Blu-ray recenze: hitchcockovská Šaráda na BD zklame

Vydáno: 03.05.2015 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Šaráda je považována za nejlepší hitchcockovský film, který Alfred Hitchcock nenatočil. O (ne)pravdivosti hodnotícího tvrzení se lze přesvědčit na nosičích pro domácí kino.

ŠarádaRecenzoval/a Marek Slovák dne 03.05.2015 12:00. Šaráda je považována za nejlepší hitchcockovský film, který Alfred Hitchcock nenatočil. O (ne)pravdivosti hodnotícího tvrzení se lze přesvědčit na nosičích pro domácí kino. Hodnocení: 3
Fotografie z filmu Šaráda / CharadeV posledních měsících Magic Box uvedl na trh dva tituly, které přináší jiný pohled na tvorbu režiséra spojovaného s jedním konkrétním žánrem. Po van goghovské biografii Žízeň po životě, kterou natočil jinak muzikálový Vincente Minnelli, je to Šaráda, kterou režíroval taktéž především muzikálový Stanley Donen (Zpívání v deštiIt's Always Fair Weather, Usměvavá tvář ad.).

Pro oba tvůrce je příznačné, že i v jejich pozdějších počinech, ve kterých postavy spontánně nezpívají a choreografovaně netančí, používají stylistické postupy spojované právě s muzikály. U Minnelliho i Donena je to zejména práce s barevným laděním filmu. U prvního jmenovaného nálada spojená s konkrétní barvou ovlivňovala všechny prvky předkamerového prostoru, u druhého se "omezovala" na volbu kostýmů, které na sebe svou okázalostí strhávaly pozornost.

Fotografie z filmu Šaráda / CharadeV Šarádě jich Audrey Hepburn vystřídá hned několik, přičemž jejich zabarvení má ve vyprávění svůj význam, od tmavého smutečního přes červené vyjadřující její ohrožení až po radostnou světle žlutou. O oblečení ale ve filmu nejde, ústředním McGuffinem je 250 000 dolarů, jež chce získat skupinka potenciálně nebezpečných mužů (James Coburn, George Kennedy, Ned Glass), kteří věří, že je má Regina Lampert (Hepburn). Není v tom ale sama, nápomocný - alespoň se to zprvu zdá - jí je "Peter Joshua" (Cary Grant).

Pojem "McGuffin", který zavedl Alfred Hitchcock, nebyl použit v předchozím odstavci náhodou. Šaráda bývá přijímána jako jeden z nejlepších hitchcockovských filmů, jaký kdy byl natočen. Vzhledem k saulbassovským úvodním titulkům, většímu než malému množství černého humoru, zaměnitelnosti identit postav a slabosti pro zadní projekce i koketování se žánrem thrilleru by se Donenův snímek dal označit za hitchcockovský.

Fotografie z filmu Šaráda / CharadeZapomínalo by se ale na podstatný rozdíl v tvorbě napětí u obou režisérů. U Hitchcocka je dáno komunikativností vyprávění, kdy víme víc, a tak se o postavy strachujeme. U Donena naopak nekomunikativností vyprávění, které vytváří nejistotu, jak se ta která postava (ne)zachová. Šaráda má blíž ke komediální romanci než k thrilleru, protože veškeré prvky napínající diváka jsou pouze záminkou k prozkoumání různých podob vztahu mezi ústředním párem Grant-Hepburn. A chemie mezi nimi funguje na výbornou - stejně jako film, a to i po více než padesáti letech od svého vzniku. (9/10)

Upoutávka k filmu Šaráda (1963)

BD obal filmu Šaráda / CharadeMagic Box koncem minulého roku potěšil fanoušky, když vydal několik katalogových titulů, které sice vznikaly v lokálním authoringu, ale na zcela lokalizovaných discích nechyběly bonusové materiály a krabičky byly stylově barevně odlišeny. V této činnosti společnost pokračuje v mnohem menší míře i letos (Žízeň po životě, Majestic, Chicago, Talentovaný pan Ripley, Pravidla moštárny ad.), ale začátkem dubna přišlo první zklamání. Je jím recenzovaná Šaráda, která ve Spojených státech vyšla ve dvou "verzích": od Criterionu a výroční od Universalu. Tuzemská edice co do obrazového a zvukového přepisu vychází nejspíše ze slabší druhé a neobsahuje bonusový materiál ani z jedné. A k tomu "přidává" chybu v titulcích, kdy v případě některých dialogů v pasážích, v nichž spolu postavy hovoří přes telefon, je na začátku řádku písmeno "E".

Featurette 100 Years of Universal: The Carl Laemmle Era

Fotografie z filmu Šaráda / CharadeŠaráda je stará již více než půlstoletí, ale obraz a zvuk je na velmi dobré úrovni, i když se ani v jednom případě nemůže řadit k referenčním titulům, a to ani mezi katalogovými disky. Existují dva obrazové a zvukové přepisy: "criterioňácký" se snaží o co největší věrnost, "universalácký" - v případě zvukové stopy - o dostání současným standardům. Puritány nejspíš nepotěší, že "tuzemská" verze má mnohem blíže k druhému zmíněnému.

U obrazu potěší, že neobsahuje žádné nečistoty, škrábance apod., v první polovině filmu dobře vyniknou i barvy (zejména kostýmy) a v tmavých pasážích se nic neztrácí. Prezentace je ale nevyrovnaná, a tak barevná paleta v polovině druhé pobledne (aniž by se jednalo o zjevný záměr) a je přítomno více scén, na kterých je patrné měkčení, a tak nejsou ideálně ostré. Zvuk je naprosto zbytečně rozmixován do pětikanálu, ale kdybyste si to nepřečetli na obalu anebo jinde, ani byste to nejspíš nepoznali. Dialogy jsou sice čisté a jasně srozumitelné, místy vynikne dílčí zesílený zvukový efekt a oscarová hudba Henryho Manciniho je při úvodních titulcích výrazná, ale jinak jde o lepší mono. Příznivci dabingu vedle originální zvukové stopy naleznou i původní český dabing s hlasově přesným obsazením (a ne tak přesným překladem). (7/10)

Featurette 100 Years of Universal: The Lew Wasserman Era

Fotografie z filmu Šaráda / CharadeNení tu nic k vidění ani slyšení. Útěchou může být, že ani v zahraničí nemá Šaráda velkou spoustu bonusových materiálů. Ve Spojených státech vyšly dvě edice, první od Criterionu a druhá od Universalu při příležitosti 50. výročí snímku. Criterion - navzdory péči, které jinak věnuje bonusům - nabízel pouze audiokomentář režiséra Stanleyho Donena a scenáristy Petera Stonea a upoutávku; k balení pak byl přiložen booklet s esejí Bruce Edera. Zahraniční recenze se neshodují v tom, jestli je povídání obou pánů informativní a zábavné, nebo naprostou ztrátou času kvůli vyjadřování se k tomu, co divák vidí. Universal nemá audiokomentář, zato dva promo featuretty, které mapují dvě etapy studia - za vedení Carla Laemmleho a Lewa Wassermana. O moc jsme tedy nepřišli. (0/10)

Fotografie z filmu Šaráda / CharadeŠaráda funguje výborně jako hitchcockovský thriller i jako komedie záměn, přičemž obě polohy skvěle zvládá ústřední herecké duo Grant a Hepburn. Chcete-li updatovat DVD, Blu-ray je správnou volbou, protože nabízí o několik tříd lepší obraz a zvuk. Nejsou na něm ale žádné bonusové materiály a chyba v titulcích dovede být poměrně rušivá. Je dobře, že u nás tato klasika vyšla, ale ze strany studia si rozhodně zasloužila lepší péči, srovnatelnou s tou, která se dostala předchozím katalogovkám vydaným Magic Boxem.

6/10
0,0

Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 37. víkend