Recenze: Je exotický thriller Odpad skutečně odpad?

Vydáno: 30.12.2014 15:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Uznávaný režisér Stephen Daldry a stejně uznávaný scenárista Richard Curtis se pustili do adaptace drsného dobrodružného thrilleru, který se odehrává v brazilském Riu a mluví se v něm portugalsky. Jak jejich spolupráce dopadla?

OdpadRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 30.12.2014 15:00. Uznávaný režisér Stephen Daldry a stejně uznávaný scenárista Richard Curtis se pustili do adaptace drsného dobrodružného thrilleru, který se odehrává v brazilském Riu a mluví se v něm portugalsky. Jak jejich spolupráce dopadla? Hodnocení: 3.5
Odpad
Trash
Drama / Thriller / Dobrodružný / Krimi
Velká Británie, 2014 , 114 min.

Režie: Stephen Daldry
Scénář: Felipe Braga, Richard Curtis, Andy Mulligan
Kamera: Adriano Goldman
Hudba: Antonio Pinto
Herci: Rooney Mara, Martin Sheen, Wagner Moura, Christiane Amanpour, Selton Mello, André Ramiro, Rickson Tevez, Jesuíta Barbosa, Gabriel Weinstein, Daniel Zettel, Maria Eduarda, Eduardo Luis, José Dumont, Stepan Nercessian, Nelson Xavier

Česká premiéra: 01.01.2015

Jihoamerická Brazílie je v současné době a ještě nějakou tu chvíli bude v centru světové pozornosti, neboť se v ní uskutečnil poslední fotbalový šampionát a v roce 2016 se v tamějším Riu odehraje další letní olympiáda. Není tedy divu, že atraktivity této země se snaží využít i filmaři, kteří do ní umisťují své příběhy. Aktuálním příkladem budiž britsko-brazilský dobrodružný thriller s nepříliš lákavým názvem Odpad.

Fotografie z filmu Odpad / TrashOdpad je klíčový pojem pro hlavní hrdiny filmu - tři chlapce, kteří pracují na centrální skládce v Riu. Každý den své pracoviště prohledávají v naději, že ve smetí najdou něco, co alespoň na chvíli zlepší jejich životy. Netuší ovšem, že něco podobného už se jim přihodí hodně brzy a přinese jim to víc problémů, než si vůbec představovali. Jeden z nich totiž najde peněženku, v níž objeví zdánlivě chaotickou změť poznámek, výstřižků a jeden klíč. Když se po ní začne shánět policie, pochopí trojice, že má v rukou něco hodně důležitého. Společně se ale shodne na tom, že nález nevydá a pokusí se jeho původ vystopovat sama. Brzy jí ale začne jít o život.

Jestli u filmu něco zaujme, jsou to především jména klíčových tvůrců. Režii obstaral dvojnásobný oscarový nominant Stephen Daldry a scénář, který je adaptací stejnojmenného románu Andyho Mulligana, napsal Richard Curtis - ano, ten Richard Curtis, který svět ohromil množstvím vydařených romantických komedií a stvořil moderní klasiku v podobě Lásky nebeské. Je tedy zřejmé, že oba si chtěli zkusit diametrálně odlišné žánry, než kterými se proslavili. První si nejspíš chtěl vzít oddech od hluboce lidských a artových dramat pro náročnější diváky, ten druhý asi potřeboval vyzkoušet, zda dokáže zaujmout i serióznějším žánrem, který klade na diváka trochu jiné nároky než oddechové komedie.

Fotografie z filmu Odpad / TrashNutno říci, že jejich kooperace není bez chyb, ale dopadla více než dobře, protože se oba víceméně slušně doplňují. Daldry nemá problém s exotickou atmosférou odvrácené strany Ria a daří se mu solidně udržovat i napětí, které je tu přítomno. Vše podkresluje trefnou a údernou hudbou, krásnou kamerou a naštěstí volí i pro sebe překvapivě energickou režii charakteristickou svižným tempem a klipovitějším střihem. Na nudu tak není moc prostor.

Nejvíce asi zarazí fakt, že drtivá většina filmu je v portugalštině, takže se daří vyvolávat i jakýsi autentický dojem, což je vždy dobře. Ústřední trio navíc ztvárňují debutující mladíci, kteří jsou obsazeni excelentně a tíhu, která na nich leží, zvládají bravurně. Ostatní už tu jsou bohužel jen do počtu (dvě trošku známější jména - Rooney Mara a Martin Sheen - mají opravdu jen vedlejší role), protože nemají tolik prostoru a logicky tak nemohou předvést nic zásadního. Nelze si ovšem nevšimnout toho, že Selton Mello je v roli zkorumpovaného policisty trošku prkenný a topornější.

Fotografie z filmu Odpad / TrashJestliže režiséra jsem poměrně chválil, u scenáristy musím být kritičtější. Curtis sice zajímavě zadaptoval silný a uvěřitelný příběh, v němž nechybí napětí a množství zvratů, přesto nevychází s úplně čistým štítem. Některé věci se tu občas odhalí až moc rychle a řešení určitých situací jde sem tam proti logice, což už je malinko problém. Nelze se také ubránit dojmu, že celý příběh je chvílemi dost vykalkulovaný a rád by byl jakousi "drsnější pohádkou pro dospělé", jenže to se mu v nastolené realistické atmosféře tak úplně nedaří a některé zvraty a chování postav místy působí naivně a zcela nesmyslně.

Vzhledem k názvu by asi bylo stylové dát snímku "odpadové" hodnocení, to si ale zdaleka nezaslouží. Odpad je tedy ve výsledku nepochybně docela zajímavý film, který rozhodně nepřináší nic nového a nejvíc naráží na skutečnost, že oba tvůrci si v něm naložili trošku víc ambicí, než by bývalo bylo potřeba. Jako žánrová jednohubka ale funguje velice dobře a uspokojí asi nejvíc ty, kterým Město bohů připadalo naturalistické a kruté, tím pádem jen ztěží koukatelné a Milionář z chatrče dost kýčovitý. Ostatní s ním zas tak úplně spokojeni nebudou.

Oficiální český trailer filmu Odpad / Trash