Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Vetřelec

Stroj času: nestárnoucí Vetřelec se vrací

Vydáno: 01.03.2015 10:00 v sekci Recenze | Stroj času - Pavel Pinker

První část kultovní série se prokousala zpět na velká plátna, vznik páté je oficiálně posvěcen - vetřelec si letošní rok ulovil pro sebe a vyvolal hysterii v táborech svých příznivců. Kdy jindy si kořeny téhle ságy připomenout?

VetřelecRecenzoval/a Pavel Pinker dne 01.03.2015 10:00. První část kultovní série se prokousala zpět na velká plátna, vznik páté je oficiálně posvěcen - vetřelec si letošní rok ulovil pro sebe a vyvolal hysterii v táborech svých příznivců. Kdy jindy si kořeny téhle ságy připomenout? Hodnocení: 5

Vetřelec

Alien
Horror / Sci-Fi
USA, 1979 , 117 min.

Režie: Ridley Scott
Scénář: Dan O'Bannon, Ronald Shusett
Kamera: Derek Vanlint
Hudba: Jerry Goldsmith
Herci: Tom Skerritt, Sigourney Weaver, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen Horton, Eddie Powell

Česká premiéra: 19.02.2015

SDÍLET:    
Poznámka autora: Následující text je čímsi jako glosou, upomínkou a přehledem důležitých faktů, v jejichž rámci se budou objevovat spoilery. Pokud jste filmovým začátečníkem a Vetřelce jste ještě neviděli, mám pro vás zkrácenou verzi: Vypněte počítač a jděte do nejbližšího kina, kde se ještě film promítá.

"Boj bezbranných lidí s humanoidním monstrem" - kdyby s podobným námětem někdo přišel dnes, byl by považován buď za blázna, nebo přinejmenším za někoho, kdo žil posledních padesát let v jeskyni. Zvědavější producenty by zajímala vize - a vize byla u prvního Vetřelce naprosto zásadním elementem (což je samozřejmě zavádějící, jelikož pojem "vize" je zásadní u každého filmu).

Necronom IVKdyž se v rámci příprav na natáčení setkal Ridley Scott se švýcarským surrealistou H.R. Gigerem, směrovka uměleckého zájmu zamířila ke švýcarově knize maleb s názvem Necronomicon. Klíčovým se stalo dílo Necronom IV a asi není nutné dodávat proč (viz obrázek). Pro Gigerovu tvorbu bylo charakteristické začleňování perverzních erotických prvků, což v kontrastu s hrůzně hororovými výjevy (sám Giger uvedl, že se inspiroval zejména ve vlastních nočních můrách) utvářelo ojediněle úchylnou, podmanivou atmosféru. Můžeme jen spekulovat, jak snadno by si podobný projekt probíjel cestu na plátno v současnosti, zvláště když vezmeme v potaz, že z pozdějších vetřelčích filmů erotické motivy zcela vymizely.

Abych nepřeskakoval, poměrně úsměvný je prapůvod vetřelcova vzniku. Scenárista Dan O'Bannon se ve velké míře podílel na komediální sci-fi Temná hvězda (žánrovým zvědavcům doporučuji). Vyskytovalo se v ní komické stvoření, představované nasprejovaným plážovým míčem. Myšlenka mimozemšťana a malé lidské posádky na jedné lodi motivovala O'Bannona k napsání hororově zaměřeného díla, inspirovaného mj. také stařičkou Věcí či Zakázanou planetou. Koncept byl na světě.

Ve vesmíru nikdo neuslyší tvůj křik

Fotografie z filmu Vetřelec / AlienKosmická loď Nostromo, neznámé končiny vesmíru. Matka, palubní počítač, probouzí posádku z hyperspánku, jelikož zachytila neznámý signál a směrnice nařizují situaci prověřit. Poté, co je na nedaleké planetce objeven záhadný vrak mimozemského korábu, je jeden z průzkumníku napaden podivným parazitem. Nostromo odlétá i s ním a další vývoj událostí už každý důvěrně zná.

Vetřelec nemá nikterak komplikovaný příběh. Do vesmíru zanesený gotický horor je naštěstí dostatečně ozvláštňovaný svými sci-fi elementy. Zásadní chvíle překvapení jsou tvořeny atypickým a notně brutálním životním cyklem mimozemského tvora a později také zjištěním, že jednoho z členů posádky představuje android s nepříjemným posláním. Sled událostí je de facto rozdělen do dvou stejně dlouhých pasáží, shodně začínajících otázkou, pokračujících napětím a vrcholících hrůzným adrenalinem, přičemž druhá půle je samozřejmě intenzivnější. Nezvyklým tahem bylo zařazení ženské hrdinky, byť se její úloha vyprofilovala až v průběhu filmu; Sigourney Weaver našla v Ellen Ripley svou životní roli a je zajímavé sledovat, jak se v průběhu série vyvíjí.

John Hurt, Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton ve filmu Vetřelec / AlienTam, kde dosavadní science fiction velevážně a vědecky zaníceně promlouvala (2001: Vesmírná odysea, Planeta opic, Solaris) nebo bombardovala speciálními efekty (Blízká setkání třetího druhu, Hvězdné války), tam přinesl Vetřelec notnou dávku pesimistického realismu. Posádka je tvořena lidmi, jejichž motivacemi jsou především čas, peníze a návrat domů; vykazují dostatek negativních emocí a neplánovanou zastávku vidí jako otravné zdržení, nikoliv jako zajímavé dobrodružství. Pojetí filmu s nimi plně koresponduje a staví dlouhé dokumentární sekvence, plíživou kameru v interiérech a stoické záběry na kosmickou loď v mezihvězdné temnotě nad vzrušené dialogy a složitou trikovou akci. Vesmír je tu vnímán jako strašlivě obrovský, prázdný a temný prostor, v němž "nikdo neslyší tvůj křik" a kde je nám pouze dovoleno být, nikoliv ho dobývat. Celek završuje prokouknutí korporátní zkaženosti, neboť je to právě Společnost (Weyland-Yutani, v místním univerzu alfa a omega prakticky všeho), jejíž nekalé úmysly dalece převyšují čistě pudové nepřátelství mimozemského netvora.

Všechno prvotřídně funguje zejména proto, že se k účelnému scénáři a syrovému pojetí přidalo několik geniálních umělců. Klíčovou osobou se stal výtvarník Giger, autor nejvýraznějších vizuálních vjemů filmu - Vetřelce, mimozemského vraku a Space Jockeye (nebo engineera - vyberte si sami dle toho, nakolik vážně berete Promethea). Ohledně triků by bylo hříchem nezmínit Carla Rambaldiho, jemuž vetřelec dluží za rozpohybování své hlavy a charakteristické druhé čelisti.

Nikoliv až druhé housle hrál hudební skladatel Jerry Goldsmith. Soundtrack se neprobíjel na světlo světa zrovna snadno, dnes je každopádně řazen k mistrovým nejlepším. Po zásluze. Temná atmosféra, plná znervózňujících náznaků, nevyzpytatelného napětí a náhlých instrumentálních štěků obsahuje několik klasických motivů, které se objevovaly i v hudebních doprovodech dalších dílů série.

Ridley Scott při natáčení filmu Vetřelec / AlienU režisérského kormidla stál Ridley Scott, tehdy nepříliš známý britský čtyřicátník. Dosavadní zkušenosti sklízel na poli reklam, nicméně se svou prvotinou Soupeři ulovil na festivalu v Cannes cenu za nejlepší debut a zaujal pány z Brandywine Productions. Scott jejich nabídku přijal, nakreslil důkladné storyboardy a studio 20th Century Fox jimi bylo natolik ohromeno, že zdvojnásobilo rozpočet chystaného filmu. O'Bannon, který ho chtěl původně sám režírovat, našel se Scottem zalíbení v Gigerových malbách a navzdory strachu z kontroverze se tak definitivně seznámili všichni podstatní členové tvůrčího týmu.

"Obdivuji jeho ryzost. Přežívá... nezatížen svědomím, výčitkami nebo falešnou morálkou."


Scott nebyl prototypem režiséra, jenž by byl zdatný v práci s herci. Přestože mu výrazně pomohlo typově pestré a herecky zdatné obsazení, občas si vypomáhal zákeřnými praktikami. Přesvědčivých reakcí u scény krvavé večeře například dosáhl tak, že nechal na přítomné vystříknout skutečné zvířecí vnitřnosti. 

Harry Dean Stanton ve filmu Vetřelec / AlienScény jednotlivých mordů jsou ostatně propracovány do posledního detailu, přestože na krvavost film příliš nesází (druhou nejdrastičtější scénou filmu je umlácení androida). Na Youtube lze dohledat jejich nepoužité verze, z nichž některé razí dosti bizarní cestu - vetřelcova krabí chůze před zabitím Lambert (Veronica Cartwright) mluví sama za sebe. Pokud pomineme nejslavnější scénu večeře, charakteristickým se stal především útok na údržbáře Bretta (Harry Dean Stanton) za doprovodu cinkajících řetězů, sugestivního industriálního prostředí a šikovné práce se svícením. Tvůrci úspěšně gradovali napětí a stres tím, že do zvukové stopy umisťovali srdeční tep a kladli důraz na dechové projevy obětí (a jejich smrtelné výkřiky z povzdálí). Svou porci strachu vyvolávala rovněž domnělá nepřemožitelnost vetřelce, definovaná "konstrukční dokonalostí", "dokonalým organismem", "nezatížeností svědomím" a drobnostmi jako kyselinou místo krve či perfektní přizpůsobivostí. Zatímco v pozdějších filmech vetřelci mnohem více připomínali zvířata, tady ještě úřadovala převaha "gigerismu" - ve stínech se plížilo kovově zbarvené biomechanické monstrum. Však také není ve filmu zničeno, nýbrž vypuzeno do vesmíru...

Nostromo získalo název podle knihy Josepha Conrada, kterého měl v oblibě Ridley Scott (na motivy Conradovy povídky The Duel natočil svůj debut). Lodní interiéry byly zkonstruovány ve skutečné velikosti z vraků letadel a jiného harampádí, což je kouzelné zejména při vědomí, nakolik přesvědčivě vypadá Nostromo dodnes. Nebýt poněkud předpotopních počítačů, stále by se dalo věřit, že takhle nějak může vypadat kosmická loď budoucnosti (včetně správně neutrálních pracovních oděvů a účesů).

Dojmy z kina a souboj s věkem

Film pochází z konce sedmdesátých let, což bylo výsostné období pro sci-fi žánr. Obstojí ale Vetřelec v kinech i dnes?

Obstojí.

S ošetřováním obrazu si dal někdo masivní kus práce a film v žádné scéně výrazněji nezaostává za současnou produkcí. Velké plátno v kombinaci s obrazovou kvalitou nicméně prokazuje medvědí službu trikovým scénám; najednou je až moc vidět, že jsou ty obří kosmické koráby tvořeny miniaturními modely. Vzhledem k precizní kompozici a ojedinělosti podobných scén však berte podobnou výtku s rezervou. Nesporným faktem totiž zůstává, že zásadní scény v otázkách působivosti stále s přehledem vítězí a v nejednom případě jim velikost kinoplátna pomáhá (věřte mi, film jsem viděl snad stokrát ve všech myslitelných formátech i verzích). Odhalení mimozemského vraku, Brettova smrt, v páře se zmítající vetřelec - všechno vyvolávalo přesně ty pocity, jaké tvůrci zamýšleli.

Fotografie z filmu Vetřelec / AlienNevděčný, avšak nevyhnutelný osud potkal proslulou scénu vetřelcova zrodu. V kině jsem zaregistroval několik dušených uchechtnutí při pohledu na prchající vetřelčí mládě, za což může - buďme upřímní - poněkud nepružná loutka a především profláklost vetřelčího životního cyklu. Když na konci sedmdesátých let chodili první zvědavci do kin na nový sci-fi horor, nemohli absolutně tušit, co je při scéně večeře čeká. Netušili, že facehugger zanesl vetřelce do Kaneových (John Hurt) útrob. Netušili, že ten se následně prodere na svět skrze něčí hrudník. Monstrum, jež se už několik desetiletí objevuje ve filmech, knihách, videohrách, komiksech a na policích sběratelů modelů, znají většinou i ti z nás, kteří žádný vetřelčí film v životě neviděli. Moment brutálního překvapení v tomhle případě prakticky vymřel a rýpalům zbylo více prostoru. Připravit diváky o dobrý zážitek naštěstí nemají šanci.

Rozhodně se ovšem netěšte na "nové a dosud neviděné scény", jak některé propagační materiály lživě slibují. Film jde do kin ve verzi, jež je majitelům DVD a BD už několik let důvěrně známá (nejvýraznějším přídavkem je návštěva vetřelcova doupěte). Což samozřejmě nic nemění na povinnosti ho vidět. 

Originální trailer filmu Vetřelec

Izolace

V závěru roku 2014 vyšla počítačová hra Alien Isolation, jakýsi spin-off k prvním dvěma filmům vetřelčího univerza. Její audiovizuál byl převzatý právě z Vetřelce (prakticky identické interiéry i exteriéry, počítače, obleky ap.), čímž efektivně zasáhla svou cílovou skupinu. Příběh se věnoval Amandě Ripley, dceři známé vetřelcobijky, která se snaží vypátrat, co se vlastně s její matkou stalo (děj hry se rozvíjí patnáct let po událostech na Nostromu). Hře lze vytknout leccos, neboť určitě mohla být interaktivnější, variabilnější a méně koridorová, zážitek však zainteresovaným hráčům přinesla výživný. Užijete si scénu s objevením mimozemského vraku z vlastního pohledu a v přídavných DLC dokonce najdete dvě kratší mise z paluby Nostroma.

Originální trailer PC hry Alien Isolation

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
10/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Oscar 2019: Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli
Oscar 2019: Nejlepší herečka v hlavní a vedlejší roli V ženských hereckých kategoriích mají šanci na svého prvního Oscara Glenn Close nebo Lady Gaga v hlavní a Regina King ve vedlejší roli. čtěte zde
Vydáno: 16.02.2019 09:30 v sekci Články | Publicistika
0
Nedotknutelní 5/10
Recenze: Americký remake filmu Nedotknutelní je průměrná kopie originálu Americká předělávka francouzského filmu Nedotknutelní dostává těžkou sodu jen proto, že jde o remake (i od těch, co ji prozatím neviděli). Je sice pouze průměrná a tím pádem horší než originál, ale úplné odsouzení si... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 2. 2019 - 21. 2. 2019
TV tipy: Sněhurka a lovec prožívají lásky čas Lehkou převahu v našem aktuálním televizním výběru mají v tomto týdnu romantické komedie, z nichž tou nejatraktivnější je určitě Lásky čas. Stranou pozornosti ale nezůstane ani premiéra pohádkové fantasy Sněhurka a lovec.... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Alita: Bojový Anděl 7/10
Recenze: Alita: Bojový Anděl revolučně posouvá hranice digitálního herectví Akční sci-fi adaptaci japonského komiksu o znovuzrozené dívce s robotickým tělem, která se díky svým bojovým schopnostem stane lovkyní odměn, měl původně natočit James Cameron, nakonec se ale o její realizaci postaral Robert... čtěte zde
Vydáno: 13.02.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 7. týden
Kinopremiéry: Nedotknutelná Alita prožívá léto s gentlemanem Sedmý týden přináší do kin čtyři premiéry, z nichž tou divácky nejatraktivnější bude bohužel česká komedie Léto s gentlemanem, která nevzbuzuje velké naděje. O něco lépe by na tom mohla být sci-fi Alita: Bojový anděl.... čtěte zde
Vydáno: 13.02.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel anglický herec Albert Finney (08.02.2019 18:10 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Lesk a bída Oscarů (27.01.2019 17:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Reportér v moci posedlosti se ocitá v pevnosti Petticoat, kde hledá strom na pověšení (18.01.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: nejlepší filmy roku 2018 podle filmserver.cz (06.01.2019 15:39 v Články | Žebříčky)
- Téma: Zlatý glóbus část 2: 1981-2017 (16.12.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Zamilovaný bodyguard James Bond se směje a řeší vraždu na Eigeru (07.12.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Avataři dostali svůj název (04.11.2018 11:42 v Novinky | Zprávy)
- Ridley Scott chystá sequel Gladiátor 2 (02.11.2018 08:54 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Kurt Cobain hledá hranice lásky a vstupuje do klubu poslední naděje (19.10.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Ridley Scott natočí pro TNT sci-fi sérii Raised by Wolves (09.10.2018 18:24 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Rommel a Rambo mají prima bráchu Blade Runnera (21.09.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- 30 kultovních filmů, na které nelze zapomenout (26.08.2018 12:00 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Paterson bere Ryanovu dceru na nejdelší jízdu do Jurského světa (24.08.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Lotrando, Zubejda a zvadlý gigolo se bouří, protože Grinche je těžké zabít (03.08.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Petr Pan, človíček Tate a špinavej Joe sjíždějí divokou řeku (20.07.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Marguerite hraje v Brooklynu žebráckou operu a na svou slávu dostává sedmou pečeť (01.06.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- Chris Evans si zahraje v thrilleru Greenland (17.05.2018 08:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Stárnoucí stážista prochází na letišti zkouškou cti (11.05.2018 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Piráti z Karibiku usedají do válečného vozu a hledají ostrovy uprostřed proudu (13.04.2018 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2019

Alita: Bojový Anděl
7/10

Akční sci-fi adaptaci japonského komiksu o znovuzrozené dívce s robotickým tělem, která se díky svým bojovým schopnostem stane lovkyní odměn, měl původně natočit James Cameron, nakonec se ale o její realizaci postaral Robert Rodriguez.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver