Blu-ray recenze: Zloba - královna černé magie

Vydáno: 06.11.2014 07:00 v sekci Recenze | Blu-ray - a Pavel Pinker | foto: facebook tvůrce

Angelina Jolie se představuje v hlavní roli nového disneyovského snímku Zloba - královna černé magie, který vypráví klasickou pohádku z opačné perspektivy. Jak se daří úspěšnému fantasy na modrém disku?

Zloba - Královna černé magieRecenzoval/a dne 06.11.2014 07:00. Angelina Jolie se představuje v hlavní roli nového disneyovského snímku Zloba - královna černé magie, který vypráví klasickou pohádku z opačné perspektivy. Jak se daří úspěšnému fantasy na modrém disku? Hodnocení: 3
FILM (PP):
Znáte to. Šípková Růženka se píchla o vřeteno kolovratu a usnula spánkem smrti podobnému. Proklela ji totiž zlá čarodějnice, která byla zlá, protože pohádky jsou černobílé a autor to tak vymyslel. Zachránit ji mohl pouze polibek zamilovaného prince. Co když to ale bylo drobátko jinak? Co když všichni měli své motivace a černá není bílá?

Fotografie z filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentMůžu říct, že je tahle neoRůženka dosti povznášející zážitek. Obsahem i formou. Hudba (James Newton Howard) krásně a epicky burácela, byť si od skončení filmu nepamatuju ani notu; u vymazleného vizuálu jsem si zase minimálně třikrát řekl "tohle bylo fakt dobrý, příště si udělám screen a jednou za čas si nad tím nádherným kýčem vypláču srdéčko". Casting si také vybral jeden z lepších dnů a všechny role obsadil zcela adekvátně. Vyschízovaného krále grázla tak hraje bastardovský Sharlto Copley, rajcovní mrchu s příčinou a vražednými lícními kostmi Angelina Jolie a slaďoučkou Růženku Elle Fanning. Cílová skupina diváků (děti někde mezi druhými zuby a prvním sexem + fanoušci Angeliny) by měla být beze zbytku spokojena.

Fotografie z filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentNěkde tady by jeden vypálil průměrné hodnocení a dal si odchod, JENŽE - a vážně netuším, co z následujícího bylo chtěné a co nikoliv - je tu krásně kontraproduktivní příběh, jenž mimo jiné vypráví, že jsou chlapci "hajzlové" a opravdové lásky jsou schopné pouze ženy (včetně čarodějnic). Předchozí větu roztomile podtrhuje závěrečná scéna, kde se úplně mimo mísu objeví princ, jehož význam pro příběh byl a je plus mínus nulový. Výživná je však celá příběhová linie: // SPOILER // Zlobě ublížil král. Zloba mu za to proklela zatím nenarozenou dceru, s níž se v průběhu jejího dospívání sblíží. V závěru tak nastává situace, kdy dcera svého otce de facto bojkotuje, protože ho nezná a vidí, že ho motivuje pouze strach a nenávist ke Zlobě. Úžasně ironické ve všech ohledech, včetně vztahu k původní pohádce.

Fotografie z filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentPochopitelně, film je stále cílen na mladší publikum. Všechny myslitelné morální podpásovky jsou snadno odraženy vědomím, že Zloba není skutečně záporná postava, kdežto král ano; Růženka (Aurora) je pak pouhým nástrojem jejich emocionálně-mocenské hry. Rád bych zmínil další postavy, ale s vyjímkou povedené a vtipné vedlejší role havrana Diavala (Sam Riley) se tu neobjeví nikdo, kdo by stál za řeč. Podobně neškodný je hojně evokovaný hororový nádech, rychle rozbíjený buď psychologicky (ona není zlá!), nebo formálně (film je často příliš okázalý na to, aby děsil). Potemnělá atmoféra s poněkud halucinogenním nádechem je ovšem jinak úžasná a dětičky se mohou tetelit radostí nad roztodivnými potvůrkami a užvaněnými vílami z pohádkového lesa. Dobré to bylo.

Český trailer filmu Zloba - Královna černé magie (2014).

BD obal filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentZloba - království černé magie u nás vychází ve dvou edicích, které se liší pouze nepřítomností disku, na kterém je 3D verze filmu. Potěšující je, že i když se jedná o disk společnosti Disney, distribuovaný v České republice a na Slovensku MagicBoxem, nebyli jsme ochuzeni o žádnou bonusovou výbavu. A navíc se k nám snímek na nosičích pro domácí kina dostal o několik týdnů dřív, než vyjde ve Spojených státech. Vzhledem k tomu, že jde o rodinnou podívanou, je samozřejmostí kompletní česká podpora jak v podobě českého dabingu, tak i českých titulků u bonusů - a dokonce i u animovaného menu. V recenzi budeme hodnotit jednodiskové vydání, na kterém je film ve 2D a bonusy. Dvoudiskové s 3D filmem na samostatné placce nenabízí nic navíc (ve smyslu bonusů).

OBRAZ A ZVUK (PP):
Fotografie z filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentPřestože disk spolkl se vším všudy pouhých 28 GB dat a film se ohání širokým spektrem barev, nevypadá obraz nejhůře - ba naopak, je příjemné vidět, že si udržuje konstantní úroveň napříč bohatými trikovými scenériemi i nočními záběry. Vyniká celek, vyniká detail. Drobnou zrnitost člověk odpustí. Kontrast je výborný, ostrost jakbysmet a bohatost barevné palety, z níž potemnělé pohádkové vize vydatně čerpají, absolutně nic nezpochybňuje. Slabina se neskrývá ani ve zvukové složce... pokud vás tedy neurazí, že nabízí totéž, co DVD. DTS Digital Surround v originálním znění se šíří pěti kanály, stejně jako Dolby Digital ve znění českém. Nadprůměrnou kvalitu mají obě a nemyslím si, že by výsledek mohl pobuřovat někoho jiného, než náročné hi-tech fanoušky reprosoustav.

Elle Fanning ve filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentDeset bonusů, z toho pět dokumentů a pět vystřižených scén. Celková stopáž krátce přes půl hodinu. Od fantasy produkce, která má být reinterpretací všeobecně známé pohádky, by člověk očekával více materiálů. Alespoň mají všechny české titulky a v porovnání s dříve recenzovanými blockbustery jsou zajímavé tím, že vedle užívání obvyklých rétorických rejstříků making-of dokumentů (auteura, hvězdy, techniky, natáčení jako těžké dřiny a zároveň zábavy) mají jedno zastřešující téma.

Dalo by se označit za "mezigenerační střet", což je sjednocující princip, který prostupuje všemi dokumenty s výjimkou posledního featurette Stvoření zloby, ve kterém pouze vidíme montáž záběrů "před" a "po", přičemž většinou se jedná o trikové scény v různých fázích vývoje. Ve zbylé čtveřici mini-filmů o filmu je ale kladen důraz ani ne tak na odlišení se od kanonické verze Šípkové Růženky, ale na generační aspekt s tím spojený.

Elle Fanning, Angelina Jolie ve filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentRůženka roste do krásy není jenom dokumentem, ve kterém promlouvají dvě herecké hvězdy (Elle Fanning a Angelina Jolie), ale pohledem dvou různých generací na moderní reinterpretaci pohádky (Šípková Růženka má vícero prostoru než v animované klasice, jednání Zloby je motivováno). Podobně Od pohádky k celovečernímu filmu staví na spolupráci dvou výše jmenovaných hereček z různých generací a také na spolupráci Jolie s jejím dítětem a na střetu, který měla její adoptovaná rodina: je Zloba černobíle špatná, nebo jenom neznáme úplný příběh?

Zamrzí, že dokument Dámské krejčovství je pouhou dvouminutovkou, ve které návrhář komentuje kostýmy. Vzhledem k tomu, jak výraznou roli hrají ve vyprávění a jak důležité byly i během propagace v rámci oslovování queer publika, je to nedostačující. Kdo si žádá tradičněji koncipovaných bonusů, ten se dočká ve filmu o filmu Jak se dělá velkolepá bitva, který ale skončí dřív, než stihne něco sdělit. Pětice vystřižených scén má podobu krátkých pasáží, ve kterých více prostoru dostanou vedlejší postavy. Nevadí, že nemají zcela dokončené triky, ale absence překladu u úvodního titulku, který informuje, kde se scéna měla nalézat ve filmu, problém je.

Featurette filmu Zloba - královna černé magie

Fotografie z filmu Zloba - Královna černé magie / MaleficentSpolečnost Disney se rozhodla oživit svůj princeznovský kánon a uzpůsobit ho současnosti, což znamená větší míru emancipovanosti ženských postav a podvracení vypravěčských a společenských konvencí v podobě (ne)ustavení heterosexuálního páru. Zloba - Královna černé magie přichází s dalším obratem, když volí perspektivu původně záporné postavy, a vědomě svou campovou (hrdě pokleslou) estetikou oslovuje queer publikum. Vypravěčská rozpadlost pak může vést k rychlejšímu zkultovnění, když mnohé scény a hlášky fungují izolovaně. Proto před zakoupením disku doporučujeme jeho zapůjčení, jelikož pouhá půlhodina bonusové výbavy není důvodem, proč do blu-raye investovat bez předchozí znalosti filmu.

0,0

• Hmm, tak disk má len 28 GB, ale nedali tam sloven... (Mark, 06.11.2014 13:03) Reagovat

Hmm, tak disk má len 28 GB, ale nedali tam slovenský dabing, ktorý na DVD je? To je nepochopiteľné.

• Re: Hmm, tak disk má len 28 GB, ale nedali tam sloven... (Marek, 07.11.2014 20:37) Reagovat

Ne, to je bohužel běžná praxe. Důvody jsou nejspíš dvojí. Jednak přítomnost zvukové stopy znamená další finanční investici, o které nerozhoduje vždy distributor, ale i studio, přičemž se hodnotí rentabilnost. Jednak slovenská zvuková stopa absentuje i z "kulturního" důvodu: v SR je zvykem uvádění snímků (kino, televize) s českým dabingem, proto je přítomnost českého dabingu chápána jako dostačující. U warneráckých a disneyovských titulů se slovenský dabing objevuje alespoň na DVD, protože ty jsou u rodinných filmů kupovány spíš než Blu-raye (i díky prodeji v obchodních řetězcích).

• Re: Hmm, tak disk má len 28 GB, ale nedali tam sloven... (Mark, 08.11.2014 14:35) Reagovat

Áno, toto sa stalo aj s Frozen. Ale sami si škodia. Takto som namiesto 4 BD za 80 eur kúpil 4 DVD za 28 eur. A čeština nie je problém, pretože nepoznám deti, ktoré by češtine nerozumeli. Ale za 20 eur očakávam, že tam budú všetky stredoeurópske jazyky. Jak vycvičiť draka 2 som už kúpil na BD, pretože tam je čeština aj slovenčina.

Box office: 11. víkend
Box office: Kung Fu Panda a Duna vládnou V kinech vládnou Kung Fu Panda 4 a Duna. Tento blockbuster bude letos prvním snímkem, který pokoří magickou hranici půl miliardy. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bruce Willis
Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat Bruce Willis brzy oslaví narozeniny. Kariéru herce, který patří k největším hvězdám stříbrného plátna, ukončila před dvěma roky nemoc. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Sladký život 3/10
Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce Profesionální hokejista musí po infarktu ukončit sportovní kariéru. Rozhodne se vypátrat identitu dárkyně srdce, které mu bylo transplantováno, a zamiluje se do doktorky, jenž onu transplantaci provedla. čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 3. 2024 - 21. 3. 2024
TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem Druhá polovina března začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik premiér. K těm nejlepším patří thriller Rozpolcený, své diváky si ale určitě najde i ne tak chválený souboj monster Godzilla vs. Kong.... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 11. týden
Kinopremiéry: Sladký život Monty Pythonů narušilo neviditelné zlo Největším hitem v první polovině března v kinech nepochybně bude česká komedie Sladký život, která bude útočit na dlouhodobě vysokou návštěvnost. V tomto týdnu to má usnadněné v tom, že srovnatelnou komerční konkurenci nemá.... čtěte zde
Vydáno: 13.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0