BD recenze: Kapitán Phillips

Blu-ray recenze: Kapitán Phillips

Vydáno: 06.05.2014 14:12 v sekci Recenze | Blu-ray - | foto: facebook tvůrce

Dokudrama Kapitán Phillips bylo nominováno na šest Oscarů (vč. hlavních kategorií jako film a scénář), ale nezískalo ani jednoho. Potvrzuje se, že skutečně pozoruhodná díla Akademie nakonec přehlédne.

Kapitán PhillipsRecenzoval/a dne 06.05.2014 14:12. Dokudrama Kapitán Phillips bylo nominováno na šest Oscarů (vč. hlavních kategorií jako film a scénář), ale nezískalo ani jednoho. Potvrzuje se, že skutečně pozoruhodná díla Akademie nakonec přehlédne. Hodnocení: 4.5

Kapitán Phillips

Captain Phillips
Drama / Thriller / Dobrodružný / Biografie
USA, 2013 , 134 min.

Režie: Paul Greengrass
Scénář: Billy Ray, Richard Phillips, Stephan Tatty
Kamera: Barry Ackroyd
Herci: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Addirahman, Faysal Ahmed, Mahat M. Ali, Michael Chernus, Catherine Keener, David Warshofsky, Corey Johnson, Chris Mulkey, Yul Vazquez, Max Martini, Omar Berdouni, Mohamed Ali, Issak Farah Samatar

Česká premiéra: 30.04.2014

Vydavatel: Bontonfilm

Kapitán Phillips hodnocení na Kinobox.cz: 81.81 %
Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsKapitán Phillips nebudil příliš důvěry, protože působil jako sázka na jistotu. Paul Greengrass se po komerčně a kriticky nepříliš úspěšné Zelené zóně, ve které se snažil skloubit své dva dosavadní tvůrčí přístupy (dokudrama s reálným podkladem a fikční vyprávění s příklonem k žánrovým atrakcím), navrací k zfilmování skutečné události. A to navíc necelý rok poté, co podle stejného incidentu - únosu americké nákladní lodi somálskými piráty - Tobias Lindholm natočil výborné psychologické drama Únos.

Dva zmíněné faktory byly možná důvodem, proč byl Kapitán Phillips přijat s výhradami a nikoliv bezmezným nadšením, jak dokazuje i naše makrorecenze. Oproti svému dánskému "předchůdci" může na někoho působit jako zhollywoodizovaná verze dané události, protože sází spíš na thrillerové napětí než na zdůraznění plynutí času. A nenabízí jednoznačné vyznění, kdy by se kritizovalo neefektivní jednání korporací, jimž jsou finance a mediální obraz přednější lidského života. Podobně se může někomu zdát, že Greengrass spolu se svým stálejším týmem uplatňuje již ozkoušené postupy, ale nijak neexperimentuje s vyprávěním (viz vertikalizace narace dvou jím režírovaných bourneovek) či neprovokuje co do významu (kolektivní hrdina, selhání státního aparátu a uctění památky všech vč. teroristů v "rekonstrukci" události z 9/11).

Tom Hanks ve filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsOběma nejčastějším výtkám jsme se na FilmServeru věnovali již dříve v obsáhlých publicistických textech. V jednom zástupce šéfredaktora srovnával Kapitána Phillipse a Únos, v druhém jsem poukazoval nejenom na strukturní výjimečnost snímku, který má velmi nekonvenčně vystavěné vyprávění, ale i na použití prostředků filmové formy, jež se podřizují otevřeně liberálnímu, v kontextu režisérovy filmografie překvapivě skeptickému vyznění. A komu to nestačilo, mohl si přečíst naši rozborku u příležitosti oscarových nominací, kde jsme nejenom hodnotili šance nominovaných, ale vyjadřovali jsme i k jednotlivým složkám či dílu jako celku (film, původní a adaptovaný scénář, nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli, technické kategorie).

Můžeme se proto po této menší rekapitulaci věnovat rovnou Blu-rayi, protože uvažovat o tom, proč ze šesti nominací Kapitán Phillips nezískal ani jednoho Oscara, by vydalo na samostatnou sociologickou studii. Holt mnohovýznamová díla, která se (alespoň ne zjevně a jednoznačně) nestaví na jednu stranu a která porušují zaběhlé konvence na místo jejich pouhého ozvláštnění, to mají těžká.

Blu-ray upoutávka na film Kapitán Phillips (2014).

BD obal filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsJelikož naše teritorium nespadá mezi země třetího světa, Kapitán Phillips u nás vychází na DVD i na BD. Na druhém zmiňovaném nosiči dokonce ve dvou verzích, které se od sebe liší pouze balením: levnější je v amarayi (plastové krabičce - její náhled je nahoře), o stokorunu dražší pak ve steelbooku (plechová krabička - náhled předního coveru můžete vidět vlevo u tohoto odstavce). Potěšující je, že se na náš trh dostává edice "remasterovaná ve 4K", která zajišťuje kvalitnější přepis. Radost naopak nedělá absence českých titulků u sice nepočetného (pouhé dvě položky čítajícího - audiokomentář a skoro celovečerní film o filmu), zato velmi informativního bonusového materiálu, u kterého je třeba si vystačit pouze s titulky anglickými.

HBO Director´s Dialogue s Paulem Greengrassem na 51. newyorském filmovém festivalu.

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsObraz, který byl přepsán z kopie ve 4K, zvuk, který je možné si poslechnout v DTS-HD Master 5.1 anglicky. Je možné vůči takové kombinaci mít námitky? Zahraniční recenzenti se předhánějí v superlativech, ale my jim dáme za pravdu pouze v případě zvukové složky, která u snímku nominovaného na Oscara v kategoriích Nejlepší zvukové efekty a Nejlepší střih zvukových efektů obzvlášť vynikne.

Před lety u nás vyšla od stejného režiséra Zelená zóna, kterou taktéž nasnímal Barry Ackroyd. Laická i odborná obec přepis na BD kritizovala, protože měla problém se zrnitostí, desaturovanými barvami a neostrostí v některých záběrech, ale unikalo jim, že šlo o estetickou volbu. Obrazový přepis Kapitána Phillipse je ostrý, nesmírně detailní, v tmavých plochách se nic neztrácí a barvy jsou syté, a tak lze z hlediska nároků na kvalitu přepisu pro domácí kino vytknout jenom máloco. Ovšem s ohledem na věrnost intencím režiséra a kameramana by hodnocení bylo horší, protože zrno dovede přidat na autenticitě, černé plochy, v nichž se postavy ztrácí, zase na napětí, a pleťovky se sytými barvami zase odpovídají hollywoodské oblibě teplými barvami, a tak dílo standardizují.

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsZato zvuku nelze nic vytknout, protože - alespoň v případě originální anglické stopy - je dokonale vtahující. Pokud jste se obávali, že jednotlivé efekty budou splývat dohromady, strachovali jste se zbytečně. Nedochází ani k tomu, co bývá někdy časté u blockbusterů, tj. k obtížnější slyšitelnosti dialogů a monologů, protože jim dominuje hudba anebo zvukové efekty. Každé slovo je dokonale srozumitelné a rozmixování do kanálů prvotřídní, lodní siréna se rozléhá pokojem, kulky z AK-47 jsou ohlušující, šum okolí není opomenut. Jednoduše referenční přepis, který patří k letošním nejlepším.

Tisková konference k filmu Kapitán Phillips (2014) s režisérem Paulem Greengrassem a herci Tomem Hanksem a Barkhadem Abdim.

BONUS:
Paul Greengrass při natáčení filmu Bournův mýtus / The Bourne SupremacyJenom dva bonusy, komentář režiséra Paula Greengrasse a Z natáčení filmu Kapitán Phillips, mohou papírově působit jako zklamání. Ovšem ostatní "greengrassovky" na tom nebyly o poznání lépe (s výjimkou Zelené zóny, která nabízela možnost pustit si videokomentář a zhlédnout film s modem obraz v obraze s doplňujícími rozhovory, záběry z natáčení apod.). Důležitější je, že po zhlédnutí/vyslechnutí pro vás budou obě položky zcela dostačující, zvlášť když zaberou víc než tři hodiny čistého času a mají daleko k promo materiálům z jiných disků.

