Stroj času: Žijí v noci

Vydáno: 11.08.2011 17:10 - Eduard Spáčil | foto: RKO Radio Pictures

Možná nejromantičtější noir je první filmový počin režiséra Nicholase Raye. Dvojici mladičkých milenců na útěku před zákonem budete držet palce, i když vám bude jasné, že to s nimi nemůže skončit dobře...

Žijí v nociRecenzoval/a Eduard Spáčil dne 11.08.2011 17:10. Možná nejromantičtější noir je první filmový počin režiséra Nicholase Raye. Dvojici mladičkých milenců na útěku před zákonem budete držet palce, i když vám bude jasné, že to s nimi nemůže skončit dobře... Hodnocení: 0
Žijí v noci
They Live by Night
Romantický / Krimi / Film-Noir
USA, 1949 , 95 min.

Režie: Nicholas Ray
Scénář: Charles Schnee, Nicholas Ray, Edward Anderson
Kamera: George E. Diskant
Hudba: Leigh Harline, Woody Guthrie
Herci: Farley Granger, Cathy O'Donnell, Howard Da Silva, Jay C. Flippen, Helen Craig, Will Wright, William Phipps, Ian Wolfe, Harry Harvey, Marie Bryant, Will Lee, James Nolan, Charles Meredith, Teddy Infuhr, Byron Foulger

Česká premiéra: 03.11.1949

Distributor: RKO Radio Pictures


Žijí v noci hodnocení na Kinobox.cz: 69.14 %
Bowie (Farley Granger) je třiadvacetiletý, touhy po životě plný floutek, který právě spolu s drsnými kumpány se zvučnými jmény Chickamaw a T-Dub prchá z vězení, kde strávil posledních sedm let, nespravedlivě odsouzený za vraždu. Nebo to aspoň tvrdí. V úkrytu se seznamuje se sympaticky obyčejnou dívkou Keechie (Cathy O'Donnell) a jiskření mezi oběma mláďaty na sebe nedá čekat. Staří kriminální mazáci ale nemají v plánu vést poctivý život, protože bankéři jsou přece také zloději a je potřeba jim odlehčit. Bowie musí chtě nechtě s nimi. Má láska šanci, když je vám policie v patách? Tak trochu Romeo a Julie. Nebo spíše Bonnie a Clyde?
Dnes představovanému snímku to trvalo dva roky od dokončení, než byl v listopadu 1949 uveden v amerických kinech. Zatímco dnes by to znamenalo automaticky tragicky špatný film, tehdy hrály roli jiné faktory - změna ve vedení studia a zároveň jeho nerozhodnost, co si s kontroverzním snímkem počít - ta především. Ostatně RKO mělo práva na román Edwarda Andersona s názvem Thieves Like Us (Zloději jako my) už od jednačtyřicátého. Jenže natočte film o vrazích na útěku, když vám na krk dýchají ctihodní hlídači produkčního kodexu.
Černobílý debut renomovaného amerického režiséra Nicholase Raye vykazuje většinu typických znaků jeho nejlepších snímků, snad jen s výjimkou sytých technicolorových barev a širokoúhlé kamery. Když mu producent John Houseman, známý dodnes svou spoluprací s Orsonem Wellesem na divadle i Občanu Kaneovi, Andersonovu knihu z období velké hospodářské krize přinesl, Ray se do látky zamiloval a usilovně (a dlouho) na jejím překladu pro filmové médium pracoval.
Ač bývá snímek řazený k filmu noir, stejně jako minulý týden vzpomínaný režisérův kus Na opuštěném místě nestaví do popředí dějové zvraty, ale zajímá se především o hlavní postavy. Jejich touhy, sny, naděje a zároveň nejistotu, strach a obavy. Rayovou hlavní zbraní je citlivost, na divadelních prknech vyzkoušená schopnost z herců vytáhnout potřebné emoce, založené na jejich vlastních životech a prožitcích. I proto mimo jiné nechal představitelku hlavní ženské role pracovat stejně jako její hrdinku na benzince.
Obsazení hlavních rolí bylo nadmíru šťastné - Farley Granger, známý především ze dvou hitchcockovských produkcí (Provaz, Cizinci ve vlaku), režisérovi svou budoucí partnerku Cathy O'Donnell sám doporučil. Jejich nešťastní hrdinové jsou poblouznění, neuvědomují, nebo spíše nechtějí si uvědomovat následky svých činů, skutečnost, že láska je nemůže spasit, ale dýchá z nich život a opravdovost, jejich vztah a vlastně každá vzájemná reakce je přesvědčivá, pravdivá. Neméně výrazné a zapamatovatelné jsou i dobře napsané a obsazené vedlejší role - nejen zbylí uprchlíci, ale třeba i opravdu drobné figurky ošuntělého oddávajícího nebo správce chaty, ve které se milenci ukrývají, a jeho potatěného synka. Jako pěst na oko, resp. sekvence z jiného filmu, pak působí zjevně pro cenzory vložená scéna z policejní stanice, kde se dozvíme, že uprchlíci nikdy nedojdou klidu.
Žijí v noci byl údajně první snímek, kde se z helikoptéry natáčela akce. Tyto záběry jsou dnes trochu legračně roztřesené, představují však důležitý leitmotiv božího oka, které naše hrdiny sleduje. To, že svému osudu neutečou, naznačuje také už mimochodem zvláštní, zneklidňující předtitulkový úvod, kde vidíme ústřední dvojici v romantickém momentu za doprovodu textu: Tento hoch a tato dívka nebyli nikdy řádně seznámeni se světem, ve kterém žijeme...

P. S.: Předlohu snímku zfilmoval pod původním názvem o čtvrtstoletí později i Robert Altman. Zajímavé srovnání s výrazně méně nevinnými "předbonnieaclydeovskými" uprchlíky před zákonem nabízí dnes už za klasiku považovaný snímek Josepha H. Lewise Gun Crazy. O tom ale zase někdy jindy...


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY