BD recenze: Kapitán Phillips

Blu-ray recenze: Kapitán Phillips

Vydáno: 06.05.2014 14:12 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Dokudrama Kapitán Phillips bylo nominováno na šest Oscarů (vč. hlavních kategorií jako film a scénář), ale nezískalo ani jednoho. Potvrzuje se, že skutečně pozoruhodná díla Akademie nakonec přehlédne.

Kapitán PhillipsRecenzoval/a Marek Slovák dne 06.05.2014 14:12. Dokudrama Kapitán Phillips bylo nominováno na šest Oscarů (vč. hlavních kategorií jako film a scénář), ale nezískalo ani jednoho. Potvrzuje se, že skutečně pozoruhodná díla Akademie nakonec přehlédne. Hodnocení: 4.5
Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsKapitán Phillips nebudil příliš důvěry, protože působil jako sázka na jistotu. Paul Greengrass se po komerčně a kriticky nepříliš úspěšné Zelené zóně, ve které se snažil skloubit své dva dosavadní tvůrčí přístupy (dokudrama s reálným podkladem a fikční vyprávění s příklonem k žánrovým atrakcím), navrací k zfilmování skutečné události. A to navíc necelý rok poté, co podle stejného incidentu - únosu americké nákladní lodi somálskými piráty - Tobias Lindholm natočil výborné psychologické drama Únos.

Dva zmíněné faktory byly možná důvodem, proč byl Kapitán Phillips přijat s výhradami a nikoliv bezmezným nadšením, jak dokazuje i naše makrorecenze. Oproti svému dánskému "předchůdci" může na někoho působit jako zhollywoodizovaná verze dané události, protože sází spíš na thrillerové napětí než na zdůraznění plynutí času. A nenabízí jednoznačné vyznění, kdy by se kritizovalo neefektivní jednání korporací, jimž jsou finance a mediální obraz přednější lidského života. Podobně se může někomu zdát, že Greengrass spolu se svým stálejším týmem uplatňuje již ozkoušené postupy, ale nijak neexperimentuje s vyprávěním (viz vertikalizace narace dvou jím režírovaných bourneovek) či neprovokuje co do významu (kolektivní hrdina, selhání státního aparátu a uctění památky všech vč. teroristů v "rekonstrukci" události z 9/11).

Tom Hanks ve filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsOběma nejčastějším výtkám jsme se na FilmServeru věnovali již dříve v obsáhlých publicistických textech. V jednom zástupce šéfredaktora srovnával Kapitána Phillipse a Únos, v druhém jsem poukazoval nejenom na strukturní výjimečnost snímku, který má velmi nekonvenčně vystavěné vyprávění, ale i na použití prostředků filmové formy, jež se podřizují otevřeně liberálnímu, v kontextu režisérovy filmografie překvapivě skeptickému vyznění. A komu to nestačilo, mohl si přečíst naši rozborku u příležitosti oscarových nominací, kde jsme nejenom hodnotili šance nominovaných, ale vyjadřovali jsme i k jednotlivým složkám či dílu jako celku (film, původní a adaptovaný scénář, nejlepší herec v hlavní a vedlejší roli, technické kategorie).

Můžeme se proto po této menší rekapitulaci věnovat rovnou Blu-rayi, protože uvažovat o tom, proč ze šesti nominací Kapitán Phillips nezískal ani jednoho Oscara, by vydalo na samostatnou sociologickou studii. Holt mnohovýznamová díla, která se (alespoň ne zjevně a jednoznačně) nestaví na jednu stranu a která porušují zaběhlé konvence na místo jejich pouhého ozvláštnění, to mají těžká.

Blu-ray upoutávka na film Kapitán Phillips (2014).

BD obal filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsJelikož naše teritorium nespadá mezi země třetího světa, Kapitán Phillips u nás vychází na DVD i na BD. Na druhém zmiňovaném nosiči dokonce ve dvou verzích, které se od sebe liší pouze balením: levnější je v amarayi (plastové krabičce - její náhled je nahoře), o stokorunu dražší pak ve steelbooku (plechová krabička - náhled předního coveru můžete vidět vlevo u tohoto odstavce). Potěšující je, že se na náš trh dostává edice "remasterovaná ve 4K", která zajišťuje kvalitnější přepis. Radost naopak nedělá absence českých titulků u sice nepočetného (pouhé dvě položky čítajícího - audiokomentář a skoro celovečerní film o filmu), zato velmi informativního bonusového materiálu, u kterého je třeba si vystačit pouze s titulky anglickými.