V komentáři režiséra nejsou žádná hluchá místa. Ať už mluví o své osobní zainteresovanosti (otec byl mariňák), odkazech k jiným dílům (úvodní scéna se somálskými piráty měla být referencí na kazanovské drama V přístavu), specifikách natáčení (v exteriérech na moři) a stylistických postupech (střídání různých typů kamer, funkci hudby), výstavbě vyprávění (rozdělení do dvou polovin dle lodí) a vyznění, vždy je to velmi zajímavé a obohacující povídání. Pokud chcete na Kapitána Phillipse nahlížet jinak, rozhodně si audiostopu poslechněte, protože se v ní Greengras zmiňuje, že film chápe nikoliv jako dokudrama či akční thriller, ale jako vyprávění o organizovaném zločinu.

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsNejinak tomu je v případě téměř hodinu trvajícího filmu o filmu Z natáčení Kapitána Phillipse, který je možné si pustit buď celý, nebo po tematicky členěných kapitolách. Velká spousta k mluvenému slovu ilustrativních záběrů z natáčení je prokládána kontextualizujícími zprávami a promluvami tvůrců a herců, kteří mají skutečně co říct. A pozoruhodné je, že dokument - stejně jako film - nespěje k jednoznačnému ideologickému vyznění, ale nabízí na problematiku pirátství několik různých pohledů.

První kapitola, nazvaná Embarkation (20:23), za pomocí výňatků z televizního zpravodajství seznamuje se skutečnou událostí, s jejími různými výklady na straně tvůrců i herců, o Greengrassově způsobu natáčení a dalších věcech. Druhá, pojmenovaná Full Ahead (24:42), se zaměřuje na vznik stěžejních scén z první poloviny filmu, kdy tvůrci namísto natáčení ve studiu s atrapou lodi upřednostili loď skutečnou a exteriéry na moři. Vedle toho se herci svěří, jestli neměli mořskou nemoc, či jak fungovala interakce mezi Tomem Hanksem a Barkhadem Abdim, kteří se viděli až na place. Závěr dokumentu, Stand Fast (13:35 min.), je vedle rozboru poslední akční scény a po ní následujícího epilogu sympatický svou nejednoznačností. Svůj náhled na věc řeknou hned tři lidé (mezi nimi Hanks a Greengrass, hvězda a auter necelé hodiny), ale ani jeden (odvozený od vývoje kapitána Phillipse, odvislý od promilitaristického náhledu a odvíjející se od liberálního přesvědčení) není vyzdvihován nad ostatní.

Barkhad Abdi ve filmu Kapitán Phillips
Kapitán Phillips patří k nejlepším kinofilmům minulého roku (a pro autora těchto řádků tím nejlepším je, ačkoliv jeho osobní preference tíhnou spíše k sebeuvědomělým melodramatům v podobě nejmenované adaptace). A Blu-ray vydání bude nepochybně patřit k nejlepším diskům tohoto, protože dokudrama prezentuje v obrazové a zvukové referenční kvalitě (byť v případě obrazu diskutabilně s ohledem na intence tvůců) s bohužel česky neotitulkovanými a nepočetnými, zato informativními bonusy.

9/10
0,0

Box office: 11. víkend
Box office: Kung Fu Panda a Duna vládnou V kinech vládnou Kung Fu Panda 4 a Duna. Tento blockbuster bude letos prvním snímkem, který pokoří magickou hranici půl miliardy. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Bruce Willis
Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat Bruce Willis brzy oslaví narozeniny. Kariéru herce, který patří k největším hvězdám stříbrného plátna, ukončila před dvěma roky nemoc. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2024 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
Sladký život 3/10
Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce Profesionální hokejista musí po infarktu ukončit sportovní kariéru. Rozhodne se vypátrat identitu dárkyně srdce, které mu bylo transplantováno, a zamiluje se do doktorky, jenž onu transplantaci provedla. čtěte zde
Vydáno: 16.03.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 15. 3. 2024 - 21. 3. 2024
TV tipy: Rozpolcená Godzilla odhaluje Brumbálova tajemství a zápasí s Kongem Druhá polovina března začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik premiér. K těm nejlepším patří thriller Rozpolcený, své diváky si ale určitě najde i ne tak chválený souboj monster Godzilla vs. Kong.... čtěte zde
Vydáno: 15.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 11. týden
Kinopremiéry: Sladký život Monty Pythonů narušilo neviditelné zlo Největším hitem v první polovině března v kinech nepochybně bude česká komedie Sladký život, která bude útočit na dlouhodobě vysokou návštěvnost. V tomto týdnu to má usnadněné v tom, že srovnatelnou komerční konkurenci nemá.... čtěte zde
Vydáno: 13.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0