Blu-ray recenze: osamělý Šílený Max

Blu-ray recenze: osamělý Šílený Max

Vydáno: 17.03.2015 18:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák | foto: facebook tvůrce

Šílený Max: Zběsilá cesta má premiéru za necelé dva měsíce. Vhodná doba pro připomenutí si původní trilogie. Tu vydává Magic Box, jejíž jednotlivé díly vychází na BD samostatně.

Mel Gibson ve filmu Šílený Max / Mad MaxŠílený Max je kult. Postava, díky které se do Hollywoodu dostal nejenom její představitel Mel Gibson, ale i režisér a scenárista George Miller. Série snímků představila světu australskou žánrovou kinematografii (první díl byl ve své době nejvýdělečnějším australským filmem všech dob), protože do té doby byli díky festivalové scéně známí především auteurští tvůrci/tvůrkyně jako Peter Weir, Phillip Noyce anebo Gillian Armstrong. A znamenala i technologický milník, protože jednička byla prvním australským snímkem natáčeným širokoúhle, zatímco dvojka prvním se stereofonním zvukem.

Docela úspěch na to, že navzdory navyšujícím se rozpočtům a přítomnosti hvězd ze světa showbyznysu je každá část v podstatě punkovou záležitostí. Spřízněnost s australskou obdobou exploatace, tzv. ozploatací, se nezapře. První díl je tonálně značně nevyrovnanou záležitostí. Druhý blafuje komplexnost fikčního světa s vlastními pravidly. Třetí navzdory své hrdé pokleslosti přichází s mýtotvornými prvky. Přitom ale ve všech jde o vytěžení hlavních atrakcí, jimiž jsou scény honiček a bitek vznikajících v předdigitální éře s kaskadéry.

Fotografie z filmu Šílený Max 2 / Mad Max 2Z tohoto hlediska nejlépe fungují pokračování. Šílený Max (1979) se holt obtěžuje s vývojem ústřední postavy, jejíž úloha je beztak redukována na fetišizaci aut v první polovině a pomstu v polovině druhé. Bojovník silnic (1982) a Dóm hromu (1985) představují protagonistu již "hotového", neměnného: solitéra, který navazuje kontakt s druhými z čistě pragmatických důvodů. Slouží jako záminka pro zřetězení honiček, které stále patří k jedněm z nejzdařilejších, a jako průvodce odlišnými podobami světa (Bartertown a dětské společenství), aby mohly být stavěny na odiv tzv. production values.

Je to právě dystopická vize budoucnosti, která napříč trilogií prochází proměnou, nikoliv ústřední postava, která má blíž k westernovým (anti)hrdinům než k protagonistům post-apokalyptických sci-fi. Každý díl operuje s jiným vypravěčským vzorcem, jenž odpovídá dobám minulým než těm nedalekým: správce pořádku chránící město před nájezdy zločinců, který se nechce ušpinit a klesnout na úroveň padouchů; člověk stojící mimo zákon, který je okolnostmi donucen pomoci druhým; muž, který se ocitl mezi dvěma tábory, jež proti sobě svedou bitvu. Max je osekán na žánrový typ, a proto nevadí, že ve Zběsilé cestě nebude mít tvář Mela Gibsona. Pro sérii byl vždy důležitější fikční svět, práce se žánrovými a vypravěčskými vzorci a přehlídka atrakcí.

Upoutávka na film Šílený Max (1979)

BD obal filmu Šílený Max / Mad Max
Trilogie Šílený Max u nás vyšla koncem srpna minulého roku v limitované edici v metalcase balení, které stylově - vzhledem k tomu, že ve druhé části je ropa nejdůležitější komoditou - imituje podobu kanystru (viz obrázek vlevo). Její nevýhodou (vedle absence audiokomentáře a filmu o filmu k jedničce) bylo, že všechny díly byly k zakoupení pouze dohromady v tomto provedení. Po více než půl roce Magic Box do distribuce uvolnil i jednotlivé části samostatně, a to v klasických plastových krabičkách (tzv. amarayi) s disky, které jsou totožné s těmi z předchozího vydání. Fanoušci konkrétního dílu a nikoliv celé trilogie to jistě uvítají, i když příznivci původního snímku si počkají na nedávno oznámené zahraniční sběratelské vydání, které bude obsahovat nejenom většinu materiálů z dřívější DVD a Blu-ray edice (audiokomentář, film o filmu, dokument o Melu Gibsonovi, upoutávky a spoty a fotogalerie), ale i zcela nové rozhovory s Melem Gibsonem, Joeane Samuel a kameramanem Davidem Eggbym.

Upoutávka na film Šílený Max - Bojovník silnic (1981)

BD obal filmu Šílený Max / Mad MaxŠílený Max je jedním z nejvíce výdělečných filmů vzhledem k rozpočtu (rozpočet byl pouhých 350 tisíc australských dolarů), na Bojovníkovi silnic dělal začínající kameraman (později oscarový Dean Semler) nedosvěcující noční scény z důvodu tehdejší špatné kvality filmového materiálu, Dóm hromu měl po obrazové stránce značně problematické DVD.

Nedostatky dané způsobem vzniku se nezapřou. Na jedničce je patrné měkčení, které se projevuje především v celcích a velkých celcích, a od toho odvislá neostrost několika - hlavně exteriérových - scén (škoda, že tato chyba kalí užít si naplno první australský film natočený se širokoúhlým objektivem). Dvojka má značně problematické noční scény, ve kterých je velká spousta nečistot (zrno a šum, kam se podíváš) a ve kterých černá není černá, kontrast je velmi slabý a o kresbě detailů se psát nedá. Ve trojce jsou zase škrábance.

Obrazový přepis každé části ovšem navzdory výše zmíněným problémům dopadl celkově velmi dobře. Barvy jsou v rámci možností reprodukovány věrně (zejména u prvního dílu, dokladem toho je pěkně sytá scéna v lese), tělovky působí přirozeně a při práci s více plány u denních sekvencí nic nezaniká (zejména u druhého dílu), kontrast prostředí vynikne a detaily se neztrácí (zejména u třetího dílu).

BD obal filmu Šílený Max 2 / Mad Max 2Zvuk je na tom o poznání lépe, protože u Bojovníka silnic a Dómu hromu vznikl 70mm blow-up s šestikanálovým mixem, z kterého se - jak uvádí zahraniční stránky - s největší pravděpodobností vycházelo při zvukovém přepisu pro Blu-ray. Dialogy jsou srozumitelné i při akčních scénách, prostorový mix zase dovede vtáhnout jak do honiček anebo kontaktních soubojů, tak do post-apokalyptické budoucnosti díky dobře slyšitelným zvukům prostředí. Šílený Max je mírně slabší než pokračování, protože u něj místy dialog anebo monolog v akčních pasážích zaniká, zato výrazných zvukových efektů skřípění pneumatik a řevu motoru si užijete v množství větším než velkém.

Milovníkům dabingu udělá radost, že nechybí ten původní český, známý z videokazet a televize. Jde ale o mono stopu, v níž se jednotlivé zvukové stopy (hudba, zvuk, dialogy, monology) slévají do jedné, tudíž nedoporučujeme jeho poslech. Bonusem je přítomnost amerického dabingu k jedničce, která je zábavnou relikvií: z důvodu údajné nesrozumitelnosti kvůli australským přízvukům herců byl Šílený Max nadabován do angličtiny. Nebojte, původní australská stopa (v DTS-HD Masteru 5.1) nechybí, takže přítomnost anglického dabingu (v monu) můžete brát jako svým způsobem bonus. Po stránce přídavných materiálů na tom trilogie není nejlépe, jednotlivé části už vůbec ne.

Upoutávka na film Šílený Max a Dóm hromu (1985)

BD obal filmu Šílený Max 3 / Mad Max Beyond ThunderdomeTěžko říct, co je horší. Jestli to, že bonusy nejsou skoro žádné, nebo že těch pár opravdu hodnotných (u Bojovníka silnic) není vybaveno českou titulkovou podporou. Zakoupíte-li si pouze první anebo třetí díl, dočkáte se pouze dobového traileru. U Dómu hromu je výbava shodná se zahraničními edicemi (skutečně na disku nejsou přítomny ani videoklipy Tiny Turner, pouze upoutávka). V případě Šíleného Maxe jsme ale přišli o poměrně dost bonusů rozdělených v combo balení (BD plus DVD) mezi jednotlivé nosiče: audiokomentář, titulkovou stopu s dodatečnými informacemi (tzv. trivia track), film o filmu, dokument o ústřední hvězdě, fotogalerii, upoutávky a spoty.

Naštěstí vše zůstalo u nejlepšího, tj. druhého dílu, ale moc toho není: videoúvod Leonarda Maltina (3,5 min.), který se víc zaměřuje na distribuční osud a ohlas jedničky než dvojky, a audiokomentář režiséra George Millera a kameramana Deana Semlera, kteří se sešli po delší době a zjevně si stále velmi dobře rozumí a hodně si toho pamatují. Kdo vládne angličtinou, neměl by povídání obou pánů vynechat, protože je plné zajímavých informací jak o obsazení, tak - a to především - o natáčení, když za kamerou byli stále v podstatě nezkušení jedinci.

Videoklip We Don´t Need Another Hero od Tiny Turner k filmu Šílený Max a Dóm hromu (1985)

Wallpaper filmu Šílený Max / Mad MaxZÁVĚR: Balení celé trilogie v kanystru je již vyprodané. Vydání všech dílů samostatně a za příznivou cenu uvítají nejenom ti, kteří si ho nestihli pořídit (jedná se o totožné disky), ale i ti, kteří nechtějí s Maxem projít celou cestu, protože mají zájem pouze o jednu anebo dvě části z jeho putování. Je-li pro někoho rozhodující obrazová a zvuková kvalita, měl(a) by sáhnout po Dómu hromů, bonusuchtiví zase neudělají chybu, když vyberou Bojovníka silnic. Zklamání představuje pouze Šílený Max, který s výjimkou upoutávky neobsahuje bonusy přitomné na zahraničních edicích. Vzhledem k pomalé prodejnosti limitovaného kanystru ale nelze očekávat, že u nás vyjde oznámená sběratelská verze jedničky, a tak fanoušci této ozploatace budou muset vyčkat a objednávat ze zahraničí.

Bluray recenze: Richard Jewell 7/10
Bluray recenze: Richard Jewell je vzpomínán jako hrdina a oběť ve filmu i v bonusech Film Richard Jewell vychází na DVD a Blu-Ray. Kromě filmu samotného na disku naleznete i dvojici bonusů, věnovanou vzniku a natáčení snímku a skutečnému příběhu Richarda Jewella. A také polský simultánní dabing... čtěte zde
Vydáno: 08.07.2020 12:00 v sekci Recenze | Blu-ray
0
Kinopremiéry: 28. týden
Kinopremiéry: Meky čeká, než skončí léto, aby mohl jít krást koně Festival se v Karlových Varech letos nekoná, zájemcům ho tak nahrazuje minipřehlídka Tady Vary. A hned dva počiny, které v ní jsou k vidění, drama Než skončí léto a dokument Meky, vstoupí tento týden i do širší distribuce.... čtěte zde
Vydáno: 08.07.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 27. týden
Top 20 ČR: 3Bobule byly znovu první Na prvním místě domácího žebříčku návštěvnosti se znovu ocitla česká letní komedie 3Bobule, kterou nemohlo nic ohrozit a sesadit z trůnu. čtěte zde
Vydáno: 07.07.2020 14:37 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Bluray recenze: Star Wars: Vzestup Skywalkera 6/10
Bluray recenze: Film Star Wars: Vzestup Skywalkera doprovází obsáhlé bonusy Film Star Wars: Vzestup Skywalkera vychází na jednodiskovém DVD i ve dvoudiskové Blu-Ray verzi, která je k prasknutí nacpaná bonusovými materiály, jimž jednoznačně vévodí více jak dvouhodinový film o filmu. čtěte zde
Vydáno: 06.07.2020 13:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Stallone od nejhoršího k nejlepšímu
Téma: Všechny filmy Sylvestera Stallona od nejhoršího k nejlepšímu V tomto článku se podíváme na všechny filmy Sylvestera Stallona seřazené od nejhoršího k nejlepšímu počínaje hlavní roli v prvním Rockym. čtěte zde
Vydáno: 04.07.2020 10:30 v sekci Články | Publicistika
10