Recenze: Miluj souseda svého - Bill Murray není svatý, jen pořád skvělý

Vydáno: 13.01.2015 19:00 - Ivan Hladík

Když pomineme, že překladatelé ubrali českou verzí názvu filmu na atraktivitě pár bodů a to, že Bill Murray byl lepší ve Zlomených květinách, budeme se skvěle bavit. Nejspíš nám ukápne i slza a na protivné sousedy se začneme dívat jinak.

Miluj souseda svéhoRecenzoval/a Ivan Hladík dne 13.01.2015 19:00. Když pomineme, že překladatelé ubrali českou verzí názvu filmu na atraktivitě pár bodů a to, že Bill Murray byl lepší ve Zlomených květinách, budeme se skvěle bavit. Nejspíš nám ukápne i slza a na protivné sousedy se začneme dívat jinak. Hodnocení: 3
Miluj souseda svého
St. Vincent
Drama / Komedie
USA, 2014 , 102 min.

Režie: Theodore Melfi
Scénář: Theodore Melfi
Kamera: John Lindley
Hudba: Theodore Shapiro
Herci: Bill Murray, Melissa McCarthy, Naomi Watts, Chris O'Dowd, Terrence Howard, Jaeden Lieberher, Kimberly Quinn, Lenny Venito, Nate Corddry, Dario Barosso

Česká premiéra: 08.01.2015

Distributor: Forum Film Czech

Vincent (Bill Murray) je stárnoucí válečný veterán, který se stal synonymem všeho špatného. Kouří (hodně), pije (ještě víc), sází na dostizích (prohrává), je zadlužený, samotářský, protivný a vydrží s ním jedině jeho kocour Felix a prostitutka z východu Daka (Naomi Watts). Jenže do vedlejšího domu přicházejí noví sousedé, aby jeho poklidný život obrátili vzhůru nohama. Čerstvě rozvedená Maggie (Melissa McCarthy) a její malý syn Oliver (Jaeden Lieberher) postupně odhalují jednu Vincentovu slupku za druhou, aby divák i oni sami zjistili, že ve skutečnosti je opravdu dobré nedat na první dojem.

Melissa McCarthy, Naomi Watts, Jaeden Lieberher ve filmu Miluj souseda svého / St. VincentRežisér Theodore Melfi má za sebou v tomto oboru jen velmi malé zkušenosti s kratšími filmy, proto možná, ačkoliv si film také napsal, z něj nevyždímal vše, co mohl. Děj je v podstatě snadno předpokládatelný a postavy jednotvárné. Nakonec se ale podařilo neuvěřitelné – přivést k životu snímek, který pobaví i dojme. Mínusy jsem řekl, jaké jsou plusy? Je jich hned několik. Za prvé Bill Murray, který pro mě osobně byl dlouho „jen“ Dr. Peter Venkman z Krotitelů duchů, dokázal, že umí hrát, už ve filmech Zlomené květiny a Ztraceno v překladu. Tady mu role Vincenta vysloveně sedne a užívá si ji. Za druhé, když Melissa McCarthy nedělá opičky a nemluví za každou cenu vulgárně, zjistíme, že je slušná herečka, která umí z role vytěžit, co se dá. Za třetí Jaeden Lieberher si vás prostě získá svojí dětskou neotřesitelnou vírou, že lidé jsou lepší, než vypadají. A pak je tu Naomi Watts s příšerným ruským přízvukem, jejíž roli by asi mohla hrát jakákoli herečka, nicméně i za ni jsem rád.

Příběh sám o sobě nepřináší nic nového, v podstatě takový Kolja po americku. Ale nakonec zjistíte, že i když jste tušili, co přijde, pobavili jste se a bylo vám dobře. Takového Vincenta známe totiž všichni. I ve vašem okolí se určitě toulá morous, který ale za sebou může mít velmi pestrou minulost a kdo ví, co je důvodem jeho mrzutosti. Přesně tohle nedá spát ani Oliverovi, který je v novém městě, v nové škole, obklopený cizinci a tak jediným, kdo je na dosah, je právě protiva Vincent. Chlapec postrádá otce a možná i proto k Vincentovi nekriticky vzhlíží, což zase fascinuje jeho matku Maggie. Ta však v kolotoči „práce – domácnost – rozvod“ nemá čas na sebe, ani na hledání vhodnější chůvy, než je soused od vedle.

Jaeden Lieberher, Bill Murray ve filmu Miluj souseda svého / St. VincentV podstatě se ani nedá více z děje prozradit, aniž by se člověk vyhnul spoilerům. Přece jen vás nechci okrást o těch pár překvapení, která ve filmu objevíte spolu s postavami. Snad jen ještě jedna zmínka – o bookmakerovi a Vincentově věřiteli Zuckovi. Toho hraje
Terrence Howard a ani tady moc dobře nechápu proč, když postava příběh nijak zvlášť neobohacuje. Asi si odskočil jen tak, z čirého přátelství. Dobrá, víc asi není co říct. Snad jen dodat, že za kamerou stál John Lindley, který zvěčnil třeba filmy jako Láska přes internet nebo Mr. Brooks. Hudbu obstaral Theodore Shapiro, naposledy nás dojímal svými skladbami na soundtracku Walter Mitty a jeho tajný život či bavil ve filmu Millerovi na tripu.

Důležitá tečka však je – nenechte se zviklat a na film se podívejte!
Bill Murray za to stojí. Pro jistotu si připravte i kapesníček.

Oficiální trailer Miluj souseda svého