Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Nejlepší filmy roku 2014 podle filmserver.cz

Téma: Nejlepší filmy roku 2014 podle filmserver.cz

Vydáno: 31.12.2014 13:00 v sekci Články | Publicistika - Redakce | foto: facebook tvůrce

Konec roku značí bilancování toho uplynulého. A protože byl doslova narvaný kvalitními filmy, přinášíme vám kompletní rekapitulaci filmového roku 2014 našima očima. Které tituly se nám v redakci nejvíce zamlouvaly?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Bradley Cooper, Vin Diesel, Zoe Saldana, Dave Bautista, Chris Pratt ve filmu Strážci Galaxie / Filmserver vám přeje šťastný nový rok a podruhé přináší kompletní rekapitulaci roku, v níž jsme se pokusili sestavit žebříčky těch nejlepších a případně i nejhorších filmů uplynulé sezóny. Náš výběr berte jako doporučení nebo inspiraci ke zhlédnutí něčeho, co z nějakého neznámého důvodu zůstalo vašemu filmovému zraku skryto, a my zároveň doufáme, že si z našich skromných žebříčků alespoň něco odnesete.
K jejich sestavení každý z redaktorů přistoupil svým vlastním způsobem, takže nečekejte jednotné kategorie či hodnotící kritéria, jelikož se u každého dotyčného liší. Na závěr jsme se pokusili sečíst, který z filmů se ve výběrech objevil nejvícekrát a stanovit tak něco jako "absolutního" vítěze. V diskuzi se pak s námi nezapomeňte podělit o vaše oblíbence.

Text je oproti loňskému roku trochu obsáhlejší, tak doufáme, že na konec roku uvítáte trochu soustředěnější reflexi než minule.


Martin Bubrín
Fotografie z filmu Zimní spánek / Kis uykusuRok 2014 ukázal, že obecně jedinou jistotou jsou filmy autorských režisérů, které tradičně přišly zkraje a na konci roku - jména jako Fincher, Nolan, CoenScorsese nebo Anderson se znovu ukázala jako nechybující autority bez nutnosti se podřídit úřadujícím trendům. Mezi nimi se nacházela tradičně silná, ale už poněkud vyčpělá letní sezóna utápějící se ve stále se zvyšující serialitě - koncipování velkých blockbusterů jako součástí mnohem větších vesmírů se stále nejeví jako nejšťastnější hollywoodská strategie budoucnosti. Tam, kde tato mašinérie ztrácí na osobitosti a zvyšuje se její sebeuvědomělost (viz Strážci Galaxie nebo 22 Jump Street), zase sílí festivalové filmy s nevídanou tvůrčí svobodou, ožehavými tématy a experimentální formální stránkou. Snímky jako Zimní spánek, Kmen nebo Dva dny, jedna noc by si obecně zasloužily více pozornosti než "tiché" uvedení na festivalech a prošumění oficiální distribucí, ale to je fenomén, s nímž se toho bohužel nedá moc udělat.

Žebříček níže jsem nesestavoval podle nějaké objektivní kvality od nejlepšího po nejhorší, nýbrž co do intenzity prožitku ze sledování či výjimečnosti počinu v rámci žánru nebo filmografie tvůrce. A protože bychom rok od roku měli čím dál více pozornosti věnovat i televizi, dovolil jsem si níže uvést i pozoruhodné „filmové“ seriály, které by klidně mohly konkurovat předním místům žebříčku.

Nejlepší filmy:

Rosamund Pike ve filmu Zmizelá / 1. Zimní spánek – zdrcující síla slov v tříhodinovém konverzačním dramatu, v němž divadelně nasnímané scény dají vyniknout precizním hereckým výkonům a brilantním dialogům, v nichž si každý najde kus svého. Mistrovské dílo, hlavně pro ty, co tráví ťukáním do klávesnice až nebezpečně mnoho času.
2. Zmizelá – nejprolhanější film Davida Finchera. Manipulativní hra s postavami, jejich mediálním obrazem a divákem, která se v chirurgicky vycizelovaném fincherovském světě odvolává na brak a náramně si to užívá.
3. Vlk z Wall Street - čistá cinefilie, požitek ze sledování, monumentální epos o síle kapitalismu, komplexní rozbor morálně zkaženého člověka a amorální komedie, která kromě nastavování zrcadel dokáže během tříhodinové stopáže bavit i na bázi čirého diváckého crowdpleaseru. Martin Scorsese natočil nejzábavnější film roku.
4. Interstellar – analogový blockbuster, který dal po dlouhé době pocítit sílu filmu v „klasickém“ slova smyslu. Nolan natočil další neskutečně majestátní a přitom komorní dílo o těch nejjednodušších citech a otázkách. Zážitek za hranice našeho světa.
5. V nitru Llewyna Davise – nejsmutnější coenovka v hlavní roli s dalším mužem, který nebyl, chyceným v bizarním coenovském vesmíru, z něhož není úniku. A zároveň film plný nedořečenosti a neukončenosti, který však sdělí vše potřebné v náznacích a významotvorných (a náladotvorných) písních.
6. Ona – Ztraceno v překladu internetového věku, v němž každá předkládaná myšlenka a emoce souzní s promyšleným režijním zpracováním. Barvy instagramu ještě nikdy nebyly tak melancholické.
Fotografie z filmu Dva dny, jedna noc / Deux jours, une nuit7. Dva dny, jedna noc – sociální drama bratří Dardennů sice postrádá syrovost a naléhavost jejich předchozích filmů, zároveň je však oslavou lidského odhodlání navzdory předem prohranému boji. Motivační film se skvělou Marion Cotillard.
8. Borgman – neuchopitelný film, v němž se děje vše, ale zároveň nic. Nejvíce šokující zvraty a scény roku šperkuje nepředvídatelný scénář využívající prvky absurdního dramatu, černé komedie, krimi, sci-fi nebo náboženského filmu. Tohle se nedá popsat, tohle se musí vidět.
9. Grandhotel Budapešť – dokonalý hračičkářský film dovádějící Andersonův styl do absolutna. Ale to vůbec nevadí, tahle ozvučená němá groteska je sice manýra, ale neskutečně zábavná.
10. LEGO® příběh – největší překvapení roku a prvotřídní ukázka toho, jak se dělá postmoderní (meta)film.

Mimo distribuci: Zátah 2, NepřítelNebraskaVyšší moc
Další zajímavé tituly: Kmen, Strážci Galaxie, Divoké historky, Na hraně zítřka, 12 let v řetězech, Noe22 Jump Street
Pozoruhodné seriály: Fargo, Temný případKnick: Doktoři bez hranic

Pět největších zklamání: 300: Vzestup říše, X-Men: Budoucí minulost, Expendables: Postradatelní 3, Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždilEXODUS: Bohové a králové
Pět nejhorších filmů roku: (Ne)zadaní, Hercules, Vášeň mezi řádky, PamátkářiNeed for Speed

_____________________________________________________________________
Marek Slovák
Fotografie z filmu Nymfomanka / NymphomaniacDesítku nejlepších kinofilmů jsem stejně jako loni seřadil podle data uvedení do české distribuce, protože nejsem příznivec vytváření hierarchií. Letos mi největší radost dělaly tituly, které experimentovaly s vyprávěním - s jeho nespolehlivostí (Vlk z Wall Street, Zmizelá), výstavbou (Grandhotel Budapešť, Interstellar), záměrným odkláněním se od ústřední linie (Nymfomanka).

Do výběru se nedostaly snímky, které by si zasloužily krátkou zmínku: 12 let v řetězech (za záběry-sekvence), LEGO® příběh (za hravou sebeuvědomělost), V nitru Llewyna Davise (za zachycení cykličnosti protagonistova přežívání), Captain America: Návrat prvního Avengera (za kombinaci komiksu a politického thrilleru komentujícího skutečné dění), Amazing Spider-Man 2 (za sbíhavou konstrukci vyprávění a míru subjektivizace), Transformers: Zánik (za posun kinematografie atrakcí na úroveň abstrakcí), 22 Jump Street (za hravou sebeu... oh, wait), Úsvit planety opic (za snahu o autenticitu sci-fi), Nejhledanější muž (za důmyslné odvádění divákovy pozornosti a drtivý konec), Hunger Games: Síla vzdoru 1. část (za rozpracování významového rámce v podobě mediální války), Hobit: Bitva pěti armád (za příklon ke konvencím seriálů). 

Na výslednou podobu TOPky mělo nepochybně vliv, že se mi nepodařilo zhlédnout některé ceněné artové počiny, které by se mohly do výběru dostat (Zimní spánek, LeviatanIda anebo Kmen, případně Cesta ven). Zklamání pro mě představovalo Linklaterovo Chlapectví, které selhává ve snaze vyprávět univerzální příběh o dospívání (nelze odhlédnout od vyznění i reprezentace postav distancující některé diváky). A Dardennové s Dva dny, jedna noc, kteří se od sociálního realismu přiklonili ke konvencím klasických hollywoodských děl co do výstavby vyprávění a zaměření na psychologicky definovanou protagonistku procházející proměnou, čímž se od kritiky společnosti a systému v závěru stočili k jednotlivci a banální moralitce. Pro úplnost dodávám, že zdaleka nejhorší byl nesnesitelný midcult Hvězdy nám nepřály.

Nejlepší kinofilmy roku:
Fotografie z filmu Vlk z Wall Street / The Wolf of Wall StreetVlk z Wall Street: Scorseseho nespolehlivě odvyprávěný film, u kterého dost dobře nelze rekonstruovat fabuli - a zároveň velmi trefná satira stavící na rozporu mezi mediálním obrazem a skutečností. 
Grandhotel Budapešť: sice jde o (z hlediska stylu určitě) andersonovskou manýru, ale kombinace matrjoškové struktury vyprávění spolu s okázalými poctami hitchcockovským thrillerům a lubitschovským komediím si mě získala.
Ona: spolu s Mapy k hvězdám nejlepší romantický snímek několika posledních let, plus za podvracení vývojových vzorců romancí (jak ustanovení páru, tak i nabízející možnost re-marriage story).
Godzilla: snad jediný monster film, ve kterém je ústřední postavou monstrum, nikoliv člověk anebo skupinka lidí.
X-Men: Budoucí minulost: nejlepší příspěvek do x-menovské franšízy je - jak je u Singera zvykem - otevřen různým interpretacím (včetně těch queer), zatímco dovede opájet - jak u Singera nebylo zvykem - stylem.
Nymfomanka: obě části - obzvlášť v režisérském sestřihu - jsou tím, co je zvykem nazývat opus magnum. První dil je hrou s konvencemi média, druhý - mnohem klasičtější - zase příslovečným kamínkem v botě, a pořádně tíživým.
Fotografie z filmu Mapy ke hvězdám / Maps to the StarsZmizelá: ideální kombo s Vlkem z Wall Street jakožto nespolehlivě odvyprávěnými snímky, které šijí do médií udržujících status quo. A zároveň Fincherův nejlepší film, kterému nechybí významové ambice (kritika rolí, které jsou lidi kvůli institucím - jako manželství a média - nuceni hrát) ani formální experimentátorství (práce se soundscape, změna výstavby vyprávění i vztahů mezi protagonisty).
Mami!: od Daleko do nebe nebylo v kinech tak dobré melodrama, které svým excesivním stylem (změna formátu, videoklipovost) odpovídá žánrové tradici, z níž vychází, a které pokračuje v linii Dolanových snímků o přijímání jedince společností.
Mapy ke hvězdám: spolu s Ona jeden z nejlepších romantických filmů několika posledních let.
Interstellar: puzzle, u kterého nevadí, že jste si hned na začátku dali dohromady celkový obraz, když jste uhranuti měřítkem skládačky a přeskupováním dílků před očima.

Mimo oficiální kinodistribuci (bez pořadí): Nepřítel, Pod kůží, De Behandeling, Snowpiercer, Zátah 2, Honeymoon, The Babadook, Všechny roztleskávačky musí zemřít, Tusk, Život Rogera Eberta, Jodorowsky's Dune.

Nejlepší seriály (bez pořadí): Temný případHannibal - 2. sezónaSherlock - 3. sezóna, Fargo, Looking.
Nejlepší Blu-Ray (bez pořadí): Hobit: Šmakova dračí poušť - prodloužená veze, Transformers: Zánik, Úsvit planety opic, Gravitace, Kapitán Phillips, Amazing Spider-Man 2Tenkrát v Americe - režisérská prodloužená verze.

_____________________________________________________________________
Pavel Pinker
Mé žebříčky jsou deformovány faktem, že jsem neviděl zdaleka všechna zásadní díla letošního roku (do kina jsem chodil převážně na blockbustery), nicméně zatím to s nejlepšími vidím zhruba následovně:

Fotografie z filmu Úsvit planety opic / 1. Zmizelá - promyšlená sociálně-thrillerová postmoderna, cílevědomá satirická sviňárna.
2.-4. Úsvit planety opic - monumentální drama se shakespearovskými konturami, jehož tradicionalismus přebíjí neuvěřitelná suverenita zpracování.
2.-4. Interstellar - podmanivá HC sci-fi o významu času a emocí - přinejmenším těch filmových.
2.-4. Godzilla - vizuálně excelentní anti-blockbuster, mile pohrdající lidskou existencí.
5. Vlk z Wall Street - makléřský epos na koksu.
6. Na hraně zítřka - maximálně nadupaná hříčka na malém hřišti.
7. Trabantem až na konec světa - umění prodat svoje hobby a sny, umění zkusit to a neříkat NE. Umění natočit atraktivní, vtipný a motivující dokument.
8. LEGO® příběh - hyperaktivní stavebnicový velkofilm, který je pořád... no prostě boží!
9. Jak vycvičit draka 2 - náběh na nejlepší animovanou sérii za poslední dlouhá léta.
10. Noe - neortodoxní biblický velkofilm, jenž si kouzelně koleduje o opovržení.

Essie Davis ve filmu  / The BabadookNejlepší mimo distribuci
The Babadook - viz má recenze.

Dále zaujalo:
22 Jump Street
Strážci Galaxie
Železná srdce

Nejhorší filmy:
Herkules: Zrození legendy - prapodivný a technicky příšerně ošetřený patvar, jehož úroveň osciluje někde mezi videopůjčovnou a nejhlubším peklem.
Vejška - generační výpověď do kanálu. 
Já, Frankenstein - nepopsatelně retardovaný trikový film, který to myslí smrtelně vážně.
Jessabelle - nejimpotentnější horor roku.
V oku tornáda - výborný zvuk. Víc nic.

_____________________________________________________________________
Václav Limberk

Nejlepší filmy roku:
Fotografie z filmu Chlapectví / 1. Chlapectví - bez debaty jeden z nejzajímavějších snímků roku i z filmografie Richarda Linklatera. 
2. Dva dny, jedna noc - rovněž jeden z nejlepších filmů roku i z filmografie bratrů Dardennů.
3. Cesta ven - chodit do kina na české filmy nepatří k mým koníčkům, protože si velmi vybírám, do čeho jsem ochoten investovat čas a peníze. Ale první český film režiséra Petra Václava po návratu z "exilu" jsem si nechtěl nechat ujít a jsem tomu rád.
4. Přežijí jen milenci - jde sice už o film z roku 2013, ale uveden byl u nás v kinech až letos. Jim Jarmusch málokdy zklame. 
5. Kouzlo měsíčního svitu - rovněž i Woody Allen mě malokdy zklame. 
6. Joe - také případ filmu, který je z minulého roku, ale u nás se objevil až tento rok. Mimořádně mne zaujal. Nicolas Cage zde byl skvělý.
7. Grandhotel Budapešť - mimořádně podařená komedie Wese Andersona, která mi připravila jeden z nejlepších kinozážitků roku. Exceletní casting.
8. NON-STOP - brilantní akční film, u kterého jsem byl napnutý od začátku do konce a spolehlivý Liam Neeson v hlavní roli.
9. RoboCop - remake kultovního Robocopa originál nepřekonal, ale ani nezklamal.
10. Hobit: Bitva pěti armád - poslední návštěva ve Středozemi nepřekvapila, ale ani neurazila. 

Tom Cruise ve filmu Na hraně zítřka / Edge of TomorrowDalší zajímavé tituly (bez pořadí):
Ida
Frank
Interstellar
Dvojník
Transcendence
Železná srdce
Na hraně zítřka
Zůstaň se mnou
Godzilla

Zklamání (bez pořadí):
Zpátky do ringu
Zmizelá
Knězovy děti
LEGO® příběh
Dlouhá cesta dolů

Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, Anton Yelchin ve filmu Přežijí jen milenci / Only Lovers Left AliveNejhorší filmy (bez pořadí):
Zimní příběh
Dědictví aneb Kurva se neříká
Noe
22 Jump Street
Transformers: Zánik
Láska na kari
Strážci Galaxie
Jessabelle

_____________________________________________________________________
Roman Kotvald

Nejlepší filmy roku:
Musím se přiznat, že letos jsem převážně dával přednost komerčním filmům, ale to především proto, že opravdu stály za to! Můj seznam není od nejlepšího k nejhoršímu, ale náhodně seřazený.
Fotografie z filmu Interstellar / InterstellarInterstellar – nejočekávanější film letošního roku sice nenaplnil mé očekávání, ovšem i tak je to úžasný zážitek.
Zmizelá – znáte ten pocit, kdy vás film totálně zhypnotizuje a z toho transu se proberete až u závěrečných titulků? To je ten případ.
John Wick – nekompromisní akční jízda v komediálním stylu. Nejlepší oddychovka roku.
Strážci Galaxie – když se takhle sejde strom, mýval, zelená typanka a člověk a ono to skvěle funguje!
22 Jump Street – dvě nejlepší komedie roku mají na svém kontě ti samí lidé! Co se to sakra děje? Phil Lord a Chris Miller prostě válí!
Na hraně zítřka – slušné překvapení v podobě originálního, vtipného a akčního sci-fi, ve kterém Tom Cruise opět válí.
Grandhotel Budapešť – pravděpodobně můj favorit číslo jedna. Neuvěřitelně nabitá podívaná, kterou mi Wes Anderson přirostl k srdci.
Fotografie z filmu LEGO® příběh / LEGO® příběh – doby, kdy animovaným filmům vládl Pixar, jsou pryč a letos na pomyslný animovaný trůn usedl Emmet, protože všechno je tu boží!
Vlk z Wall Street – s dojmem, že jdete na nějaké životopisné drama a dostanete toto? Možná i proto mě z Vlka ještě trochu bolí bránice.
Klub poslední naděje – vyloženě herecký koncert s dávkou černého humoru předčil Philadelphii.

Nejhorší filmy (bez pořadí):
Expendables: Postradatelní 3
Divergence
Need for Speed
Pompeje
Zimní příběh

_____________________________________________________________________
Vratislav Šálek

Až na pár kousků, které by mohly do celkového pořadí promluvit (např. Vlk z Wall Street, Klub poslední naděje, Kmen, Leviatan, Kukuřičný ostrov), jsem viděl všechny zásadní snímky, takže můj žebříček vznikal opravdu s čistým svědomím.
 
Nejlepší filmy roku:
Joaquin Phoenix ve filmu Ona / Her1. Ona - se vší úctou k mnohem "provařenějším" titulům a větším tvůrčím jménům můj osobní film roku. Jediný (!) snímek z tuzemské kindostribuce, jemuž jsem dal letos plný počet bodů. Žádný jiný mě tak nerozesmál a nedojal zároveň, po zhlédnutí mi bylo poměrně úzko z toho, kam se civilizace žene. Nadčasové dílo!
2. Zmizelá - vynikající a temná záležitost, kterou může natočit jedině Fincher, brilantní scénář, excelentní herecké výkony, geniální soundtrack a jedna nezapomenutelná scéna.
3. Úsvit planety opic - inteligentní blockbuster s temnou atmosférou, výtečnými CGI efekty a promyšleným prostředím je brilantní ukázkou režijní dokonalosti a minimalismu. 
4. Interstellar - Nolan jak ho známe - geniální vizionář, precizní řemeslník, inteligentní scenárista a filmař, který si ohlídá úplně všechno. Škoda, že jsem viděl zatím jen jednou a plně jsem všechno nedocenil a nepochopil. Proto až "brambora".
5. 22 Jump Street - výtečná satira se spoustou tvůrčí invence, ideální letní zábava, neprvoplánový humor a dvojka Jonah Hill - Channing Tatum. A hlavně nejlepší závěrečné titulky za minimálně poslední dekádu.
6. V nitru Llewyna Davise - sice vtipná, ale ve výsledku dost depresivní záležitost s nesympatickým hlavním hrdinou, kterému ovšem nelze nefandit, vydařená a nadčasová satira na hudební průmysl, která disponuje skvělým soundtrackem a úžasně "blbou" písní Please Mr. Kennedy.
Oscar Isaac ve filmu V nitru Llewyna Davise / Inside Llewyn Davis7. Hvězdy nám nepřály - největší překvapení roku, které se dostalo až do mé top 10. Čekal jsem uslzenou a prvoplánově kýčovitou romanci, místo toho jsem dostal citlivý a až na výjimky na laciné emoce skoupý film o tom, že rakovina je "svině", nedělá rozdíly a bezmoc, když ji někdo má, je nesnesitelná.
8. Chlapectví - ne úplně dokonalý a zbytečně dlouhý film, který si ovšem zaslouží být v těch nejlepších kvůli naprosté unikátnosti svého vzniku a také kvůli tomu, jak geniálně zachytil pomíjivost života, v němž se kolikrát neděje nic zásadního, jenže nás to ovlivňuje na léta dopředu.
9. Mami! - první setkání s Xavierem Dolanem dopadlo výborně. Z nulových očekávání se vyklubala velmi emotivní podívaná s několika silnými scénami, brilantními výkony ústřední trojice a takřka geniální hrou s formátem obrazu, který zachycuje duševní rozpoložení hlavního hrdiny.
10. John Wick - nenápadná, o to ale poctivější žánrovka, za níž nestojí žádná velká jména. Možná proto si mohla dovolit nekompromisní a brutální akci mnohdy končící "headshotem", drsné hlášky a jednoduchou premisu, která si na nic nehraje. 
 
Jen těsně se nevešlo:
Philip Seymour Hoffman ve filmu Nejhledanější muž / A Most Wanted ManLEGO® příběh - viděl jsem až příliš pozdě, takže po nadšených a nekritických recenzích jsem čekal asi přece jen o chloupek víc. V rámci žánru ale neuvěřitelně chytrá a unikátní podívaná s výtečným původním dabingem.
Nejhledanější muž - také jsem viděl až pozdě, takže jsem komplikovaný příběh a extrémně pomalé tempo silně realistického a výborně natočeného špionského dramatu úplně nedocenil a je třeba se podívat ještě jednou.
Equalizer - Protože se do top 10 dostal John Wick.
Na hraně zítřka - promyšlený a chytrý blockbuster na mě zkrátka nezapůsobil tak jako na většinu kolegů a v závěru mě trošku ubil svou monotónností.
 
