Blu-ray recenze: Amistad

Blu-ray recenze: Amistad - za svobodu, ale bez bonusů

Vydáno: 25.05.2014 19:30 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

"Kompletisty" jistě potěšilo, že nedávno byly na BD vydány tři počiny v režii, anebo výkonné produkci Stevena Spielberga. Po Bratrstvu neohrožených a Terminálu vám přinášíme recenzi i oscarového dramatu Amistad.

AmistadRecenzoval/a dne 25.05.2014 19:30. "Kompletisty" jistě potěšilo, že nedávno byly na BD vydány tři počiny v režii, anebo výkonné produkci Stevena Spielberga. Po Bratrstvu neohrožených a Terminálu vám přinášíme recenzi i oscarového dramatu Amistad. Hodnocení: 3
Fotografie z filmu  / AmistadSteven Spielberg vždy po několika letech natočí v jednom roce dva filmy, přičemž jeden je většinou výborná žánrová zábava, druhý mnohem ambicióznějším počinem pokukujícím po oceněních. Povedlo se mu to v první polovině 80. let s pokračováním Indiana Jones a chrám zkázy, díky kterému byl zaveden rating PG-13, a s historickým dramatem Purpurová barva (nominace na Oscara za režii). V 90. let byl s touto strategií ještě úspěšnější, když byl roku 1993 uveden do kin jak Jurský park, představující zlom z hlediska triků, tak pietní úcta obětem holocaustu Schindlerův seznam (Oscar za režii).

Podobný úspěch zopakoval hned dvakrát i v tomto tisíciletí. Před třemi lety si vyzkoušel režii animovaného filmu s Tintinovými dobrodružstvími a vedle toho zvládnul i adaptaci úspěšné divadelní hry a románu Válečný kůň (nominované na šest Oscarů včetně toho hlavního). Před devíti lety adaptoval předlohu H. G. Wellse/remakoval klasickou sci-fi Válka světů a vyjádřil se k problematice izraelsko-palestinského konfliktu a otázce terorismu v hitchcockovském thrilleru Mnichov.

Fotografie z filmu  / AmistadPřehlídka komerčních a uměleckých úspěchů ale jednou tak úplně nevyšla, a to v roce 1997, v němž bylo k vidění pokračování Jurského parku s podtitulem Ztracený svět a vedle něj se dostalo na soudní drama podle skutečných událostí Amistad. První zmíněný si vedl v kinech kasovně pod očekávání (alespoň v porovnání se svým předchůdcem) a druhý nevzbudil ani výraznější společenskou debatu, ani ho příliš nezaznamenali lidé udílející ceny (žádná důležitá oscarová nominace, pouze neproměněná za režii u Zlatého glóbu).

Na rozdíl od nedávno recenzovaného Terminálu k přehodnocení Amistadu nedojde, a pokud, tak leda k horšímu, protože jde v mnoha ohledech o značně problematický snímek. Ne že by v něm Spielberg neprokázal, že je výborný vypravěč, který mistrovsky pracuje se zkratkou (např. vylíčení události klíčovým svědkem) a dovede vyprávět pouze obrazem a zvukem (úvodní vzpoura s nestatickou kamerou a zesílenými zvukovými efekty okovů). Ne že by si neosvojil strukturu soudního dramatu, v rámci kterého některé sentimentálnější či patetičtější pasáže mají své opodstatnění vzhledem k danému žánru. Ne že by styl nebyl promyšlený, a přitom neokázalý, když se pracuje s více plány najednou (kdy druhý je většinou v protikladu k dění v prvnímu) anebo když pečlivě volí bližší/distancovanější rámování, případně stříhá méně častěji pro zdůraznění důležitosti scény.

Fotografie z filmu  / AmistadJako sporná se ovšem může jevit reprezentace Afroameričanů, protože film pracuje s tzv. otrokářským narativem, který má dlouholetou literární tradici již od konce 19. století. Konvence, že "černocha" zachrání "běloch", je i zde bohužel dodržena, což znamená, že Afroameričané jsou stavěni do převážně pasivních rolí obětí. Černobílý (ehm) náhled je sice podvracen s nástupem postavy Anthonyho Hopkinse, když vyhraje přelíčení díky tomu, že si řadu tezí vypůjčí od Djimona Hounsoua. I jednoduchý narativ o svobodě, v rámci kterého jsou jasně prezentováni ti dobří a ti špatní, je komplikován "přidaným" posledním aktem.

Ani jedno ale nestačí, protože i navzdory ušlechtilému záměru je reprezentace nešťastná, protože potvrzuje stereotypy o ní (na Jamajce byl film dokonce uveden s vystřiženou úvodní scénou povstání, protože byla shledána urážlivou k předkům). Na rozdíl od Purpurové barvy, kde dominovalo obsazení afroamerickými herci, a Lincolna, ve kterém je demokracie dosaženo jejím porušením (zrušení otroctví podplácením a vydíráním) a ve kterém jsou vepsáni na mapu černoši bojující v občanské válce. Amistad je žel nejhorším Spielbergovým ambicióznim počinem, což ale stále znamená, že jde o velmi dobré, místy dokonce výborné žánrové dílo (soudní drama). (8/10)

Oficiální upoutávka k filmu Amistad (1997).

BD obal filmu  / AmistadNa jednu stranu je dobře, že u nás vychází Spielbergovy filmy na BD, což musí těšit každého, kdo má potřebu si kompletovat filmografii jednoho z představitelů Nového, Nového Hollywoodu. Na druhou stranu málokomu udělá radost, že jak Terminál, tak Amistad nemají zprvu avizovaný povedený český dabing a cestou na evropský trh poztrácely veškeré bonusové materiály. A nabízí se i všetečná otázka, proč vůbec u nás vyšly tyto dva tituly, které nepatří k tomu nejlepšímu ve Spielbergově "portfoliu", zatímco bylo již několikrát přislíbeno vydání Zachraňte vojína Ryana a z novějších by Mnichovu Blu-ray disk nepochybně slušel. Třeba se jich jednou dočkáme. (4/10)

Ústřední hudební téma Johna Williamse k filmu Amistad (1997).

Fotografie z filmu  / AmistadKdyby všechny katalogovky vypadaly takto, nebylo by si na co stěžovat. Věrná digitální reprodukce původního záměru, tak nějak by se dal popsat Amistad na "modrém disku". Nečekejte proto demo materiál, který by posloužil k prezentování kvalit HD obrazu (přepsaném v 1.85:1), protože na to je málo okázalý. Ovšem chladná barevná paleta je vykreslena věrně, v tmavých sekvencích se nic neztrácí a na všem jsou vidět detaily. Přepis na digitální nosič škodí vyloženě jen ve chvíli, kdy jsou díky jeho kvalitě rozpoznatelné dříve nepovšimnutelné triky.

Jelikož jde žánrově o soudní drama, nedá se očekávat kdo ví jak velká prostorovost. Daří se ale vytvořit zdání přítomnosti v prostoru, protože se dobře pracuje se zvukovými efekty síně, a důležité je, že dialogy i monology jsou krystalicky čisté a dokonale srozumitelné. Po zvukové stránce vynikne několik akčnějších scén (úvodní, vzpomínka na "vzpouru" a závěrečné ostřelování), u kterých je poznat, že mix je v DTS-HD Master 5.1.

Klip z úvodu filmu Amistad (1997).

Fotografie z natáčení filmu  / AmistadNebývá moc časté, že by DVD bylo lépe vybavené než BD, ale u posledních dvou Spielbergových vydaných titulů tomu tak bohužel je. Na rozdíl od Bratrstva neohrožených a Terminálu ale nemusíme příliš smutnit, protože nepřicházíme o hodiny videokomentářů anebo celovečerní film o filmu. Oproti americké edici absentuje pouze třicet minut trvající dobový dokument a v porovnání se starším médiem na novějším nejsou filmografie, biografie a produkční notes. Žádná velká ztráta, i když přehled natáčení, kde by byla - byť v krátkosti a povrchně - zmapována skutečná událost, přístup režiséra k látce a k vedení herců a postprodukční práce (skládání hudby, střih, kamera ad.), docela chybí.

Klip "Give Us Free" z filmu Amistad (1997).

Fotografie z filmu  / AmistadNeviděli jste Amistad, ale očekáváte, že se bude kvalitativně rovnat Lincolnovi a Purpurové barvě, které se taktéž vyjadřují k tématu otroctví a režíroval je Steven Spielberg? Doufáte, že se na evropské mutace dostal bonusový materiál, i když se jedná pouze o jeden půlhodinový dokument? A chtěli jste si poslechnout dabovanou verzi, která byla zprvu avizována, jelikož si snímek pamatujete ještě z televize a videokazet? Pak se pravděpodobně budete tvářit jako pán na fotografii doprovázející tento odstavec. Ostatní ale budou spokojeni, protože i když film patří k tomu slabšímu ze Spielbergova "kánonu", stále zůstává nadprůměrným soudním dramatem, které jako katalogový titul po obrazové a zvukové stránce vypadá a zní velmi dobře.

6/10
0,0

TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0