Blu-ray recenze: Knoflíkáři

Blu-ray recenze: kultovní Knoflíkáři na remasterovaném BD

Vydáno: 19.05.2015 20:17 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák | foto: facebook tvůrce

Knoflíkáři patří mezi kultovní tuzemské snímky, a to především díky zlidovělým hláškám a etudám známých hereckých tváří. Nyní si je je možné vychutnat ve vysokém rozlišení na Blu-rayi, a to dokonce v remasterované verzi.

KnoflíkářiRecenzoval/a Marek Slovák dne 19.05.2015 20:17. Knoflíkáři patří mezi kultovní tuzemské snímky, a to především díky zlidovělým hláškám a etudám známých hereckých tváří. Nyní si je je možné vychutnat ve vysokém rozlišení na Blu-rayi, a to dokonce v remasterované verzi. Hodnocení: 2.5
Knoflíkáři jsou označováni za celovečerní debut Petra Zelenky. Byl jim přiřknut status povídkového filmu. A jsou přijímáni jako kultovní dílo, které se vyznačuje tím, že lze různě citovat hlášky či přehrávat scénky. Ani jedno přitom není pravda, respektive takový přístup snímku vyloženě škodí. Pojďme si uvedená tvrzení postupně vyvrátit, přičemž nejdůležitější pro nás bude zpochybnění posledních dvou (povídkový počin se znaky kultu).

Fotografie z filmu Knoflíkáři / KnoflíkářiPředně, nejde o Zelenkovu prvotinou (a to ani na poli hraného filmu, jak bývá někdy dodáváno), protože před nimi napsal a režíroval dva mockumenty, tj. fikce tvářící se jako dokumenty: Visací zámek 1982 - 2007Mňága - Happyend. Pokud by chtěl někdo namítat, že Knoflíkáři se netváří jako non-fikční počin, lze upozornit na to, že používají řadu autentizujících postupů příznačných pro jeho mockumentární mystifikace: "historické" záběry, rozhlasová vysílání, městské legendy apod.

Nejde ani o povídkový film, respektive původně o něj jít mělo, ale producent Čestmír Kopecký navrhl Zelenkovi provázání jednotlivých příběhů postavou taxikáře. Jestli by někdo měl/a potřebu poukázat na Noc na zemi od amerického nezávislého tvůrce Jima Jarmusche, kde sledujeme příhody 15 postav v 5 taxících v 5 světových městech ve - s ohledem na fabuli, nikoliv čas projekce - stejný čas, nejspíš by rozpoznal/a ústřední inspirační zdroj. Zaměnil/a by jeden typ vyprávění, případně organizace výstavby za jiný.

Fotografie z filmu Knoflíkáři / KnoflíkářiKnoflíkáři jsou příkladem tzv. síťového vyprávění, v případě kterého velká spousta postav může být propojena různými způsoby: prostřednictvím automobilové bouračky, což bývá poměrně časté (např. Pulp Fiction: Historky z podsvětí, Amores perros - Láska je kurva); prostřednictvím médií, která jsou poslouchána anebo sledována (Prostřihy, Magnolia); prostřednictvím sdíleného, jasně vymezeného prostoru (např. Lidé v hotelu, ale i všechny dříve zmiňované), případně putující rekvizity a napříč "epizodami" procházející postavy (např. Válečný kůň, Winchester ´73). A vše zastřešuje významový rámec, který dává smysl jednotlivým, zprvu odděleným příběhům.

S interpretací, čím jsou jednotlivé části u Zelenky spojeny, si divák/divačka nemusí příliš lámat hlavu. Pro jistotu je to napsáno na přední straně obalu: "o náhodě a synchronicitě dějin." Každá část je pak interpretována vzadu: "o dávném prokletí, lidské nevěře, podivných úchylkách, nečekaném zázraku i pokryteckém odpuštění." Knoflíkáři nejsou pozoruhodní tím, co sdělují, ale jak, protože velmi neobvykle dochází k provázání více postupy: za pomocí prostoru (Praha), médií (rozhlasový pořad, kdy jedna historická událost slouží k zarámování celého vyprávění), postav (nejenom zmiňovaný taxikář) i nehody (automobilové, spojující dva příběhy, domnělé vlakové, spojující opět dva příběhy).

Mnohdy nejde jenom o propojení, ale i důmyslné pointování, které změní náhled na předchozí dění a které promění žánr z komedie na tragédii. Nejde proto o pouhé hlášky anebo etudy podpořené hereckým výkonem, ale o vzájemný vztah mezi jednotlivými "povídkami". Ačkoliv síťové vyprávění není v celosvětovém kontextu v 90. letech minulého století ničím výlučným, způsob vztahování "epizod" u Knoflíkářů je. Navíc i po skoro dvou dekádách zůstávají nejlepším zástupcem tohoto způsobu vyprávění a výstavby uměleckého díla v domácím kontextu, protože z dalších je až příliš patrný scenáristický konstrukt (Samotáři, Horem pádem, Mamas & Papas).

Upoutávka k filmu Knoflíkáři (1997)

BD obal filmu Knoflíkáři / Knoflíkáři

Distribuční společnost Magic Box spolupracuje s Českou televizí na vydávání klasických anebo kultovních tuzemských děl na nosičích pro domácí kina. Knoflíkáři jsou po Pelíšcích, Samotářích, Je třeba zabít Sekala či Zapomenutém světle dalším z výsledků této spolupráce. Provedení je v podstatě shodné s těmi předchozími. Obal, který má na přední straně motiv z plakátu a nápis "remasterovaná verze", na vnitřní je bez jakéhokoliv potisku. Disk, který po audiovizuální stránce představuje lepší DVD, po bonusové nenabízí (s výjimkou Pelíšků a Samotářů, u nichž byla převzata část materiálů) nic navíc. Vzhledem k tomu, že se jedná jednak o ceněné, jednak divácky velmi oblíbené tituly, zamrzí, že se nikdo neobtěžoval s tvorbou bonusů v podobě komentářů anebo rozhovorů s herci a tvůrci po letech, případně zařazením něčeco z archívů. Částka za disk totiž u všech jmenovaných snímků odpovídá tomu, kolik byste dali za starší zahraniční film, který má kvalitní obrazový a zvukový přepis a spoustu bonusů.

Klip "Neřeš, nepátrej..." z filmu Knoflíkáři (1997)

Fotografie z filmu Knoflíkáři / Knoflíkáři
Označení "remasterovaná verze" vyvolává určité očekávání, které je třeba mírnit. Jak bylo napsáno, obraz (v původním formátu 1,66:1) a zvuk (ve zbytečném upmixu do DTS-HD Master 5.1) oproti staršímu typu nosiče představují znatelný upgrade, ale nejedná se o nic srovnatelného se zahraničními tituly a samotná obrazová a zvuková prezentace je místy značně problematická. Největší potíž je s její nevýrazností (u zvuku) a nevyrovnaností (u obrazu).

Dialogy a monology postav jsou velmi dobře srozumitelné, ale jenom do chvíle, kdy nedochází k jejich překrývání, jako je tomu v části se sexuálními deviacemi rodičů páru, který se má brát. Zvukové efekty vyniknou jenom v několika případech, při svržení bomby, autohavárii a při plivání na lokomotivu. Obraz zase trpí značnými kvalitativními skoky. Barevná paleta je reprodukována věrně (s ohledem na intenci), v tmavších pasážích se nic podstatného neztrácí a při bližším rámování jsou dobře prokreslené detaily. Ovšem při vzdálenějším rámování a obzvlášť v interiérových scénách v pozdější části snímku (u psychiatra, u rodičů) je přítomno velké množství zrna a šumu, což působí rušivě.