Příjemná překvapení (bez pořadí):
RoboCop - po sporech studia a producentů s hollywoodským debutantem José Padilhou jsem čekal kolosální průšvih, výsledek však příjemně překvapil a byl velmi slušným remakem klasiky, který se nemusí stydět.
Captain America: Návrat prvního Avengera a Strážci Galaxie - dvě marvelovky, které konečně nehrály jen na efekt, ale zaujmuly i zajímavým příběhem, případně nenuceným humorem. Sice mě nepřesvědčily o tom, že je musím vidět více než jednou, ale měly k tomu ze všech nejblíž.
Labyrint: Útěk - po předchozích adaptacích young adult novel jsem vcházel do kina skeptický a čekal další tuctovou nudu, snímek ale nakonec příjemně překvapil, protože zpočátku velmi dobře pracuje s atmosférou, zajímavou premisou a motivem neznámého nepřítele a zcela eliminuje trapnou milostnou linii.
 
Zklamání (bez pořadí):
Russell Crowe ve filmu Noe / NoahTranscendence - vysokorozpočtový debut Wallyho Pfistera měl viditelně vyšší ambice, než jednoduchý a strašlivě povrchní příběh mohl vůbec naplnit.
Noe - nenápaditá vize Bible z dílny Darrena Aronofskyho zklame o to víc, oč máte originálního tvůrce rádi.
Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil - nudný přepis výborného komiksu, který už může zaujmout jen úchvatným poprsím Evy Green. Smutné.
EXODUS: Bohové a králové - převyprávění Mojžíšova příběhu bohužel nedává moc smysl, nedisponuje zajímavými postavami a zachraňují ho jen výborný Christian Bale a perfektní efekty.
Amazing Spider-Man 2 - překombinovaná a nesourodá komiksovka, která neví, čím chce být, hraje na všechny strany a nabízí zbytečně moc záporáků.
 
Nejhorší filmy (bez pořadí):
Ouija - nuda od začátku do konce, nechtěně směšný film, na který zapomenete ještě v jeho průběhu. Děsivý horor? Ani náhodou.
Grace, kněžna monacká - nudná a zhola zbytečná biografie, kterou Olivier Dahan nezvládl a nezachraňuje ji ani slušně hrající Nicole Kidman.
Transformers: Zánik - se čtvrtou variací na totéž už přetekla míra mé trpělivosti. Tři hodiny koncentrované nudy, typicky bayovská monumentální a také monotónní akce, která už prostě nemá co nabídnout a působí jako parodie na sebe sama.
Fotografie z filmu Fair Play / Fair PlayHercules - sympaticky hrající Dwayne Johnson v nezajímavé rutině, která nedává smysl, je plná klišé, nechtěně směšných momentů, a kterou definitivně zabil český dabing. 
Drákula: Neznámá legenda - laciná fantasy, která postrádá charismatické hrdiny, pořádnou atmosféru a doplácí hlavně na to, že se snaží zavděčit mladému seriálovému divákovi, což se jí ale vůbec nedaří.
 
České filmy:
Hodně smutná kapitola, protože rok 2014 byl ještě bídnější než ten předchozí. Jednoznačně nejlepším filmem je dle mého názoru drama Fair Play, které vkusně a zdařile zpracovává tabuizované téma, nebojí se dusnější atmosféry a nesklouzává k tradiční české líbivosti. Z hlediska jakési originality a zajímavosti snad stojí za zmínku jen netradiční komediální drama Hany, svérázná Díra u Hanušovic a překombinované, režijně však více než nadějné Krásno. Jinak nic.

 ____________________________________________________________________
Jakub Brych

Mark Ruffalo, Keira Knightley ve filmu Love Song / Begin AgainRoku 2014 u mě vévodí Carney s Linklaterem a šoky, které mi ti dva připravili. Carney tím, že po povrchně vyhlížejících trailerech naservíroval v Love Song neskutečně poctivou a upřímnou sondu/ódu na hudebnický život, Linklater naopak tím, že po božských trailerech přišel v Chlapectví jenom s příběhem otravně nerealistického kluka, jehož život byl vlastně jen takovým nostalgickým shrnutím a Mason jako postava takřka nedával smysl. Mnohem víc než Chlapectví mě dostala Mádlova prvotina Pojedeme k moři, která si i přes řadu kompromisů dokázala udržet bezelstnou dětskou upřímnost.

Absolutní výhru pak u mě mají Coeni a jejich Llewyn Davis, který je názornou ilustrací toho, že i sebeupřímnější a lepší umělec je vlastně v jádru tak trochu blb a že lidi nemají zájem slyšet nic nového a neveselého. Llewyn Davis je mnohem smutnější než Love Song, přesto mají oba stejnou klíčovou přednost - neexistují v nich filmové stereotypy a ideály. Neexistují v nich scenáristické kličky, které podvědomě odsoudíte, jelikož víte, že takhle život nefunguje. A prominete proto i Keiře Knightley, že na tu kytaru fakt skoro nic neumí... Kdo umí, jsou Wes Anderson, Phil Lord s Chrisem Millerem, David Fincher, Doug Liman, Spike Jonze, Christopher Nolan a James Gunn. Všichni mě dostali různým způsobem, od slz dojetí po slzy smíchu.

Nejlepší moment nakonec i přes trio projekcí Interstellaru v IMAXu získává Doug Liman a jeho božská scéna exo-skeletonů vířících na lanech uprostřed chaosu sestřelovaných výsadkových letadel. Paráda. A to by co do řečí stačilo. Šetřme síly, jelikož za rok bude tenhle odstavec nezměrně obsáhlejší, jo, je tu cifra 2015 a s ní asi největší filmová nálož, co kdy byla...

Nejlepší filmy:
Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / 1. V nitru Llewyna Davise
2. Love Song
3. Grandhotel Budapešť
4. Interstellar
5. LEGO® příběh
6. Na hraně zítřka
7. Ona
8. Zmizelá
9. Strážci Galaxie
10. Pojedeme k moři

PřekvapeníLove Song
ZklamáníChlapectví
Mimo distribuciKalvárie
Nejlepší moment: výsadek v Na hraně zítřka

 ____________________________________________________________________
Alžběta Fridrichová

Nejlepší filmy:

Matthew McConaughey ve filmu Klub poslední naděje / Dallas Buyers Club1. Klub poslední naděje  - bez McConaugheyho a Leta by to byl jen třetinový film, takhle se ovšem jednalo o absolutní herecký koncert, který bral dech ještě víc než Philadelphia.
2. Vlk z Wall Street - oscarový souboj díky vážnější roli zcela oprávněně vyhrál Matthew, ale co Leo předvádí v roli Jordana Belforta, je fu**ing amazing!
3. Interstellar - předimenzovaná podívaná, které na dokonalosti ubírá jen snaha za každou cenu vystřelit vám z hlavy i poslední kapku jistoty, že víte, co se děje.
4. Zmizelá - bezkonkurenčně nejlepší thriller posledních let, v němž Rosamund Pike dokazuje, že není všechno zlato, co se třpytí.
5. Ona - aniž by se jedinkrát objevila na scéně, její hlas vám nedá spát ještě po několik nocí.
6. Grandhotel Budapešť - neuvěřitelně milé překvapení Wese Andersona po připitomělé komedii Až vyjde měsíc.
7. Železná srdce - válečný snímek podle americké receptury, v němž je i přes všechna klišé kus pořádné filmařiny.
8. Na hraně zítřka - po delší době zase nápaditý vysokorozpočťák, který nejede tak docela podle ohrané šablony.
9. V nitru Llewyna Davise - Neni to Walk the line, ale je to překvapivě hodně dobré
10. Kouzlo měsíčního svitu - letní komedie naprosto splnila očekávání nekomplikovaně pobavit prostřednictvím vynikající svojice Firth-Stone.

Zklamání:
Letos byla nabídka historických snímků opravdu pestrá, ale nakonec z toho vzešel vizuálně efektní, ale zato naprosto bezduchý mišmaš - EXODUS: Bohové a královéPompejeNoe.

_____________________________________________________________________
Markéta Jindřichová
V mém žebříčku najdete výhradně filmy artové nebo z uměleckého či filmového hlediska zásadní. Bohužel jsem letos nestihla několik zajímavých titulů, které podle mého názoru stojí za pozornost a které si rozhodně chci doplnit (Mami!, Kmen, Mapy ke hvězdám, Hvězdy nám nepřály). Filmy uvádím v pořadí od nejlepšího.

Nejlepší filmy:
Fotografie z filmu Leviatan / Leviafan1. Zimní spánek – dokonalá kombinace konverzačního dramatu, za které by se nemuseli stydět Alain Resnais nebo Ingmar Bergman, a jemné atmosférické vizuality. Ceylan má odvahu dát si na čas a nechat vybublat konflikty skryté pod povrchem.
2. Leviatan – dlouho jsem váhala mezi prvním a druhým místem. Rámec příběhu je vystavený na jednoduchém motivu boje jedince proti mnohem mocnějšímu soupeři. Způsob, jakým Zvjagincev tento příběh uchopil a přetavil jej do nadčasového poselství, dělá z filmu Leviatan mimořádnou událost.
3. Ida – Mrazivý příběh dvou protikladných žen, který se obejde bez jakýchkoli klišé a moralizování. Film je navíc stylizovaný do vizuálu filmů 60. let, což mu přidává na estetičnosti. Poláci znovu dokazují, že je jejich kinematografie na velmi vysoké úrovni.
4. Pod kůží – Hypnotické sci-fi, v pomalém tempu a ve zvláštně se opakujícím a gradujícím tempu. Některé záběry působí téměř jako postmoderní či abstraktní obrazy. Scarlett Johansson ukázala, že umí hrát i něco jiného než jen nablblé blondýny.
5. Nymfomanka – Lars von Trier opět pobuřuje a zase mu to jde skvěle.
6. Grandhotel Budapešť – Další báječná hříčka z pera Wese Andersona, kterou snad není třeba zdlouhavě popisovat.
7. Kouzlo měsíčního svitu – WOODY FOREVER! :-)
8. Chlapectví – Příběh sám o sobě by se do výběru asi nedostal. Jde ale především o unikátní způsob natáčení, trpělivost a schopnost udržet kontinuitu natáčení po mnoho let.
Fotografie z filmu Děti / Deti9. Děti – Jarovi Vojtkovi se podařilo natočit snímek, který se může bez obav postavit vedle uznávaných evropských artových filmů. Téma si zvolil vskutku nelehké a neveselé, přesto se mu daří vyhnout se patetickému nebo křečovitému přístupu, s nímž se velká část českých a slovenských debutů potýká. Prokazuje totiž v kontextu současné česko-slovenské kinematografie nejen nevšední pochopení pro psychologii postav, cit pro filmové řemeslo, ale i pronikavý vhled do současné společnosti.
10. Přežijí jen milenci – Nadčasový příběh, nadčasový Jarmusch.

Z filmů, které se nedostaly do top ten, ale stojí za pozornost: Boj sněžného pluhu s mafií, Chef, Vyšší moc a dva festivalové – Violette, It Felt Like Love.

_____________________________________________________________________
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ:

Podle výskytu v jednotlivých žebříčcích se nám v redakci za rok 2014 nejvíce líbily snímky Zmizelá, Interstellar a Grandhotel Budapešť, které jsme mezi nejlepší filmy roku zařadili celkem sedmkrát. Pětkrát jsme zmínili také Vlka z Wall Street a sci-fi romanci Ona.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Poradi filmu - proboha...!!! (Anonym, 18.01.2015 17:03) Reagovat

    Proboha, co je to tady za burany, kteri vybiraji mnohe - nejvetsi filmove prujmy, bez jakekoliv hodnoty.!!! Mezi tech 10 nejlepsich filmu... To jsou tak totalne blby + absolutne primitivni, nebo, co se to zas tak tvari za nejake ubohe ´´radoby odborniky´´ fakt otres...uplna stupidita - Strazci galaxie, X-Men, Noe, Godzilla...No, des + hruza.!!!

  • To jako vážně? (Anonym, 23.01.2015 15:31) Reagovat

    Myslím že někteří recenzenti by měli ihned k lopatě. Lego příběh je podle někoho z redakce v nějakém směru dobrý film? A ještě je ho někdo schopný srovnávat s Pixarem? Jste tam padlí na hlavu ? Nepiště žádné žebříčky prosím ! Hrozně si škodíte.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Martin Scorsese natočí Sinatru (18.04.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Vezmi mě na měsíc (09.04.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Nekonečný příběh krále králů v království nebeském (29.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Austin Butler spojí síly s Darrenem Aronofskym (28.03.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Teaser: Kinds of Kindness (27.03.2024 17:00 v Novinky | Trailery)
- Cillian Murphy bude hájit spravedlnost (26.03.2024 08:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem (15.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Oscar 2024: filmem roku je Oppenheimer (11.03.2024 07:07 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Ve čtyřech pokojích nikdo neuslyší vřískot Papá Hemingwaye (08.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Nicolas Cage čelí apokalypse (07.03.2024 18:45 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Zatracený Dalibor prožil šok na návštěvě (01.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Iñárritu a Cruise poprvé spolu (23.02.2024 09:32 v Novinky | Zprávy)
- Jurský svět má nového režiséra (21.02.2024 13:30 v Novinky | Zprávy)
- Teaser: Longlegs (03.02.2024 13:30 v Novinky | Trailery)
- Tim Burton natočí film o gigantické ženě (02.02.2024 14:30 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu