. Pro mě nejslabšími články tohoto dobře promazaného soukolí je především zobrazení různých aspektů Síly. Některé věci zde vidíme zcela poprvé a rovněž se mi úplně nezdálo to, co je schopna netrénovaná bytost provést se světelným mečem. Jistě, dá se to omluvit nejspíše tím, že ani Kylo Ren není tak schopný bojovník v šermířských soubojích. Ale i tak je to v určitém malém rozporu s tím, co jsme doposud ve filmech i seriálech viděli.

Fotografie z filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: The Force AwakensHerecké výkony jsou také z valné většiny pohlcující. Jak původní herci (Ford, Mayhew i Fisher), tak i herci noví, dělají, vše co je v jejich silách a v jejich silách je toho opravdu hodně. Johnu Boyegovi bylo vyčítáno, že se v trailerech pořád tváří stejně, ve filmu však vidíme, že jeho repertoár výrazů je daleko pestřejší. Daisy Ridley rovněž ukazuje, že si členství v první herecké lize, do níž ji Star Wars katapultovaly, plně zaslouží. Nesmírně sympatickou postavou je Poe Dameron Oscara Isaaca, který v zásadě již dříve ukázal, že umí hrát sympaťáky a pohodáře. To samé platí i pro Adama Drivera, který ztvární pozérského a cholerického záporáka, který je zároveň vnitřně rozervaný mezi snahou být jako Darth Vader a svými pochybami.

Stejně tak je tomu s výpravou. Ze všeho přímo čiší láska k fenoménu Star Wars, vše je výborně propracované od animace pirátské vůdkyně Maz Kanaty (Lupita Nyong'o) do posledního šroubku lodi Millennium Falcon. Kostýmy, které měl na starosti Michael Kaplan, sice nedosahují okázalosti a pompéznosti kostýmů prequelové trilogie, ale jsou takovým lehkým návratem k původní trilogii (kde byly kostýmy mnohem střídmější). Ostatně návratem k původní trilogii Star Wars je vlastně celý tento film, přičemž si bere to nejlepší z prequelů (a ne, já si rozhodně nemyslím, že epizody I, II, III jsou odpad).

Fotografie z filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: The Force AwakensKamera Daniel Mindela je příjemně starosvětská záležitost, dokonce i oblíbený efekt J. J. Abramse s posvícením přímo do kamery neboli tzv. lens flare je zde omezen na naprosté minimum a pouze kdy je to účelové. Zvuková složka je, jak už je u jakýchkoli Star Wars dobrým zvykem, jako vždy perfektní. Od známého zvuku motorů Millennium Falconu až po nové zvuky droidů se jedná o špičkovou práci. Hudba Johna Williamse je k filmu výborně padnoucí, střídají se nové motivy, do nichž čas od času zazní ty staré, ale k důkladnému posouzení si ji raději nechám až po samostatném poslechu.

V celkovém zhodnocení jde jak o výborné pokračování legendární ságy jako celku, tak i začátek zcela nového příběhového úseku. Některé momenty práce se Sílou mohou působit rozpačitě a rozhodně bych ocenil trochu více politického pozadí, ale rozhodně se dá říci, že film kvalitativně dostál očekáváním, což u tak extrémně „vyhajpovaného“ projektu je velkým úspěchem. Za mě jde o nejlepší film roku a všem fanouškům, starým i novým, jej doporučuji.

Tento článek vyšel rovněž na portálu Czech Star Wars Universe.

Český trailer k filmu Star Wars: Síla se probouzí

9/10
0,0

• :) (MM, 17.12.2015 08:14) Reagovat

Pěkná recenze. Jen bych raději opravil to "Návrat Jediů", než Vás fanboys rozcupujou na hadry :)

• Re: :) (Pavel Klimeš, 17.12.2015 12:19) Reagovat

Díky moc za pochvalu. :-) Nicméně Návrat Jediů je sice méně používaný, ale zcela platný oficiální distribuční název šesté epizody, který se objevil na vydání Star Wars na Blu-ray. Používám ho raději z čistě osobních preferencí, protože nemám rád tvar "Jediho" (vycházející z chybné výslovnosti slova Jedi - správně se čte "džedáj"). Jsem si ovšem vědom i nedostatku Návratu Jediů, protože to množné číslo je až příliš předjímající (i vzhledem k Epizodě VII). Nicméně pokud si mám vybrat z těchto dvou variant, tak si vyberu to menší zlo a volím variantu se správnou výslovností. P.S.: A o rozcupování ze strany fanboys strach nemám, neb já jsem z nich ten nejhorší... ;-)

• Re: :) (MM, 17.12.2015 12:23) Reagovat

Jo, ja vim, ze je platny (ostatne jsem se pro jistotu koukal i na CSFD, nez jsem to napsaal), ale stejne mi to rve usi trosku. Zvlast, kdyz je to nespravny preklad :) Ale chapu, v idealnim svete bychom nazvy nemuseli prekladat vubec a byl by klid :)

• film je velky prepadak 1/10 (john hulibrk, 17.12.2015 21:17) Reagovat

Nemozem ho bohuzial odporucat nikemu

• Jsi odporna podobana a mas 30 kylo nadvahu (Klara ´, 18.12.2015 23:24) Reagovat

A je te necham zablokovat!

Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší
Top 12: všechny filmy Terryho Gilliama od nejhoršího po nejlepší S premiérou Gilliamova posledního snímku Muž, který zabil Dona Quijota se ohlížíme zpět za tvorbou režiséra, který bojoval s větrnými mlýny celý svůj život. čtěte zde
Vydáno: 22.07.2018 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 20. 7. 2018 - 26. 7. 2018
TV tipy: Petr Pan, človíček Tate a špinavej Joe sjíždějí divokou řeku Druhá polovina července bývá z pohledu televizní nabídky každoročně chudá a nejinak je tomu i letos. Do našeho výběru se tak dostávají filmy, které by jinak nárok moc neměly, najdete v něm ale i ty hodně vzácně vysílané. čtěte zde
Vydáno: 20.07.2018 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Mamma Mia! Here We Go Again 4/10
Recenze: Nebýt ABBY, byl by muzikál Mamma Mia! Here We Go Again katastrofou Deset let po premiéře divácky úspěšného letního hitu Mamma Mia!, muzikálu s písničkami skupiny ABBA, přichází do kin jeho pokračování, které se odehrává hned ve dvou časových rovinách. čtěte zde
Vydáno: 19.07.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
7
Děsivé dědictví 9/10
Recenze: Horor Děsivé dědictví namísto bafání diváka intenzivně znepokojuje Film Děsivé dědictví je prezentován jako horor, čemuž odpovídají i všechny jeho plakáty a upoutávky. Nicméně je to úplně jiný typ hororu, než bude většina diváků na základě těch upoutávek očekávat. čtěte zde
Vydáno: 18.07.2018 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
5
Kinopremiéry: 29. týden
Kinopremiéry: Mamma Mia zanechává v kinech děsivé dědictví Po deseti letech se tento týden na plátna vrací populární, avšak morálně pochybný muzikál Mamma Mia!, jehož pokračování určitě do kin naláká mnoho diváků. Dobrou alternativou k němu může být vychvalovaný horor Děsivé... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2018 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
10