Chappie

Recenze: Chappie – „gangsta“ Číslo 5 žije?

Vydáno: 11.03.2015 16:30 v sekci Recenze | Premiéry - Pavel Klimeš | foto: facebook tvůrce

Tento film nabízí pohled na neutěšenou budoucnost plnou kriminality ve městech, proti níž jsou nasazeni roboti a morální problém vytvoření umělé inteligence…ehm… Tak počkat! Tohle už tu přece bylo...

ChappieRecenzoval/a Pavel Klimeš dne 11.03.2015 16:30. Tento film nabízí pohled na neutěšenou budoucnost plnou kriminality ve městech, proti níž jsou nasazeni roboti a morální problém vytvoření umělé inteligence…ehm… Tak počkat! Tohle už tu přece bylo... Hodnocení: 3.5

Chappie

Chappie
Thriller / Sci-Fi / Akční / Krimi
USA, 2015 , 120 min.

Režie: Neill Blomkamp
Scénář: Neill Blomkamp, Terri Tatchell
Kamera: Trent Opaloch
Herci: Sharlto Copley, Dev Patel, Ninja, Yo-Landi Visser, Jose Pablo Cantillo, Hugh Jackman, Sigourney Weaver, Brandon Auret, Johnny Selema, Anderson Cooper, Maurice Carpede, Jason Cope, Kevin Otto, Chris Sheilds, Bill Marchant

Česká premiéra: 12.03.2015

Distributor: Falcon

Jihoafrický režisér a scenárista Neill Blomkamp doposud patřil k nejnadanějším filmařům dneška. Není divu, že mu producenti svěřili další díl kultovní série Vetřelec, na nějž se díky svým vizím „špinavé“ a bezútěšné budoucnosti velmi dobře hodí. Jeho celovečerní debut District 9 působil jako zjevení. Přinesl pseudo-dokumentární styl, syrovou atmosféru, příběhové zvraty i společenské poselství formou satiry. Předloňské drsné sci-fi Elysium sice svou společensko-satirickou myšlenku také mělo, avšak příběh vyzněl víceméně do ztracena.

Jose Pablo Cantillo, Sharlto Copley ve filmu Chappie / ChappieNový Blomkampův film Chappie má očividně tyto nedostatky napravit. Po formální stránce by k tomu měl mít ty nejlepší předpoklady. Vydatně vychází z režisérových krátkometrážních opusů Tetra Vaal (jméno zbrojařského koncernu), Tempbot a Yellow (s velmi podobnými modely droidů). Dějištěm je opět Blomkampův rodný Johannesburg. Rovněž herecká účast Sharlta Copleyho, který doposud neopomenul jedinou příležitost účinkovat ve filmu svého přítele, je vítanou přidanou hodnotou. Od prvních informací mělo jít o příběh bojového robota/droida, který nabyde vědomí. Tedy něco, co si většina z nás pamatuje z rodinné komedie Číslo 5 žije nebo akčního filmu Já, robot. Reputace Neilla Blomkampa pak slibovala, že film Chappie bude všechno možné, jen ne rodinný.

Děj filmu se odehrává v roce 2016 v jihoafrickém Johannesburgu zmítaném kriminalitou. Zbrojařský koncern Tetravaal tamní policii poskytne několik bojových robotů, kteří v krátkém čase sníží kriminalitu na minimum. Zastupitelstvo je nadšeno a objedná si další várku těchto zázraků techniky, které byly vytvořeny mladým vývojářem Deonem Wilsonem (Dev Patel). Ten však cítí, že v naprogramování droidů nedosáhl vrcholu a snaží se vytvořit první skutečnou umělou inteligenci, robota, který myslí a cítí. Proti němu stojí Vincent Moore (Hugh Jackman), armádní inženýr, který chce město „spasit“ projektem člověkem ovládaných obrovských robotů s palebnou silou tanku. Mezi nimi stojí ředitelka Tetravaalu Michelle Bradley (Sigourney Weaver). Když se Deonovi jeho záměr skutečně podaří, robot s umělou inteligencí (Sharlto Copley) se ocitne v moci gangsterského tria NinjaYolandi a Amerika (Jose Pablo Cantillo), kteří chtějí robota s myslí dítěte naučit, aby jim pomáhal ve zločinu.

Dev Patel ve filmu Chappie / ChappiePopravdě řečeno jsem se velmi těšil na podívanou ve stylu Verhoevenova dystopického RoboCopa, tentokrát zasazenou do drsných slumů z Districtu 9. To jsem ještě netušil, že se mi z Blomkampova mistrovského díla dostane větší než malé množství rekvizit. Film kupříkladu začíná prakticky totožně – reportáží s mluvícími hlavami, které popisují situaci. Na rozdíl od Districtu 9 to sloužilo pouze jako vypravěčská zkratka a později je už film vyprávěn standardně (tj. dobře). Tempo vyprávění je excelentní a udrží pozornost i přes jednoduchý až vyprázdněný scénář. Ten Blomkampovi opět pomohla napsat Kanaďanka Terri Tatchell a dlužno dodat, že by i přes úspěšné ztvárnění morálních důsledků stvoření umělé inteligence potřebovali posilu.

Herecké výkony jsou více než obstojné. Středobodem je tu výkon Sharlta Copleyho, který ve filmu představuje ústředního droida Chappieho po „serkisovsku“, tj. pomocí motion-capture a hlasu. Copley je pohybově velmi nadaný a jeho ztvárnění robota-dítěte napodobujícího pohyby dospělých znamená, že Andy Serkis získává vážnou konkurenci. Dev Patel je ve své roli vědátora, který si hraje na stvořitele nového života, velmi sympatický, horší už je to s Hughem Jackmanem, kterému scénář přiřknul jednorozměrného zloducha, jehož nátura mi ani trochu nepasuje se sofistikovaným zařízením, které měl vytvořit. Účast Sigourney Weaver je pak víceméně symbolická a na její přísné ředitelce není vlastně ani co zkazit.

Hugh Jackman ve filmu Chappie / ChappieKapitolou samou pro sebe je účast jihoafrického hip-hopového dua Die Antwoord, jehož rave-rapové písně hrají i ve filmu. Nevím proč, ale jejich úloha ve filmu mi přišla hrubě ambivalentní. V podstatě zločinci v područí jiných zločinců, kteří žijí ve squatu a kteří se nás i přes svou inteligenci na úrovni houpacího koně a vyloženě trapné „gangsta“ manýry (zejména jejich vůdce Ninja) snaží přesvědčit, že jsou v jádru aspoň trochu dobří lidé. Ano, možná si řeknete, že jen nemám rád hip-hopovou subkulturu a nemohu to tudíž pochopit, ale pravdou zůstává, že do tohoto filmu prostě dvakrát nesedí.

Kromě zmíněného rave-rapu burácí ve filmu vydatným způsobem i bombastická a občas překvapivě jemná hudba Hanse Zimmera, která mi místy okrajově připomněla Temného rytíře a která s hip-hopovými skladbami tvoří docela zajímavý mix. Triky jsou vyvedeny stejně úsporným stylem jako v Districtu 9, akční sekvence se snoubí s řemeslnou dokonalostí celého filmu. Výrazně však ubylo zobrazované brutality a opravdu krvavé akce se vlastně dočkáme až ke konci.

Ninja, Jose Pablo Cantillo, Sharlto Copley ve filmu Chappie / ChappieJak už bylo řečeno, největší slabinou snímku je scénář, který obsahuje několik nekonzistentních motivů. Jedním z nich je tempo učení Chappieho a pak hlavně to, jak pomalu vstřebává nepravosti, zatímco jen letmo zavolané instrukce o dobrém chování (navíc by půlce z nich neměl rozumět) mu zůstanou v elektronickém mozku natrvalo. Zhruba od tří čtvrtin jako by už scenáristé nevěděli kudy kam a tak u postav provedou několik proměn v chování, které působí značně nepatřičně. Úplný konec mě pak doslova naštval, když nám absencí jakéhokoli rozuzlení příběhu vlastně oznamuje: Pokračování příště. Samotný Blomkamp tvrdí, že film opravdu psal jako trilogii a je jasné, že Sony potřebuje zaplácnout díru po nevydařeném Amazing Spider-Manovi, ale z mého pohledu není tato dějová linka pro filmovou sérii dostatečně nosná.

V celkovém zhodnocení jde o příjemný sci-fi snímek ze staré školy, který přináší nekonvenční postupy z Blomkampových předešlých počinů. Opravdu nových věcí je však poskrovnu a několik prvků, tj. účast hudebníků Die Antwoord je vysloveně nepovedených. Vynikající řemeslné ztvárnění filmu jen horko těžko vyváží vyprázdněnost scénáře, a proto mohu snímek v zásadě doporučit ortodoxním fanouškům hip-hopu, režiséra, nebo naopak těm, kteří od něho doposud nic neviděli. Vy ostatní si raději pusťte District 9.

Český trailer k filmu Chappie

7/10
100,0

• Herci (Roman, 10.06.2019 15:37) Reagovat

Musím nesouhlasit s tím, že účast Die Antwoord je chybou. Naopak drtiva většina lidí v mém okolí(i já) to považují za skvělé osvěžení. Vyborně zapadají do děje a předvádějí dobrý výkon. Za nás skvělá práce v obsazení..

TV tipy: 14. 8. 2020 - 20. 8. 2020
TV tipy: Captain America a Ivanhoe rozpoutali občanskou válku, během které prožili nejdelší den Druhá polovina srpna už přece jen v televizních programech vypadá trochu lépe a nabízí hned několik zajímavých a mnohdy i zapomenutých počinů. Tipem týdne je určitě premiéra komiksovky Captain America: Občanská válka. čtěte zde
Vydáno: 14.08.2020 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 33. týden
Kinopremiéry: Lola pořádá v Palm Springs casting na lásku Polovina srpna je v kinech ve znamení údajně příjemné letní indie komedie Palm Springs. Na první místa žebříčků návštěvnosti ale bude útočit především pochybně vypadající tuzemská komedie Casting na lásku. čtěte zde
Vydáno: 12.08.2020 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Palm Springs 8/10
Recenze: Letní komedie Palm Springs si pohrává s časovou smyčkou Nejvtipnější komedie tohoto léta je založená na časové smyčce, jejímž nedobrovolným rukojmím je pohodář Nyles (Andy Samberg), jenž dělá doprovod své přítelkyni na svatbě její nejlepší kamarádky. čtěte zde
Vydáno: 11.08.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 32. týden
Top 20 ČR: Trollové odsunuli Havla Animovaná novinka Trollové: Světové turné odsunula z prvního místo domácí snímek Havel. Návštěvnost kin zůstává v době koronaviru stále podprůměrná. čtěte zde
Vydáno: 10.08.2020 14:13 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Alan Parker
Téma: Všechny filmy Alana Parkera seřazené od nejhoršího k nejlepšímu V tomto článku si připomeneme čtrnáct celovečerních snímků britského režiséra Alana Parkera, které si seřadíme od nejhoršího k nejlepšímu či spíše od dobrého k tomu nejskvělejšímu. čtěte zde
Vydáno: 08.08.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
0