TV Recenze: Rosemary´s Baby aneb remake satanské klasiky

Vydáno: 18.06.2014 17:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Dvoudílná televizní minisérie z produkce NBC Rosemary´s Baby v hlavní roli se Zoe Saldana natočila polská režisérka Agniezska Holland. O tom, jak se vydařila, vám více prozradí následující řádky.
O tom, že se letos roztrhl pytel s televizními remaky slavných filmových děl a často těch se statusem "kultovní", jsme vás už nejednou informovali. Pojďme se tedy bez dlouhých úvodů o tomto trendu podívat na další takovýto produkt, tentokrát z produkce společnosti NBC, kterou je předělávka, respektive aktualizace a modernizace kultovního filmu se satanskou tématikou. Polanského film je ve zmíněném žánru jedním z jeho základních kamenů a dodnes se jedná o nepřekonatelnou a léty prověřenou klasiku.

Fotografie z filmu  / Rosemary's BabyNepřekonala ji ani o něco mladší Polanského kolegyně, polská režisérka Agnieszka Holland se svou dvoudílnou televizní minisérií - na druhé straně ji nelze označit za nevydařenou. Přiznanou předlohou byla ale tvůrcům, mimo jiné i scenáristovi Jamesi Wongovi (známému mimo jiné svým Nezvratným osudem) dvojice románů spisovatele Iry Levina, Rosemary má děťátko (1967) a její volné pokračovaní, vzniknuvší až o pěknou řádku let později Rosemary´s Son (1997). Režisérka spolu se scenáristy se nebáli aktualizace Levinovy předlohy a přesadili její děj z New Yorku šedesátých let do současné Paříže.

Tam se po prvním nevydařeném těhotenství uchýlí mladý pár Rosemary Woodhouse (Zoe Saldana) a její mladý manžel, spisovatel a učitel Guy (Patrick J. Adams), kde chtějí zapomenout na traumatizující zkušenost a začít znovu. Vinou drobné banální pouliční krádeže, jejíž se stane Rosemary obětí, se seznámí s dobře situovanou ženou Margaux Castevet (Carole Bouquet), která jí na oplátku za vrácenou peněženku pozve na opulentní večírek v domě La Chimere, který jí a jejímu manželovi Romanovi Castevetovi (Jason Isaacs) patří. Další nešťastná náhoda způsobí, že mladý pár začne v La Chimere bydlet, čímž se dvojice chtě nechtě dostane pod "ochranná křídla" movitého páru Castevetových. Brzy se kolem Rosemary začne stahovat neviditelná smyčka a další podivné a nevysvětlitelné náhody a nehody kolem ní přibývají.

Fotografie z filmu  / Rosemary's BabyZmíněné aktualizace – přenesení děje do Paříže, hlavní hrdinka není běloška, ale afroameričanka, podstatně omlazená dvojice manželů Castevetových ad., jsou vlastně docela nepodstatné, neboť samotná předloha je natolik nosná a kvalitní, že se jí tyto změny nijak výrazně nedotýkají. To podstatné z Levinova románu, jeho "ducha", se tu podařilo zachovat. A tak i zde, stejně jako v Polanského filmu, můžeme sledovat postupně se rodící paranoiu mladé matky, čerstvě traumatizované potratem a její strach, aby "o to" znovu nepřišla, je tu více než sugestivně vylíčen a dost se o to zasadila i výborná Zoe Saldana v titulní roli.

Vedle jejího "paranoidního těhotenství" se tu Hollandové podařilo dobře vystihnout i jejího slabošského manžela Guye, který snadno podlehne pokušitelskému mefistofelovi zosobněného v obou postavách Castevetových. Za jeho herecké ztvárnění lze pochválit jeho představitele Patricka J. Adamse (mj. seriál Kravaťáci), který dobře vystihl jak jeho slabost, tak i jeho občasně marné snahy tuto slabost překonat. Casting se zde vůbec povedl na výbornou - všechny podstatné role jsou tu bez výjimky obsazeny brilantně, včetně francouzské herečky Carole Bouquet a Jasona Isaacse v rolích satanského páru a také Christiny Cole v roli starostlivé Rosemaryniny přítelkyně Julie a Olivier Rabourdina v roli komisaře Fontaina.

Fotografie z filmu  / Rosemary's BabyMezi vrcholné a brilantně natočené scény patří likvidace nepohodlných postav (profesorka, Julie, komisař), kterými se nezapře James Wong. Všechny tři, ale zvláště ta druhá "kuchyňská" a třetí v automobilu, jako by vypadly z jeho Nezvratného osudu. Holland dokázala v těchto scénách vyvolat onen správný hororový efekt především dobře zvládnutou kombinací rychlého střihu a zesíleného zvuku a v případě automobilové scény i originálně a překvapivě zvoleným hudebním podkreslením této scény.

Celkově se jedná o nadprůměrně kvalitní a zdařilou minisérii, která sice sugestivity Polanského filmu nedosahuje, zvláště ve svém finále, ve kterém mimochodem spatříme dítě "s očima po svém otci" v kolébce, které nám Polanski prozřetelně neukázal a tím nechal pracovat naši fantazii na plné obrátky. Nicméně i tak se jedná o kvalitní zábavu nepostrádající silné okamžiky, napětí a slušné tempo vyprávění.

Trailer k TV minisérii Rosemary´s Baby