Americký popkorn na francouzský způsob. Comicsová anarchie v té nejlepší komediální pláštěnce. Budoucnost je zelená. Seth Rogen, Cameron Diaz a Christoph Waltz v novém snímku Michela Gondryho.
Byl jednou malý tlustý chlapeček, který sny o záchraně světa pohřbil spolu
s utrženou hlavou milované comicsové figurky. A protože tuhle dětskou
křivdu svému otci nikdy nezapomněl, revanšoval se po jeho smrti v
pubertální pomstě na otcově soše. Jmenuje se Britt Reid - a jeho sen o
superhrdinském dobrodružství právě vstal z mrtvých. Zachutná vám americký
popkorn z nezávislé kuchyně Michela Gondryho?
Co dělá superhrdinu superhrdinou? Iron Man je bohatý génius. Superman umí
létat. Spiderman hází pavučinky. To Britt je jen malým dědicem velkého
muže, učebnicový povaleč. Jeho comicsové alter ego Green Hornet (Zelený
sršeň) nedisponuje žádnou hyper-cool schopností. Místo toho má zručného
asijského supersideckicka, kluka pro všechno, co umí auto během pár hodin
transformovat na obrněný batmobil, z bandy grázlů nadělá fašírku a zvláštní
cenu by zasloužil za přípravu té nejlepší kávy. To on je pravým architektem
nového geroje. Dal mu jméno, identitu i zbraně, Zelený sršeň už je jen
Golemem na dálkové ovládání. O další strategii tohoto povedeného párečku
navíc nevědomky rozhoduje chytrá blonďatá (sic!) sekretářka, jejímž
koníčkem je studium zločinecké mysli. A místo nadšených ovací vděčných
občanů má tahle (anti)hrdinská dvojka jako hlásnou troubu otcovy noviny
Daily Sentinel. Že jsou to loseři? No jasně! Ale společně se postarají o
nejzábavnější comicsárnu poslední doby.
Proč? Dvě slova. Michel Gondry. Francouzský hračička, tvůrce fantaskních
videoklipů a reklam, režisér zasněných příběhů o lásce jako
Věčný svit neposkrvněné mysli
překvapil své fanoušky, když nečekaně hmátl po téhle
akční komedii na motivy rozhlasové hry z třicátých let. Přes všechny
pochybnosti se tahle sázka na černého koně vyplatila. Gondry totiž dovedně
mixuje svoje vizuální kejklířství s konverzační nahláškovanou komikou,
takže se na půdorysu bromance rozvíjí klasická comicsová bajka, v níž se s
chutí porušují pravidla. A nejen to. Gondry vypráví obrazem, který hýří
barevností a futuristickými nápady
Speed Racera, ironii a vtip odkoukal od
Železného muže a strefování se do comicsového podvozku si vypůjčil od
Kick-Ass.
Zatímco samotný příběh je průzračně prostý (rozmarný dědic a šikovný Asiat
si hrají na superhrdiny s image zločinců a poštvou proti sobě policii i
mafiány), Gondry používá složité narativní postupy a vizuální kouzla,
vypráví barevnými tahy na plátně, zrychluje a zpomaluje, rozděluje a
spojuje. A divák má co dělat, aby mu stačil. V jedné scéně např. rozdělí
lineární příběh na šestnáct filmových políček, které se postupně rozvíjejí a
vaše smysly nemají šanci stíhat všechny. Pak zase pomocí jakési
předprojekce dá nahlédnout do nitra postavy, do myšlenkových zákrut a
plánů, jako když Allenovy postavy mají bubliny nad hlavou. O pár minut
později shodí tuhle poutavou podívanou nadupanou hláškou. A pak zpřehlední
choreografii bojových scén tím, že tradiční otázku „kdo-koho-jak-proč“
dešifruje červeným a zeleným barevným odlišením fackovacích panáků, takže
odpadá otázka, čí je to noha a komu upadla hlava.
Taková postmoderní změť odkazů, narážek, poetických hříček a
screwballových konverzačních výměn by se snadno mohla proměnit v nechutný
guláš, ale Gondry to nebezpečí pokaždé včas ucítí a vybalancuje. Hraje si
se subžánrem komiksové komedie, jež si pranic nedělá z plochých charakterů
a banální premisy. Postavy nepotřebují hluboké psychologické podhoubí a
shakespearovské monology, přesto i záporáci jako kápo podsvětí
Chud/Bloodnofsky (Christoph Waltz) nebo zkorumpovaný státní návladní
působí charakterně a bezmála sympaticky, když trousí mezi zuby svoje
osmdesátkové hlášky. Svou zásluhu na tom má zejména Waltz, který v roli
ruského mafiána našel perfektní rovnováhu mezi karikaturou a kreaturou.
Přestože základní premisa je podobná třeba
Temnému rytíři, takže by mohla
svádět do temných vod mafiánského dramatu, tenhle sršeň dává zásadně silná
komediální žihadla. Je nekompromisní, politicky nekorektní a nebojí se
brutálně kopat do comicsových stereotypů a hrdinských klišé. Seth Rogen
konečně pro Green Horneta shodil s nadbytečnými kily i otravnou žoviálnost
a roli přerostlého děcka se superhrdinským komplexem zvládl na výbornou. S
jeho náturou snaživého budižkničemu perfektně kontrastuje rtuťovitost
malého Asiata Jaye Chou, který vlastně není sidekick, ale mainkick, protože
je jediný široko daleko, kdo při snaze o nakopnutí čehokoliv neupadne
naznak. Jeho Kato je atomovou továrnou na hlášky a neotřelá kombinace geeka
a ninji se zálibou v klasické hudbě potěší každého správného fanboye. S
Rogenem mají na plátně tak třaskavou chemii, že jejich souboj o Cameron
Diaz v roli blonďaté žárovky, která chrlí nápady, jim tak úplně nevěříte.
Protože tihle dva se pro sebe narodili a z outsidera vystrčeného na lednový
termín vyrobili nečekanou hitovku. A proto je třeba říct to nahlas: „Jedno
žihadlo nestačí. Monsieur Gondry, máte zelenou!“
P.S. Jediným zádrhelem zůstává ono proklínané 3D. Je něco shnilého v
království třetího rozměru, když si během projekce několikrát pro kontrolu
sundáte brýle, abyste zjistili, že je to zhruba dvakrát lepší, než s nimi.
Někde je 3D "jen" navíc, jinde vyloženě irituje jako mimořádně otravný
hmyz. Rozmázněte ho.