Recenze: Macbeth jako moderní válečný antihrdina

Vydáno: 20.11.2015 17:00 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Shakespearovská tragédie Macbeth je námět, který se snažilo zpracovat už mnoho tvůrců. Dá se toto téma ještě kreativním způsobem uchopit, nebo se bude historie znovu opakovat? Představuje Macbeth klasického hrdinu, nebo může inspirovat i současnost?

MacbethRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 20.11.2015 17:00. Shakespearovská tragédie Macbeth je námět, který se snažilo zpracovat už mnoho tvůrců. Dá se toto téma ještě kreativním způsobem uchopit, nebo se bude historie znovu opakovat? Představuje Macbeth klasického hrdinu, nebo může inspirovat i současnost? Hodnocení: 4
Macbeth
Macbeth
Válečný / Drama
USA, 2015 , 113 min.

Režie: Justin Kurzel
Scénář: Jacob Koskoff, Michael Lesslie, Todd Louiso, William Shakespeare
Kamera: Adam Arkapaw
Herci: Jack Madigan, Frank Madigan, Michael Fassbender, Marion Cotillard, Paddy Considine, Lochlann Harris, Kayla Fallon, Lynn Kennedy, Seylan Baxter, Amber Rissmann, Scot Greenan, Hilton McRae, David Thewlis, David Hayman, Jack Reynor

Česká premiéra: 05.11.2015

Hodnocení: 8/10

Distributor: Film Europe


Macbeth hodnocení na Kinobox.cz: 64.26 %
Nejnovější zpracování klasické shakespearovské tragédie Macbeth ukazuje, že je možné uchopit notoricky známý a mnohokrát adaptovaný příběh způsobem, který je srozumitelný současnému divákovi. Australskému režisérovi Justinu Kurzelovi se podařilo zachovat základní kameny předlohy v původní podobě, aniž by tím utrpěla uhrančivá magie pohyblivých obrazů na filmovém plátně.

Michael Fassbender, Marion Cotillard ve filmu Macbeth / MacbethJustin Kurzel se zapsal do povědomí diváků mrazivým dramatem Snowtown, ve kterém se na půdorysu skutečných událostí zabýval kořeny abstraktního zla a jeho hmatatelnými dopady. Podobný přístup volí i ve svém nejnovějším snímku. Na první pohled by se mohlo zdát, že u jeho Macbetha jde o konvenční doslovnou adaptaci, ale v průběhu filmu se ukazuje, že důraz je kladen především na vývoj a vnitřní svět jednotlivých postav. V konečném důsledku se jedná spíše o psychologické válečné drama podle Shakespeara než o dalšího Shakespeara na plátně.

Příběh Macbetha a jeho manželky je výrazně nadčasový, což mimo jiné dokazuje i množství filmových adaptací. Například Akira Kurosawa jej ve svém snímku Krvavý trůn přenesl do feudálního Japonska. Roman Polanski do něj otisknul svou otřesnou zkušenost s Charlesem Mansonem a jeho Macbeth má spíše podobu hororového filmu s okultními prvky. Ve světové kinematografii najdeme mnoho dalších adaptací Shakespearovy tragédie, které děj přesouvají v čase nebo prostoru, parodují ho nebo se jím jen volně inspirují.

Michael Fassbender ve filmu Macbeth / MacbethKurtzel zvolil cestu věrnosti původnímu textu. Na základě literárního předobrazu profiluje i ústředního protagonistu. Portrétuje Macbetha jako klasického antihrdinu, který se utápí v posttraumatickém šoku. Šaráda mocenských bojů je potlačena a ke slovu se dostávají jeho vlastní pochyby, výčitky a velmi živí démoni. Lady Macbeth zde ustupuje oproti originálu do pozadí a spíše než hnacím motorem je zde stejně utrápeným spoluviníkem. O to více prostoru pak zůstává pro samotného Macbetha a postupný rozklad jeho osobnosti.

Tragédie Macbeth mívá přezdívku „oné skotské hry“, která se nikdy nenazývá pravým jménem, protože to prý přináší smůlu. Justin Kurzel se tohoto prokletí nezalekl, a obávané jméno divákům ukázal hned v prvních minutách filmu vyvedené v rudých kapitálkách. Tím dal divákovi první klíč, jak uchopit jeho interpretaci Macbetha v současném světě. Kurtzelova adaptace bere imaginativní a poetický jazyk shakespearovského díla a přetavuje jej do specifické vizuální poezie filmového díla. Povětšinou se jedná o vysoce estetizované a působivé převedení slov do obrazů. Přesto zde zůstává nezanedbatelné množství scén, ze kterých čiší digitální efekty. Macbethovy hluboké vnitřní pochybnosti střídají laciné obrazy bitev jako vystřižených z počítačových her nebo zaměnitelných blockbusterů typu Troja300: Bitva u Thermopyl a mnoho dalších.

I přes tuto drobnou vadu na kráse stojí nové pojetí ambivalentního charakteru muže, který se nedokáže smířit se svým činem, za zhlédnutí. A i přes drobné výtky k digitálním efektům stojí za zhlédnutí na velkém plátně. Justin Kurzel si totiž velmi dobře uvědomuje kontext děl, která podle této předlohy již vznikla. A především v tom spočívá jeho síla.

Originální trailer filmu Macbeth


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY