Alexander Veliký

Blu-ray recenze: Alexander Veliký – finální verze Stoneova přehlíženého opusu

Vydáno: 26.03.2015 07:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Martin Bubrín

Loni vyšla na Blu-ray definitivní verze historické fresky Olivera Stonea se stopáží skoro tři a půl hodiny. Vyplatí se převážně negativně přijímanému snímku věnovat pozornost i po deseti letech od uvedení?

Alexander VelikýRecenzoval/a Martin Bubrín dne 26.03.2015 07:00. Loni vyšla na Blu-ray definitivní verze historické fresky Olivera Stonea se stopáží skoro tři a půl hodiny. Vyplatí se převážně negativně přijímanému snímku věnovat pozornost i po deseti letech od uvedení? Hodnocení: 4
Na úvod je nutno říci, že v současnosti existují celkem čtyři verze historického velkofilmu Alexander Veliký. Ambiciózní Oliver Stone, zklamán slabými tržbami v kinech a převážně negativním přijetím, se svůj sandálový opus snažil již několikrát vylepšit, čímž dovedl příběh jednoho z největších vojevůdců historie ke čtyřem různým sestřihům s různými délkami stopáže. Nejznámější z nich je kinoverze (175 minut) vyprávěná v chronologickém pořadí, kterou viděla (a také odsoudila) většina diváků.

Colin Farrell ve filmu Alexander Veliký / AlexanderNa domácích nosičích poté vyšla také režisérská verze (167 minut) zkrácená o několik, převážně homosexuálních scén, avšak s nechronologickým pořádkem událostí. Stone se snažil zalíbit divákům, kteří původní kinosestřih odmítali, film však ztratil spoustu ze svého dramatického a emocionálního náboje a nově přidaná nelinearita udělala z výsledku ještě větší chaos. Proto v roce 2007 zasáhl do filmu ještě jednou, tentokrát ve verzi s názvem Alexander Revisited: The Final Cut (214 minut), který byl v podstatě režisérskou verzí s vystřiženými scénami z kinoverze a 39 minutami zcela nových záběrů. I když byla odbornou i laickou veřejností hodnocena lépe, stále zřejmě nevyhovovala představám režiséra.

Proto o šest let později do filmu zasáhl znovu a stvořil tentokrát již definitivní a poslední verzi s názvem Ultimate Cut (207 minut), kterou mimochodem ve světové premiéře představil na předloňském festivalu v Karlových Varech. Zde se podle odborníků jednalo pouze o drobné zlepšení oproti předchozímu Final Cut, ale zároveň velký skok oproti kinoverzi. Režisér to okomentoval slovy: „Je to ta nejkrásnější verze vůbec a dává mi velké zadostiučinění, protože už můžu jít na svou smrtelnou postel a cítit se dobře.“

Anthony Hopkins ve filmu Alexander Veliký / AlexanderDobře by se měl cítit i divák, protože Alexander Veliký je ve své poslední verzi vskutku monumentálním dílem, rozestoupeným mezi klasickým sandálovým velkofilmem a komorním psychologickým dramatem, kterému se navíc velkou měrou daří reflektovat utváření mýtů a historie slavných osobností (srovnejte s nedávnou Válkou bohů). Tradiční životopisný příběh o vzestupu a pádu mocného muže je chytře rámován stařeckým vyprávěním Alexanderova dávného přítele Ptolemaia (Anthony Hopkins), který zároveň svá slova sám zpochybňuje – nespolehlivé vyprávění tak dává filmu pozoruhodnou druhou vrstvu tím, že si divák v podstatě může interpretovat každou scénu podle sebe, protože jak sám vypravěč říká, historie má tendenci velké příběhy přikrášlovat a zveličovat.

Více než celistvým příběhem (kinoverze) je Ultimate Cut svým nechronologickým uspořádáním stále přeci jen výsekem z Alexanderova života, zachycujícím zásadní události, které formovaly jeho vzestup a pád. Mozaikovitá struktura přikládá důraz především na jeho vztahy s rodiči (opilecký, rázný otec a despotická, nicméně milující matka) a jeho nejbližším přítelem Hefaistonem (Jared Leto). Jejich společné momenty jsou hlavními přídavky Ultimate Cutu – nekonečně dlouhé dialogové scény jdou totiž více do hloubky a více psychologicky prokreslují postavy.

Angelina Jolie, Connor Paolo ve filmu Alexander Veliký / AlexanderV nich vynikají zejména herecké výkony ve vedlejších rolích, a to hlavně kvůli tomu, že Colin Farrell se i po letech stále nejeví jako ideální volba pro takovou ambiciózní roli. V některých scénách proto velmi nepříjemně přehrává a nestačí ostatním - maskérům a stylistům se však dokonale podařilo zachytit jeho nadpozemskou „árijskou“ krásu, což je pro definovaný typ „floutka“ zcela zásadní.

Alexander Veliký i přesto stojí, hlavně díky opulentnímu a zároveň syrovému zpracování (krvavé bitvy byly opravdu krvavé, než to bylo cool – viz 300: Bitva u Thermopyl) a atypickému vyprávění, za zhlédnutí, a v novém sestřihu jistě obstojí lépe než většina historických velkofilmů nového tisíciletí (například Trója). Je však nutno se naladit na trochu pomalejší antické tempo.

Making of Alexander

Colin Farrell ve filmu Alexander Veliký / AlexanderVzhledem k tolika postprodukčním úpravám a různým verzím filmu by Oliver Stone jen těžko na několikátém BD vydání prezentoval audiovizuální přepis, s nímž by nebyl sám spokojen. Ať už jde o kinoverzi, nebo finální sestřih, v obou případech jde o nadprůměrnou kvalitu, která odráží režisérovy záměry. Co se týče ostrosti, tak ta je v několika případech trochu kolísavá, protože se přizpůsobuje tomu, jak je daná scéna nasvícena (bitvy vs. dialogové scény při svíčkách), tudíž nejde o „krystalicky“ čistý obraz. Drobného šumu si lze všimnout i v některých tmavších pasážích (jeskyně) nebo při zpomalování obrazu, kterým Stone velmi často a rád zachycuje emocionální tón záběrů.

V žádném případě se však nejedná o nic, co by nějak narušovalo zážitek z tří (a půl) hodinového kolosu. Ten si dokáže v rámci delší verze skvěle poradit i s menším datovým tokem než kinoverze – a to hlavně díky tomu, že jde převážně o dialogový film, který dynamičtější kameru a rychlejší střih používá jen ve dvou větších bitevních scénách na začátku a na konci. Co se týče barev, v nich se celkem věrohodně odráží malebné záběry antického Řecka spolu s uvěřitelnými pleťovými barvami hlavních představitelů, které vyniknou zejména v kontrastu s jejich tradičními bílými oděvy. Dominantní oranžová paleta ustoupí až v závěru v krvavé bitvě v Indii, kde převažuje zelená (les) a červená (krev). K dobru se musí přičíst také syté vykreslení černé.

Colin Farrell ve filmu Alexander Veliký / AlexanderO zvukovém mixu snad nemá ani cenu podrobněji referovat, šestikanálový DTS-HD Master Audio je perfektním prostorovým zážitkem, v němž vynikne čistota a oddělenost jednotlivých stop, stejně jako dialogy. Na vysoké úrovni jsou také naturalistické zvukové efekty jako řinčení mečů, létání šípů nebo krvavé propichování těl, vynikající zejména v bitevních scénách, nebo epický/mýtický soundtrack řeckého skladatele Vangelise. Český dabing se nachází pouze u kinoverze, ale oproti obrazu a originální stopě jednoznačně strádá v klasickém Dolby Digital 2.0.

Vangelis scores Alexander

Ultimate Cut je takovou kompilací všech dosud vydaných bonusových materiálů k Alexanderovi, dostupných na discích s předešlými verzemi filmů. Ta nejnovější k již známé směsici přidává zejména dva – nový komentář Olivera Stone k finální verzi a dokument. První jmenovaný komplexním způsobem rozebírá všechny složky filmu a produkce a přístupy k samotnému příběhu, který kvůli různým interpretacím a výkladům obestírá spousta nejistých faktů a záhad. Stone tak nabádá diváky k tomu, aby si příběh Alexandera vyložili po svém.

Colin Farrell, Oliver Stone při natáčení filmu Alexander Veliký / AlexanderNový půlhodinový dokument Skutečný Alexander a svět, který stvořil, který je zároveň jediným bonusem v HD, pojednává o světovém významu Alexandera a jeho dopadu na svět. Jedná se o klasický počin s mluvícími hlavami historiků, které jsou prostříhány s dokreslujícími pasážemi z filmu a ilustračními záběry. Pro diváky, kteří s tématem nejsou moc obeznámeni, by bylo možná zhlédnutí dokumentu vhodné před samotnou finální verzí, jež může sama o sobě svým nechronologickým uspořádáním působit trochu matoucím dojmem.

Disk s Ultimate Cut obsahuje ještě přibližně hodinu a čtvrt dlouhý dokument Boj s časem: Alexander Olivera Stonea (přítomný již na předchozí edici), který natočil režisérův syn Sean Stone, pokrývající tentokrát výrobu filmu od začátku do konce, včetně rozhovorů s herci, štábem a záběrů do zákulisí. Díky tomu, že je pořídil Stoneův rodinný příslušník (tudíž byl puštěn i do míst, kam by se normální filmař nejspíš nepodíval), dokument často obsahuje i pasáže, které byste v klasických promo materiálech nečekali, včetně několika krizových situací na place nebo běsnícího režiséra. Proto jde rozhodně o zajímavý příspěvek, který by rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti, pokud vás zajímá filmové zákulisí, ale už vás otravují propagační materiály plné vzájemné adorace profesí.

Colin Farrell, Jared Leto ve filmu Alexander Veliký / AlexanderZbytek bonusů s délkou asi hodiny a půl je poté dostupný na druhém disku s kinoverzí. Kromě trailerů se mezi ním nachází komentář Olivera Stonea a odborníka na řeckou historii a hodinu a půl dlouhý produkční deník Seana Stonea rozdělený do tří stejně dlouhých částí – Ressurecting Alexander se zaměřuje na výpravu, kameru a bitevní scény, Perfect is the Enemy of Good pokrývá cit pro historický detail a technické parametry a Death of Alexander se zabývá poslední fází produkce, která se potýkala s problémy (dotáčky, zranění členů štábu…). Bonusy, které uzavírá čtyřminutová featurette o hudbě, celkem bez komentářů vydají na více než tři hodiny času, takže pokud se vám Alexander líbil a ještě jej nevlastníte, Ultimate Cut je ideální volba.

Originální trailer filmu Alexander Veliký

8/10
0,0

• Alexander (thornhill, 26.03.2015 17:26) Reagovat

Nedocenený film. Je pradva nie je moc "divácky" ale podla mňa velmi dobrý film

Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 37. víkend
Box office: druhé To je znovu první Horor To Kapitola 2 obhájil první místo z minulého víkendu. Hvězdný debut zaznamenalo drama Zlatokopky, naopak drama Stehlík propadlo. čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Slavné filmové propadáky
Téma: (ne)slavné filmové propadáky Hollywoodská továrna na sny přináší na svět kromě omračujících trháků také jejich opak. Následující článek vám představí nejznámější (ne)slavné hollywoodské propadáky. čtěte zde
Vydáno: 14.09.2019 14:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy:13. 9. 2019 - 19. 9. 2019
TV tipy: Hastrman, Jackie a Viktor Frankenstein jsou zoufalci Září se přehouplo do druhé poloviny, televizní programy ale stále připomínají vrcholící léto, protože novinek je jen málo a přednost dostávají osvědčené reprízy. Nejvíce tak zaujme premiérové zařazení tuzemského Hastrmana.... čtěte zde
Vydáno: 13.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 37. týden
Kinopremiéry: Zlatokopky si na panství Downton oblékají krásné šaty a hledají nabarvené ptáče Ve druhém zářijovém týdnu odstartuje v kinech především domácí událost dekády, kterou je drama Václava Marhoula Nabarvené ptáče. Nejvyšší příčky žebříčků návštěvnosti bude ale atakovat spíše jeho konkurence. čtěte zde
Vydáno: 11.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0