Blu-ray recenze: Majestic

Blu-ray recenze: Majestic - nejlepší Darabontův film dorazil na BD

Vydáno: 17.02.2015 10:00 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Ze všech filmů z filmografie Franka Darabonta u nás na Blu-rayi jako první vychází ten jediný, který není adaptací Kinga. Cinefily ale potěší, i když se oproti DVD může pochlubit pouze lepším obrazem a zvukem.

MajesticRecenzoval/a dne 17.02.2015 10:00. Ze všech filmů z filmografie Franka Darabonta u nás na Blu-rayi jako první vychází ten jediný, který není adaptací Kinga. Cinefily ale potěší, i když se oproti DVD může pochlubit pouze lepším obrazem a zvukem. Hodnocení: 3.5

Majestic

The Majestic
Drama / Romantický
USA, 2001 , 152 min.

Režie: Frank Darabont
Scénář: Michael Sloane
Kamera: David Tattersall
Hudba: Mark Isham
Herci: Jim Carrey, Bob Balaban, Jeffrey DeMunn, Hal Holbrook, Laurie Holden, Martin Landau, Brent Briscoe, Ron Rifkin, Gerry Black, David Ogden Stiers, James Whitmore, Susan Willis, Catherine Dent, Brian Howe, Karl Bury

Česká premiéra: 04.02.2014

Majestic hodnocení na Kinobox.cz: 74.51 %
DVD obal filmu Majestic / The MajesticFrank Darabont je znám pro svá vězeňská dramata, která natočil podle předloh Stephena Kinga (Vykoupení z věznice Shawshank, Zelená míle). Jim Carrey je zaškatulkován jako komediální herec, přestože se zejména koncem minulého tisíciletí snažil ze své šarže vymanit (Muž na Měsíci, Truman Show). Dalo se očekávat, že když se první jmenovaný rozhodl pro zfilmování originální nekomediální látky a druhého zmíněného do ní obsadil, skončí to propadákem.

Majestic by ale neměl upadnout v zapomnění, protože je nejlepším počinem v Darabontově filmografii a jedním z nejlepších v Carreyho kariéře. Podmínkou pro docenění je ale znalost snímků Franka Capry, jejichž poetice je vzdáván hold. A ani pak není zaručeno, že budete snímek považovat za výborný, protože oživování ideálů Caprova díla vám může připadat vyčpělé a stopáž mírně přesahující dvě a půl hodiny jako nastavovaná, a to přemíře motivů navzdory.

V tom je právě ten vtip, protože si uvedené nepatřičnosti je film velmi dobře vědom a ve své zápletce ji reflektuje. Vyprávění je převážně omezené na protagonistu (hollywoodský scenárista Peter Appleton, vyšetřovaný Výborem pro neamerickou činnost), který ztratil paměť a ocitl se v městečku Lawson v Kalifornii, které mu vštípí hodnoty, jež je třeba uchovat.

Fotografie z filmu Majestic / The MajesticJe ovšem nutné je s něčím konfrontovat, aby se ukázala jejich nadčasovost. Právě k tomu slouží závěrečný akt se soudním přelíčením, který je jednak dostatečně dopředu předjímán v dialogu o filmové biografii Zoly, jednak okázale vzdává hold konkrétním "caprovkám" (Pan Smith přichází, epilog pak Život je krásný). A zúročí se v něm veškeré motivy, s nimiž se předtím pracovalo (neúcta k veteránům, vztah k maloměstské komunitě, za co se bojovalo...), přičemž vše s patetičností některým hollywoodským klasikám vlastní.

Majestic je nejenom nostalgickým ohlédnutím za dobou, která je pryč, a za filmy, které se až na výjimky netočí. Je připomínkou toho, co filmy mohou v životě znamenat (protagonista si po amnézii příznačně nepamatuje svůj život, ale umělecká díla ano). Diváci ale na to v době premiéry - koncem roku 2001 - nereagovali, protože oprašování pozapomenutých jistot nebylo na pořadu dne. (10/10)

Upoutávka na film Majestic (2001)

BD obal filmu Majestic / The MajesticI v únoru Magic Box pokračuje v kurzu nastoleném koncem minulého roku, když vydává katalogové tituly. Překvapující je, že ze všech filmů Franka Darabonta se jako první na modré nosiče dostává jeho komerčně nejméně úspěšný, ale cinefily nejvíce adorovaný. Nízké tržby se sice projevily na slabé bonusové výbavě, která je převzata z dřívějšího DVD vydání, ale jinak je provedení více než důstojné: vystřiženým scénám a filmu ve filmu nechybí české titulky, obrazový a zvukový přepis je nadprůměrný a přítomen je i původní český dabing známý z videokazet. Zamrzí jenom obal a totožné menu disku, protože až příliš prozrazují. Vhodnější by bylo použít obrázek z DVD, ale jelikož je podoba (samozřejmě až na jazyk) totožná se zahraničními edicemi, jedná se nejspíš o plošné nařízení studia.

Fotografie z filmu Majestic / The MajesticFrank Darabont má rád měkké svícení, protože miluje klasický Hollywood, a nejraději je, když si dvě postavy anebo skupina může povídat. Jde sice o generalizaci, ale vyplývá z ní úskalí při hodnocení jeho počinů na nosičích pro domácí kina. Nelze na ně klást nároky, jaké člověk má při sledování a poslechu nejnovějších snímků, protože svou mírnou neostrostí chtějí evokovat staré časy a zvuk nemá sloužit k demonstraci výkonu domácího kina.

Obrazový přepis (ve formátu 1.78:1) věrně reprodukuje záměr. Nejsou přítomny žádné nečistoty a plusem je i to, že nebylo použito DNR, která má mnohdy za následek, že postavy mají podobu voskových figur. Naopak bylo ponecháno mírné zrno, které přidává na filmovosti. Tlumená barevná paleta v Hollywoodu a živější v Lawsonu velmi dobře odráží záměr. Pozitivem je i to, že v tmavých pasážích se nic neztrácí. (8/10)

Originální zvuková stopa (DTS-HD Master Audio 5.1) zase dává vyniknout dialogům, které jsou za každých okolností skvěle srozumitelné, a několik výraznějších pasáží (autonehoda, soudní přelíčení) zase ukáže, nakolik dobře jsou zvukové efekty namixovány do prostoru. Český dabing je pouze ve stereu a "pamětníky" potěší, že jde o původní z videokazet - s dobrým hlasovým obsazením i překladem. (8/10)

Cizojazyčný úryvek z filmu ve filmu Sand Pirates of the Sahara

Fotografie z filmu Majestic / The MajesticJak bylo zmíněno výše, Majestic si při uvedení v kinech nevedl dle očekávání (u nás navzdory jménu režiséra a představitele ústřední role zamířil rovnou na videotrh). Odpovídá tomu i slabá bonusová výbava, která sestává z upoutávky, sedmi vystřižených scén (cca deset minut) a možnosti zhlédnout celý film ve filmu Saharští piráti (cca pět minut). Trailer neobsahuje české titulky (a je v HD rozlišení), zbylé materiály je mají (a jsou v SD rozlišení, převzaté z DVD).

Při pohledu na výbavu ostatních darabontovek (Vykoupení z věznice Shawshank, Zelená míle, Mlha), které vedle audiokomentáře mají víc než dvě hodiny bonusů, jde o zklamání. Nehledě na kvantitu, ani kvalita příliš nepomáhá. Vystřižené scény jsou ve skutečnosti scénami prodlouženými a zkrácení o ně snímku leda prospělo, protože jde především o části z první čtvrthodiny před nehodou. Film ve filmu je zase z velké části k vidění již v Majesticu, i když fanoušci Bruce Campbella si nepochybně přijdou na své.

Přesto zamrzí, že studio nevyužilo příležitosti a že na Blu-rayi není oproti předchozím vydáním nic navíc, co by snímku zajistilo důstojný druhý život na nosičích pro domácí kino. Minimálně režisérův audiokomentář, odkrývající inspirační zdroje a zdůvodňující některé zvolené postupy, by byl jistě vítaný jak pro diváky nezasvěcené do caprovské poetiky, tak i znalci. (3/10)

Fotografie z filmu Majestic / The MajesticMáte rádi klasické hollywoodské filmy, zejména od Franka Capry? Dáváte přednost tlumeného hereckému projevu Jima Carreyho před jeho komediálním pitvořením? Kazetu s obrazem v ořezu a s dabingem máte už ošoupanou a obraz a zvuk na DVD neodpovídá současným technickým nárokům? Pokud jste na otáky odpověděli kladně, Majestic si na Blu-rayi pořiďte. Ačkoliv je Darabontovým nejméně známým filmem (pochopitelně, když není adaptací Stephena Kinga), je tím nejlepším.

7/10
0,0

Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0