Blu-ray recenze: Ghoul

Blu-ray recenze: Ghoul - ukrajinský kanibal sežere vaši duši

Vydáno: 23.07.2015 08:21 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: Bioscop

Ghoul je stejně jako Jáklova prvotina Kajínek pokusem o žánrovku vycházející ze zahraničních vzorů. Ačkoliv se snímek nedočkal tak výpravné BD edice jako Kajínek, měli byste mu i díky nízké ceně dát šanci.

GhoulRecenzoval/a dne 23.07.2015 08:21. Ghoul je stejně jako Jáklova prvotina Kajínek pokusem o žánrovku vycházející ze zahraničních vzorů. Ačkoliv se snímek nedočkal tak výpravné BD edice jako Kajínek, měli byste mu i díky nízké ceně dát šanci. Hodnocení: 3.5

Ghoul

Ghoul
Horror / Thriller
Česká republika, 2015 , 86 min.

Režie: Petr Jákl
Scénář: Petr Bok, Petr Jákl , Petr Jákl
Kamera: Jan Šuster
Herci: Jennifer Armour, Alina Golovlyova, Jeremy Isabella, Paul S. Tracey

Česká premiéra: 08.07.2015

Ghoul hodnocení na Kinobox.cz: 59.35 %
Fotografie z filmu  / GhoulPetr Jákl se rozhodl, že zúročí své zkušenosti, kdy se jako kaskadér podílel na řadě zahraničních produkcí natáčených u nás, a natočí celovečerní film. Debutový Kájinek byl pokusem o akční thriller s prvky společenské kritiky, který ale skončil jako exploatace těžící na jedné straně z mediální slávy mírovského vězně a na druhé z ozkoušení si západních žánrových, vypravěčských a stylistických vzorců v domácí kotlině.

Ghoul se na první pohled může jevit jako zásadní odbočení. Je v podstatě nízkorozpočtovým projektem, jehož realizace nebyla dlouho propírána médii a jehož žánrové zařazení není "akční thriller", ale "horor" (byť před premiérou se užívalo označení "thriller" kvůli špatné pověsti hororu u nás). A vskutku, snímek je found footage, který zvolenou metodu ospravedlňuje vyprávěním o dokumentaristech přijíždějících na Ukrajinu natáčet dokument o kanibalismu. Soustředění do jednoho domu umožňuje rozehrát hned několik subžánrových vzorců: jednak haunted house, která má všechny stmelovat, jednak duchařské (tudíž i exorcistické) a kanibalské podívané.

Fotografie z filmu  / GhoulPotíž je, že ani jeden není uplatněn zcela, protože se od každého nakonec uhne, než je dohrán do konce. Strašidelný dům je opuštěn, k exorcismu nedojde, byť se k němu schyluje, a s kanibalismem se pracuje pouze v uvedení do děje a v epilogu. Porušena jsou i nepsaná pravidla found footage, kdy podstatou je, že záznam je nalezen. Proč ono střídání anebo propojování subžánrů, když ani jeden není úplně zužitkován, i když každý nabízí hned několik zdařile inscenovaných scén?

Umožňují ospravedlnit začlenění makro (ukrajinský "Holodomor") a mikrohistorie (Čikatilo) do fikčního vyprávění. Ze skutečného kanibalismu se dělá (žánrová) atrakce, a tak Jákl znovu zrežíroval - byť opětovně nejspíš nevědomky - exploataci. Ovšem exploataci méně zdařilou než Kajínek. Kampaň sice byla správně exploatačně výživná (promo v bulváru, projekce pro obskurní celebrity, zdůrazňovaná spojitost s Čikatilem), ale film nechá exploatační momenty odehrát se mimo záběr (kanibalismus), případně jsou snímány z povzdálí (sex). Je to škoda, protože zkušební projekce zajistily filmu vyvážený rytmus i výstavbu vyprávění okoukanou od zahraniční produkce a Jákl jako režisér a scenárista nezapře poučenost žánrovými klasikami/kulty a určité inscenační schopnosti.

P. S. Podle posledních informací pracuje na filmu o Janu Žižkovi, který by ho měl představit jako hrdinskou figuru, když byl ještě mladý. Napotřetí se to po rape and revenge (Kajínek mstící se v, ehm, Kajínkovi) a svým způsobem hixploataci (civilizovaní jedinci přijíždějící do nebezpečného buranova v Ghoul) snad povede.

Upoutávka na film Ghoul (2015)

BD obal filmu  / GhoulKajínek vyšel v metalboxu a obsahoval bonusový disk s více než sto minutami materiálů navíc a k tomu CD se soundtrackem. Ghoul se tak výpravného vydání nedočkal, protože nebyl takovým trhákem, přestože byl distribuován v amerických kinech. Sběratele/sběratelky přesto může potěšit, že po loňských Třech bratrech se k nám na trh dostal další mediabook (jiné pojmenování pro digibook), ačkoliv by oba tituly vzhledem ke své cílovce vypadaly ve sbírce vedle sebe poněkud nepatřičně. Balení má být imitací kůže, ale žel nikoliv lidské, což by bylo stylové. "Knižní" část má pouze šestnáct stran, u kterých převládají fotografie z filmu, textové informace (neúplná filmografie tvůrců, o vzniku) jsou velmi skoupé. V porovnání s již zmiňovanými Třemi bratry, kteří v této formě obsahovali texty písní i části obrázkového scénáře a fotografie z natáčení, nebyl potenciál úplně využit. Příjemná je ale cena, která odpovídá novince v plastovém obalu a ve 2D, nikoliv mediabooku s 2D a 3D verzí.

Rob Cohen o spolupráci s Petrem Jáklem na filmu Ghoul (2015)

Fotografie z filmu  / GhoulV BD recenzích při hodnocení obrazu (1.78:1) a zvuku (DTS-HD Master 5.1 anglicky a česky) často zmiňujeme, že je třeba brát ohled na záměr, potažmo na zvolenou audiovizuální stylizaci snímku. U found footage to platí obzvlášť, protože by bylo neadekvátní klást u tohoto subžánru stejné nároky na obraz a zvuk, jaké jinak člověk má u současné vysokorozpočtové anebo u archivní restaurované anebo remasterované produkce.

Vedle toho zde jsou ještě žánrové konvence, kdy nelze očekávat, že se v tmavých pasážích nebude nic ztrácet, protože na tom horory - potažmo některé exploatace - stojí. Děsí tím, že se něco náhle ze tmy objeví, přičemž efekt je umocněn zesílenou zvukovou stopou, která zajistí požadovanou fyziologickou reakci. Obojí v případě Ghoula funguje velmi dobře. Potěšující je jak míra detailů v denních scénách, tak i překvapivá - vzhledem ke zvolenému svícení - ostrost a přirozená pleťovka. Neslyšné, anebo zastřeně znějící dialogy, anebo monology jsou součástí záměrné nekvality "nalezeného záznamu", a tak nejsou chybou. Naopak rozvršení zvukových efektů do všech kanálů přidává na atmosféře.

Fotografie z filmu  / GhoulPasáž o zvuku ale platí pro původní znění, nikoliv pro nevydařený český dabing, který vznikl ve spolupráci s Prima Cool, která je partnerem filmu. Hlasové obsazení Jana Dolanského, jehož sarkastický způsob promluvy je neodmyslitelně s televizním kanálem spjat, sice potěší, ale české věty povětšinou postavám nesedí na pusu. Navíc potlačují zvukové efekty prostředí na úkor dialogů anebo monologů, zvuk je výrazný pouze při lekačkách, když je nepřirozeně (oproti zbytku mixu i ve srovnání s anglickým originálem) zesílen. Plusem ale je, že pasáže v ukrajinštině zůstaly v původním znění (s doprovodným titulky).

Podobně jako je dobré se vyhnout českému dabingu, je vhodné se vyvarovat verzi filmu ve 3D. Co mělo své ekonomické opodstatnění v kině, kde dodatečná konverze navyšovala vstupné (a tím pádem i tržby/výdělky), to ztrácí důvod své existence na BD, kde si člověk nepřiplácí za další disk s trojrozměrnou verzí, protože ta je na jednom disku s filmem ve 2D a s bonusy. Až na několik okázalých atrakcí, které se dají spočítat na prstech jedné, kanibalem na kost ohlodané ruky, není 3D znát. "Není znát" v pozitivním slova smyslu, v negativním ano - výrazné ztmavení obrazu a v kombinaci s třesoucí se kamerou a minimálním dosvěcováním činí film téměř neusledovatelným.

P. S. Ačkoliv je na obalu avizováno, že jsou na disky české titulky pro sluchově postižené, není tomu tak.

Rob Cohen o filmu Ghoul

DVD obal filmu  / GhoulObal slibuje "neskutečných více než 60 minut bonusů, ze kterých vás bude mrazit". Na přídavném materiálu ale není nic neskutečného (kromě řady zdvojení, aby vypadal bohatší) a nic (snad s výjimkou archivních materiálu skutečného kanibala) mrazivého. Jedinými bonusy, které skutečně stojí za pozornost, jsou vystřižené scény a alternativní konce, jež mají dohromady přes hodinu. Neobsahují ale české titulky (a k pasážím v ukrajinštině absentují titulky anglické), a tak jsou hodnotné pouze pro některé. Navíc jsou pouze ve 2D, což vzhledem k tomu, že je v nich - jak řekne jedna z postav - "testováno 3D", zamrzí. I tak by ale neměly uniknout vaší pozornosti, protože vystřižené scény jednak obsahují řadu nepoužitých pasáží z úvodního aktu více představující ústřední postavy, jednak vyplňují některé mezery anebo opodstatňují zdánlivě nelogické jednání týmu. Překvapivé je, že se mezi ně dostal i materiál z natáčení (jak vznikala scéna s kočkou?). Sedmička alternativních konců zase prozradí, že nakonec zvítězila efektnost před logickým završením. Zároveň některé z možných závěrů ponechávají více věcí otevřených, a tak mohou být zužitkovány v případném pokračování.

Vedle vystřižených scén a alternativních konců tvoří zbytek bonusů pouze propagační věci. Rozhovor s americkým producentem Robem Cohenem má doslova pár minut a na disku se nachází dvakrát (jednou s titulky, podruhé bez). Záběry z pražské a americké premiéry jsou velmi krátké (obojí má pod minutu) a stejně jako rozhovor obsahují části upoutávek, na které se lze podívat i samostatně (teaser, CZ a US trailer). Ve fotogalerii formou slideshow převažují fotografie z filmu, ale jsou ozvláštněny alespoň "putujícím duchem", který je i v povedeném menu, jež využívá motivu z plakátu. Zbývají již jen archivní autentické záběry z Čikatilova soudního přelíčení, ale pod slibnou položkou se skrývá ani ne minuta, která obsahuje již ve filmu viděné. Škoda, exploatace nebyla dostatečně exploatována.

P. S. Bonusová výbava na DVD se shoduje s tou na BD. Jakmile bude mediabook doprodán, měl by být na trh uveden amaray (plastová krabička).

Fotografie z filmu  / GhoulNízkorozpočtová exploatace Ghoul, propagovaná před uvedením do kin jako thriller a před vydáním na nosičích pro domácí kino jako horor, za Kajínkem zaostává. Platí to jak při srovnání obou filmů, kdy Jáklově druhotině škodí uhýbání od exploatačních atrakcí, tak při komparaci jejich BD vydání. Zatímco mírovský uprchlík lákal na metalbox s bonusovým diskem a CD se soundtrackem, ukrajinský kanibal servíruje pouze mediabook a více než hodinu vystřižených a alternativních scén (ostatní bonusy jsou ryze propagačního rázu a nestojí za pozornost). Obraz a zvuk je však - s ohledem na limity subžánr found footage - velmi povedený, za až na několik lekaček zcela zbytečné 3D si není třeba připlácet a mediabook s textovými a obrazovými informacemi je stylový. Vzhledem k cenové politice Magic Boxu (pět set za mediabook s 2D a 3D verzí a více než hodinou - byť převážně neotitulkovaných - bonusů) nemusí fanoušci a fanynky found footage s koupí váhat, protože Ghoul je jeho mírně nadprůměrným představitelem.

P. S. Už tu není nic k přečtení, klikněte na jiný článek.

Koupit na Bontonland.cz

0,0

TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
0