Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Diskuze: Transformers: Zánik

Diskuze: Přinášejí Transformers zánik diváckého vkusu?

Vydáno: 05.07.2014 19:00 v sekci Články | Publicistika - Martin Bubrín a | foto: facebook tvůrce

Většina ohlasů na Transformers: Zánik je překvapivě negativistická a vyčítající, že jde počtvrté o to stejné. My jsme se v naší diskuzi pokusili podívat na nový film Michaela Bay z trochu jiného úhlu.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Minulý týden vstoupil do kin blockbuster Transformers: Zánik, již čtvrtý díl populární robotí franšízy a ihned se na něj snesla vlna negativních a přímo odmítavých reakcí. Ty braly snímek jako další z typicky vyprázdněných filmů Michaela Baye, v nichž nic nedává smysl a vše je podřízeno pouze hloupé přehlídce trikové akce. Co si o filmu myslí (a nemyslí) šéfredaktor Martin Bubrín (BM), redaktor Marek Slovák (MS) a hostující redaktor Ondřej Pavlík (OP) z internetového časopisu 25fps, se dočtete níže v diskuzi.

Bay vypravěč a umělec?
BM: Transformers: Zánik bývá diváky odsuzován za to, že v podstatě nabízí počtvrté to stejné - tedy směs otupujících atrakcí a nesmyslného příběhu. Myslíte, že se Michael Bay v tomto filmu (a hlavně po satirickém Potu a krvi) někam v rámci své tvorby a stylu posunul?

Banner filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionMS: Výtky vůči Transformers: Zánik mi přijdou nemístné, protože v případě čtvrtého dílu i ten nejméně důmyslný jedinec ví, že půjde o vršení atrakcí. Ty ovšem nejsou stejné, což souvisí s Bayovým stylem (v rozhovorech se producent zmiňuje, jak Bay každým snímkem trumfuje sám sebe co do počtu a rozměru atrakcí). Za sebe bych dodal i provedení, protože se délka záběrů, způsob snímání i rozmístění postav v předkamerovém prostoru liší. Atrakce se odehrávají v několika plánech, předkamerový prostor je natolik plný, že divák neví, čeho si všímat víc. Mnohdy ani nejde rozpoznat, co se děje (což nemyslím jako výtku), až mě to přivedlo ke hře se slovy a zaměnění "atrakcí" za "abstrakce": ve všech těch výbuších zaniká lidský element (postavy), což není dáno diletanstvím, protože takto jsou umístěny a nasnímány.

BM: Negativní ohlasy ohledně Zániku jsou obecně dost paradoxní, protože, jak Marek zmiňuje, jde jen o řetězení akčních scén, mezi nimiž se neorganizovaně a vcelku nedůsledně pohybují hlavní protagonisté, kteří nakonec ve výsledném vyprávění mají jen opravdu malou funkci. Výtky směřované k "tupému" scénáři proto vyznívají naprosto mimo - i scenárista filmu Ehren Kruger se v jednom z rozhovorů zmínil, že na jakékoliv logické provázanosti rezignoval. Bayovo jméno je navíc spojeno s přezdívkami jako "Pán výbuchů" nebo "Mr. Blockbuster", což samo o sobě slouží jako očekávání - nelze tedy čekat nějaký vývoj (mimo lepší snímání akčních scén díky vyvíjejícím se technologiím) v rámci tvorby.

Samozřejmě souhlasím v tom, že čtvrtý díl jde zatím nejdál, co se týče přehlcenosti vizuálními atrakcemi, v nichž nejde rozpoznat "kdo se s kým bije" nebo "kam běží" apod. Použití slova "abstrakce" je tedy na místě.

OP: Posuny jsou pro mě v Zániku spíš tematické než formální. Nemyslím si, že by se Bay nějak zásadně vyvíjel, co se týče vyprávění, pouze se svým stylem přizpůsobuje 3D, takže se i v akčních scénách objevují některé delší záběry a celky. Pro mě je mnohem zajímavější sérii Transformers sledovat z hlediska významů, které jsou tady v rámci blockbusterových filmů podle mě dost ojedinělé.

To (atrakce na místo narace - pozn. editora) je samozřejmě jedna část toho argumentu, ale na druhou stranu, pokud ty snímky skutečně nefungují vypravěčsky, pak to těžko v hodnocení filmu ignorovat nebo dokonce chválit jako plus. Spíš mi nepřipadá podnětné se k tomu pořád vracet, když už je to u Baye standard. Neznamená to ale, že by pro mě filmy nebyly divácky ubíjející - pořád jsou a o čtvrtém filmu to platí taky.

Výjimku pro mě spíš tvoří individuální scény a sekvence, jako například bitva v Chicagu z třetího dílu, která je podle mě vrcholem celé série. Mimochodem se právě tady film hodně přibližuje k oné abstrakci, o které mluví Marek. Driller - to monstrum, které tam drtí ty mrakodrapy - přímo splývá s troskami těch domů a těžko rozlišit, co je co. Nemyslím, že v tomto ohledu by šla čtyřka někam dál.

Mark Wahlberg, Nicola Peltz ve filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionBM: Ano, finále třetího dílu se co do sladění všech složek (kamera, střih, hudba, efekty) a obrazových výjevů blíží k téměř dokonalosti - mám ale pocit, že ve čtyřce je takových individuálních scén mnohem více následujících ihned za sebou a nedávajících divákovi oddychu. Například honička s mimozemskými loděmi v městě, poté scény v obří mimozemské lodi (snaha o záchranu dcery), akce na laně a poté se přemisťujeme ihned do Hong Kongu nejprve s Transformery a poté i Dinoboty, kteří na celé neorganizovanosti ještě přidávají.

MS: Dle mého je rozdíl mezi "film nefunguje jako vyprávění" a "film nechce fungovat jako vyprávění", přesto mnozí recenzenti a kritici stále kladou nároky, jaké mají u klasicky hollywoodsky odvyprávěných děl. Je paradoxní, že filmům kinematografie atrakcí se vytýká, že nejsou dobře odvyprávěné, ale precizně odvyprávěná díla se nekritizují za to, že nemají dostatek atrakcí. Přitom mám za to, že Bay - potažmo jeho střihači - umí pracovat s tempem a rytmem, odlišit jednotlivé tonálně různorodé scény či sekvence. (Ještě aby taky ne, když má tři střihače, z toho jednoho na atrakce a druhého na komické pasáže.)

K otázce atrakcí vs. abstrakcí. Třetí díl má stále velmi konvenčně snímané atrakční sekvence, v nichž figury nezanikají, jelikož jsou umístěny do středu záběru, který má často podobu celku či velkého celku. Na to se v Transformers: Zánik rezignuje, pozornost na sebe strhávají přesně odstupňované výbuchy, v nichž se postavy ztrácí, často je aktivován mimoobrazový prostor pro vyniknutí trikové či zvukové technologie a víc než kdy jindy jsou zapojovány detaily.

BM: Technologie vyniká v každé atrakční scéně a je stavena na odiv - kromě stále lepších triků, které zachycují nerealisticky se transformující kov/plech, stojí za zmínku hlavně zvukový mix a střih zvuku, jenž působí při akčních scénách (vzdušné honičky) dost vtahujícím, zároveň i abstraktním způsobem (směsice výbuchů, transformujících zvuků, laserů, řevu apod.). Což určitě přidává na neuchopitelnosti celku.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionOP: Ještě k té formě: Transformers ale na vyprávění nerezignují, není to třeba jako poslední Resident Evil, kde ta videoherní vyprázdněnost založená na levelové struktuře skutečně funguje a divák vlastně od samého začátku ani nemůže očekávat klasickou výstavbu děje. Bayovy filmy jsou (a) epičtější, (b) pracují s větším množstvím narativních linií a do určité míry vývojem postav a nemyslím si, že by ta vypravěčská nezvládnutost fungovala pozitivně. Když si vezmu, jak zásadně se změní charakter Joshuy Joyce (Stanley Tucci) z posledního dílu potom, co přejde na stranu "hrdinů", je to dost těžko pochopitelné a beru to jako scenáristický fail.

MS: Řekl bych, že pokud scenárista v rozhovoru prohlásí, že rezignoval na jakoukoliv kauzální logiku a motivovanost výjevů, lze tvrdit, že Transformer se neopírají o klasické hollywoodské vyprávění. Ano, narativní linie se zmnožují, postav je čím dál tím víc, ale stále to je záminka k vršení atrakcí, případně abstrakcí. Joshua Joyce je jediný, který opravdu projde nějakým vývojem (o otci se o vývoji psát nedá, ten zastává jedno stanovisko a v epilogu jiné). Přitom ale tento vývoj je pouze z toho důvodu, aby se dění mohlo přesunout do Hong Kongu, protože ničit pořád stejné město je nuda. A jeho změna názoru vede k honičce, souboji, pěstnímu souboji a přestřelce. Řada věcí v tom filmu je motivována s ohledem na přísun dalších atrakcí (abstrakcí), ne na potřeby vyprávění.

BM: Je to zkrátka dovedení zprofanovaného "Bay je malý kluk, který dostal drahé hračky" do extrému.

Transformers 3 Master Class.
Bay mizantropický?

MS: Zajímavé je také zaměření se na významy, protože se jimi málokdo - alespoň u nás - zajímá. Jako kdyby to znamenalo, že kdyby se o nich vážně diskutovalo, znamenalo by to, že se Bayovým filmům, považovaným za zábavu, přisuzuje hodnota, která náleží výhradně umělecké kinematografii. Přitom v málokterých blockbusterech, pokud je řeč o transformeří franšíze, najdeme tolik přímých odkazů a narážek na skutečné reálie.

Po bezpříznakové jedničce, která se nevztahuje ke skutečnému světu, přišla dvojka, v níž jsou vyjádřeny obavy vůči ohrožení zvenčí - a trojka je otevřenou satirou korporátní Ameriky, jejíž institucionální složky ale občany dokážou ochránit. Čtvrtý díl je ve své snaze oslovit co nejširší diváckou skupinu svou nejednoznačností, případně rozporností, pozoruhodný.

"Alespoň u nás" jsem přitom záměrně zdůraznil, protože se stačí podívat do zahraničí, kde přinejmenším v posledních třech letech američtí kritici, recenzenti a publicisté berou vážně. Vycházejí články ve Variety, Guardianu a dalších uznávaných periodikách, které se shodují na tom, že Bay je jeden z mála konzervativců natáčejících akční filmy. Dal bych jim v tom za pravdu, protože pokud je v třetím a čtvrtém díle Transformers něco opravdu jednotné, je to společenský významový přesah, který poněkud paranoidně šije do amerického prezidenta a jeho obranné strategie.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionOP: Pokud se bavíme o významech, je pro mě na Transformers fascinující hlavně to, že v nich neexistují žádné kladné figury - žádní protagonisté, se kterými bych se jako divák dokázal identifikovat. To se podle mě s postupem série čím dál víc zesiluje, přestože už Sam (Shia LaBeouf) byl dost nesympatický puberťák. V Zániku ho měl nahradit Mark Wahlberg, ale jeho postava konzervativního jižanského otce se ukazuje jako rasistická a celkově hodně bigotní. Tessa a ten její přítel-závodník, který už ani nevím, jak se jmenuje, jsou buď pasivní, nebo ňoumové, takže se těžko dají brát za hrdiny. Mohli bychom pak samozřejmě pokračovat k dalším postavám, nebo dokonce robotům, kde je to všechno pak ještě zajímavější.

MS: Nesouhlasil bych, že v Transformers nejsou kladné a záporné postavy. Sam byl sympatickou postavou, protože to byl ňouma, který se stával hrdinou proti své vůli, plus se s ním mohli identifikovat mnozí teenageři toužící po autě a holce. Restart/reboot s novými postavami je uzpůsoben tak, aby si každý někoho našel: konzervativci otce, rebelující teenageři obě randící postavy (dceru a automobilového závodníka) atd.

Transformeří série mi ale přijde pozoruhodná z jiného důvodu spojeného s postavami. Málokterý americký film - a blockbustery už skoro vůbec ne, pokud nejde o adaptaci komiksu, kde se s tím pracovalo - zdůrazňuje sociální status protagonistů: střední třída ("původní" trilogie), nižší střední třída ("nová" trilogie).

BM: Z hlediska postav a jejich sociálního statusu dle mého Bay přitvrdil až v Zániku (jižanský venkov, finanční problémy ústřední rodiny), na který je neustále upozorňováno. Předchozí trilogie více stavěla na modelu "kluka a jeho prvního auta/dívky" - možná si ale nevzpomínám, jestli na to bylo upozorňováno, protože jsem filmy viděl více než před rokem. Absenci kladných postav Bay zřejmě pochytil z Potu a krve, který byl z hlediska vyobrazení pokřivenosti charakterů jeho dosud nejextrémnějším dílem.

OP: Ohledně identifikace s postavami je to asi celkem individuální, ale já jsem s tím měl u Transformers vždycky problém. Pro mě to jsou v lepším případě karikatury, u kterých je dost patrné, že mají reprezentovat určité postoje, společenský status, třídu apod. V podstatě souhlasím s tím, že ta rozvrstvenost je ve čtyřce patrná, ale nemyslím, že by byla divácky přívětivá, spíš naopak. Těžko se identifikovat s náctiletými (nebo čerstvě dvacetiletými) "rebely", když se jako rebelové nechovají a těžko se napojit na konzervativního otce, když ho film ukazuje jako rasistického pokrytce. Přijde mi to celé tak vyhrocené do absurdna, až si myslím, že to nikdo nemůže brát vážně, ale možná se pletu a v USA jsou diváci, kteří se na ty postavy fakt napojí.

Jinak další pozoruhodná věc je, že v Zániku téměř vůbec nejsou fetišizující záběry na ženskou hrdinku a zmizela taky kompletně americká armáda, když nepočítám tajné složky CIA (tzv. black-ops).

Michael Bay - What is Bayhem?
Bay šovinistický a technofetišistický?

BM: Nejsou fetišizující záběry na hrdinku? Co si tedy pamatuji, tak byla Tessa (Nicola Peltz) vždy při vystupování z auta nebo při opírání o zábradlí zabírána z podhledu a na její vyzývavé oblečení (paradoxní k venkovskému oděvu) bylo mnohokrát kamerou upozorňováno. Samozřejmě to ale není tak extrémní jako v případě topmodelky Rosie Huntington-Whiteley nebo sexsymbolu Megan Fox, ale i tak...

Jack Reynor, Nicola Peltz, Mark Wahlberg ve filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionMS: Taky bych nesouhlasil s tím, že v Transformers: Zánik nejsou fetišizující záběry na ženskou "hrdinku". Naopak je zabírána z podhledu, její upnutý a krátký kostým je v dialozích reflektován... a především jsou všechny lidské postavy snižovány pod úroveň technologie, respektive jsou definovány na základě ní. A přiřadit sedmnáctileté skoromaturantce charakteristiku odvíjející se od toho, jak dobře to umí s řadící pákou, je dle mého fetišizace, nebo alespoň šovinismus.

BM: Jsem ale rád, že se do toho tentokrát nezapojila armáda, protože jsme se nedočkali fetišizující přehlídky vojenské techniky a uniforem, která zabírala podstatnou část předchozích dílů, včetně patriotických scén vojáků opouštějících rodiny, protože jdou do bitvy o Chicago. CIA je v tomto směru mírným posunem (i když jsou zde vykresleni v rozdílném světle než mariňáci).

OP: Podhled je typ záběrů, který Bay používá nesmírně často a zdaleka se neváže jen k ženským hrdinkám. Je tu sice ten záběr na Tessiny kraťásky poté, co je kritizuje Wahlbergova postava, ale ani to mi nepřišlo tak otevřeně fetišizující jako většina záběrů na Megan Fox nebo Rosie Huntington. Tessa například nemá upnuté oblečení atd. Já tam prostě cítím určitou umírněnost oproti předchozím dílům. Ve třetím filmu je postava Rosie přirovnávána k psovi a pak ke kapotě auta, což je na jednu stranu brutální, na druhou mi to přišlo tak extrémní, až to bylo vtipné - naprosto otevřené přiznání sexismu a mizogynie.

MS: Uplé oblečení, podhled zdůrazňující křivky, svícení, díky kterému některé věci vystupují do popředí, otevřená diskuze mezi dvěma postavami o tom, jak je sexy atd. Fetišizující to je, zvlášť s ohledem na to, že je objektem, který je třeba zachraňovat (klišé dámy v nesnázích), což se o ostatních ženských "hrdinkách" v předchozích dílech napsat nedalo, protože byly velmi aktivní a výrazně pomáhaly hrdinovi.

Absence armády dle mého souvisí s tím, že poslední díly na rozdíl od prvního reflektují změny ve společnosti. Přece jenom v jedné části je slyšet Bush (a vidíme z něj ponožky), zatímco v dalších se hovoří o Obamovi. Že se v Zániku pracuje s black-ops, souvisí spíš s tímto.

OP: Co se týče armády, je potřeba chápat, že ji do značné míry zastupují samotní Transformers, respektive Autoboti. Optimus se sice prezentuje jako ochránce lidí, ale je to jenom jeho přítomnost na Zemi, která k ní ve skutečnosti přitahuje všechny ty nepřátelské transformery a vede k destrukci, ztrátám na životech apod. Optimus je spíš okupant, který se čím dál víc chová jako nelítostné monstrum a je hodně těžké ho považovat za kladného hrdinu.

Klip z filmu Transformers 2.
Bay sebeuvědomělý?

Michael Bay při natáčení filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionBM: Zajímavé mi přijde i to, že Transformers: Zánik je v podstatě kulminačním bodem co se týče filmové komerce a zároveň "splněným snem" studií o filmu jako produktu. Jen z některých věcí stojí za vyjmenování například dosud největší hollywoodské zaměření na čínský trh (mnohem více než se podařilo například Iron Manovi 3, Pacific Rim nebo Godzille) - obsazení čínských hvězd, propagace národních památek a technologického rozvoje nebo přítomnost Dinobotů, což je čistě komerční záměr, jenž bude zužitkován při merchandisingu. Zároveň jde o film se zřejmě největším počtem product placement (příklad: během akční scény v Hong Kongu je během několika minut zničen stánek Victoria's Secret a další vyhlášené značky)... Nemluvě o mobilech, autech apod.

MS: Mnohem zajímavější mi přijde metarozměr Transformerů, který bych osobně připisoval scenáristovi Ehrenu Krugerovi, jenž je zodpovědný za třetí Vřískot. Ano, product placement se používá, ale vtipné je, že je na něj jako na product placement upozorněno a poté je to rozvedeno do running-gagu (pití postav určitých nápojů v určitou chvíli).

BM: Ano, je to dost sebereferenční, ať už z hlediska product placementu, tak i hollywoodské mašinérie - viz hláška kinaře o sequelech a remacích. Nemyslíte si, že si tím film obhajuje svou scenáristickou nemohoucnost?

OP: Spolupráce s Čínou je v Zániku samozřejmě dost viditelná, dokonce do té míry, že si ve filmu čínská vláda evidentně vyjednala propagandistickou scénu, která je jinak z hlediska vyprávění nepodstatná. Vlastně to není nic tak nového v sérii, která byla od začátku propagandou neoliberálního imperialismu (případně jeho satirou, záleží na interpretaci), akorát tady je to ještě o něco viditelnější.

Ta hláška o pokračováních a remacích je dost zajímavá a poměrně dost sofistikovaná, protože starý majitel kina přitom nostalgicky vzpomíná na El Dorado, což byl v podstatě Hawksův remake Rio Brava. Ten film v tu chvíli říká, že neoriginalita existovala už v klasickém Hollywoodu u filmařů, kteří jsou dnes uznávaní téměř jako legendy, takže nostalgické vzpomínání na dobu minulou je vlastně dost falešné. Nemyslím si, že by tím Bay cokoli omlouval, spíš dává docela dobrý argument proti některým svým současným kritikům.

Obecně ale serialita začíná představovat dominantní princip současné mainstreamové hollywoodské produkce, takže by nemělo jít o nic překvapujícího. Samozřejmě je důležité, nakolik se s tou serialitou pracuje kreativně - to zrovna Bay tolik nezvládá.

MS: Nemyslím, že jde o alibismus. Za ten bych onu větu pronesenou kinařem považoval, kdyby se s tím nepracovalo systematicky a nebylo by to rozvíjeno i dále. Ovšem pokud je za ním v kině plakát na jeden film Johna Forda, odkud se přebírá vývojový vzorec shromažďování týmu i způsob snímání scenérií, alibismus to není.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionBM: Otázkou také je, kam se podobný přístup může rozvinout dále. Když už si je film tak vědom sám sebe, že se zesměšňuje, zajímalo by mě, jak se bude s podobnými koncepty pracovat v pátém a šestém díle. To se jedině už musí odehrávat celé ve vesmíru (viz cliffhanger). Otázkou je samozřejmě volba režiséra, protože Bay už se nechce v pokračování vrátit (znovu). Navíc se mi zdá, že podobná sebereferenčnost už obecně začíná pronikat do stále více a více blockbusterů i mimo Transformers - viz poslední marvelovky.

MS: Marvelovky se sebeuvědomělostí pracují ale jinak: v nich slouží k utvrzení fikčního universa, pomrknutí na fanoušky či diváky předchozích dílů Fáze I a II při objevení se některé z postav. V Transformers: Zánik jde ale o podvracení, zesměšňování vlastních výchozích pozic, náznak, že bychom dílo neměli brát nijak zvlášť vážně, protože to samo nedělá. Je vtipné, pokud je ve 3D filmu ustanovující záběr na tmavé brýle a jeden robot ničí jiné, protože mají lepší komerční facelift. Zatímco jiné "bayovky" pro mě byly nepřijatelné, protože jsem v nich nespatřoval a nespatřuji ironii a sarkasmus (Mizerové 2), Transformers si mě díky tomu získávají. Přitom může jít jenom o důmyslnou a propočítanou snahu, jak oslovit niche publikum.

OP: Podle mě ta sebeuvědomělost není ničím novým, jen jde spíš o její typ, kdy nebývá tak běžné, že filmař reflektuje svoje ideologická stanoviska nebo product placement. Spíš než přesun akce do vesmíru, což podle mě nemusí nutně nastat, mě na tom víc baví, že Optimus chce v podstatě vést válku s Bohem (stvořitelem), přestože do té doby (do minulého dílu) se prezentoval jako náboženský fundamentalista. V Zániku zabředává až k nějakým pohanským legendám (draci - dinoboti), zatímco Lockdown - jeho protivník - se naopak chová jako Boží posel.

MS: Transformers: Zánik - spirituální snímek pro generaci dvacetnicotníku. Označení Baye za Satana dostává zcela nový význam.

OP: Jsem z toho důvodu víc zvědavý na to, kam se další díly odváží z hlediska vývoje jednotlivých Transformerů, kteří se v Zániku začínají otevřeně mísit (viz pokus o rekonstrukci Optima/Megatrona Joyceovou korporací) a čím dál víc je patrné, že i Autoboti jsou vlastně militantní potvory.

BM: Všichni se zřejmě shodneme na tom, že pokud jde o sequely miliardové franšízy, i nad Bohem (stvořitelem) bude ještě někdo vyšší. Otázkou bude, zda si další díly zachovají identity jednotlivých Transformerů, kteří si ve čtyřce konečně zachovávají nějakou osobnost a lze je mezi sebou rozlišit (barva, styl boje, přízvuk známého hollywoodského herce apod.). To se nedá říct o předchozích dílech, kde se kladné postavy "množily" a umíraly a divák nevěděl, o koho jde. Myslím, že se hezky odlišili klaďasové a nepřátelé, kteří se při akci objevovali jen jako anonymizovaná směska kovošrotu.

Fotografie z natáčení filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionOP: Tak co se týče stylistické nebo vizuální odlišnosti transformerů, ta je tady oproti předchozím dílům možná posílená - a zřejmě daná větší kvalitou efektů a tím větší detailností -, ale zase si nemyslím, že by "nepřátelé" byli nutně anonymizovaní... Pořád to směřuju k té významové rovině, ale opravdu přestávám nacházet rozdíly mezi Autoboty a Deceptikony, případně těmi novými "záporáky" v Zániku. Film sice tak tohle rozdělení v základu prezentuje, ale jinak při pohledu na ty roboty, jejich hlášky a akce, jsou pro mě všichni zástupci agresivního militarismu, akorát každý z trochu jiných pozic.

MS: Postavy robotů se od sebe sice odlišily, ale z hlediska jejich pozice - klaďas, záporák - se znejasňují. Je to, myslím, poprvé, co Autobot zabije člověka... a dlouhé minuty se vedou rozhovory o tom, jestli má vůbec smysl lidi zachraňovat. I pověstná Bayova mizantropie, kdy sympatizuje spíše s roboty než človíčky, je zde reflektována.

OP: V tom je podle mě série Transformers pořád výjimečná a vlastně zajímavá, přestože jde vlastně o skrumáž nesympatických nebo přímo odporných postav, jsou ty jejich střety fascinující, protože vyznění je převážně nihilistické. Přesto na ty filmy lidi chodí v obrovském počtu a evidentně s tím nemají problém. Tohle je ale už na samostatnou diskuzi.

MS: Neřekl bych (ani nesouhlasil s názorem), že i Autoboti jsou zástupci agresivního militarismu. Optimus Prime se namísto boje dlouho skrývá, poté váhá, jestli do něj má jít, protože to nepovažuje za svou válku.

BM: Svátečním návštěvníkům kina jde samozřejmě především o to, že tam jezdí rychlá auta, jsou tam obří roboti a je to akční zábava od začátku do konce. Paradoxní navíc je, že i lidi, co sérii nenávidí a nadávají na ni, většinou sedí v kině na premiéře.

OP: Přemýšlím, že už k tomu asi nemám víc co dodat

BM: Snad jen zamyšlení nad Bayem jako umělcem, ale to raději čtenáře odkážeme na tento pozoruhodný článek.

MS: Já bych asi jenom dodal, že mi Transformers: Zánik přišli lepší než Bordwellova přednáška. o proměnách klasického vyprávění v Hollywoodu 40. let.

Fotografie z filmu Transformers: Zánik / Transformers: Age of ExtinctionOP: Snad jenom, že současné, převážně hodně negativní přijetí Transformers odbornou veřejností chápu jako dobově podmíněné - ovlivněné tím, jak veřejnost přistupuje k Bayovi a k jeho filmům (dnes už hodně předpojatě). Myslím si, že časem se tyhle filmy ukážou jako hodně zajímavé, ať už tím, že v sobě konzervují vyhrocené ideologické motivy, tak svým stylem, který se skutečně dá označit za futuristický (resp. v duchu uměleckého proudu - futurismu). Paradoxně tak opravdu mají Transformers blíž k avantgardě, než by si většina kritiků a diváků dokázala připustit. Opravdu si myslím, že nějaké skutečně podnětné zhodnocení těch filmů přijde až s časem.

BM: Za sebe bych vám tedy rád poděkoval za váš čas i podnětné názory, velký dík samozřejmě platí i Michaelu Bayovi, bez jehož uměleckých děl by byl svět mnohem chudším místem. Určitě by si měl diskuzi přeložit a přečíst.

Michael Bay na konferenci Samsungu.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 11. týden
Top 20 ČR: Na Duně je Sladký život V českých kinech se stále chodí na pouštní spektákl Duna a k tomu se hojně navštěvovanou stala i nová komedie Sladký život. čtěte zde
Vydáno: 19.03.2024 07:41 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 11. víkend
Box office: Kung Fu Panda a Duna vládnou V kinech vládnou Kung Fu Panda 4 a Duna. Tento blockbuster bude letos prvním snímkem, který pokoří magickou hranici půl miliardy. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bruce Willis
Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat Bruce Willis brzy oslaví narozeniny. Kariéru herce, který patří k největším hvězdám stříbrného plátna, ukončila před dvěma roky nemoc. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Sladký život 3/10
Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce Profesionální hokejista musí po infarktu ukončit sportovní kariéru. Rozhodne se vypátrat identitu dárkyně srdce, které mu bylo transplantováno, a zamiluje se do doktorky, jenž onu transplantaci provedla. čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 3. 2024 - 21. 3. 2024
TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem Druhá polovina března začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik premiér. K těm nejlepším patří thriller Rozpolcený, své diváky si ale určitě najde i ne tak chválený souboj monster Godzilla vs. Kong.... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nejhorším filmem je levný krvavý horor (09.03.2024 14:32 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Nezlomní (01.03.2024 09:30 v Novinky | Trailery)
- Jurský svět má nového režiséra (21.02.2024 13:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Sebevražedný oddíl vypráví pravdivý příběh Neda Kellyho a jeho bandy (10.11.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Plán pro rodinu (07.11.2023 09:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Bláznivá Lara Croft viděla supernovu (13.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Policejní inspektorka miluje souseda svého a řeší operaci Spodnička (06.10.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Vizuálně opojná sci-fi Stvořitel obstojí jedině jako kritika americké válečné politiky (04.10.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Expend4bles: Postr4datelní (22.09.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Postradatelná Golda hledá bod obnovy (20.09.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Dámy v černém spustily mnoho povyku pro nic (11.08.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Expend4bles: Postr4datelní (08.06.2023 08:00 v Novinky | Trailery)
- Assassination nabírá hvězdné obsazení (16.05.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Mark Wahlberg bude řídit Flight Risk (13.05.2023 08:00 v Novinky | Zprávy)
- Teaser: Godzilla vs. Kong 2 (20.04.2023 13:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: Citadel (07.03.2023 09:30 v Novinky | Trailery)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Kinopremiéry: Víly z Inisherinu se ocitají v zajetí dealerovy mysli (25.01.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu