Pulp Fiction: Historky z podsvětí

Recenze: Kultovní Pulp Fiction: Historky z podsvětí

Vydáno: 05.05.2014 20:45 v sekci Recenze | Premiéry - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Kultovní počin devadesátých let i nejznámější film Quentina Tarantina nese název Pulp Fiction: Historky z podsvětí. V obnovené premiéře se tento kult vrací tam, kam patří - na velké plátno.

Pulp Fiction: Historky z podsvětíRecenzoval/a Václav Limberk dne 05.05.2014 20:45. Kultovní počin devadesátých let i nejznámější film Quentina Tarantina nese název Pulp Fiction: Historky z podsvětí. V obnovené premiéře se tento kult vrací tam, kam patří - na velké plátno. Hodnocení: 5
Anotace třetího titulu uváděného v rámci Projektu 100 zní: "nejkultovnější kultovka devadesátých let" a na Pulp Fiction: Historky z podsvětí tato charakteristika sedí dokonale. Skoro bez nadsázky se dá říci, že kdo neviděl Pulp Fiction (český dovysvětlující podtitul Historky z podsvětí se mi zdá nadbytečný), jako by ani nebyl. Jedním dechem ale musím dodat, že pochybuju, že by takto proslulý film ještě někdo neviděl nebo o něm alespoň někdy neslyšel. Pulp Fiction: Historky z podsvětí je druhým filmem amerického enfant terrible Quentina Tarantina a jedná se o jakýsi neoficiální sequel jeho už tak dokonalého celovečerního debutu, kterým byli Gauneři. Tarantino rozvíjí do epické šíře komorní syžet Gaunerů a opakuje a zdokonaluje postupy, které v nich použil.

Fotografie z filmu Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionStejně jako u Gaunerů i v Pulp Fiction pracuje Tarantino s nelineární stavbou děje. A stejně jako v Gaunerech i zde mistrným způsobem propojuje několik samostatných dějových linek, aniž by dbal na jejich chronologii. Tento postup Tarantino sice nevymyslel, ale výrazně ho inovoval a dovedl k dokonalosti. Patří k jeho nejcharakterističtějším trademarkům, kterým jako by divákům vzkazoval: Proč vyprávět věci popořádku, když na přeskáčku je to zajímavější?

Důmyslně promyšlený syžet Pulp Fiction: Historek z podsvětí, který se tak báječným způsobem proplétá, začíná prologem v bistru, kde se dvojice milenců Pumpkin (Tim Roth) a Honey Bunny (Amanda Plummer) ve stylu legendární milenecké a gangsterské dvojky Bonnie a Clyde chystá oloupit jeho návštěvníky. Následuje další intro, ve kterém se představuje dvojice nájemných zabijáků Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) a Vincent Vega (John Travolta), kteří jedou vyřídit jeden kšeft a přitom spolu debatují o všem možném. Vincent se Julesovi zmíní o tom, že ho jejich šéf Marsellus Wallace (Ving Rhames) požádal, aby dělal na jeden večer společnost jeho ženě Mie (Uma Thurman). Následuje první oficiální kapitola filmu nazvaná "Vincent Vega a žena Marselluse Wallase". V ní se také představují úplatný boxer Butch (Bruce Willis) a drogový dealer Lance (Eric Stoltz).

Fotografie z filmu Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionPřed další kapitolou je vloženo další malé intro, ve kterém v jednom dlouhém monologu vypráví vietnamský veterán Koons (Christopher Walken) malému Butchovi o zlatých hodinkách. "Zlaté hodinky" jsou pak věnovány dospělému Butchovi a jeho nečekanému střetu s Vincentem Vegou a jeho bizarnímu souboji s Marsellusem Wallacem, po němž skončí dárek v zastavárně u Maynarda (Duane Whitaker) a jeho sadistického přítele Zeda (Peter Greene). Následuje poslední, třetí část s názvem "Situace Bonnie", která se vrací zpět k Vincentovi a Julesovi. V ní se mimo jiné představí i čistič Winston Wolf (Harvey Keitel). Vše nakonec vyvrcholí v epilogu v bistru, kde to celé začalo.

Sledování Pulp Fiction skýtá mnohá potěšení. Nabízí nepřeberné množství sofistikovaných dialogů, především mezi Vincentem a Julesem, většinou o banálních věcech, jako jsou hamburgery, které prokládají pro ně stejně banálním zabíjením nepohodlných klientů. Najdeme tu řadu výtečných hlášek, z nichž zvláště ty z úst Marselluse Wallase jsou nezapomenutelné. Brilantní jsou černohumorné a cynické epizody, jako například náhodné zastřelení Marvina v autě a také jeden vtipný monolog líčící útrapy provázející historii schovávání zlatých hodinek. Situace jsou tu perfektně vypointované a scénář je dokonale promyšlený, a právem byl za něj Tarantino se spoluautorem námětu Rogerem Avarym oceněn Oscarem, mimochodem jediným ze sedmi nominací.

Fotografie z filmu Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionDalší potěšení skýtají herecké výkony a obsazení. Vincenta Vegu měl hrát stejně jako v Gaunerech Michael Madsen, který ale ke své smůle dal přednost Costnerovu westernovému propadáku Wyatt Earp a tím pádem vyklidil pozici Johnu Travoltovi, kterému Tarantino zachránil uvadající kariéru. Travolta je v roli zabijáka, který nemá rád, když se na něj "štěkají příkazy", naprosto výborný a po právu byl za svůj výkon nominován na Oscara, kterého mu ale vyfoukl Tom Hanks jako Forrest Gump. Vedle Travolty ovšem zazářil i do té doby prakticky neobjevený talent Samuela L. Jacksona, který byl rovněž nominován na Oscara, poněkud nelogicky za vedlejší roli, ač některé z nejlepších scén a promluv (biblické kázání) patří jemu a je Travoltovi rovnocenným parťákem.

Největší hvězdou přítomnou ve snímku byl Bruce Willis, který tu exceloval ve vedlejší roli sentimentálního drsňáka Butche. Willis si tímto výkonem napravil reputaci po několika propadácích a rozhodně tu předvedl jeden ze svých lepších výkonů. Dalším, kdo zde naplno zazářil, byl Ving Rhames, pro kterého taktéž znamenal tento film odpich k dalším hvězdným rolím. Jeho mafiánský boss Marsellus Wallace je brilantní filmová figura. Ve vedlejší roli tu na sebe také výrazně upozornila Uma Thurman, budoucí Tarantinova herecká můza, která si také vysloužila oscarovou nominaci - její tanec s Johnem Travoltou ve stylovém podniku Jack Rabbit Slim´s patří k jedné z mnoha kultovních scén zde přítomných. Ostatní menší role jsou obsazeny rovněž bezchybně, včetně téměř nepoznatelného Stevea Buscemiho v roli Buddy Hollyho, jednoho z číšníků v tomto podniku.

Fotografie z filmu Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionFilm má také kongeniální soundtrack, který je stejně kultovní jako samotný film. Tarantino má stejně jako Martin Scorsese nebo David Lynch jedinečný cit pro správný výběr písně a hudebního motivu, který ještě zesílí a podtrhne danou situaci. Pulp Fiction mají exkluzivní vzhled a Tarantino podle svých vlastních slov chtěl, aby jeho film, natočený za osm milionů dolarů, vypadal jako by byl dražší (epičtější). Tuto iluzi se mu podařilo navodit dokonale především v sekvenci z baru Jack Rabbit Slim´s, která jako by vypadla z padesátých let, do kterých je třpytivě stylizována.

Pulp Fiction jsou uzavřeným a dokonale propracovaným filmovým světem, který věrně odpovídá definici slova Pulp – jde o geniálně vymyšlený a natočený brak, který směšuje vlivy "vysoké" evropské kultury (Godardovy a Melvillovy filmy) s těmi béčkově americkými a asijskými. Jedním slovem, ukázka filmové postmoderny. Dala by se o nich napsat celá kniha, ale lepší bude, když si na ně zajdete do kina a ještě jednou si připomenete jeden z moderních filmových mezníků, který letos slaví dvacet let.

Oficiální trailer filmu Pulp Fiction: Historky z podsvětí

10/10
100,0

Vánoční kronika 7/10
Vánoční kronice dominuje hláškující Santa Claus v podání Kurta Russela Před pár dny vypustil Netflix mezi své diváky druhý díl vánoční komedie Vánoční kronika, ve kterém si Santa Clause opět zahrál Kurt Russel. Byl první díl tak dobrý, že si zasloužil pokračování? čtěte zde
Vydáno: 01.12.2020 07:30 v sekci Recenze | Stroj času
0
Box office: 48. víkend
Box office: Den díkůvzdání byl ve znamení Croodsových Americký svátek Den díkůvzdání byl ve znamení pokračování animovaného filmu Croodsovi: Nový věk, který neměl žádnou vážnou konkurenci a jehož tržby se poprvé za dlouhou dobu blížily hranici deseti milionů dolarů. čtěte zde
Vydáno: 30.11.2020 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Sám doma slaví třicet let od premiéry! Kolik dílů vlastně tahle komedie má?
Sám doma slaví třicet let od premiéry! Kolik dílů vlastně tahle komedie má? 10. listopadu 1990 proběhla premiéra vánoční komedie Sám doma. Nikdo tehdy netušil, že se z filmu stane takřka kultovní záležitost. Z populární značky těžila spousta dalších filmových tvůrců. Dokázal se některý z nich... čtěte zde
Vydáno: 29.11.2020 12:00 v sekci Články | Publicistika
0
Predátor od nejhoršího k nejlepšímu
Téma: série Predátor řazena od nejhoršího k nejlepšímu Režisér Dan Trachtenberg potají čtyři roky pracoval na novém dílu Predátora, a proto se zatím můžeme poohlédnout po sérii čítající čtyři filmy a dva crossovery. čtěte zde
Vydáno: 28.11.2020 13:30 v sekci Články | Publicistika
4
Portrét: Bruce Lee
Téma: portrét: Bruce Lee - cesta Malého draka Před osmdesáti lety se narodil americko-hongkongský herec Bruce Lee, který navždy ovlivnil svět bojových umění i filmu a po předčasné smrti ve dvaatřiceti letech se stal legendou. čtěte zde
Vydáno: 27.11.2020 12:30 v sekci Články | Publicistika
0