Martin Bubrín
Rok 2014 ukázal, že obecně jedinou jistotou jsou filmy autorských režisérů, které tradičně přišly zkraje a na konci roku - jména jako Fincher, Nolan, Coen, Scorsese nebo Anderson se znovu ukázala jako nechybující autority bez nutnosti se podřídit úřadujícím trendům. Mezi nimi se nacházela tradičně silná, ale už poněkud vyčpělá letní sezóna utápějící se ve stále se zvyšující serialitě - koncipování velkých blockbusterů jako součástí mnohem větších vesmírů se stále nejeví jako nejšťastnější hollywoodská strategie budoucnosti. Tam, kde tato mašinérie ztrácí na osobitosti a zvyšuje se její sebeuvědomělost (viz Strážci Galaxie nebo 22 Jump Street), zase sílí festivalové filmy s nevídanou tvůrčí svobodou, ožehavými tématy a experimentální formální stránkou. Snímky jako Zimní spánek, Kmen nebo Dva dny, jedna noc by si obecně zasloužily více pozornosti než "tiché" uvedení na festivalech a prošumění oficiální distribucí, ale to je fenomén, s nímž se toho bohužel nedá moc udělat. Žebříček níže jsem nesestavoval podle nějaké objektivní kvality od nejlepšího po nejhorší, nýbrž co do intenzity prožitku ze sledování či výjimečnosti počinu v rámci žánru nebo filmografie tvůrce. A protože bychom rok od roku měli čím dál více pozornosti věnovat i televizi, dovolil jsem si níže uvést i pozoruhodné „filmové“ seriály, které by klidně mohly konkurovat předním místům žebříčku. Nejlepší filmy: 1. Zimní spánek – zdrcující síla slov v tříhodinovém konverzačním dramatu, v němž divadelně nasnímané scény dají vyniknout precizním hereckým výkonům a brilantním dialogům, v nichž si každý najde kus svého. Mistrovské dílo, hlavně pro ty, co tráví ťukáním do klávesnice až nebezpečně mnoho času.
2. Zmizelá – nejprolhanější film Davida Finchera. Manipulativní hra s postavami, jejich mediálním obrazem a divákem, která se v chirurgicky vycizelovaném fincherovském světě odvolává na brak a náramně si to užívá.
3. Vlk z Wall Street - čistá cinefilie, požitek ze sledování, monumentální epos o síle kapitalismu, komplexní rozbor morálně zkaženého člověka a amorální komedie, která kromě nastavování zrcadel dokáže během tříhodinové stopáže bavit i na bázi čirého diváckého crowdpleaseru. Martin Scorsese natočil nejzábavnější film roku.
4. Interstellar – analogový blockbuster, který dal po dlouhé době pocítit sílu filmu v „klasickém“ slova smyslu. Nolan natočil další neskutečně majestátní a přitom komorní dílo o těch nejjednodušších citech a otázkách. Zážitek za hranice našeho světa.
5. V nitru Llewyna Davise – nejsmutnější coenovka v hlavní roli s dalším mužem, který nebyl, chyceným v bizarním coenovském vesmíru, z něhož není úniku. A zároveň film plný nedořečenosti a neukončenosti, který však sdělí vše potřebné v náznacích a významotvorných (a náladotvorných) písních.
6. Ona – Ztraceno v překladu internetového věku, v němž každá předkládaná myšlenka a emoce souzní s promyšleným režijním zpracováním. Barvy instagramu ještě nikdy nebyly tak melancholické.
7. Dva dny, jedna noc – sociální drama bratří Dardennů sice postrádá syrovost a naléhavost jejich předchozích filmů, zároveň je však oslavou lidského odhodlání navzdory předem prohranému boji. Motivační film se skvělou Marion Cotillard.
8. Borgman – neuchopitelný film, v němž se děje vše, ale zároveň nic. Nejvíce šokující zvraty a scény roku šperkuje nepředvídatelný scénář využívající prvky absurdního dramatu, černé komedie, krimi, sci-fi nebo náboženského filmu. Tohle se nedá popsat, tohle se musí vidět.
