MFF CANNES
Turecký režisér Nuri Bilge Ceylan je od včerejšího večera čerstvým držitelem Zlaté palmy z Cannes. Z rukou americké herečky Umy Thurman a režiséra Quentina Tarantina si ji převzal za svůj sedmý celovečerní snímek Kis Uykusu (Winter Sleep). Téměř tříapůlhodinové vztahové drama se odehrává v zasněžené Anatolii, v hotelu, který vede bývalý herec společně se svou ženou, s níž má velmi bouřlivý vztah, a sestrou, jíž tíží nedávný rozvod.
„Nenechte se jeho délkou odradit. Tato povahová studie od tureckého mistra Nuri Bilge Ceylana je bohatou fascinující zkušeností,“ napsal Justin Chant pro časopis Variety. Jeho kolega z The Guardian Xan Brooks snímek komentoval následovně: „Je to senzační film… Winter Sleep ukazuje, že Ceylan dokáže být psychologicky přesný, stejně jako kdysi býval Ingmar Bergman.“
Ceylan je canneskou stálicí již od roku 2003, kdy zde získal Velkou cenu poroty za snímek Vzdálený. O tři roky později odsud odjížděl s cenou FIPRESCI, kterou uděluje Mezinárodní federace filmových kritiků, a to za film Klima. Cenu FIPRESCI v kategorii Nejlepší film mu ostatně letos vynesl i Kis Uykusu. Cenu za nejlepší režii si turecký auteur vydobyl v roce 2008 za Tři opice a jeho předposlední opus Tenkrát v Anatolii mu v před třemi lety vynesl další Velkou cenu poroty.
Režisérova vítězného filmu se dočkají i diváci v českých kinech, kam jej do distribuce uvede společnost Film Europe. Ta rovněž zakoupila práva i na snímek Leviathan ruského režiséra Andreje Zvjagintseva, který od poroty vedené režisérkou Jane Campion získal cenu za nejlepší scénář. Film odehrávající se v malém městečku blízko Barentsova moře na severu současného Ruska je moderním převyprávěním biblického příběhu Joba, k němuž se upínají naděje zoufalého člověka, který se tváří v tvář nedostatku a nejistotě snaží chránit své bližní a vše, na čem mu v životě záleží.
„Je to ohromující, překvapivě vtipná satira,“ komentoval Leviathan kritik Peter Debruge z Variety. Peter Bradshaw z The Guardian pro změnu napsal, že se jedná o „experimentální dokument natočený s troufalostí a brilantností, film, který by se mohl promítat na stěně galerie Tate Modern, stejně jako na filmovém plátně.“
Společnost Film Europe do české distribuce taktéž uvede Cenou poroty ověnčený projekt francouzského barda Jeana-Luca Godarda Adieu au langage, který byl distributorem označen jako filozofická jízda diváckým vnímáním a bariérami, které si vědomě tvoříme a tím i hůře odbouráváme, přičemž přináší jisté poselství – vše, co chybí v naší představivosti, existuje v naší realitě.
"V názvu je sice slovo Goodbye, ale Jean-Luc Godard říká spíše ahoj podnětnou a hravou meditací nad stavem světa a možnostmi obrazů,“ napsal Scott Foundas z Variety. Adieu au langage „je prvotřídní kousek neformálnosti, ve které si nás Godard omotává kolem prstu,“ píše Derek Malcolm z London Evening Standard.
Třiaosmdesátiletý Jean-Luc Godard se o Cenu poroty dělí s pětadvacetiletým Kanaďanem Xavierem Dolanem, který tamní porotu oslnil svým pátým celovečerním filmem, sociálním dramatem Mommy. Silně emotivní film pojednává o matce a synovi, kteří komplikované peripetie svých životů zvládají s neskrývanou živelností, navzdory osudu, navzdory lidem v okolí.
Skvělá zpráva je, že ani Mommy českým divákům neunikne. Do distribuce ji totiž ve spolupráci s Asociací slovenských filmových klubů zakoupila společnost Artcam. Ta si z Cannes odváží i práva na vítězný snímek druhé ostře sledované sekce JINÝ POHLED (Un Certain regard), kterým je fascinující příběh psa, jakási moderní verze Lassie s názvem Fehér isten (White God) maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa.
„Snímek je postaven na silném, univerzálním příběhu a výjimečně úspěšné režijní práci s lidskými a zvířecími herci. Diváci prožívají s Hagenem všechna jeho dobrodružství, trpí s ním a touží, aby se nakonec v silném finále dočkali jeho setkání s Lili. I když už pes i jeho bývalá paní prošli zásadní proměnou, nabízí film divákovi katarzi a smíření,“ uvedl Jakub Felcman, ředitel festivalu Ostrava Kamera Oko.
Do kin se k nám díky Film Europe dostane také snímek skandinávského režiséra Rubena Östlunda Force Majeure (Turist), který s břitkým humorem líčí cestu švédské rodiny do francouzských Alp, a který v rámci sekce JINÝ POHLED získal Cenu poroty.
Ale zpět k hlavní soutěži: cena za nejlepší režii putuje do Spojených států - získal ji Bennett Miller za drama Foxcatcher, v němž Channing Tatum ztvárnil skutečností inspirovanou postavu olympijského zápasníka Marka Schultze a Steve Carell jeho mentora Johna du Ponta. Podle prozatímních plánů se snímek do českých kin dostane na konci tohoto roku skrze společnost Falcon.
Velkou cenu si vysloužila italská režisérka Alice Rohrwacher za film Le meraviglie (The Wonders) vyprávějící o tom, jak se během jednoho léta proměnil vztah čtyř sester. Julianne Moore si z Cannes odváží cenu pro nejlepší herečku za roli v Cronenbergově filmu o hollywoodské rodině Maps to the Stars. Nejlepším hercem byl označen Brit Timothy Spall za roli excentrického britského malíře ve snímku Mr. Turner, který režíroval Mike Leigh.
Naprázdno v Cannes vyšel jeden z favoritů hlavní soutěže, novinka bratří Dardennů Deux jours, une nuit (Two Days, One Night), ve které s belgickou autorskou dvojicí spojila své síly francouzská herečka Marion Cotillard. Stejně jako nový film Kena Loache Jimmy's Hall pojednávající o komunistickém aktivistovi a snímek francouzského tvůrce Oliviera Assayase Clouds of Sils Maria s Juliette Binoche a Kristen Stewart v titulních rolích u nás rovněž uvede Film Europe.
Kompletní seznam všech oceněných snímků najdete zde.