Blu-ray recenze: Captain America: První Avenger

Blu-ray recenze: Captain America: První Avenger nepatří do starého železa

Vydáno: 25.08.2014 18:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Martin Bubrín

Captain America: První Avenger vychází v Blu-ray kolekci s druhým dílem a nutno říci, že jak výbavou, tak audiovizuální prezentací svého mladšího bratříčka v lecčem převyšuje.

Captain America: První AvengerRecenzoval/a Martin Bubrín dne 25.08.2014 18:00. Captain America: První Avenger vychází v Blu-ray kolekci s druhým dílem a nutno říci, že jak výbavou, tak audiovizuální prezentací svého mladšího bratříčka v lecčem převyšuje. Hodnocení: 4
Předposlední počin marvelovské Fáze I obstaral superhrdina vůbec první, nejzásadovější, nejumírněnější a zřejmě nejčestnější z budoucích Avengers – Captain America. Snímku o zrodu prvního Avengera s americkou hvězdou na hrudi, u něhož se přímo vybízel citelný posměch, se ujal zkušený Joe Johnston, jemuž se podařilo hrdě vybruslit z této těžko uchopitelné látky a nabídnout divákům další marvelovku, která se žánrově nachází úplně jinde než ty předchozí.
Chris Evans ve filmu Captain America: První Avenger / Captain America: The First AvengerTentokrát jde o sebeuvědomělé válečné retro, které cituje a odkazuje ke známým klasikám a zároveň zdatně a řemeslně odvedenou zábavu v okovech letní sezóny. Neoplývá rozmáchlostí a narativní soudržností Thora, hravostí a ironickým humorem Iron Mana, ani stupidní přeplácaností jako u Neuvěřitelného Hulka. Captain America si zkrátka jen povinně odbude svůj malý-velký příběh, aby se na konci ocitl na místě, kde s ním budou diváci počítat v nadcházejících Avengers.

Extrémně vyhublý Steve Rogers (Chris Evans) chce narukovat do armády a konat spravedlnost – zkrátka jej vyčistit od grázlů, jako je například Johann Schmidt (Hugo Weaving), který chce se svou tajnou organizací Hydra nastavit zcela jiný průběh druhé světové války a ovládnout svět. Ještě než se Steve upře na svého nepřítele, z něhož se poté vyklube známý komiksový záporák Rudá Lebka, podstoupí supertajný experiment, který z něj má udělat supervojáka. Po zvětšení svalové hmoty a bojových schopností může zábava začít – zábava s tuctovou zápletkou, která nijak nevybočuje ze standardních blockbusterových kolejí a svou dávku „příběhu o původu“ dávkuje se stoprocentní zaměnitelností.

Chris Evans ve filmu Captain America: První Avenger / Captain America: The First AvengerJohnston si však uvědomil, že nemá cenu brát jeho důležitou misi o záchraně světa vážně. Rozhodl se celý fenomén jednoho z papírově nejstarších komiksových superhrdinů pojmout s lehkou nadsázkou a nezávazně si pohrát s jeho nostalgickým odkazem. Zasazení doprostřed světové války tak z výsledku nedělá realistickou akční nálož, ale stylovou retro podívanou, která si ze zaprášených včerejšků jen hravě utahuje, popřípadě k nim vtipně odkazuje.

S trochou nadsázky se dá celé dobrodružství Captaina Americy brát jako takový vysokorozpočtový brak - nechybí přehrávající záporáci, hláškující vedlejší postavy, bizarní vynálezy nebo šílení vědci jako z amerických hororů ze čtyřicátých let. I veškeré formy americké propagandy jsou samozřejmě pojaty se stoprocentním nadhledem (hlavně „muzikálová“ pasáž, kdy Kapitán prodává dluhopisy).

Hayley Atwell, Chris Evans ve filmu Captain America: První Avenger / Captain America: The First AvengerZ celého filmu jde jakoby cítit, že chce režisér natočit jakousi svéráznou variaci na „indianajonesovská“ dobrodružství (taky aby ne, když točil seriál Mladý Indiana Jones), ale jaksi se mu pořád nedaří vyjít z vlastního stínu daného průměrnými rychlokvaškami jako Jurský Park 3 nebo Ohnivý oceán. Film občas potká rozkolísané tempo, tudíž se ve filmu objevuje několik hluchých míst a pasáží. Kapitán Amerika tak není hnán dopředu bičem Harrisona Forda, jelikož se rozpadá na sled negradujících jednotlivých částí, než aby se semkl v jedno gradující vyprávění, z kterého má divák potěšení, jelikož se hrdina stále dostává dál a dál.

I tak jde stále o nadprůměrný snímek, jehož znalost je nutností pro budoucí snímky marvelovské Fáze I a II. Možná si v něm všimnete i několika skrytých narážek směrem k budoucím marvelovským filmům, které jste v době prvního zhlédnutí ještě logicky nemohli znát. Proto opětovné shledání s Captainem Americou (a, ehm, Zimním vojákem) rozhodně není ztrátou času.

Featurette filmu Captain America: První Avenger

OBRAZ A ZVUK
Fotografie z filmu Captain America: První Avenger / Captain America: The First Avenger2D prezentace marvelovského blockbusteru je na odpovídající úrovni a nabízí perfektně ošetřený obraz ve všech směrech. Na rozdíl od hi-tech Iron Mana a fantasy Thora sice neoperuje s tolika okázalými trikovými atrakcemi (robotí brnění, fantasy bitvy), ale své retro zabarvení dokázal vystihnout dokonale. Nejvíce to je poznat na barevné paletě, která mnohdy zabíhá k sépiovým nebo desaturovaným barvám, jež přesně sedí zvolenému válečnému looku. V kontrastu s civilními lokacemi měst a lesů stojí záběry z laboratoří, v nichž kromě několika lens flares, které vydává Cosmic Cube, stojí za pozornost spousty malých detailů futuristických vynálezů.

Capovi se ale daří i v tmavších scénách, zdařilý přepis dokáže totiž vykreslovat působivý kontrast, ale i uhranout lehkou stínohrou. Ta je sice horší už při 3D prezentaci, protože ta je další marvelovskou post-konverzí bez hlubšího smyslu - nejde sice o zohavený třetí rozměr, jako například u Souboje titánů, ale První Avenger také není kdovíjakou výhrou. Ne že by tam hloubka nebyla - je přítomna skoro v každém (větším) záběru a díky rozestavění postav v plánech někdy pocítíte, že se mezi objekty vyskytuje jistá vzdálenost. Ale protože jde o 2D film, je s 3D pracováno nesystematicky. Pocítit se tak v podstatě dá naplno jen u úvodního loga Paramountu a pak v několika trikových scénách, které byly v postprodukční fázi poupraveny jako atrakce - trosky výbuchů nebo Captain házející štít do kamery.

Fotografie z filmu Captain America: První Avenger / Captain America: The First AvengerMá cenu se rozepisovat i o zvuku, který dokonale splňuje veškerá kritéria prvotřídního referenčního materiálu pro domácí kino? Bodově můžeme říci, že 7.1 DTS-HD Master Audio nabízí dokonale srozumitelné dialogy, propracované zvukové detaily prostředí (ruch velkoměsta) a strhující mix v akčních scénách, v nichž výbuchy, střelba a efekty dodávají sledování vtahující efekt. Napomáhá jim samozřejmě i starosvětsky oldschoolová hudba Alana Silvestriho, která jakoby vypadla z klasických a poctivých žánrovek z přelomu devadesátých let. První Avenger se zkrátka (až na prapodivný český dabing, kde se dabéři pokouší o německý přízvuk) poslouchá náramně dobře.

Vystřižená scéna z filmu Captain America: První Avenger

BONUSY
Fotografie z filmu Captain America: První Avenger / Captain America: The First AvengerSnímky marvelovské Fáze I, na rozdíl od Fáze II, ještě disponovaly slušnou bonusovou nadílkou, která stručně, jasně a zábavně vystihla hlavní aspekty a zajímavosti filmu. Kromě informativního komentáře, kde se o své poznatky, postřehy a anekdoty z natáčení podělí režisér Joe Johnston, kameraman Shelly Johnson a střihač Jeffrey Ford, se na disku nachází celkem sedm minidokumentů o celkové délce cca padesáti minut, marvelovský kraťas s agentem Coulsonem Cesta k Thorovu kladivu a co se na ní přihodilo (ten je výplňovou epizodkou mezi Iron Manem 2 a Thorem), pět minut vystřižených scén a čtyři trailery. To vše ve vysokém rozlišení a s českými titulky.

Jak už bylo řečeno, sedmička krátkých dokumentů je úderná, informativní a dozvíte se z ní obecně více než z takového Blu-raye druhého dílu - typově jde o kombinaci behind-the-scenes, rozhovorů s herci a featurette. Jejich názvy mluví samy za sebe - desetiminutové Vybavení pro superhrdinu zachycuje vytváření Captainova kostýmu a jeho proměny v průběhu filmu, šestiminutovka Komando Nicka Furyho přibližuje vedlejší postavy filmu a Dokonalá technologie stručně shrnuje inspirace, které tvůrcům posloužily pro vznik futuristických zbraní a vozidel, jenž se ve filmu objevují.

Chris Evans ve filmu Captain America: První Avenger / Captain America: The First AvengerZřejmě nejzajímavějším příspěvkem je devítiminutový bonus Proměna zachycující náročný proces vzniku vyhublého Chrise Evanse v první části filmu, jehož hlava byla digitálně připevněna a zmenšena na tělo jiného herce. Završujícími dokumenty jsou i desetiminutovka o záporákovi Zaostřeno na Lebku, kraťas Captain America: Počátky ohlížející se za bohatou minulostí postavy prvního superhrdiny, a také exkluzivní lákadlo Avengers se scházejí, které však v dnešní době bohužel nikoho nevytrhne. Celkově se bonusy řadí vlastně k těm nejpovedenějším, co se zatím na discích marvelovek objevily.

Blu-ray trailer filmu Captain America: První Avenger

0,0

Box Office: 33. víkend
Box Office: Překvapivým vítězem je komedie Good Boys Překvapivým vítězem víkendových tržeb byla komedie Good Boys. Jde o první eRkovou komedii od komedie Šéfka z roku 2016, která otevřela na prvním místě. čtěte zde
Vydáno: 19.08.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 10: Horory 70. let
Top 10: nejslavnější horory 70. let Hororový žánr projevil v 70. letech velký rozmach. Vybrali jsme pro vás desítku reprezentativních kousků, jejichž věhlas přetrvává až do dnešních dnů. čtěte zde
Vydáno: 18.08.2019 14:00 v sekci Články | Publicistika
0
Top 10: Nejhorší americké filmy 80. let
Top 10: Nejhorší americké filmy 80.let V následujícím článku se podíváme na deset nejhorších amerických filmů 80. let. Tato desítka filmů je držitelem antiocenění Zlatá malina, které se v Hollywoodu udílí den před Oscary už od roku 1981. čtěte zde
Vydáno: 17.08.2019 16:00 v sekci Články | Publicistika
0
Hodinářův učeň 6/10
Recenze: Hodinářův učeň je důstojnou českou pohádkou s lákavým obsazením V české pohádce Jitky Rudolfové zaujme často užívaný motiv hodin a času, nápadité autorské prvky i herecké obsazení, v němž dojde třeba na Viktora Preisse, Jaroslava Plesla, Václava Neužila či Janu Plodkovou. čtěte zde
Vydáno: 17.08.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 16. 8. 2019 - 22. 8. 2019
TV tipy: Mladý Karl Marx v sebevražedném oddílu nestárne a jí zelňačku Následující týden je v televizích klasicky srpnově slabší a přednost v něm krom osvědčených repríz dostávají filmy komornější a méně známé. Tipem týdne nicméně může pro mnohé být premiéra komiksové týmovky... čtěte zde
Vydáno: 16.08.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0