9. Grandhotel Budapešť – dokonalý hračičkářský film dovádějící Andersonův styl do absolutna. Ale to vůbec nevadí, tahle ozvučená němá groteska je sice manýra, ale neskutečně zábavná.
10. LEGO® příběh – největší překvapení roku a prvotřídní ukázka toho, jak se dělá postmoderní (meta)film. Mimo distribuci: Zátah 2, Nepřítel, Nebraska, Vyšší moc
Další zajímavé tituly: Kmen, Strážci Galaxie, Divoké historky, Na hraně zítřka, 12 let v řetězech, Noe, 22 Jump Street
Pozoruhodné seriály: Fargo, Temný případ, Knick: Doktoři bez hranic Pět největších zklamání: 300: Vzestup říše, X-Men: Budoucí minulost, Expendables: Postradatelní 3, Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil, EXODUS: Bohové a králové
Pět nejhorších filmů roku: (Ne)zadaní, Hercules, Vášeň mezi řádky, Památkáři, Need for Speed _____________________________________________________________________
Marek Slovák
Desítku nejlepších kinofilmů jsem stejně jako loni seřadil podle data uvedení do české distribuce, protože nejsem příznivec vytváření hierarchií. Letos mi největší radost dělaly tituly, které experimentovaly s vyprávěním - s jeho nespolehlivostí (Vlk z Wall Street, Zmizelá), výstavbou (Grandhotel Budapešť, Interstellar), záměrným odkláněním se od ústřední linie (Nymfomanka).
Do výběru se nedostaly snímky, které by si zasloužily krátkou zmínku: 12 let v řetězech (za záběry-sekvence), LEGO® příběh (za hravou sebeuvědomělost), V nitru Llewyna Davise (za zachycení cykličnosti protagonistova přežívání), Captain America: Návrat prvního Avengera (za kombinaci komiksu a politického thrilleru komentujícího skutečné dění), Amazing Spider-Man 2 (za sbíhavou konstrukci vyprávění a míru subjektivizace), Transformers: Zánik (za posun kinematografie atrakcí na úroveň abstrakcí), 22 Jump Street (za hravou sebeu... oh, wait), Úsvit planety opic (za snahu o autenticitu sci-fi), Nejhledanější muž (za důmyslné odvádění divákovy pozornosti a drtivý konec), Hunger Games: Síla vzdoru 1. část (za rozpracování významového rámce v podobě mediální války), Hobit: Bitva pěti armád (za příklon ke konvencím seriálů).
Na výslednou podobu TOPky mělo nepochybně vliv, že se mi nepodařilo zhlédnout některé ceněné artové počiny, které by se mohly do výběru dostat (Zimní spánek, Leviatan, Ida anebo Kmen, případně Cesta ven). Zklamání pro mě představovalo Linklaterovo Chlapectví, které selhává ve snaze vyprávět univerzální příběh o dospívání (nelze odhlédnout od vyznění i reprezentace postav distancující některé diváky). A Dardennové s Dva dny, jedna noc, kteří se od sociálního realismu přiklonili ke konvencím klasických hollywoodských děl co do výstavby vyprávění a zaměření na psychologicky definovanou protagonistku procházející proměnou, čímž se od kritiky společnosti a systému v závěru stočili k jednotlivci a banální moralitce. Pro úplnost dodávám, že zdaleka nejhorší byl nesnesitelný midcult Hvězdy nám nepřály.
Nejlepší kinofilmy roku:
Vlk z Wall Street: Scorseseho nespolehlivě odvyprávěný film, u kterého dost dobře nelze rekonstruovat fabuli - a zároveň velmi trefná satira stavící na rozporu mezi mediálním obrazem a skutečností.
Grandhotel Budapešť: sice jde o (z hlediska stylu určitě) andersonovskou manýru, ale kombinace matrjoškové struktury vyprávění spolu s okázalými poctami hitchcockovským thrillerům a lubitschovským komediím si mě získala.
Ona: spolu s Mapy k hvězdám nejlepší romantický snímek několika posledních let, plus za podvracení vývojových vzorců romancí (jak ustanovení páru, tak i nabízející možnost re-marriage story).
Godzilla: snad jediný monster film, ve kterém je ústřední postavou monstrum, nikoliv člověk anebo skupinka lidí.
X-Men: Budoucí minulost: nejlepší příspěvek do x-menovské franšízy je - jak je u Singera zvykem - otevřen různým interpretacím (včetně těch queer), zatímco dovede opájet - jak u Singera nebylo zvykem - stylem.
Nymfomanka: obě části - obzvlášť v režisérském sestřihu - jsou tím, co je zvykem nazývat opus magnum. První dil je hrou s konvencemi média, druhý - mnohem klasičtější - zase příslovečným kamínkem v botě, a pořádně tíživým.
Zmizelá: ideální kombo s Vlkem z Wall Street jakožto nespolehlivě odvyprávěnými snímky, které šijí do médií udržujících status quo. A zároveň Fincherův nejlepší film, kterému nechybí významové ambice (kritika rolí, které jsou lidi kvůli institucím - jako manželství a média - nuceni hrát) ani formální experimentátorství (práce se soundscape, změna výstavby vyprávění i vztahů mezi protagonisty).
Mami!: od Daleko do nebe nebylo v kinech tak dobré melodrama, které svým excesivním stylem (změna formátu, videoklipovost) odpovídá žánrové tradici, z níž vychází, a které pokračuje v linii Dolanových snímků o přijímání jedince společností.
Mapy ke hvězdám: spolu s Ona jeden z nejlepších romantických filmů několika posledních let.
Interstellar: puzzle, u kterého nevadí, že jste si hned na začátku dali dohromady celkový obraz, když jste uhranuti měřítkem skládačky a přeskupováním dílků před očima.
Mimo oficiální kinodistribuci (bez pořadí): Nepřítel, Pod kůží, De Behandeling, Snowpiercer, Zátah 2, Honeymoon, The Babadook, Všechny roztleskávačky musí zemřít, Tusk, Život Rogera Eberta, Jodorowsky's Dune.
Nejlepší seriály (bez pořadí): Temný případ, Hannibal - 2. sezóna, Sherlock - 3. sezóna, Fargo, Looking.
Nejlepší Blu-Ray (bez pořadí): Hobit: Šmakova dračí poušť - prodloužená veze, Transformers: Zánik, Úsvit planety opic, Gravitace, Kapitán Phillips, Amazing Spider-Man 2, Tenkrát v Americe - režisérská prodloužená verze.
_____________________________________________________________________
Pavel Pinker
Mé žebříčky jsou deformovány faktem, že jsem neviděl zdaleka všechna zásadní díla letošního roku (do kina jsem chodil převážně na blockbustery), nicméně zatím to s nejlepšími vidím zhruba následovně:
1. Zmizelá - promyšlená sociálně-thrillerová postmoderna, cílevědomá satirická sviňárna.
2.-4. Úsvit planety opic - monumentální drama se shakespearovskými konturami, jehož tradicionalismus přebíjí neuvěřitelná suverenita zpracování.
2.-4. Interstellar - podmanivá HC sci-fi o významu času a emocí - přinejmenším těch filmových.
2.-4. Godzilla - vizuálně excelentní anti-blockbuster, mile pohrdající lidskou existencí.
5. Vlk z Wall Street - makléřský epos na koksu.
6. Na hraně zítřka - maximálně nadupaná hříčka na malém hřišti.
7. Trabantem až na konec světa - umění prodat svoje hobby a sny, umění zkusit to a neříkat NE. Umění natočit atraktivní, vtipný a motivující dokument.
8. LEGO® příběh - hyperaktivní stavebnicový velkofilm, který je pořád... no prostě boží!
9. Jak vycvičit draka 2 - náběh na nejlepší animovanou sérii za poslední dlouhá léta.
10. Noe - neortodoxní biblický velkofilm, jenž si kouzelně koleduje o opovržení.
Nejlepší mimo distribuci:
The Babadook - viz má recenze.
Dále zaujalo:
22 Jump Street
Strážci Galaxie
Železná srdce
Nejhorší filmy:
Herkules: Zrození legendy - prapodivný a technicky příšerně ošetřený patvar, jehož úroveň osciluje někde mezi videopůjčovnou a nejhlubším peklem.
Vejška - generační výpověď do kanálu.
Já, Frankenstein - nepopsatelně retardovaný trikový film, který to myslí smrtelně vážně.
Jessabelle - nejimpotentnější horor roku.
V oku tornáda - výborný zvuk. Víc nic.
_____________________________________________________________________
Václav Limberk
Nejlepší filmy roku:
1. Chlapectví - bez debaty jeden z nejzajímavějších snímků roku i z filmografie Richarda Linklatera.
3. Cesta ven - chodit do kina na české filmy nepatří k mým koníčkům, protože si velmi vybírám, do čeho jsem ochoten investovat čas a peníze. Ale první český film režiséra Petra Václava po návratu z "exilu" jsem si nechtěl nechat ujít a jsem tomu rád.
4. Přežijí jen milenci - jde sice už o film z roku 2013, ale uveden byl u nás v kinech až letos. Jim Jarmusch málokdy zklame.
5. Kouzlo měsíčního svitu - rovněž i Woody Allen mě malokdy zklame.
6. Joe - také případ filmu, který je z minulého roku, ale u nás se objevil až tento rok. Mimořádně mne zaujal. Nicolas Cage zde byl skvělý.
7. Grandhotel Budapešť - mimořádně podařená komedie Wese Andersona, která mi připravila jeden z nejlepších kinozážitků roku. Exceletní casting.
8. NON-STOP - brilantní akční film, u kterého jsem byl napnutý od začátku do konce a spolehlivý Liam Neeson v hlavní roli.
9. RoboCop - remake kultovního Robocopa originál nepřekonal, ale ani nezklamal.
10. Hobit: Bitva pěti armád - poslední návštěva ve Středozemi nepřekvapila, ale ani neurazila.
Další zajímavé tituly (bez pořadí):
Ida
Frank
Interstellar
Dvojník
Transcendence
Železná srdce
Na hraně zítřka
Zůstaň se mnou
Godzilla
Zklamání (bez pořadí):
Zpátky do ringu
Zmizelá
Knězovy děti
LEGO® příběh
Dlouhá cesta dolů
Nejhorší filmy (bez pořadí):
Zimní příběh
Dědictví aneb Kurva se neříká
Noe
22 Jump Street
Transformers: Zánik
Láska na kari
Strážci Galaxie
Jessabelle
_____________________________________________________________________
Roman Kotvald
Nejlepší filmy roku:
Musím se přiznat, že letos jsem převážně dával přednost komerčním filmům, ale to především proto, že opravdu stály za to! Můj seznam není od nejlepšího k nejhoršímu, ale náhodně seřazený. Interstellar – nejočekávanější film letošního roku sice nenaplnil mé očekávání, ovšem i tak je to úžasný zážitek.
Zmizelá – znáte ten pocit, kdy vás film totálně zhypnotizuje a z toho transu se proberete až u závěrečných titulků? To je ten případ.
John Wick – nekompromisní akční jízda v komediálním stylu. Nejlepší oddychovka roku.
Strážci Galaxie – když se takhle sejde strom, mýval, zelená typanka a člověk a ono to skvěle funguje!
22 Jump Street – dvě nejlepší komedie roku mají na svém kontě ti samí lidé! Co se to sakra děje? Phil Lord a Chris Miller prostě válí!
Na hraně zítřka – slušné překvapení v podobě originálního, vtipného a akčního sci-fi, ve kterém Tom Cruise opět válí.
Grandhotel Budapešť – pravděpodobně můj favorit číslo jedna. Neuvěřitelně nabitá podívaná, kterou mi Wes Anderson přirostl k srdci.
LEGO® příběh – doby, kdy animovaným filmům vládl Pixar, jsou pryč a letos na pomyslný animovaný trůn usedl Emmet, protože všechno je tu boží!
Vlk z Wall Street – s dojmem, že jdete na nějaké životopisné drama a dostanete toto? Možná i proto mě z Vlka ještě trochu bolí bránice.
Klub poslední naděje – vyloženě herecký koncert s dávkou černého humoru předčil Philadelphii.
Nejhorší filmy (bez pořadí):
Expendables: Postradatelní 3
Divergence
Need for Speed
Pompeje
Zimní příběh
_____________________________________________________________________
Vratislav Šálek
Jakub Brych
Roku 2014 u mě vévodí Carney s Linklaterem a šoky, které mi ti dva připravili. Carney tím, že po povrchně vyhlížejících trailerech naservíroval v Love Song neskutečně poctivou a upřímnou sondu/ódu na hudebnický život, Linklater naopak tím, že po božských trailerech přišel v Chlapectví jenom s příběhem otravně nerealistického kluka, jehož život byl vlastně jen takovým nostalgickým shrnutím a Mason jako postava takřka nedával smysl. Mnohem víc než Chlapectví mě dostala Mádlova prvotina Pojedeme k moři, která si i přes řadu kompromisů dokázala udržet bezelstnou dětskou upřímnost.
Absolutní výhru pak u mě mají Coeni a jejich Llewyn Davis, který je názornou ilustrací toho, že i sebeupřímnější a lepší umělec je vlastně v jádru tak trochu blb a že lidi nemají zájem slyšet nic nového a neveselého. Llewyn Davis je mnohem smutnější než Love Song, přesto mají oba stejnou klíčovou přednost - neexistují v nich filmové stereotypy a ideály. Neexistují v nich scenáristické kličky, které podvědomě odsoudíte, jelikož víte, že takhle život nefunguje. A prominete proto i Keiře Knightley, že na tu kytaru fakt skoro nic neumí... Kdo umí, jsou Wes Anderson, Phil Lord s Chrisem Millerem, David Fincher, Doug Liman, Spike Jonze, Christopher Nolan a James Gunn. Všichni mě dostali různým způsobem, od slz dojetí po slzy smíchu.
Nejlepší moment nakonec i přes trio projekcí Interstellaru v IMAXu získává Doug Liman a jeho božská scéna exo-skeletonů vířících na lanech uprostřed chaosu sestřelovaných výsadkových letadel. Paráda. A to by co do řečí stačilo. Šetřme síly, jelikož za rok bude tenhle odstavec nezměrně obsáhlejší, jo, je tu cifra 2015 a s ní asi největší filmová nálož, co kdy byla...
Nejlepší filmy:
1. V nitru Llewyna Davise
2. Love Song
3. Grandhotel Budapešť
4. Interstellar
5. LEGO® příběh
6. Na hraně zítřka
7. Ona
8. Zmizelá
9. Strážci Galaxie
10. Pojedeme k moři
Zklamání: Chlapectví
Mimo distribuci: Kalvárie
Nejlepší moment: výsadek v Na hraně zítřka
Alžběta Fridrichová Nejlepší filmy: 1. Klub poslední naděje - bez McConaugheyho a Leta by to byl jen třetinový film, takhle se ovšem jednalo o absolutní herecký koncert, který bral dech ještě víc než Philadelphia.
2. Vlk z Wall Street - oscarový souboj díky vážnější roli zcela oprávněně vyhrál Matthew, ale co Leo předvádí v roli Jordana Belforta, je fu**ing amazing!
3. Interstellar - předimenzovaná podívaná, které na dokonalosti ubírá jen snaha za každou cenu vystřelit vám z hlavy i poslední kapku jistoty, že víte, co se děje.
4. Zmizelá - bezkonkurenčně nejlepší thriller posledních let, v němž Rosamund Pike dokazuje, že není všechno zlato, co se třpytí.
5. Ona - aniž by se jedinkrát objevila na scéně, její hlas vám nedá spát ještě po několik nocí.
6. Grandhotel Budapešť - neuvěřitelně milé překvapení Wese Andersona po připitomělé komedii Až vyjde měsíc.
7. Železná srdce - válečný snímek podle americké receptury, v němž je i přes všechna klišé kus pořádné filmařiny.
8. Na hraně zítřka - po delší době zase nápaditý vysokorozpočťák, který nejede tak docela podle ohrané šablony.
9. V nitru Llewyna Davise - Neni to Walk the line, ale je to překvapivě hodně dobré
10. Kouzlo měsíčního svitu - letní komedie naprosto splnila očekávání nekomplikovaně pobavit prostřednictvím vynikající svojice Firth-Stone. Zklamání:
Letos byla nabídka historických snímků opravdu pestrá, ale nakonec z toho vzešel vizuálně efektní, ale zato naprosto bezduchý mišmaš - EXODUS: Bohové a králové, Pompeje, Noe.
_____________________________________________________________________
Markéta Jindřichová
V mém žebříčku najdete výhradně filmy artové nebo z uměleckého či filmového hlediska zásadní. Bohužel jsem letos nestihla několik zajímavých titulů, které podle mého názoru stojí za pozornost a které si rozhodně chci doplnit (Mami!, Kmen, Mapy ke hvězdám, Hvězdy nám nepřály). Filmy uvádím v pořadí od nejlepšího.
Nejlepší filmy:
1. Zimní spánek – dokonalá kombinace konverzačního dramatu, za které by se nemuseli stydět Alain Resnais nebo Ingmar Bergman, a jemné atmosférické vizuality. Ceylan má odvahu dát si na čas a nechat vybublat konflikty skryté pod povrchem.
2. Leviatan – dlouho jsem váhala mezi prvním a druhým místem. Rámec příběhu je vystavený na jednoduchém motivu boje jedince proti mnohem mocnějšímu soupeři. Způsob, jakým Zvjagincev tento příběh uchopil a přetavil jej do nadčasového poselství, dělá z filmu Leviatan mimořádnou událost.
3. Ida – Mrazivý příběh dvou protikladných žen, který se obejde bez jakýchkoli klišé a moralizování. Film je navíc stylizovaný do vizuálu filmů 60. let, což mu přidává na estetičnosti. Poláci znovu dokazují, že je jejich kinematografie na velmi vysoké úrovni.
4. Pod kůží – Hypnotické sci-fi, v pomalém tempu a ve zvláštně se opakujícím a gradujícím tempu. Některé záběry působí téměř jako postmoderní či abstraktní obrazy. Scarlett Johansson ukázala, že umí hrát i něco jiného než jen nablblé blondýny.
5. Nymfomanka – Lars von Trier opět pobuřuje a zase mu to jde skvěle.
6. Grandhotel Budapešť – Další báječná hříčka z pera Wese Andersona, kterou snad není třeba zdlouhavě popisovat.
7. Kouzlo měsíčního svitu – WOODY FOREVER! :-)
8. Chlapectví – Příběh sám o sobě by se do výběru asi nedostal. Jde ale především o unikátní způsob natáčení, trpělivost a schopnost udržet kontinuitu natáčení po mnoho let.
9. Děti – Jarovi Vojtkovi se podařilo natočit snímek, který se může bez obav postavit vedle uznávaných evropských artových filmů. Téma si zvolil vskutku nelehké a neveselé, přesto se mu daří vyhnout se patetickému nebo křečovitému přístupu, s nímž se velká část českých a slovenských debutů potýká. Prokazuje totiž v kontextu současné česko-slovenské kinematografie nejen nevšední pochopení pro psychologii postav, cit pro filmové řemeslo, ale i pronikavý vhled do současné společnosti.
10. Přežijí jen milenci – Nadčasový příběh, nadčasový Jarmusch.
Z filmů, které se nedostaly do top ten, ale stojí za pozornost: Boj sněžného pluhu s mafií, Chef, Vyšší moc a dva festivalové – Violette, It Felt Like Love.
_____________________________________________________________________
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ:
Podle výskytu v jednotlivých žebříčcích se nám v redakci za rok 2014 nejvíce líbily snímky Zmizelá, Interstellar a Grandhotel Budapešť, které jsme mezi nejlepší filmy roku zařadili celkem sedmkrát. Pětkrát jsme zmínili také Vlka z Wall Street a sci-fi romanci Ona.