Klip "Nežereš maso..." z filmu Knoflíkáři (1997)
Fotografie z filmu Knoflíkáři / KnoflíkářiNic. Ani výběr kultovních scén či hlášek, jako tomu bylo u Pelíšků. Absence jakýchkoliv přídavných materiálů zamrzí o to víc, že navzdory Zelenkově nevýřečnosti byla stopa s jeho komentářem na discích k Samotářům a Roku ďábla zajímavá. Nabízely se (vzhledem ke spolupráci s Českou televizí) alespoň vyňaté pasáže z předávání Českých lvů, případně z tematických dokumentů mapujících porevoluční českou kinematografii (Rozmarná léta českého filmu). Nejspíš nemá smysl řešit a pátrat, proč je tomu tak, že nic není.

Klip "Tendle svět nevnímám jako něco, co by bylo možný řešit" z filmu Knoflíkáři (1997)

BD obal filmu Knoflíkáři / Knoflíkáři"Remasterovaná verze" může být silným lákadlem, ale zákazník/zákaznice by se neměl/a nechat zmást, aby pak nevybuchl/a vzteky. Oproti DVD je rozdíl znát. Pořád se ale v případě audiovizuální stránky pohybujeme při nejlepším v průměru. V průměru - s několika překvapivě nadprůměrnými částmi (zvukové efekty "dopravních" prostředků - auto, letadlo, vlak, detailní záběry postav a některé povídky) a bohužel větším počtem těch podprůměrných (překrývané dialogy, obrazový šum). Bonusy pak nejsou žádné, což obzvlášť u tohoto titulu zamrzí, a tak jedinou výhodou oproti sledování v televizi během vysílaní je možnost výběru oblíbených povídek anebo scén/hlášek. Vzhledem k nulovým přídavným materiálům a problematickému obrazovému a zvukovému přepisu představují Knoflíkáři na BD zatím nejslabší spolupráci Magic Boxu a České televize. Čtyřmi Českými lvy (za film, režii, scénář a herecký výkon ve "vedlejší" roli pro Jiřího Kodeta) oceněný a na další tři nominovaný (zvuk a herci v "hlavních" rolích - Rudolf Hrušínský, Eva Holubová) film si zasloužil lepší péči.

5/10
0,0

Český lev 2020: Nominacím vévodí Krajina ve stínu
Český lev 2020: Nominacím vévodí Krajina ve stínu Včera byly oznámeny nominace na filmové ceny Český lev za rok 2020. Celkem patnáct jich získal film Bohdama Slámy Krajina ve stínu. Jak si vedly ostatní české filmy uvedené v minulém roce? čtěte zde
Vydáno: 19.01.2021 07:30 v sekci Novinky | Zprávy
0
Box office: 2. víkend
Box office: Liam Neeson se vrací na vrchol Americký žebříček tržeb patřil znovu Liamu Neesonovi a jeho novému akčnímu thrilleru s názvem The Marksman, jemuž na první místo stačily pouhé tři miliony. čtěte zde
Vydáno: 18.01.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Jim Carrey desetkrát jinak
Jim Carrey desetkrát jinak I když Jim Carrey oslaví kulatiny až příští rok, rozhodli jsme se mu nadělit dárek v podobě výběru toho nejlepšího, co tohoto geniálního herce v jeho rozporuplné kariéře potkalo. čtěte zde
Vydáno: 17.01.2021 09:30 v sekci Články | Publicistika
0
Téma: top 10: herci s nejvíce Oscary
Téma: top 10: herci s nejvíce Oscary Předávání cen Akademie filmových umění a věd proběhne tento rok o něco později a to je vhodná příležitost ohlédnout se za desítkou herců s největším počtem Oscarů. čtěte zde
Vydáno: 16.01.2021 09:30 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 15. 1. 2021 - 21. 1. 2021
TV tipy: Když dostával otázky a odpovědi, zažil Angličan zlý časy v El Royale a Twin Peaks Ve druhé polovině ledna nečekejte v televizích žádné zásadní novinky, neboť prim znovu hrají reprízy a nezajímavá béčka. Za vyzdvihnutí nicméně stojí premiéra thrilleru Zlý časy v El Royale a drama Otázky a odpovědi. ... čtěte zde
Vydáno: 15.01.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0