Cizinec

Recenze: Cizinec

Vydáno: 26.01.2011 06:00 v sekci Recenze | Premiéry - Michal Hoge | foto: 2010 Columbia Pictures

Film pro fanoušky Johnnyho Deppa, kteří chtějí vidět svou oblíbenou hvězdu v pyžamu. Film pro fanoušky Angeliny Jolie, kteří chtějí vidět její kotníky bez pyžama. Film nominovaný na tři Zlaté globy.

A není to vůbec dobré. Ztráta času, peněz, ale i talentu. Německý režisér, který se nebál velmi solidně, americky, žánrově, temně, řemeslně, scénáristicky výborně zpracovat komunistické téma agentů a informátorů východoněmecké tajné služby ve filmu Životy těch druhých, přichází po oscarovém vítězství s hollywoodskou plochou povídačkou. Ta se schovává a prodává pod žánrovými hesly jako action, drama, thriller, ale ani jednoho se bohužel nedočkáte, jen jakési nepovedené parodie. Originální francouzký snímek Hledejte Anthonyho z roku 2005 se musí otáčet v hrobě.
Florian Henckel von Donnersmarck neselhává jenom jako režisér, ale také zklamává jako scénárista. Asi peníze a americký úspěch, styl, studio Sony Pictures všechno změní. Cizinec je nelogický, předvídatelný, plný již vyčpělých klišé, vatových scén a záběrů. Není akční a není ani pořádně vtipný, a tak je Vám líto i celého štábu, který se při natáčení dialogových scén v ateliéru hrajícím si na vlak musel pojídat nudou. Nečekejte žádné romantické seznamování jako z filmu Před úsvitem. Nečekejte. Ani letní oddechovku uprostřed zimy do čekárny u zubaře.
I když nebudete brát Cizince tolik vážně, budete sledovat celovečerní reklamu na Benátky, jenž kupodivu působí i dosti banálně: na nejdražší místní hotely a restaurace, novou italskou módu, na onen významný koktejl. Budou vás iritovat a obtěžovat výrazné iracionální chuchvalce. Jen pro představu: sledování hlavních podezřelých se děje s deseticentimetrovými rozestupy, v prach spálený text není problém složit během chvíle dohromady, nádražní či vlakové stanice jsou prázdné či plné podle potřeby, den s nocí se mění během večeře, podle nutnosti fungují i fyzické zákony a perspektiva při skákání z balkonů. Postupy vyšetřovatelů jsou mimo hranice logiky, ruský gangster se svými neschopnými asistenty nepřekračuje vyčpělou šablonu, všichni se během dne zvládají někde neustále převlékat, o neexistenci jeho podobizny či vysněně rychle přímého vlaku raději nepsat. Není důvod k natáčení takových filmů.
Jedná se již o třetí snímek stejného druhu tento rok, každopádně ze Salt a Zatím spolu, zatím živi je ten nejslabší. A jsou veřejně známy kvality těch ostatních. Cizinec se ke konci snaží o jakýsi twist, jenž je však dosti předvídatelný (co jiného by se tam tak mohlo ještě změnit), ale zároveň působí jakoby zrovna vymyšleně na place. Nevybudovaně, nepropracovaně. A byl to jedině moment k uvědomění si, že i když Johnny Depp má velký herecký talent, charisma, fotogeničnost, neumí si vybírat role, scénáře, má špatného agenta.
Zde má působit zakřiknutě, nervózně až dětinsky, stydlivě, ale s jeho tváří a vizáží to prostě není možné. Je jen hořce smutné, že si Depp, s přihlédnutím ke kvalitním a hlubokým rolím například stejně starého Pitta či naopak Leonarda DiCapria, za svého dvorního režiséra vzal kdysi Tima Burtona a uvíznul převážně ve fantasijních legráckách a popových polotovarech. A i když je The Rum Diary výtečná kníha, těžko říci, zda se bude opakovat filmový Strach a hnus v Las Vegas stejného autora, zdali zde v blízké době bude film (vzniklý nejlépe za evropské peníze s evropským režisérem), jenž by Deppa zachránil.

• ? (jiří hájek, 27.01.2011 10:09) Reagovat

Nerozumím jak si může kritik dovolit psát takový bláboly. Milý pane, kde jste vzal, že je herec dobrý a významný jen tehdy, když hraje hluboké a vážné role? Osobní názor hluboce převládá před objektivitou, což je výrazem buďto narcismu a světonázoru krizika nebo prostě jeho naprostá sebestřednost. Nikoho nezajímá váš obecný soud nad hercem. Navíc si prohlédněte hodnocení jeho filmů a potom můžete soudit, že má špatný výběr.

• Re: ? (hoge., 27.01.2011 11:51) Reagovat

"Osobní názor hluboce převládá před objektivitou." No, coz je jedine spravne, objektivni recenze je naprosty nesmysl jiz z podstaty veci.

• Re: ? (jiří Hájek, 29.01.2011 11:52) Reagovat

Fajn, tak jste mě chytil. Do důsledku máte asi pravdu, nicméně vy to nepíšete jako vlastní názor, nýbrž jako fakt, navíc se zpětně podívejte na Deppovu filmografii, abyste mohl tyto soudy psát. Pitt je skvostný herec a stejně jako u Deppa fungují jejich protiklady, oproti tomu co hrají "běžně", viz Po přečtení spalte nebo Bastardi u Pitta a Veřejní nepřátelé nebo Kokain, Libertin, ale třeba také Sweeney Todd. Pokud nemáte rád nějakého herce, měl byste se pokusit výkon analyzovat a z analýzy potom dospět k výsledkům a ne napsat verdikt, který plyne z neznalosti a neochotě, vědět o něm víc. Kritici si neustále stěžují, že mají v novinách omezený prostor, ale na webu je široký natolik, abyste nemusel tyto nesmysly prezentovat tímto ubohým způsobem. Předesílám, že jsem Cizince neviděl a vůbec nehodnotím, jestli v něm Depp exceluje, či naopak, nicméně o to mi nejde...

• Re: ? (hoge., 29.01.2011 14:02) Reagovat

"Kritici si neustále stěžují, že mají v novinách omezený prostor, ale na webu je široký natolik, abyste nemusel tyto nesmysly prezentovat tímto ubohým způsobem."
          Kritik nejsem, ani jsem to nikdy nikde netvrdil. A popravde jsem podobnou novinarskou litost ani neslysel. Kazdopadne prostor webu se zda byti neomezen, ale verte tomu, ze ja mam zde na fs doporuceny pocet znaku, ze tricet normostran textu analyzy herectvi by nikoho na komercne zalozenem serveru nezajimalo.

"...podívejte na Deppovu filmografii, abyste mohl tyto soudy psát... Pokud nemáte rád nějakého herce... ne napsat verdikt, který plyne z neznalosti a neochotě, vědět o něm víc." Nemyslim si, ze bych v textu psal o tom, ze nemam rad JD, ba naopak, a o to vic boli to mrhani talentem jako v Cizinci. Zklamu Vas ukvapeny soud, ale Deppovu filmografii znam vlastne celou, ale mozna Vy o nem vite jeste neco vice.

Jak tvrdim v clanku, Depp je vynikajici herec, coz ukazal jak v Grapeovi, tak v Mrtvem muzi ci Bojovnikovi, ve Strachu a hnusu, ale to jdeme 10 15 let zpatky. V textu je veta, mozna jste ji prehlednul, "neumí si vybírat role, scénáře". Kolem toho se to cele toci. Priznavam se, ze preferuji vice nazavislejsi filmy a nebavi mne blockbusterove hity, kazdopadne do nich prave Depp docela zapadnul, role, ktere jsou povetsinou karikaturami, kde je nutne se pitvorit, stylyzovat. A prevazne jsou mu dany od Tima Burtona. Hraje tam v nich sice dobre homosexualniho kloboucnika, opileho pirata atd., ale je proste skoda, ze nema vic civilnejsich roli. Ale Vam to nevadi, Vam se libi i jak a co hraje v techto komercnich filmech. A tot vse. Sam zminujete Pittovy filmy Po precteni spalte, Bastardy a nebo napr. Babel. A ja bych strasne rad videl v takovych rolich i Deppa. U Coenu nebo u Jarmusche ci zase u Kaursmakiho. A v Nez se setmi hral vlastne taky vyborne... Psal ste, ze filmy jsou to dobre, ze si vybira dobre, protoze maji velkou navstevnost, nebo hodne americkych hvezdicek, ale to jsou dve kategorie podle, kterych ja opravdu neurcuji kvalitu filmu.

• Re: ? (jiří hájek, 30.01.2011 20:30) Reagovat

Ve spoustě věcí máte pravdu, uznávám, vaše náklonnost k "artovějším" filmům je v pořádku, ostatně já také neinklinuji více ke komerčním titulům, jen oceňuji jeho talent naproti žánrům a stylům, což ovšem obsahuje i Burtona, který ostatně dle mého nevyrábí mainstreamovou produkci pro hloupé, ale inteligentní a nápadité filmy pro zábavu, vlastní i divákovu. Vůbec nechci a nehodnotím podle hvězdiček, ale tady právě začínají problémy, tvrzení, že si neumí vybírat scénáře? Jenom proto, že nemáte rád velkoprodukce, si blbě vybírá? Ale no tak. A ostatně nikdy bych si nedovolil tvrdit, že má Burton hloupé scénáře, když opomenu Planetu opic. On je totiž pro recenzi váš postoj poměrně podstatný. S ním jsem teď schopen vnímat ji s klidem a s pochopením, nyní rozumím vašemu postoji, ostatně včetně těch scénářů.
            A... Brad Pitt v Po přečtení spalte nebo Bastardech, hraje též karikaturu, je to od něj výrazná jednostrunná stylizace a je to v pořádku, ale nemůžete přece porovnávat dvě karikatury a tvrdit, že jedno z toho je civil. Piitt v těchto případech civilně rozhodně nehraje. Babel je jiný případ, absolutně odlišný. A Karismaki? Kdy hrál jeden z nich u Kaurismakiho? Možná jsem mimo, ale to je myslím omyl.
            Jinak se omlouvám, za zbytečně konfrontační tón, četl jsem si své komentáře a myslím, že byly zbytečné. A věřte, že třeba v divadle si na nedostatek prostoru recenzenti stěžují. S pozdravem.

Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.