Recenze: Svěží a oddechová komedie Sousedi

Vydáno: 29.05.2014 12:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Seth Rogen a Zac Efron si vyvádějí různé naschvály v "eRkové" komedii, kterou předchází pověst překvapivého zámořského komerčního hitu. Zásadní otázka tedy zní: Jde o slušný film, nebo o nebetyčnou a přisprostlou hloupost?

SousediRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 29.05.2014 12:30. Seth Rogen a Zac Efron si vyvádějí různé naschvály v "eRkové" komedii, kterou předchází pověst překvapivého zámořského komerčního hitu. Zásadní otázka tedy zní: Jde o slušný film, nebo o nebetyčnou a přisprostlou hloupost? Hodnocení: 3.5
Sousedi
Neighbors
Komedie
USA, 2014 , 97 min.

Režie: Nicholas Stoller
Scénář: Andrew J. Cohen, Brendan O'Brien
Kamera: Brandon Trost
Hudba: Michael Andrews
Herci: Seth Rogen, Rose Byrne, Elise Vargas, Zoey Vargas, Brian Huskey, Ike Barinholtz, Carla Gallo, Zac Efron, Dave Franco, Halston Sage, Christopher Mintz-Plasse, Jerrod Carmichael, Craig Roberts, Ali Cobrin, Kira Sternbach

Česká premiéra: 29.05.2014

Sousedi hodnocení na Kinobox.cz: 60.39 %
Blíží se léto a to je ve filmovém světě nejen ve znamení nákladných blockbusterů, ale na druhou stranu také oddychových komedií, které mají za úkol hlavně příjemně pobavit, dopřát divákovi dobře strávený čas a třeba mu i pozvednout náladu. Jelikož jde ale o hodně ošemetný žánr, je třeba vědět, jaký druh humoru očekávat. Sousedi, kteří jsou takovým předvojem letních odlehčených žánrovek, vstoupili do amerických kin s "eRkovým" ratingem, což znamená, že mohou být trošku drsnější a nekorektnější.

Rose Byrne, Seth Rogen ve filmu Sousedi / NeighborsTitulními sousedy jsou na jedné straně manželé Mac a Kelly, kteří kdysi neměli problém s tím "propařit" celou noc, jenže teď už jsou hrdými rodiči malé holčičky a žijí spořádaný rodinný život. Vedle nich se ale přistěhuje parta vysokoškoláků, kterou vede typický hezoun Teddy. Je jasné, že o klidu si v téhle čtvrti mohou nechat zdát, protože skoro každou noc probíhají hlučné parties. Mac a Kelly to chvíli tolerují a pokouší se s mladíky vyjít. Jenže všechno má své meze, a když to nejde po dobrém, musí se to zkusit jinak. A tohle si za rámeček nikdo nedá.

Největší výhodou komedie Sousedi, která k nám přichází s pověstí velkého zámořského komerčního hitu, je fakt, že si na nic nehraje a chce jen bavit. A to se jí poměrně daří, což je to nejdůležitější. Daří se jí to dokonce natolik, že režírující Nicholas Stoller se v ní překvapivě odvázal a minimálně v první polovině si dovolí několik řemeslně odvážných záběrů a střihů, které děj oživí a evokují atmosféru jedné velké "pařby".

I tempo je relativně svižné a kadence vtipných momentů je poměrně velká, tudíž ty nepovedené, jichž se také dočkáme, vesměs zaniknou a to je jedině dobře. Mezi hlavní dvojkou, kterou je Seth RogenZac Efron, navíc funguje báječná komediální chemie a jejich vzájemné (nejen) slovní potyčky patří k absolutním vrcholům filmu. Druhý jmenovaný si perfektně střílí sám ze sebe (nic jiného mu totiž asi už nezbývá) a ze své vypracované figury a dokazuje, že v rámci možností dovede podat obstojný výkon.

Fotografie z filmu Sousedi / NeighborsAčkoli o výkonech není tak úplně přesné mluvit, protože všichni zúčastnění (včetně výborných Rose ByrneChristophera Mintz-Plasseho) si snímek spíše užívají, a to je v tomto případě asi ještě lepší. Samozřejmě platí to, že vám nesmí vadit hrubozrnější humor, nějaké to sprosté slůvko a šílené nápady typu šermování s umělými penisy nebo soulože s čerstvě ostříhaným keřem.

Jakmile se tedy dějí bláznivé věci a manželé se studenty si vzájemně kladou různé pasti, je to dobrá zábava a divák se v podstatě ani chvilku nenudí. I z toho důvodu rád odpustí častou improvizaci, která ne vždy vyjde a i vzhledem k nesehranosti ústředního dua střílí mnohdy dost vedle, a také jeden zbytečný, lehce fekální vtip.

Horší je pak to, že druhá polovina zbytečně zvolní a pokouší se o nějaké ty vážnější momenty a jakýsi přesah. To se sem ale zoufale nehodí a příliš to nefunguje. Dialogy začnou najednou váznout, tempo zpomalí a děj, který už je tak až dost epizodický, se rozpadne úplně a vůbec u sebe nedrží.

Fotografie z filmu Sousedi / NeighborsVšechno je bohužel ještě ke všemu až příliš doslovné a opakované, takže výsledný efekt sdělení, že s dítětem sice začíná zodpovědnost, ale nemusí končit noční život, vyšumí do prázdna. Kdyby to celé bylo o takových patnáct minut kratší, také by se nic nestalo a výsledku by to určitě neuškodilo. Ba naopak.

Sousedi určitě nebudou žánrovou trvalkou a jejich efekt vyprchá dost rychle, protože k opakovanému zhlédnutí v podstatě není žádný důvod, ale jako letní oddechovka a filmová jednohubka fungují naprosto báječně a bezproblémově. Pokud se vám líbili lonští Millerovi na tripu, kteří byli o chlup lepší a vynalézavější, s tímto filmem určitě nešlápnete vedle. Jen musíte počítat s tím, že to prostě už není taková zábava. To by ale moc vadit nemělo.

PS: Jsou-li pro vás vrcholem filmů o sousedských šarvátkách normalizační díla Petra Schulhoffa, tomuhle se vyhněte obloukem.

Oficiální český trailer filmu Sousedi / Neighbors