Blu-ray recenze: X-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut

Vydáno: 06.08.2015 07:00 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Je dlouho očekávaný Rogue Cut X-Men: Budoucí minulost lepší než kinoverze? Patří stále po obrazové a zvukové stránce k referenčním diskům i po přidání nových scén? A jsou bonusy stejně povrchní jako na původním vydání?

X-Men: Budoucí minulostRecenzoval/a dne 06.08.2015 07:00. Je dlouho očekávaný Rogue Cut X-Men: Budoucí minulost lepší než kinoverze? Patří stále po obrazové a zvukové stránce k referenčním diskům i po přidání nových scén? A jsou bonusy stejně povrchní jako na původním vydání? Hodnocení: 4.5

X-Men: Budoucí minulost

X-Men: Days of Future Past
Thriller / Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2014 , 131 min.

Režie: Bryan Singer
Scénář: Simon Kinberg, Jane Goldman, Simon Kinberg, Matthew Vaughn
Kamera: Newton Thomas Sigel
Herci: Hugh Jackman, James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Halle Berry, Nicholas Hoult, Anna Paquin, Elliot Page, Peter Dinklage, Shawn Ashmore, Omar Sy, Evan Peters, Josh Helman, Daniel Cudmore, Fan Bing-Bing

Česká premiéra: 08.07.2015

Vydavatel: Bontonfilm

X-Men: Budoucí minulost hodnocení na Kinobox.cz: 83.32 %
Michael Fassbender ve filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future Past"X-Men: Budoucí minulost je nejlepším příspěvkem do x-menovského universa a zároveň nejlepším snímkem ve filmografii původně indie režiséra Bryana Singera," psal jsem ve svém příspěvku v makrorecenzi. Na svém názoru jsem od té doby ani po opakovaných zhlédnutích nic nezměnil, a tak zájemce o zhodnocení snímku odkazuji na makrorecenzi, kde naleznou větší rozptyl názorů. Otázkou není, zda-li je X-Men: Budoucí minulost výborný film, ale jestli je sestřih pojmenovaný Rogue Cut pouhou alternativou, nebo jde o zlepšení oproti kinoverzi, která přece jenom měla určité rytmické problémy a nezužitkované volné motivy a pouze s ohledem na potřeby vyprávění motivované náhody.

Bryan Singer v audiokomentáři a featurettu přiznává, že nedělá režisérské sestřihy, protože je nemá rád (neudělal ho ani u prvních X-Menů, kteří ale byli vydáni na nosičích pro domácí kino nadvakrát. Jednou v jednodiskové kinoverzi, podruhé ve dvoudiskové X-Men 1,5 verzi, která zahrnovala možnost pustit si snímek za pomocí funkce seamless branching s vystřiženými alternativními a vystřiženými scénami.). V případě Budoucí minulosti si i díky oblíbenosti postavy Rogue nemohl odpustit ji zpět začlenit do snímku, když se mu i díky tržbám přesahujícím sedm set milionů dolarů naskytla ona příležitost. O sedmnáct minut delší Rogue Cut ale označuje za pro fanoušky a fanynky určený alternativní, nikoliv režisérský sestřih.

Michael Fassbender ve filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastDosavadní domácí i zahraniční ohlasy se shodují na tom, že Rogue Cut není lepší verzí. Tvrdí, že kromě přidané pasáže s Rogue jsou změny vyloženě dílčí (více dialogů sem, vtip tam) a prodloužení stopáže už tak přes dvě hodiny trvajícímu snímku nepomáhá. Opomíjí ale poměrně zásadní strukturní a významové změny, které s sebou tato alternativní verze přinesla a které z ní činí pozoruhodnější počin, než byla kinovarianta.

Kinoverze byla vystavěna do čtyř aktů plus krátkého epilogu, čemuž odpovídala i stopáž (mírně přes dvě hodiny), a soustřeďovala se na vývoj postavy Profesora X v linii v minulosti a rozhodnutí Mystique ovlivňující obě roviny (minulou i budoucí), čemuž odpovídaly dílčí body obratu vyprávění. Alternativní verze je ale vystavěna do pěti aktů plus krátkého epilogu, což koresponduje se skoro dvě a půl hodiny dlouhou stopáží, a body obratu se pro změnu odvíjejí od proměny cílů skupiny anebo alespoň dvou postav.

Michael Fassbender ve filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastDíky těmto strukturním změnám film funguje mnohem lépe. Mírná rozšíření v první hodině lépe uvádějí do děje, když dostatečně představují výchozí situaci (linie v budoucnosti - nemluvné mutantí postavy se dostávají ke slovu) i její možnou změnu (linie v minulosti - ustavující záběr na WTC a hlášení rádia dostatečně uvede rok končící války ve Vietnamu). Nasměrování vyprávění vpřed ve větších i menších blocích na základě rozhodnutí týmu anebo několika postav zase umožňuje stavět proti sobě jednotlivé ideologie, které skupiny zastávají, nikoliv vývoj některých mutantů (Profesor X, Mystique), jako tomu bylo v kinoverzi.

Zcela nové a nikoliv pouze rozšířené scény řeší některé vypravěčské nedostatky: proč bylo zranění Kitty předjímáno, když nakonec nevedlo k ničemu? Proč Profesor X nenašel Rogue skrze Cerebro, ale Hank díky záznamu zpráv? Proč Sentinelové přiletěli do starého chrámu v budoucnosti zrovna v tu chvíli a jak mutanty vůbec našli? Především ale dvě zcela nové pasáže, kdy (1) se Mystique "vrátí" domů a kdy (2) se Profesor X, Magneto a Iceman rozhodnou zachránit Rogue ze zajetí, jsou důležité způsobem, jakým se vztahují ke zbytku. Jsou totiž prostříhávány se sekvencemi v minulosti/budoucnosti, kdy hlavní je významová podobnost anebo rozdílnost, která vyvstává z této montáže. A to nejenom na malé ploše montáže (např. zrod individualistického Magneta z První třídy je v kontrastu k jeho příklonu ke skupině a filozofii Profesora X při osvobození Rogue), ale i mnohem větší (např. paralelní vztah dvou záchran - Magneta v minulosti a Rogue v budoucnosti).

Michael Fassbender ve filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastX-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut je rytmicky vyrovnanější (délka aktů se s přibývající stopáží zkracuje), strukturně soudržnější (zdvojení uvedení do děje patřičně zorientuje diváka/divačku v obou liniích) a významově ambicióznější (body obratu dle ideologických rozhodnutí, nikoliv vývoje postav/y, a okázalé významové montáže tvořící paralely a kontrasty mezi časovými rovinami a skupinami postav) variantou než kinoverze. Někomu prodloužení a zvážnění nemusí vyhovovat (a pro takové jsou na disku obě verze), ale Rogue Cut není pouhou alternativou, ale komplexnější a lepší podobou X-Men: Budoucí minulosti.

Scéna z X-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut (2015)

XBD obal filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future Past-Men: Budoucí minulost díky zápletce s cestováním v čase celé do prequelů a spin-offů rozvětvené universum zpřehlednilo tím, že ho restartovalo. Zatímco orientovat se v mutantím vesmíru je nyní poměrně snadné, vyznat se mezi všemi edicemi posledního příspěvku do ságy je velmi obtížné. Vědělo se o vydání prodlouženého sestřihu s novými bonusy ještě před uvedením kinoverze na trh s nosiči pro domácí kino, ale to neměnilo nic na tom, že původního sestřihu vyšlo hned několik provedení. Všechna byla dvoudisková (2D s bonusy na jednom disku a díky řadě nápaditých návazností povedené 3D na disku druhém), lišila se však balením. Od amaraye s vnitřním artworkem, na kterém byl celý tým, přes steelbook, na jehož přední straně se skvěli Wolwerine a Mystique, až k variantě s návlekem se Sentinelem, která navíc obsahovala komiks Uncanny X-Men.

Rogue Cut navzdory původním ohlášením obsahuje i kinoverzi. Kdo by ale chtěl bonusy z ní (cca padesátiminutovka tematických dokumentů, pětice vystřižených scén s volitelným komentářem, trojice upoutávek, nepovedené scény a galerie s Traskovými návrhy Sentinelů) anebo její do třetího rozměru konvertovanou podobu, bude si muset dokoupit jednu z výše zmíněných edic. Prodloužená verze má totiž zcela nové bonusy (audiokomentáře k oběma verzím filmu, film o filmu a záznam rozhovoru, rozsáhlá galerie náčrtků a obrázkového scénáře) a je k dostání buď v rudém amarayi, nebo v graficky zdařilejším modrém steelbooku.

Scéna "Probuzení" z filmu X-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut (2015)

Peter Dinklage ve filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastUž v kinoverzi X-Men: Budoucí minulost patřila k referenčním diskům. V případě Rogue Cut se na tom nic nemění, protože alternativní a přidané scény kvalitativně nijak nezaostávají. Dokonce se při srovnání datových toků zdá, že jsou obě videostopy srovnatelné. Po obrazové stránce (2.40:1) si přepis zachovává svou detailnost (patrnou zejména na pokožkách postav), ostrost (s výjimkou záměrně rozostřených, subjektivních vizí s oskázalým dosvětlováním) i čistotu (až na záměrně nedokonalé 8mm pasáže).

V obou časových rovinách je věrně reprodukována stylizovaná barevná paleta. Linie v budoucnosti je temnější a převládá v ní modrá a šedá, zatímco linie v minulosti je světlejší a pracuje s více barvami. Minulá rovina si ovšem zachovává semdesátkově chladné barvy, což bylo příznačné pro soudobou kinematografii, a pasáže snímané 8mm kamerou obsahují zrno a nečistoty, což je ale intence.

Peter Dinklage ve filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastPo zvukové stránce se taktéž jedná o technickou špičku, přestože jsme se ani tentokrát nedočkali Dolby Atmos mixu, nýbrž "pouhého" DTS-HD Master 7.1 anglicky. Mix v původním znění je nesmírně vtahující díky rozložení zvukových efektů do jednotlivých kanálů (vynikne zejména v akčních scénách, v nichž mutanti využívají své schopnosti) a slyšitelnému hluku prostředí (vynikne zejména ve scénách v exteriéru anebo interiéru, v nichž si postavy povídají). Dialogy anebo monology jsou přitom vždy dokonale srozumitelné.

Na Rogue Cut edici pouze zamrzí absence 3D (kino)verze, protože ta patří mezi jedny z nejpovedenějších. Sice ztmavuje již tak dost tmavý snímek, ale výborně pracuje s rozmístěním postav v předkamerovém prostoru do několika plánů, prostřednictvím čehož se vyjadřuje vztah mezi nimi. A řada různých návazností mezi záběry a scénami na základě podobného prvku v nich je v trojrozměrné variantě o poznání opojnější. Zájemcům/zájemkyním holt nezbude nic jiného než si jeden produkt koupit v podstatě dvakrát, i když pokaždé s jinými bonusovými materiály.

P. S. Ke kinoverzi i k Rogue Cut je přítomen český dabing, ale u alternativního sestřihu se přidané anebo prodloužené sekvence přepínají do původního znění a jsou přeloženy prostřednictvím českých titulků.

Scéna "Potřebujeme Rogue" z filmu X-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut (2015)

Nicholas Hoult, Hugh Jackman při natáčení filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastStojí přídavné materiály za tzv. double-dip, pokud již vlastníte předchozí edici? Jednoznačně stojí, a smutnit nemusí ani ti, kteří ji ve své filmotéce již mají, protože na Rogue Cut jsou některé bonusy z ní přítomné díky aplikaci Second Screen. Při přehrávání filmu si díky nainstalování aplikace a synchronizaci s tabletem můžete prohlédnout Truskovu galerii anebo úryvky z tematických featurettů (o vzniku scény v kuchyni, o staré a nové posádce, o Sentinelech ad.), tj. bonusů, které byly na disku s kinoverzí. Vedle nich jsou přítomny i previzualizace akčních scén, fotografie, doplňkové informace o mutantech s osvětlujícími klipy ad., ke kterým se bohužel nelze dostat jinak, a tak lidé bez tabletů budou o část materiálů ochuzeni.

Do jisté míry to ale vynahrazují bonusy na discích samotných, ačkoliv zamrzí, že se svým množstvím i kvalitou nemohou rovnat prvním dvěma dílům ve dvoudiskových edicích. Je tomu jednak proto, že vedle dvou audiokomentářů máme jeden středometrážní film o filmu, záznam rozhovoru a bohatou galerii plus promo na Fantastickou čtyřku, ale nikoliv již dílčí tematické dokumenty, previzualizace a záběry z různých úhlů jako u X1 a X2, protože ty zde jsou dostupné jenom prostřednictvím Second Screen. A jednak je důvodem i to, že na fanoušky a fanynky necílí kratší tematické materiály (featuretty o mutantech, o komiksové historii ad.), ale fanouškovský rétorický rejstřík se přesunul do ústředních bonusů.

Bryan Singer při natáčení filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastPro ty je příznačné, že zdůrazňují samotný proces vzniku jako náročné práce, během níž se myslí na věrnost sérii ("minulost"), ale zároveň se všichni snaží ji posunout dál ("budoucnost"), aby byli fanoušci spokojeni. Rogue Cut není režisérský, ale alternativní sestřih, který vznikl i díky oblibě dané postavy a který byl fanoušky a fanynkami v podstatě vyžádán. V audiokomentáři u kinoverze režisér Bryan Singer a producent/scenárista Simon Kinberg hovoří o spojení staré a nové party a o postavách a jejich vývoji s ohledem na to, že tohle diváky/divačky na sérii zajímá. V audiokomentáři u alternativního sestřihu režisér Bryan Singer a střihač/skladatel John Ottman zase vypráví o změnách oproti původnímu sestřihu a o tom, jací jsou sami fanoušci jiných děl, jimž chtěli vzdát poctu.

Komentářům ale nebudou rozumět neangličtináři, protože k nim nejsou české titulky. Ty ovšem nechybí na druhém disku, kde jsou k filmu o filmu Mutant vs. Stroj, který si lze pustit buď celý, nebo jenom vybrané části, záznamu skupinového rozhovoru X-Men: Bez ostrahy, ve kterém si u "kulatého stolu" třicet minut povídá stará i nová herecké garda s režisérem a scenáristou/producentem, a krátkému propagačním Pohledu na natáčení Fantastické čtyřky, ve kterém se míchají záběry z natáčení a z filmu s oslavnými vyjádřeními tvůrců a herců.

Bryan Singer, Hugh Jackman, Ellen Page při natáčení filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastTitulky nejsou - jelikož nejsou potřeba - u galerie obrázků, která je jednak uživatelsky dobře ovládatelná (lze ji prohlížet buď ručně, nebo si pustit slideshow), jednak nesmírně bohatá (náčrtků a storyboardů je skoro tisíc). Nechybí v ní jak obrázkový scénář ke dvěma scénám (pařížské, klimax), tak ještě na další položky členěné návrhy míst a kostýmů. Na nich lze sledovat postupnou proměnu jak scén, tak i míst a oblečení.

Středometrážní film o filmu Mutant vs. Stroj (52:41 min.) sice sestává z devíti krátkých a tematických featurettů, ale na rozdíl od těch z kinoverze nezůstává na povrchu, ale jde do hloubky a nevyhýbá se ani takovým věcem, jako jsou tvůrčí tápání anebo neshody a jejich následná řešení. Natáčení je prezentované jako těžká dřina: jak složité je dát dohromady tak vytížené herce, jak nesnadné je se vyhnout paradoxům při cestování v čase, jak obtížné je skládat a stříhat pod časovým presem, jak trikově náročné je dělat proměny jedné postavy. Je ale třeba si uvědomit, že je akcentováno, že výsledkem této těžké dřiny je dílo, které jednak uspokojuje fanoušky a fanynky předchozích dílů (věrností ke komiksové předloze, spojením herců a hereček obou generací) i jiných děl (retro i futuristická stylizace upomínající na jiné snímky), jednak se ale posouvá dál. A příznačně se končí propagací X-Men: Apocalypse.

Bryan Singer ve filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastX-Men: Bez ostrahy (30:11 min.) je doplněním filmu o filmu, akorát nejde o dokument o procesu vzniku, ale rozhovor reflektující x-menovskou ságu. V kruhu sedí a povídají si herci a herečky z "původní" i "prequelové" (v druhém případě budoucí) trilogie, zatímco jim otázky klade producent a scenárista Simon Kinberg a své řekne i režisér Bryan Singer. I zde je fanouškouvská rétorika přítomna, a to jak v přímých otázkách o reakcích fanoušků a fanynek, tak v odpovědích představitelů ústředních rolí, jaký vztah mají ke komiksům, k jejich adaptacím apod.

Scéna "Sentinelové útočí" z filmu X-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut (2015)

Fotografie z filmu X-Men: Budoucí minulost / X-Men: Days of Future PastMáte v loňském roce vydanou kinoverzi a přemýšlíte, jestli máte jít do alternativního sestřihu s novými bonusy? Rogue Cut je rytmicky vyrovnanější a díky montážním sekvencím významově ambicióznější. Oba audiokomentáře jsou velmi informativní a dokumenty i záznam rozhovoru nemá podobu pouhého poplácávání po zádech, protože je velmi zajímavým pohledem na proces vzniku včetně problematických stránek. Jděte do toho a původního vydání - ideálně máte-li ho s 3D verzí - se nezbavujte. A ti, kdo čekali na uvedení Rogue Cut, nemají nad čím váhat. Na prvním disku je (za předpokladu, že by se vám alternativní sestřih zamlouval méně) přítomna i kinoverze a aplikace Second Screen (Druhá obrazovka) obsahuje některé bonusy z prvního vydání. Nedostatky Rogue Cut jsou pouze dva: absence 3D varianty a přítomnost původních bonusů (části featurettů, galerie) a některých dalších (fotogalerie, previzualizace, informace o mutantech) jenom pro majitele mobilních zařízení. Fanoušci a fanynky to ale jistě rádi odpustí, když X-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut je fanouškovskou záležitostí.

Blu-ray filmu X-Men: Budoucí minulost - Rogue Cut distribuuje společnost Bontonfilm. Děkujeme za poskytnutí k recenzi.

9/10
0,0

Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0