HBO Director´s Dialogue s Paulem Greengrassem na 51. newyorském filmovém festivalu.

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsObraz, který byl přepsán z kopie ve 4K, zvuk, který je možné si poslechnout v DTS-HD Master 5.1 anglicky. Je možné vůči takové kombinaci mít námitky? Zahraniční recenzenti se předhánějí v superlativech, ale my jim dáme za pravdu pouze v případě zvukové složky, která u snímku nominovaného na Oscara v kategoriích Nejlepší zvukové efekty a Nejlepší střih zvukových efektů obzvlášť vynikne.

Před lety u nás vyšla od stejného režiséra Zelená zóna, kterou taktéž nasnímal Barry Ackroyd. Laická i odborná obec přepis na BD kritizovala, protože měla problém se zrnitostí, desaturovanými barvami a neostrostí v některých záběrech, ale unikalo jim, že šlo o estetickou volbu. Obrazový přepis Kapitána Phillipse je ostrý, nesmírně detailní, v tmavých plochách se nic neztrácí a barvy jsou syté, a tak lze z hlediska nároků na kvalitu přepisu pro domácí kino vytknout jenom máloco. Ovšem s ohledem na věrnost intencím režiséra a kameramana by hodnocení bylo horší, protože zrno dovede přidat na autenticitě, černé plochy, v nichž se postavy ztrácí, zase na napětí, a pleťovky se sytými barvami zase odpovídají hollywoodské oblibě teplými barvami, a tak dílo standardizují.

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsZato zvuku nelze nic vytknout, protože - alespoň v případě originální anglické stopy - je dokonale vtahující. Pokud jste se obávali, že jednotlivé efekty budou splývat dohromady, strachovali jste se zbytečně. Nedochází ani k tomu, co bývá někdy časté u blockbusterů, tj. k obtížnější slyšitelnosti dialogů a monologů, protože jim dominuje hudba anebo zvukové efekty. Každé slovo je dokonale srozumitelné a rozmixování do kanálů prvotřídní, lodní siréna se rozléhá pokojem, kulky z AK-47 jsou ohlušující, šum okolí není opomenut. Jednoduše referenční přepis, který patří k letošním nejlepším.

Tisková konference k filmu Kapitán Phillips (2014) s režisérem Paulem Greengrassem a herci Tomem Hanksem a Barkhadem Abdim.

BONUS:
Paul Greengrass při natáčení filmu Bournův mýtus / The Bourne SupremacyJenom dva bonusy, komentář režiséra Paula Greengrasse a Z natáčení filmu Kapitán Phillips, mohou papírově působit jako zklamání. Ovšem ostatní "greengrassovky" na tom nebyly o poznání lépe (s výjimkou Zelené zóny, která nabízela možnost pustit si videokomentář a zhlédnout film s modem obraz v obraze s doplňujícími rozhovory, záběry z natáčení apod.). Důležitější je, že po zhlédnutí/vyslechnutí pro vás budou obě položky zcela dostačující, zvlášť když zaberou víc než tři hodiny čistého času a mají daleko k promo materiálům z jiných disků.

V komentáři režiséra nejsou žádná hluchá místa. Ať už mluví o své osobní zainteresovanosti (otec byl mariňák), odkazech k jiným dílům (úvodní scéna se somálskými piráty měla být referencí na kazanovské drama V přístavu), specifikách natáčení (v exteriérech na moři) a stylistických postupech (střídání různých typů kamer, funkci hudby), výstavbě vyprávění (rozdělení do dvou polovin dle lodí) a vyznění, vždy je to velmi zajímavé a obohacující povídání. Pokud chcete na Kapitána Phillipse nahlížet jinak, rozhodně si audiostopu poslechněte, protože se v ní Greengras zmiňuje, že film chápe nikoliv jako dokudrama či akční thriller, ale jako vyprávění o organizovaném zločinu.

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsNejinak tomu je v případě téměř hodinu trvajícího filmu o filmu Z natáčení Kapitána Phillipse, který je možné si pustit buď celý, nebo po tematicky členěných kapitolách. Velká spousta k mluvenému slovu ilustrativních záběrů z natáčení je prokládána kontextualizujícími zprávami a promluvami tvůrců a herců, kteří mají skutečně co říct. A pozoruhodné je, že dokument - stejně jako film - nespěje k jednoznačnému ideologickému vyznění, ale nabízí na problematiku pirátství několik různých pohledů.

První kapitola, nazvaná Embarkation (20:23), za pomocí výňatků z televizního zpravodajství seznamuje se skutečnou událostí, s jejími různými výklady na straně tvůrců i herců, o Greengrassově způsobu natáčení a dalších věcech. Druhá, pojmenovaná Full Ahead (24:42), se zaměřuje na vznik stěžejních scén z první poloviny filmu, kdy tvůrci namísto natáčení ve studiu s atrapou lodi upřednostili loď skutečnou a exteriéry na moři. Vedle toho se herci svěří, jestli neměli mořskou nemoc, či jak fungovala interakce mezi Tomem Hanksem a Barkhadem Abdim, kteří se viděli až na place. Závěr dokumentu, Stand Fast (13:35 min.), je vedle rozboru poslední akční scény a po ní následujícího epilogu sympatický svou nejednoznačností. Svůj náhled na věc řeknou hned tři lidé (mezi nimi Hanks a Greengrass, hvězda a auter necelé hodiny), ale ani jeden (odvozený od vývoje kapitána Phillipse, odvislý od promilitaristického náhledu a odvíjející se od liberálního přesvědčení) není vyzdvihován nad ostatní.

Barkhad Abdi ve filmu Kapitán Phillips
Kapitán Phillips patří k nejlepším kinofilmům minulého roku (a pro autora těchto řádků tím nejlepším je, ačkoliv jeho osobní preference tíhnou spíše k sebeuvědomělým melodramatům v podobě nejmenované adaptace). A Blu-ray vydání bude nepochybně patřit k nejlepším diskům tohoto, protože dokudrama prezentuje v obrazové a zvukové referenční kvalitě (byť v případě obrazu diskutabilně s ohledem na intence tvůců) s bohužel česky neotitulkovanými a nepočetnými, zato informativními bonusy.

9/10
0,0

Aladin 8/10
Recenze: Aladin – podruhé do stejné (nadčasové) pouště Další z řady hraných remaků klasických kreslených filmů je víceméně přesnou adaptací původního příběhu. Přesto díky nápadité režii baví a je rozhodně na co se dívat. čtěte zde
Vydáno: 23.05.2019 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 21. týden
Kinopremiéry: Syn temnoty Aladin je zlo s lidskou tváří, co už je jednou nohou v base Komerčním hitem závěru května by v kinech měla být hraná verze disneyovky Aladin, o níž se postaral Guy Ritchie. Hodně pozornosti určitě vzbudí i drama Zlo s lidskou tváří, v němž si sériového vraha Teda Bundyho zahrál Zac... čtěte zde
Vydáno: 22.05.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 20. Týden
Top 20 ČR: John Wick sesadil Avengery Třetí díl akční série John Wick ukončil kralování Avengers: Endgame, který se pomalu dotahuje k hranici 900 tisíc diváků. čtěte zde
Vydáno: 21.05.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Hra o trůny S08E06 9/10
Hra o trůny S08E06: Železný trůn – ohlédnutí za osmou řadou i za seriálem Po devíti letech a osmi řadách je seriál Hra o trůny u konce a nezbývá než se ohlédnout za posledním dílem, poslední řadou i celým seriálem. TENTO ČLÁNEK NEOBSAHUJE SPOILERY K POSLEDNÍ EPIZODĚ. čtěte zde
Vydáno: 20.05.2019 15:30 v sekci Články | Televize
0
Box Office: 20. víkend