Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
127 hodin

Recenze: 127 hodin

Vydáno: 19.01.2011 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Eva Pytlounová | foto: Bontonfilm

Třetího února přijde do kin nový film Dannyho Boyla. Nominace na plešaté sošky jsou téměř jisté a Evropany do kin lákají jásající kritiky na Rotten Tomatoes, spokojení diváci na imdb a čerstvě i naše redakce.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Snímek podle skutečné události má svým rozpočtem i cílovou skupinou blízko k Útěku do divočiny. Sedmadvacetiletý Aron Ralston (James Franco) uvízne v kaňonu s rukou zaklíněnou pod balvanem. Šance, že by ho někdo mohl najít, jsou nulové, dochází mu jídlo i voda a s sebou má jen horolezecké vybavení, foťák, hodinky, sluneční brýle, videokameru a multifunkční nůž made in China.
Film začíná efektním děleným obrazem a nenechává nikoho na pochybách, že technická stránka bude dokonalá. Boyle je umírněnějším Tonym Scotem, vizuál nikdy nepřebírá nosnou funkci, ale zaručuje, že se těch sedmdesát minut, co jsme ponecháni s Aronem o samotě, nudit nebudeme. Důležitost vody v příběhu je zdůrazňovaná od samého začátku, dočkáme se detailů na kapající kohoutek, podzemního jezera i zoomů do camelbagu. Podobná péče je věnována moderním technologiím, foťákem počínaje, televizním vstupem konče. Detaily zajišťují větší zainteresovanost, tvář hlavního hrdiny je často snímána ručkou z podhledu a když na konci kráčí ke svobodě, je to jako kdyby jsme šli s ním.
Boyle byl vzhledem k nedějovosti příběhu donucen přistoupit k "survival" žánru atypicky. Hrdina je zaseknutý na jednom místě a v podstatě se nic neděje, proto je nutné vstoupit do jeho hlavy, kde se toho děje hodně. Sugestivní trip plný ostrých zvuků a makrodetailů se střídá s odlehčenými dlouhými záběry podkreslenými optimistickou hudbou (např. Lovely Day od Billa Witherse). Halucinogenní sekvence (jako by vypadly z Requiemu za sen) obratně vtahují diváky do děje, popové melodie působí antidepresivně a jejich precizní střídání způsobuje, že je film příjemným zážitkem a nikdo si u něj nehty nervozitou neokouše.
Oproti příběhu z rakve (Buried) nemusí 127 hodin kvůli akci sahat pro wtf scény, ale zase nemůže nabídnout napětí, kam se bude děj vyvíjet, případně překvapivý konec. Což není špatně, prostě to tak jen je. Premisu lze shrnout do jedné věty a jak to dopadne víme díky mediální masáži i stylu, jakým je film natočen. Boyle se díky neurotické režii, vizuálu a střihu překvapivě obejde bez natahované expozice či klimaxu. Kdyby byl v kaňonu MacGyver, mohlo to být všechno jinak.
Možná vědomě, možná z donucení tak došlo k posunu celého "žánru". Zatímco v minulosti jsme sledovali fyzické zápasy profesionálních horolezců s přírodou, dnes sledujeme chybující namachrované floutky, kteří více než s nepřízní živlů svádějí boj sami se sebou. Například situací velmi podobný Pád do ticha z roku 2003 je ve výsledku úplně jiný. A není to jeho dokumentární polohou. 127 hodin nejvíce připomíná Pennův Útěk do divočiny. Oba moderní mladíci hledají vzrušení a nestandardní cestu životem, jsou chytří a stateční, přesto je filmy neheroizují. Divák je může mít za hrdiny, nebo naopak za idioty. Není důležité jim fandit, důležité je prožít si to společně s nimi.
Film stojí na bezchybné práci Boyla, skvělém výkonu Jamese Franca a perfektní hudbě. Silný soundtrack A. R. Rahmana tentokrát není podbízivě popový, dominují indiánské motivy, nechybí kytary ani samply. Nejvýrazněji se nám vryje do paměti trojice skladeb Liberation (nejen díky dění, které doprovází). Tóny dvanáctistrunky s lehkou elektronickou podporou postupně vygradují v nervy drásající skladbu, jejíž ostrá kytara vám bude znít v hlavě dlouho po titulcích. Velmi chytré střídání nálad tracků už bylo zmíněno a závěreční Sigur Rós jsou trefou do černého.
Aron si vede videodeník a jeho kamera supluje voiceover. Snižování hladiny vody v lahvi ho nutí k akci. Vážnost situace je (nebo naopak není) vyjadřována pomocí hudby. Bolest pak pomocí hlasitých zvuků. Když Aron na počátku kráčí ke svému balvanu, do uší mu hraje hlasitá hudba. Subjektivita je občas narušena a kamera ho za naprostého ticha sleduje z vrchu. Čím více o filmu člověk uvažuje, tím větší má pocit, že je dokonalý.
Boyle se opět nevyhne tématu osudovosti, tentokrát však není tak nucená jako v Milionáři z chatrče. Je jen v Aronově hlavě a souhlasit s ní nemusíme. Flashbacky a vidiny obsahují snesitelné množství rodinných hodnot, rozhodně se není třeba bát onanistického artu a naopak - o vykalkulované tažení na plešaté sošky taky nejde. Po pohádce ze slumu servíruje Boyle pohádku podle skutečného příběhu, která místo kýčovitosti nabízí ponaučení. A opět ji natočil skoro zadarmo.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • ... (Marek Lučin, 19.01.2011 15:57) Reagovat

    S minimálními prostředky, maximální výsledek.

  • 6/10 (Lukáš, 20.01.2011 16:43) Reagovat

    Až při sledování 127 hours jsem snad poprvé výrazně vnímal "reklamu" - poměrně dlouhé záběry na Gatorade, Canon atd.:)
    Čistě subjektivně - pro mě úvod spíš až moc přetechnizován; Franco - nevím, nějak v něm nic nevidím, neutrální; a hudba by vzhledem k povaze filmu zasloužila snad větší prostor - takhle to pro mě jsou jen ty dva veselý popsongy a závěrečná.
    Jakákoliv soška by byl jen další vtip.

    Srovnání s Into the Wild úplně mimo, ale...Bylo by to na dlouho.

    • Re: 6/10 (rogue, 21.01.2011 01:15) Reagovat

      Ale jelikoz je prostor internetu neomezeny, neni problem se o "uplne mimo" rozepsat, ze?

      • Re: 6/10 (Lukáš, 22.01.2011 23:39) Reagovat

        Neomezený prostor internetu? Co ten s tím má společnýho? „Dlouho“ se týká času, ne místa(prostoru).

        Tak předně – 127 hours – člověk razí do hor, nikomu to neřekne; a nakonec moudro, že příště už radši bude sdílnější se svými plány. Velké boom, úplná metafyzika. Naproti tomu – Into the Wild – nevím, kde mám začít...Je těžký pro mě pochopit, že tyhle filmy někdo srovnává:) Předpokládám, že srovnání kvůli tomu, že oba „někam“ odejdou, sami...(už to působí vtipně). V Into the Wild hlavní hrdina není vůbec sám – ale ve filmu přece potkává spoustu lidí, jejichž životy výrazně ovlivní/změní, a oni mu to oplatí stejno cestou – to je základ celýho filmu; Krakauer ty lidi, který skutečný Chris potkal, hledal několik let, aby to mohl napsat. Primárně nejde o jedince, ale o společnost, a její zřejmou kritiku způsobu našich životů (od honby za titulama, bankovkama, spotřebním zbožím atd atd..). To ve filmu prostě vidí každý. V 127 hours přece nejde o žádný odchod ze společnosti za lepším, hodnotnějším životem. Ty filmy nemůžou být asi víc rozdílní, jsou každý na opačné straně úsečky.
        Ode mne prozatím stačí; - taky vidíte ten rozdíl?

        • Re: 6/10 (rogue, 23.01.2011 01:02) Reagovat

          ano, já vím, ale říct, že je něco špatně a místo argumentu napsat, že by to bylo na dlouho není příliš fér. Takže díky za dovysvětlení.

          K tomuto - srovnání je myslím jasné z kontextu, týká se hlavních postav - moderních zálesáků, nebo jakkoliv tyto chlapce chcete nazývat. Jejich nepřipravenosti na možné situace, jejich nerozvážné povahy, oba ostře kontrastují s hrdiny horolezeckých filmů. Každý film sděluje něco jiného, ano (otázka je co vlastně), ale oba svým způsobem zavádí diváky do přírody (a tedy řekla bych, že ani Aron není prototyp konzumního člověka). S konci úsečky nesouhlasím.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel Treat Williams (13.06.2023 04:45 v Novinky | Zprávy)
- Danny Boyle natočí Methuselah (16.05.2020 15:36 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Daniel Radcliffe musí přežít v Jungle (09.09.2017 12:13 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Plán útěku na 127 hodin (06.03.2015 07:00 v Radar | TV tipy)
- Trailer: V oku tornáda jsou destrukční orgie (27.03.2014 21:00 v Novinky | Trailery)
- BD a DVD tipy: letní blockbustery a česká klasika (25.10.2013 12:30 v Radar | BD a DVD tipy)
- Makrorecenze: převážné nadšení z Cuarónovy Gravitace (07.10.2013 17:00 v Recenze | Makrorecenze)
- Gravitace: nový úchvatný trailer dává Cameronovi za pravdu (05.09.2013 08:02 v Novinky | Trailery)
- Top 20 ČR: Chudé prvenství pro Star Trek (11.06.2013 13:49 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Preview: Trans (08.05.2013 16:10 v Radar | Preview)
- Box office: Vzkříšený Lesní duch balancuje na vrcholu, boduje i pravěk (08.04.2013 08:00 v Komentáře | Box office)
- TOP 5 režisérů pro novou bondovku (14.03.2013 12:35 v Články | Žebříčky)
- Nejočekávanější filmy roku 2013 (3/4) (07.02.2013 19:00 v Články | Žebříčky)
- Novinka Dannyho Boylea Trance má trailer (11.01.2013 10:00 v Novinky | Trailery)
- V novém Scary Movie si zahraje i Lindsay Lohan (07.08.2012 20:31 v Novinky | Zprávy)
- Ve Scary Movie 5 si zahraje disneyovská hvězdička Ashley Tisdale (06.06.2012 11:43 v Novinky | Zprávy)
- Novinky na Blu-ray: 29. týden (16.07.2011 10:00 v Radar | BD a DVD tipy)
- Novinky na Blu-ray: 25. týden (18.06.2011 12:45 v Radar | BD a DVD tipy)
- Letošním filmovým cenám MTV kralovali upíři (06.06.2011 22:31 v Novinky | Zprávy)
- Černá labuť ovládla Independent Spirit Awards (27.02.2011 15:39 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu