Druhý pohled: Godzilla

Vydáno: 19.05.2014 14:00 - | foto: facebook tvůrce

Godzilla se musí utkat nejenom s dalšími monstry, ale především s diváckými očekáváními, protože prvotní rozporuplné a spíše zklamané ohlasy pramení z nepřijetí konceptu nekonvenčního blockbusteru.

GodzillaRecenzoval/a dne 19.05.2014 14:00. Godzilla se musí utkat nejenom s dalšími monstry, ale především s diváckými očekáváními, protože prvotní rozporuplné a spíše zklamané ohlasy pramení z nepřijetí konceptu nekonvenčního blockbusteru. Hodnocení: 5
Godzilla
Godzilla
Thriller / Sci-Fi / Akční
USA, 2014 , 123 min.

Režie: Gareth Edwards
Scénář: Max Borenstein, Dave Callaham
Kamera: Seamus McGarvey
Herci: Aaron Taylor-Johnson, Cameron 'CJ' Adams, Ken Watanabe, Bryan Cranston, Elizabeth Olsen, Carson Bolde, Sally Hawkins, Juliette Binoche, David Strathairn, Richard T. Jones, Victor Rasuk, Patrick Sabongui, Jared Keeso, Luc Roderique, James Pizzinato

Česká premiéra: 15.05.2014

Hodnocení: 10/10

Distributor: Warner Bros.


Godzilla hodnocení na Kinobox.cz: 67.84 %
Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaBylo poměrně dost napsáno či řečeno o tom, čím Godzilla v režii Garetha Edwardse není. Především není velkorozpočtovým trhákem, který by vycházel vstříc atrakcechtivým divákům, protože veškeré akční sekvence podřizuje potřebám vyprávění a hledisku postav.

V druhé řadě není ani vztahovým dramatem s trojrozměrnými a prokreslenými protagonisty, ve kterém by se sem tam prošla monstra jako v režisérově indie debutu Zakázaná zóna. A není ani dobrodružnou jízdou kladoucí důraz na postavy a jejich úlohu ve vyprávění, přestože se přímo odkazuje k tvorbě Stevena Spielberga a přebírá některé formální postupy z jeho sci-fi děl (Blízká setkání třetího druhu, Jurský park, Válka světů). Už vůbec není dalším typickým zástupcem kaidžu eiga (tj. filmů s monstry, potažmo daikadžu eiga, tj. filmů s fakt velkými monstry, které si většinou vyřizují účty), přestože má s původní Gojirou společný způsob dávkování informací, minimalizování důležitosti lidského elementu, oddalování odhalení titulního stvoření i navázání na skutečné historické události a jejich vztažení do fikčního narativu.

Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaPo zrekapitulování, čím dle mnohých není, se můžeme dostat k tomu, čím opravdu je. Godzillu nejlépe vystihuje označení "umělecký horor", jímž americký filmový teoretik a filozof Noël Carroll míní díla, v nichž jsou hrozné věci způsobeny nikoliv děním, jež má oporu ve skutečném světě (např. svržení atomové bomby), ale monstrem představujícím anomálii v rámci daného řádu věcí. Za podstatnou v tomto ohledu považuje reakci postav, které by měla odpovídat ta divákova.

Rozhodnutí, že (nejenom) Godzillu vidíme pouze v tom případě, když se na ni dívají jiné postavy, se ukázalo být geniálním tahem. Marketingová kampaň stála na náznacích toho, jak bude vypadat, film pak její příchod oddaluje skoro po celou první hodinu. Už už to vypadá, že se schyluje k destrukčním orgiím a/nebo dlouhým soubojům několika monster, ale tyto pasáže jsou hned několikrát přeskočeny. Vidíme nástup na scénu, ale její utkání s potenciální další hrozbou je zprostředkováno pouze na chvíli skrze televizní zpravodajství, a to jenom díky tomu, že se na něj dívá dvojice, jejíž osudy by nás měl zajímat. Většinou se ale průběh akce odehrává v elipsách (výpustkách) a my se dostáváme až k následkům.

Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaKoncept, kdy jsou systematicky odpírána žánrová potěšení, má své opodstatnění. Jednak film navazuje na šedesátiletou godzillí historii, kdy snímky z první vlny volily stejnou strategii napínání až do úplného konfrontačního konce. Jednak Godzilla, jíž je slovy vědců poněkud paradoxně přiznán božský status, přiznaně funguje ve vyprávění jako deus ex machina spouštějící pokaždé jinak nápaditě inscenované žánrové výjevy. (Jednou jako z katastrofického spektáklu, podruhé jako z eco hororu, potřetí jako z válečného díla atd. - a pokaždé jsou některá klišé podvrácena a jiná zesílena, např. v katastrofické části je zachráněno dítě, ale pes to nepřežije.).

Jednak - a to především - jde o zdůraznění její velikosti oproti nicotnosti lidí, jež jsou vyobrazeni jako selhávající a arogantní jedinci, kteří pro samé budování globálních vesnic zapomínají na přírodu a přirozený řád věcí. Právě ten má udržovat kříženec gorily a velryby. (Lekce japonštiny: gorila je gorila, velryba je kujira, spojením vznikne Gojira.)

Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaMálokterý blockbuster ke svým lidským hrdinům přistupuje tak nehollywoodsky, přičemž nejde o umělecké selhání, ale naopak o ozvláštnění uměleckého díla, resp. uměleckého hororu. V centru klasického hollywoodského vyprávění, v rámci kterého se v pořadí třicátý přerostlý "dinosaurus" stále pohybuje, je protagonista (či protagonisté) s jasně stanoveným cílem, jehož dosáhne i přes řadu dílčích komplikací.

Ovšem nikoliv v Godzille, jejíž vyprávění je vůči lidským postavám nevstřícné. Zdánlivě ústřední se zbaví na začátku druhého aktu, a tak svůj zájem přesune na jinou (pro některé méně zajímavou, protože očekávají, že půjde o příběh vědce, který svým experimentováním přispěl k tragédii, ale od tohoto vzorce zápletky snímek velmi záhy upouští.) Stále se přitom pokračuje v přepínání mezi několika potenciálními hrdiny, kteří ve své snaze opakovaně selhávají z důvodu chybných rozhodnutí, anebo jsou obdobně nezvykle postaveni do pasivní pozice, kdy nemohou jednat, můžou se pouze dívat.

Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaJsou ale nezbytní, protože bez nich - lépe řečeno bez jejich pohledu - by nebyla monstra, která jsou protagonisty v pravém slova smyslu. Mají jasně stanovené cíle a alespoň pro znalé historie produkčního cyklu japonského studia TOHO pochopitelné motivace. Ačkoliv lze s trochou potměšilosti vyprávění rekonstruovat jako příběh o velké účinné antikoncepci (Godzille), která chce zabránit styku dvěma okřídlencům (zvaným MUTO).

Dokladem prominentnosti "monster" je i to, že dvouhodinový film je strukturován s ohledem na jejich "postup" ve vyprávění. Osvěžující podvracení norem je ale vyváženo spoléháním se na jiné, protože se teprve druhý celovečerní počin Garetha Edwardse drží osvědčené čtyřaktové výstavby uměleckého hororu s počátkem, objevením, potvrzením a konfrontací.     

Fotografie z filmu Godzilla  / GodzillaV Godzille dojde k tomu, co Noël Carroll nazývá "morálním přepólováním", protože začneme s něčím nelidským (či nadlidským) sympatizovat. Na podobném principu fungoval King Kong, který zprvu představoval hrozbu, ale s přibývajícími minutami s ním diváci přinejmenším soucítili, protože byl vytržen ze svého prostředí a útočily na něj dvojplošníky, zatímco on stále ochraňoval tu blonďatou "mrchu", která za danou situaci v podstatě mohla. I tentokrát jsme donuceni sympatizovat s něčím, co nás dalece přesahuje. Je to ale poprvé, co si zároveň uvědomujeme vlastní nicotnost a marnost jakéhokoliv počínání. Godzilla je nihilistický blockbuster, který dá zakusit existenciální tíži o váze titulního stvoření.

Prodloužená upoutávka na fim Godzilla (2014).


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • 10/10? (David, 19.05.2014 14:42) Reagovat

    Film u mě tedy existencionální tíži ani zdaleka nevyvolal. Ano, jsme proti přírodě prd, ale přijde mi, že tohle je tak mimo realitu, že to nelze brát vážně. Nehledě na logické chyby ve filmu - první střetnutí MUTO a Godzilly skončí jakýmsi smírem? Navíc Godzilla asi za ta léta zapomněla, že chrlí oheň/blesky a nevyřídila MUTO ihned... Pro film nezbytné, ale kravina! Stejně jako s tim, že atomová bomba nešla vypnout, protože lidé, co jí sestrojili, najednou zjistí, že je zaplombovaná? :D Oni to jako nevěděli? Mimoto zmiňují, že bomba má mít masivní rozsah výbuchu a být mnohem ničivější než ty, které zničili japonská města v roce 1945 a stačí, aby jí loď odvezla tak kilák od města a nikomu se nic nestane????
    Lidé jsou tu jen diváci, nezajímavé postavy a ve výsledku chybí nějaké poučení, krom pár mrtvých a zničených mrakodrapů se vlastně nic nestalo a jede se dál, ví, že někde Godzilla je, ale všichni jsou happy a ví, že se nemají čeho bát.
    Nápad možná směřoval jinam, ale ve výsledku jsem byl monstrózně zklamán, protože každý s mozkem ví, že oproti přírodě nejsme nic a tady se nic nového nedoví, nic co by ho nutilo přemýšlet. Chápu, že se to někomu líbí a třeba 7/10 chápu, záleží na pohledu, ale 10/10? Nevim no... Jsem ale otevřen diskuzi :)

    • Re: 10/10? (Marek, 20.05.2014 10:31) Reagovat

      Plný počet, protože mi Godzilla v rámci monster filmů přijde výjimečná. A nejsem v tom zdaleka sám, podobně spokojení s ní jsou lidé obeznámení s valnou většinou godzillých znímků z daného produkčního cyklu a diváci upřednostňující alternativnější - nekonvenční - blockbustery.

      Navíc většina jakože nelogičností (btw, jaké umělecké dílo je nemá? - je to ten nejsnazší způsob kritiky) je snadno vysvětlitelných. Godzilla používá chrlení až na konec (viz TOHO série). Ve filmu není nikde řečeno, že se proti dvojici MUTO a Godzille použijí bomby zodpovědné za zničení měst, naopak je několikrát zdůrazněno, že výbuch nebude mít dosah na lidi, ale na monstra přilákaná atomovkou ano (je nutné ji ale dopravit do potřebné vzdálenosti od města).


      Vážně se doporučuji podívat na nějakou japonskou Godzillu (resp. Gojiru, abych by přesný), protože co zmiňujete jako nedostatky, je spíš vědomá pocta originálu, potažmo šedesátileté tradici filmů s kombinací gorily a velryby. :)

      Právě tím, že protagonisté jsou monstra, nikoliv lidské postavy, je film ozvláštňující. A navíc se mu daří být uctivý k originálu i dlouholeté historii upřednostňováním spíše japonských konvencí a postupů než těch amerických. Jak jsem ale psal v prvním ostavci této reakce, s Godzillou budou maximálně spokojeni spíše znalci TOHO série, případně ti, kteří chtějí tak trochu jiný velkorozpočtový trhák. Proto rozdíly v hodnocení.

      • Re: 10/10? (David, 20.05.2014 11:29) Reagovat

        Jasně já chápu, já se přiznám, že neznám tolik předešlé filmy a pravda je, že pohled z hlediska příšer je ozvláštňující, ale mně to zkrátka nesedlo a jelikož tolik nemiluji staré filmy o Godzille, tak mi ty nelogičnosti ve filmu zcela dodělaly a zcela mi neseděly s aurou chytrého filmu s poselstvím, ale chápu, že Vy nějaké chyby přehlédnete, když to máte rád, já si zase umím představit, že leccos odpustím X-menům. Právě ale absence většího důrazu na nějaké poselství mi zde jednoduše chybělo.
        Možná za čas kouknu znovu a nakonec se s filmem trochu smířím, ale po odchodu z kina ve mě panovalo obrovské zklamání, to nyní mírně opadá, možná nejsem typ diváka na tento film, avšak s odstupem času v tom vidím onu lásku k těmto klasickým filmům a možná je tam toho až moc :D
        Každopádně děkuji za reakci!

  • Slovákove hodnotenia sú v poslednej dobre dosť ... (Anonym, 20.05.2014 00:13) Reagovat

    Slovákove hodnotenia sú v poslednej dobre dosť mimo, vo svojich akože recenziách totálne prehliada nelogickosti v scenári, niektorých slabých hercov a slabé vizuálne efekty v porovnaní s Pacific Rim, pritom ten stál len o 30 miliónov viac

    • Re: Slovákove hodnotenia sú v poslednej dobre dosť ... (Anonym, 20.05.2014 00:15) Reagovat

      navyše originál z roku 1954 je kvalitne vybalansovaný ako film, ktorý je blockbuster, ale zároveň má v sebe aj silné posolstvo, to u verzie z 2014 chýba, áno je tu posolstvo, ale rozhodne nie také silné a išlo absolútne mimo mňa

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY