Recenze: Satirická a ukrutně vtipná krimikomedie 22 Jump Street

Vydáno: 09.07.2014 13:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Channing Tatum s Jonahem Hillem se vrací jako policisté v utajení vydávající se za studenty a dohlíží nad nimi opět režijní dvojka Miller a Lord. Dokázali tihle dva talentovaní tvůrci, že dvojka nemusí být horší než jednička?

22 Jump StreetRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 09.07.2014 13:00. Channing Tatum s Jonahem Hillem se vrací jako policisté v utajení vydávající se za studenty a dohlíží nad nimi opět režijní dvojka Miller a Lord. Dokázali tihle dva talentovaní tvůrci, že dvojka nemusí být horší než jednička? Hodnocení: 4
Když se před dvěma lety v Hollywoodu rozhodli, že zkusí filmově navázat na koncem osmdesátých let poměrně populární seriál 21 Jump Street, v němž se mimochodem proslavil Johnny Depp a někteří si možná vzpomenou i na účast Richarda Grieca, nikdo od něho moc nečekal, protože přece jen šlo o z dnešního pohledu spíše nostalgickou záležitost. Jenže 21 Jump Street překvapil ve všech směrech a při rozpočtu zhruba čtyřiceti milionů dokázal vydělat pětkrát tolik a navíc se mohl honosit i pozitivními kritickými ohlasy. Ani to ale českému distributorovi nestačilo k tomu, aby ho uvedl do našich kin. Situace se naštěstí změnila s aktuálním pokračováním s názvem 22 Jump Street.

Fotografie z filmu 22 Jump Street / 22 Jump StreetJeho princip je pořád stejný. Policejní důstojníci Schmidt a Jenko se jen ze střední školy přesouvají na vysokou, kde mají odhalit dealera nové drogy "Why-Phy", která umožní pár hodin naprostého soustředění, po nichž ale přichází útlum, který může končit až smrtí. Zatímco Jenko se okamžitě uchytí v místním sportovním týmu, Schmidta zaujme umění. Oba začnou vzájemně pochybovat o svém vztahu a o tom, zda si mají vlastně ještě co dát. Problém je ale v tom, že případ potřebují vyřešit společně. A to bude v jejich aktuálním rozpoložení dost těžké.

Nejdůležitější zprávou je, že u pokračování režijně zůstala dvojka Phil Lord a Chris Miller. Ta momentálně patří k tomu nejlepšímu, co má současný Hollywood k dispozici a zde se to jen potvrzuje. Je až neuvěřitelné, jakou invenci oba prokazují, jak ji dokáží beze zbytku prodat a také to, jak dokáží načasovat a vypointovat drtivou většinu vtípků, které se tu objeví.

Od začátku si s ničím nelámou hlavu a nasadí zběsilé a svižné tempo, které prakticky nepoleví a je to jedině dobře, protože v takovém množství humoru si divák ani nestačí uvědomit některé horší vtipy. Nemusíte se ale bát, že by jich tu bylo moc. Drtivá většina fórků funguje výborně, nikdy nesklouzne k podbízivosti a lacinosti, nedejbože k trapnosti a někdy dokonce příjemně překvapí nečekanými zákrutami.

Fotografie z filmu 22 Jump Street / 22 Jump StreetMiller s Lordem se naštěstí neberou vůbec vážně, čímž si získávají diváka na svou stranu. I proto jim pak projdou přepálené a nepravděpodobné akční scény, které jsou mimochodem zvládnuté taky výborně. Oba mají cit pro detail a oživení celkového stylu, tudíž neváhají rozdělit plátno na dvě poloviny, které po pár okamžicích přirozeně propojí. Takových hravých momentů je tu plno a je radost se na ně dívat a úplně z nich čiší radost ze vší té práce.

K tomu si můžete připočítat titulní Channinga Tatuma s Jonahem Hillem, kteří jsou oba výteční a dělají si legraci sami ze sebe a svých fyzických disproporcí a pro někoho možná překvapivě parádně uhrají i vážnější momenty. Fakt, že také oni prodají veškerý humor, už jste si asi domysleli. Mimo nich ale stojí rozhodně za zmínku i výtečný Ice Cube, jenž tu sice není moc, ale na jeho grimasy (zejména ty "naštvané") hned tak nezapomenete a přivodí vám smíchovou agónii ještě dlouho po zhlédnutí.

Fotografie z filmu 22 Jump Street / 22 Jump StreetZa úplně nejgeniálnější na celém 22 Jump Street však považuji trefnou a sofistikovanou satiru na fungování hollywoodské mašinérie a její neustálé touhy natáčet co nejvíce pokračování za pokud možno co nejméně peněz s co největším ziskem. Tento druhý plán se táhne v podstatě celým filmem a podobné narážky nikdy neomrzí. S tím pak souvisí i kongeniální závěrečné titulky, které patří k těm nejlepším, co jsem kdy viděl a během pár minut dokáží zesměšnit vše, na co si u plánovaných sequelů dokážete vzpomenout. A určitě neodcházejte před jejich skončením, dostanete malý bonus navíc.

Ve výsledku pak ani nevadí, že příběh je vlastně prostinký, nedává moc smysl a je úplně jedno, kdo je pachatelem a jak to s tou drogou vlastně celé bylo. Milerádi odpustíte i záporáckou nevyužitost upozaděného Petera Stormara a také to, že to je o pár minut delší, než by mělo být a některé vážnější momenty jen zdržují a vše zbytečně zpomalují. Možná tady se projevila skutečnost, že Lord s Millerem vzhledem ke kolizi s natáčením LEGO® příběhu neprovedli žádnou revizi scénáře. To už ale nic nemění na tom, že 22 Jump Street je vynikající letní zábava s přesahem, která uspokojí snad každého, komu nevadí nějaké to sprosté slovo a lehce, ale decentně vulgární humor.

PS: Znalost předchozího filmu není nijak zásadně třeba.

Originální trailer filmu 22 Jump Street / 22 Jump Street