
Martin Bubrín


2. Zmizelá – nejprolhanější film Davida Finchera. Manipulativní hra s postavami, jejich mediálním obrazem a divákem, která se v chirurgicky vycizelovaném fincherovském světě odvolává na brak a náramně si to užívá.
3. Vlk z Wall Street - čistá cinefilie, požitek ze sledování, monumentální epos o síle kapitalismu, komplexní rozbor morálně zkaženého člověka a amorální komedie, která kromě nastavování zrcadel dokáže během tříhodinové stopáže bavit i na bázi čirého diváckého crowdpleaseru. Martin Scorsese natočil nejzábavnější film roku.
4. Interstellar – analogový blockbuster, který dal po dlouhé době pocítit sílu filmu v „klasickém“ slova smyslu. Nolan natočil další neskutečně majestátní a přitom komorní dílo o těch nejjednodušších citech a otázkách. Zážitek za hranice našeho světa.
5. V nitru Llewyna Davise – nejsmutnější coenovka v hlavní roli s dalším mužem, který nebyl, chyceným v bizarním coenovském vesmíru, z něhož není úniku. A zároveň film plný nedořečenosti a neukončenosti, který však sdělí vše potřebné v náznacích a významotvorných (a náladotvorných) písních.
6. Ona – Ztraceno v překladu internetového věku, v němž každá předkládaná myšlenka a emoce souzní s promyšleným režijním zpracováním. Barvy instagramu ještě nikdy nebyly tak melancholické.

8. Borgman – neuchopitelný film, v němž se děje vše, ale zároveň nic. Nejvíce šokující zvraty a scény roku šperkuje nepředvídatelný scénář využívající prvky absurdního dramatu, černé komedie, krimi, sci-fi nebo náboženského filmu. Tohle se nedá popsat, tohle se musí vidět.
9. Grandhotel Budapešť – dokonalý hračičkářský film dovádějící Andersonův styl do absolutna. Ale to vůbec nevadí, tahle ozvučená němá groteska je sice manýra, ale neskutečně zábavná.
10. LEGO® příběh – největší překvapení roku a prvotřídní ukázka toho, jak se dělá postmoderní (meta)film. Mimo distribuci: Zátah 2, Nepřítel, Nebraska, Vyšší moc
Další zajímavé tituly: Kmen, Strážci Galaxie, Divoké historky, Na hraně zítřka, 12 let v řetězech, Noe, 22 Jump Street
Pozoruhodné seriály: Fargo, Temný případ, Knick: Doktoři bez hranic Pět největších zklamání: 300: Vzestup říše, X-Men: Budoucí minulost, Expendables: Postradatelní 3, Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil, EXODUS: Bohové a králové
Pět nejhorších filmů roku: (Ne)zadaní, Hercules, Vášeň mezi řádky, Památkáři, Need for Speed _____________________________________________________________________
Marek Slovák

Do výběru se nedostaly snímky, které by si zasloužily krátkou zmínku: 12 let v řetězech (za záběry-sekvence), LEGO® příběh (za hravou sebeuvědomělost), V nitru Llewyna Davise (za zachycení cykličnosti protagonistova přežívání), Captain America: Návrat prvního Avengera (za kombinaci komiksu a politického thrilleru komentujícího skutečné dění), Amazing Spider-Man 2 (za sbíhavou konstrukci vyprávění a míru subjektivizace), Transformers: Zánik (za posun kinematografie atrakcí na úroveň abstrakcí), 22 Jump Street (za hravou sebeu... oh, wait), Úsvit planety opic (za snahu o autenticitu sci-fi), Nejhledanější muž (za důmyslné odvádění divákovy pozornosti a drtivý konec), Hunger Games: Síla vzdoru 1. část (za rozpracování významového rámce v podobě mediální války), Hobit: Bitva pěti armád (za příklon ke konvencím seriálů).
Na výslednou podobu TOPky mělo nepochybně vliv, že se mi nepodařilo zhlédnout některé ceněné artové počiny, které by se mohly do výběru dostat (Zimní spánek, Leviatan, Ida anebo Kmen, případně Cesta ven). Zklamání pro mě představovalo Linklaterovo Chlapectví, které selhává ve snaze vyprávět univerzální příběh o dospívání (nelze odhlédnout od vyznění i reprezentace postav distancující některé diváky). A Dardennové s Dva dny, jedna noc, kteří se od sociálního realismu přiklonili ke konvencím klasických hollywoodských děl co do výstavby vyprávění a zaměření na psychologicky definovanou protagonistku procházející proměnou, čímž se od kritiky společnosti a systému v závěru stočili k jednotlivci a banální moralitce. Pro úplnost dodávám, že zdaleka nejhorší byl nesnesitelný midcult Hvězdy nám nepřály.
Nejlepší kinofilmy roku:

Grandhotel Budapešť: sice jde o (z hlediska stylu určitě) andersonovskou manýru, ale kombinace matrjoškové struktury vyprávění spolu s okázalými poctami hitchcockovským thrillerům a lubitschovským komediím si mě získala.
Ona: spolu s Mapy k hvězdám nejlepší romantický snímek několika posledních let, plus za podvracení vývojových vzorců romancí (jak ustanovení páru, tak i nabízející možnost re-marriage story).
Godzilla: snad jediný monster film, ve kterém je ústřední postavou monstrum, nikoliv člověk anebo skupinka lidí.
X-Men: Budoucí minulost: nejlepší příspěvek do x-menovské franšízy je - jak je u Singera zvykem - otevřen různým interpretacím (včetně těch queer), zatímco dovede opájet - jak u Singera nebylo zvykem - stylem.
Nymfomanka: obě části - obzvlášť v režisérském sestřihu - jsou tím, co je zvykem nazývat opus magnum. První dil je hrou s konvencemi média, druhý - mnohem klasičtější - zase příslovečným kamínkem v botě, a pořádně tíživým.

Mami!: od Daleko do nebe nebylo v kinech tak dobré melodrama, které svým excesivním stylem (změna formátu, videoklipovost) odpovídá žánrové tradici, z níž vychází, a které pokračuje v linii Dolanových snímků o přijímání jedince společností.
Mapy ke hvězdám: spolu s Ona jeden z nejlepších romantických filmů několika posledních let.
Interstellar: puzzle, u kterého nevadí, že jste si hned na začátku dali dohromady celkový obraz, když jste uhranuti měřítkem skládačky a přeskupováním dílků před očima.
Mimo oficiální kinodistribuci (bez pořadí): Nepřítel, Pod kůží, De Behandeling, Snowpiercer, Zátah 2, Honeymoon, The Babadook, Všechny roztleskávačky musí zemřít, Tusk, Život Rogera Eberta, Jodorowsky's Dune.
Nejlepší seriály (bez pořadí): Temný případ, Hannibal - 2. sezóna, Sherlock - 3. sezóna, Fargo, Looking.
Nejlepší Blu-Ray (bez pořadí): Hobit: Šmakova dračí poušť - prodloužená veze, Transformers: Zánik, Úsvit planety opic, Gravitace, Kapitán Phillips, Amazing Spider-Man 2, Tenkrát v Americe - režisérská prodloužená verze.
_____________________________________________________________________
Pavel Pinker
Mé žebříčky jsou deformovány faktem, že jsem neviděl zdaleka všechna zásadní díla letošního roku (do kina jsem chodil převážně na blockbustery), nicméně zatím to s nejlepšími vidím zhruba následovně:

2.-4. Úsvit planety opic - monumentální drama se shakespearovskými konturami, jehož tradicionalismus přebíjí neuvěřitelná suverenita zpracování.
2.-4. Interstellar - podmanivá HC sci-fi o významu času a emocí - přinejmenším těch filmových.
2.-4. Godzilla - vizuálně excelentní anti-blockbuster, mile pohrdající lidskou existencí.
5. Vlk z Wall Street - makléřský epos na koksu.
6. Na hraně zítřka - maximálně nadupaná hříčka na malém hřišti.
7. Trabantem až na konec světa - umění prodat svoje hobby a sny, umění zkusit to a neříkat NE. Umění natočit atraktivní, vtipný a motivující dokument.
8. LEGO® příběh - hyperaktivní stavebnicový velkofilm, který je pořád... no prostě boží!
9. Jak vycvičit draka 2 - náběh na nejlepší animovanou sérii za poslední dlouhá léta.
10. Noe - neortodoxní biblický velkofilm, jenž si kouzelně koleduje o opovržení.

The Babadook - viz má recenze.
Dále zaujalo:
22 Jump Street
Strážci Galaxie
Železná srdce
Nejhorší filmy:
Herkules: Zrození legendy - prapodivný a technicky příšerně ošetřený patvar, jehož úroveň osciluje někde mezi videopůjčovnou a nejhlubším peklem.
Vejška - generační výpověď do kanálu.
Já, Frankenstein - nepopsatelně retardovaný trikový film, který to myslí smrtelně vážně.
Jessabelle - nejimpotentnější horor roku.
V oku tornáda - výborný zvuk. Víc nic.
_____________________________________________________________________
Václav Limberk
Nejlepší filmy roku:

3. Cesta ven - chodit do kina na české filmy nepatří k mým koníčkům, protože si velmi vybírám, do čeho jsem ochoten investovat čas a peníze. Ale první český film režiséra Petra Václava po návratu z "exilu" jsem si nechtěl nechat ujít a jsem tomu rád.
4. Přežijí jen milenci - jde sice už o film z roku 2013, ale uveden byl u nás v kinech až letos. Jim Jarmusch málokdy zklame.
5. Kouzlo měsíčního svitu - rovněž i Woody Allen mě malokdy zklame.
6. Joe - také případ filmu, který je z minulého roku, ale u nás se objevil až tento rok. Mimořádně mne zaujal. Nicolas Cage zde byl skvělý.
7. Grandhotel Budapešť - mimořádně podařená komedie Wese Andersona, která mi připravila jeden z nejlepších kinozážitků roku. Exceletní casting.
8. NON-STOP - brilantní akční film, u kterého jsem byl napnutý od začátku do konce a spolehlivý Liam Neeson v hlavní roli.
9. RoboCop - remake kultovního Robocopa originál nepřekonal, ale ani nezklamal.
10. Hobit: Bitva pěti armád - poslední návštěva ve Středozemi nepřekvapila, ale ani neurazila.

Ida
Frank
Interstellar
Dvojník
Transcendence
Železná srdce
Na hraně zítřka
Zůstaň se mnou
Godzilla
Zklamání (bez pořadí):
Zpátky do ringu
Zmizelá
Knězovy děti
LEGO® příběh
Dlouhá cesta dolů

Zimní příběh
Dědictví aneb Kurva se neříká
Noe
22 Jump Street
Transformers: Zánik
Láska na kari
Strážci Galaxie
Jessabelle
_____________________________________________________________________
Roman Kotvald
Nejlepší filmy roku:
Musím se přiznat, že letos jsem převážně dával přednost komerčním filmům, ale to především proto, že opravdu stály za to! Můj seznam není od nejlepšího k nejhoršímu, ale náhodně seřazený.

Zmizelá – znáte ten pocit, kdy vás film totálně zhypnotizuje a z toho transu se proberete až u závěrečných titulků? To je ten případ.
John Wick – nekompromisní akční jízda v komediálním stylu. Nejlepší oddychovka roku.
Strážci Galaxie – když se takhle sejde strom, mýval, zelená typanka a člověk a ono to skvěle funguje!
22 Jump Street – dvě nejlepší komedie roku mají na svém kontě ti samí lidé! Co se to sakra děje? Phil Lord a Chris Miller prostě válí!
Na hraně zítřka – slušné překvapení v podobě originálního, vtipného a akčního sci-fi, ve kterém Tom Cruise opět válí.
Grandhotel Budapešť – pravděpodobně můj favorit číslo jedna. Neuvěřitelně nabitá podívaná, kterou mi Wes Anderson přirostl k srdci.

Vlk z Wall Street – s dojmem, že jdete na nějaké životopisné drama a dostanete toto? Možná i proto mě z Vlka ještě trochu bolí bránice.
Klub poslední naděje – vyloženě herecký koncert s dávkou černého humoru předčil Philadelphii.
Nejhorší filmy (bez pořadí):
Expendables: Postradatelní 3
Divergence
Need for Speed
Pompeje
Zimní příběh
_____________________________________________________________________
Vratislav Šálek





Jakub Brych

Absolutní výhru pak u mě mají Coeni a jejich Llewyn Davis, který je názornou ilustrací toho, že i sebeupřímnější a lepší umělec je vlastně v jádru tak trochu blb a že lidi nemají zájem slyšet nic nového a neveselého. Llewyn Davis je mnohem smutnější než Love Song, přesto mají oba stejnou klíčovou přednost - neexistují v nich filmové stereotypy a ideály. Neexistují v nich scenáristické kličky, které podvědomě odsoudíte, jelikož víte, že takhle život nefunguje. A prominete proto i Keiře Knightley, že na tu kytaru fakt skoro nic neumí... Kdo umí, jsou Wes Anderson, Phil Lord s Chrisem Millerem, David Fincher, Doug Liman, Spike Jonze, Christopher Nolan a James Gunn. Všichni mě dostali různým způsobem, od slz dojetí po slzy smíchu.
Nejlepší moment nakonec i přes trio projekcí Interstellaru v IMAXu získává Doug Liman a jeho božská scéna exo-skeletonů vířících na lanech uprostřed chaosu sestřelovaných výsadkových letadel. Paráda. A to by co do řečí stačilo. Šetřme síly, jelikož za rok bude tenhle odstavec nezměrně obsáhlejší, jo, je tu cifra 2015 a s ní asi největší filmová nálož, co kdy byla...
Nejlepší filmy:

2. Love Song
3. Grandhotel Budapešť
4. Interstellar
5. LEGO® příběh
6. Na hraně zítřka
7. Ona
8. Zmizelá
9. Strážci Galaxie
10. Pojedeme k moři
Zklamání: Chlapectví
Mimo distribuci: Kalvárie
Nejlepší moment: výsadek v Na hraně zítřka
Alžběta Fridrichová Nejlepší filmy:

2. Vlk z Wall Street - oscarový souboj díky vážnější roli zcela oprávněně vyhrál Matthew, ale co Leo předvádí v roli Jordana Belforta, je fu**ing amazing!
3. Interstellar - předimenzovaná podívaná, které na dokonalosti ubírá jen snaha za každou cenu vystřelit vám z hlavy i poslední kapku jistoty, že víte, co se děje.
4. Zmizelá - bezkonkurenčně nejlepší thriller posledních let, v němž Rosamund Pike dokazuje, že není všechno zlato, co se třpytí.
5. Ona - aniž by se jedinkrát objevila na scéně, její hlas vám nedá spát ještě po několik nocí.
6. Grandhotel Budapešť - neuvěřitelně milé překvapení Wese Andersona po připitomělé komedii Až vyjde měsíc.
7. Železná srdce - válečný snímek podle americké receptury, v němž je i přes všechna klišé kus pořádné filmařiny.
8. Na hraně zítřka - po delší době zase nápaditý vysokorozpočťák, který nejede tak docela podle ohrané šablony.
9. V nitru Llewyna Davise - Neni to Walk the line, ale je to překvapivě hodně dobré
10. Kouzlo měsíčního svitu - letní komedie naprosto splnila očekávání nekomplikovaně pobavit prostřednictvím vynikající svojice Firth-Stone. Zklamání:
Letos byla nabídka historických snímků opravdu pestrá, ale nakonec z toho vzešel vizuálně efektní, ale zato naprosto bezduchý mišmaš - EXODUS: Bohové a králové, Pompeje, Noe.
_____________________________________________________________________
Markéta Jindřichová
V mém žebříčku najdete výhradně filmy artové nebo z uměleckého či filmového hlediska zásadní. Bohužel jsem letos nestihla několik zajímavých titulů, které podle mého názoru stojí za pozornost a které si rozhodně chci doplnit (Mami!, Kmen, Mapy ke hvězdám, Hvězdy nám nepřály). Filmy uvádím v pořadí od nejlepšího.
Nejlepší filmy:

2. Leviatan – dlouho jsem váhala mezi prvním a druhým místem. Rámec příběhu je vystavený na jednoduchém motivu boje jedince proti mnohem mocnějšímu soupeři. Způsob, jakým Zvjagincev tento příběh uchopil a přetavil jej do nadčasového poselství, dělá z filmu Leviatan mimořádnou událost.
3. Ida – Mrazivý příběh dvou protikladných žen, který se obejde bez jakýchkoli klišé a moralizování. Film je navíc stylizovaný do vizuálu filmů 60. let, což mu přidává na estetičnosti. Poláci znovu dokazují, že je jejich kinematografie na velmi vysoké úrovni.
4. Pod kůží – Hypnotické sci-fi, v pomalém tempu a ve zvláštně se opakujícím a gradujícím tempu. Některé záběry působí téměř jako postmoderní či abstraktní obrazy. Scarlett Johansson ukázala, že umí hrát i něco jiného než jen nablblé blondýny.
5. Nymfomanka – Lars von Trier opět pobuřuje a zase mu to jde skvěle.
6. Grandhotel Budapešť – Další báječná hříčka z pera Wese Andersona, kterou snad není třeba zdlouhavě popisovat.
7. Kouzlo měsíčního svitu – WOODY FOREVER! :-)
8. Chlapectví – Příběh sám o sobě by se do výběru asi nedostal. Jde ale především o unikátní způsob natáčení, trpělivost a schopnost udržet kontinuitu natáčení po mnoho let.

10. Přežijí jen milenci – Nadčasový příběh, nadčasový Jarmusch.
Z filmů, které se nedostaly do top ten, ale stojí za pozornost: Boj sněžného pluhu s mafií, Chef, Vyšší moc a dva festivalové – Violette, It Felt Like Love.
_____________________________________________________________________
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ:
Podle výskytu v jednotlivých žebříčcích se nám v redakci za rok 2014 nejvíce líbily snímky Zmizelá, Interstellar a Grandhotel Budapešť, které jsme mezi nejlepší filmy roku zařadili celkem sedmkrát. Pětkrát jsme zmínili také Vlka z Wall Street a sci-fi romanci Ona.