David Bordwell, který působí jako emeritní profesor oboru film studies na University of Wisconsin-Madison, je známý filmový historik a teoretik. S jeho publikacemi (které povětšinou píše společně se svou ženou Kristin Thompson) se byl nucen setkat každý, kdo kdy učinil to nešťastné rozhodnutí postavit se do fronty na pracovní úřad, protože si pro vysokoškolská studia vybral(a) filmovou vědu. I u nás vydané publikace Dějiny filmu a Umění filmu patří mezi základní příručky každého cinefila a milovaný i nenáviděný neoformalismus je stále dominantním přístupem (s mnoha metodami), jak psát analytickou práci... či jak vůbec přistupovat k uměleckému dílu.
Český (moravský/slezský...) fanoušek měl zatím možnost Davida Bordwella a Kristin Thompson poznat zprostředkovaně díky jejich blogu, kde popularizují svou práci na poli filmových studií. Příští týden ale oba zavítají do Prahy, kdy jednak navštíví Národní filmový archiv, aby zhlédli sbírku snímků z 20. let, a jednak první jmenovaný bude mít na akademické půdě Univerzity Karlovy dvě přednášky.
První, která se uskuteční 25. června v 17:30, je nazvaná I Love a Mystery: How 1940s Hollywood Changed Movie Storytelling a doprovodí ji večerní projekce noiru Sbohem buď, lásko má režiséra Edwarda Dmytryka s Dickem Powellem jako Philem Marlowem. Doufejme, že na toto téma dodá něco víc, než je pouhá sumarizace početných příspěvků, které se na blogu vztahují k vyprávění hollywoodských snímků ve 40. let. Z následující anotace těžko říct: "V průběhu 40. let začali hollywoodští tvůrci nově prozkoumávat možnosti filmového vyprávění. Vycházeje z modelů ustavených ve 20. a 30. letech, přišli s originálními postupy subjektivity a psychologie postav a dalšími. Přednáška uvedené postupy detailně přiblíží a nabídne vysvětlení, proč se objevily právě v tomto historickém období. Situace v Hollywoodu bude také srovnána s vývojem evropských kinematografií."
O den později se ve stejný čas uskuteční druhá přednáška pojmenovaná Digital Film Projection: Four Tales of Technology and Taste, která by se - jak její název napovídá - měla zaměřit na problematiku digitálních projekcí a bude nejspíš shrnovat poznatky z e-knihy Pandora´s Digital Box: Films, Files, and the Future of Movies. Anotace tohoto bloku zní následovně: "V roce 2013 upustila většina kin po celém světě od 35mm filmové projekce. O čtyři roky dříve nicméně o digitální projekci komerčních filmů takřka nikdo netušil. Co se změnilo? Tato přednáška ukáže, jak souběh technologických a kulturních změn a vývoje obchodních praktik přispěl k ústupu filmu v klasickém formátu z kin a vytvoření celosvětové počítačové platformy komerčního uvádění filmů."
Obě přednášky by se měly uskutečnit ve Velké aule Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a vstup na ně je zdarma. Na FilmServeru můžete koncem příštího týdne očekávat reportáž.