Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Report: KRRR: The 70mm bitch is back!

Report: KRRR: The 70mm bitch is back!

Vydáno: 16.04.2014 18:00 v sekci Komentáře | Reportáže - Marek Slovák

Letos se konal 9. ročník KRRR!, události, kdy je možno zhlédnout filmy natočené či vyzvětšované na sedmdesátku. Akce, která měla v minulých letech podobu cinefilního semináře, se přiklonila k tematické přehlídce formátu.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
KRRR 2014Stejně jako osm ročníku předtím, i letos se do krnovského Kina Mír sjelo na desítky lidí, aby po dobu tří dnů (od 11. 4. do 13. 4.) zhlédli ne zrovna současné a ne zrovna krátké filmy. Dlouhou cestu do města u česko-polských hranic nejenom domácí, ale i zahraniční návštěvníci vážili díky možnosti vidět vybrané tituly na 70mm formátu. Platilo to alespoň tento rok, protože v předchozích letech z větší části víkendová akce cílila spíše na generaci současných dvacátníků, která vyrostla na dnes již kultovních a/či klasických blockbusterech, jež ale neměla možnost spatřit na plátně.

"Minulými roky" je míněno období od 6. ročníku (2010) do minulého 8. (2013), jimž dominovala hollywoodská produkce a jména jako James Cameron (Vetřelci, Titanic, Propast), Tim Burton (Batman, Střihoruký Edward) a Steven Spielberg (Dobyvatelé ztracené archy, Chrám zkázy). Právě Spielbergova třetí část indianajonesovské tetralogie - Poslední křížová výprava - byla na poslední chvíli zařazena do programu. Pro některé to byl jistě ten titul, který rozhodnul o tom, že se akreditují a pojedou, protože nabídka jinak nebyla příliš lákavá.

KRRR 2014Kritická optika, hodnotící festival na základě atraktivnosti uváděných snímků a počtu akreditovaných, by ale opomíjela dvě zásadní věci. Loni sice unikátní možnost naposledy si v kinosále vychutnat Star Wars (Návrat Jediho před digitálními úpravami!) a navrátit se do období dětství anebo dospívání (Hello, Dolly!, Propast, Střihoruký Edward, Smrtonosná past) přitáhla diváky.

Ovšem pokud bychom si nevypomáhali povšechnými tématy (např. "akčnost"), vytkli bychom absenci dramaturgie, která je už tak ztížena (ne)dostupností kopií a omezením na výlučný formát. A dodali, že se z KRRR stal spíše cinefilský seminář než přehlídka formátu, protože až na výjimky šlo o blow-upy (tj. vyzvětšované), nikoliv na sedmdesátku natáčené počiny. Alespoň tomu tak bylo pro v pořadí 8. KRRR!.

KRRR 2014U letošního "předjubilejního" ročníku tomu ale bylo naopak, protože byla patrná jasná dramaturgická koncepce (historické, biografické epiky) a upřednostňování formátu před podbízivostí. Následkem toho návštěvnost sice výrazně opadla, ale skalní i ti noví měli jedinečnou příležitost snímky nejenom vidět, ale i "zažít". A to tak, jak byly promítány v době svého původního uvedení - včetně hudebních předeher a desetiminutových přestávek cirka uprostřed. Obzvlášť režisérský sestřih Hamleta Kennetha Branagha (aktualizace Shakespearea, přenesená do 19. století a dynamizující dialogovou podívanou promyšlenými jízdami a efektivně - divadelně využívanou mizanscénou) a v kinoverzi uvedená Ryanova dcera Davida Leana představovaly neopakovatelnou zkušenost (a obě historická melodramata s prvky pomsty měla navíc v této podobě českou premiéru).
  
Dva v jednom
Mnohé z uvedených filmů byly náročné na usezení a usledovaní, protože svou stopáží přesahovaly dvě hodiny (Chitty Chitty Bang Bang, Létající husaři, Chartúm, Pád říše římské, Anna Kareninová) a některé se blížily k hodinám čtyřem (Hamlet, Ryanova dcera). Byly ovšem koncipovány jako dvoudílné a svou strukturou skutečně připomínaly obdobu double-feature než jedno soudržné a narativně či žánrově jednotné dílo.

KRRR 2014Patrné to bylo zejména na dvou britských snímcích. Chitty Chitty Bang Bang podle předlohy bondovského Iana Fleminga se z rodinného muzikálu první poloviny zlomil do výsměšné nápodoby dobrodružných - agentských - podívaných poloviny druhé. Nepřehlédnutelný vliv scenáristy Roalda Dahla, který do snímku vpašoval podvratné prvky v podobě dvojsmyslů či postavy lovce dětí, zajistil, že se bavilo i odrostlejší publikum. A to přesto, že příběh lze shrnout do jedné nerozvité věty: svobodný otec se závazky sbalí ženskou na své vytuněné auto.

Ryanova dcera Davida Leana nejprve některé odradila svým předvídatelným melodramatickým vyprávěním se vztahovým trojúhelníkem a dnes nechtěně směšně působící přírodní metaforičností odrážející vnitřní stavy postav. Poté ale byla nesmlouvavá ve vylíčení maloměstského pokrytectví a v nastolení eticky i morálně závažných otázek viny a trestu ve vztahu k národnosti a třídě.

KRRR 2014Žel obě britské klasiky - a v některých kruzích možná i kulty - měly nejméně zachovalé kopie, což se projevilo především na posunu barevného spektra směrem k červené. "Posun" není ale úplně vhodně zvoleným slovem, protože u Chitty Chitty Bang Bang s výjimkou úvodních žlutých titulků jiná barva neexistovala... a Ryanova dcera navzdory příslibu z oficiálních stránek o původním znění byla promítnuta s (překvapivě povedeným, oproti obdobně uvedené Propasti rozhodně nechtěný smích nevyvolávajícím) německým dabingem.

Byly ale snímky, jimž "rozdělení" spolu s nešťastně stanoveným promítacím časem uškodilo. Zvyknout si na radikální změnu v pojetí biografie hudebníka není u ranní projekce nejsnadnější. Zvlášť když je Čajkovskij z počátku konvenčním životopisem o výjimečně nadané osobnosti (retrospektivní vyprávění, konflikt dvou umělců s rozdílným přistupem ke komponování). Snímek se ovšem "přepne" do podoby spirituálního rozjímání (aby taky ne, když ústřední part ztvárnil Innoktenij Smoktunovskij známý z Tarkovského Zrcadla) s pasivním protagonistou vsazeným do dlouhých, promyšleně komponovaných záběrů akcentujících herecký projev. Ne každý se na tuto vlnu dokázal naladit.

KRRR 2014Obdobně problematičtí mohli pro někoho být Létající Husaři, kteří oslavovali vojáka, svůdníka a básníka Davydova. Nikoliv z ideologických (adorace ruského hrdiny), nýbrž žánrových důvodů, protože kombinace válečného spektáklu (s dobrodružnými prvky a komediálními vsuvkami) s muzikálovými výstupy působila nesourodě. A to vyváženému rytmu - kde byly střídány dobrodružné, komediální a muzikálové prvky s ohledem na precizní načasování - části první navzdory. Zato nikoliv skutečná, ale literární hrdinka Anna Kareninová byla téměř dvou a půl hodinovou existenciální a ničím nevýraznou depkou, která radost udělala pouze znalcům předlohy oceňujícím úctu k Tolstého románu.

V takových případech lze uplatnit přístup "pokud se nudou chceš uškrit provázkem, na kterém máš akreditační kartičku, všímej si stylu". Obzvlášť u britských historických epik jako Chartúm či Pád říše Římské, které se ve své době - 60. letech - snažily donutit diváky vstát od televizních obrazovek a jít do kin, se tato rada ukázala jako velmi užitečná. I přes hvězdné obsazení, vysoustružené klasické vyprávění a nepopiratelnou "produkční kvalitu" šlo v obou případech přece jenom o relikty, které jsou dnes pozoruhodné právě svým užitím formátu (Chartúm je posledním snímkem užívajícím Ultra Panavision 70).

Rozpolcenost
KRRR 2014Zatímco dramaturgická koncepce byla na rozdíl od uváděných titulů jednotná, KRRR! byl co do své komunikace navenek stále rozpolcen mezi cinefilním seminářem a přehlídkou formátu. Evidentně z patra pronesené, nepřipravené úvody s nepatřičně hodnotícím aspektem střídaly zasvěcená povídání mluvčích, kteří byli schopni daný film zasadit do kontextu (produkčního cyklu, národní kinematografie, režisérovy tvorby), díky pečlivé rešerši uvést jeho přijetí mezi laickým i odborným publikem a říct i něco o jeho 70mm podobě.

Nejinak tomu bylo u katalogových textů, u nichž by bylo vhodné se při analytických postřezích soustřeďovat na styl a nikoliv recenzovat dané dílo, či dokonce shrnovat základní a snadno dohledatelné informace. A v neposlední řadě by to chtělo více prostoru pro přednášky, protože jedna ráno o zvuku je poněkud málo (ačkoliv je pochopitelné, že vzhledem k délce projekcí nebylo možné požadovat takový nadstandard jako v minulých letech). Doplňující výstavu totiž už viděli stejně všichni a tvoří spíš jenom dekoraci kina a přidává na atmosféře, než že by měla informační hodnotu.

KRRR 2014Otázkou zůstává, jakým směrem se KRRR! vydá příštím rokem, kdy bude slavit své 10. narozeniny. Přikloní se s ohledem na návštěvnost k podobě semináře pro cinefily, kteří se sjíždějí za internetovými celebritami a hollywoodskými blockbustery, nebo bude přehlídkou formátu, a podle toho bude koncipovat úvody, texty v katalogu a doprovodný program (přednášky, výstavy)? Bude-li ale vedle dostupnosti kopií a jejich kvality i ceny určující snaha dostat diváky od monitoru počítačů, autor těchto řádků navrhuje tematický "vědecko-fantastický" blok, protože ho již čtvrtým rokem dráždí plakáty na E.T. - Mimozemšťana, Total Recall, Brainstorm, Pyramidu hrůzy... a na stěnách krnovského kina Mír nevyvěšené, ale na sedmdesátku vyzvětšované Gremliny.

P.S. Šéfredaktor chce, abych něco napsal o třetím dílu Indiana Jonese. Ok, Poslední křížová výprava je nejslabší, protože nejméně brakovou, k dějinám kinematografie se nepříliš odkazující částí, jejíž spoléhání se na klasické hollywoodské vyprávění a jeho výstavbu sice precizně šlape, ale není ani analyticky podnětné, ani příliš divácky opojné.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Box Office: 12. víkend
Box Office: horor My trhal rekordy Horor My od režiséra filmu Uteč Jordana Peela zaznamenal s 70 miliony masivní otvírák, který překonal několik rekordů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2019 08:13 v sekci Komentáře | Box office
0
Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude
Český lev 2019: Filmem roku je Všechno bude 26. ročník předávání cen Český lev ovládl Olmo Omerzu se svým filmem Všechno bude, který získal šest cen. Nejfavorizovanější snímky odešly s prázdnou. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 22:02 v sekci Novinky | Zprávy
0
Triple Frontier 5/10
Za horizontem: jen polovičatý Triple Frontier Akční dobrodružné drama z prostředí jihoamerické džungle Triple Frontier s hvězdným obsazením mělo našlápnuto stát se filmovou událostí roku, ale zůstalo jen na půli cesty. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2019 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
1
TV tipy: 22. 3. 2019 - 28. 3. 2019
TV tipy: Kde najít fantastická zvířata, tátovu volhu a památkáře? Závěr března se v televizích navrací k normálu. To tedy znamená, že na programu jsou spíše solidní, ale nijak výjimečné žánrovky a pozapomenuté počiny. Jasným tipem týdne je premiéra filmu Fantastická zvířata a kde je najít.... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Pašerák 6/10
Recenze: Pašerák Clinta Eastwooda poučuje o rodinných hodnotách Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel. čtěte zde
Vydáno: 21.03.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Spielbergova West Side Story nabírá další herce (20.03.2019 18:51 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel režisér John Carl Buechler (19.03.2019 13:52 v Novinky | Zprávy)
- Téma: 10 nejlepších rolí Sharon Stone (10.03.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- Recenze: Captain Marvel – první a nejmocnější ústřední hrdinka MCU? (06.03.2019 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Téma: 30 herců, kteří zemřeli příliš mladí (02.03.2019 09:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Alita: Bojový Anděl revolučně posouvá hranice digitálního herectví (13.02.2019 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Nedotknutelná Alita prožívá léto s gentlemanem (13.02.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Nový Terminátor získal název (11.02.2019 09:17 v Novinky | Zprávy)
- Stroj času: Mrazivě autentický Schindlerův seznam (31.01.2019 07:30 v Recenze | Stroj času)
- Zemřel herec Dick Miller (31.01.2019 07:00 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Favoritka čte Schindlerův seznam, v němž hledá Složku 64 (23.01.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Zemřel producent Ramba a Terminátora Andrew G. Vajna (20.01.2019 18:11 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: Nejlepší kameramani pracující v současném Hollywoodu (19.01.2019 18:30 v Články | Publicistika)
- Anne Hathaway bude Zemeckisovou Čarodějkou (17.01.2019 07:05 v Novinky | Zprávy)
- West Side Story nabírá další herce (15.01.2019 14:19 v Novinky | Zprávy)
- Billy Zane bude Marlon Brando (12.01.2019 18:42 v Novinky | Zprávy)
- Téma: nejlepší filmy roku 2018 podle filmserver.cz (06.01.2019 15:39 v Články | Žebříčky)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2018 opustily (26.12.2018 13:23 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   11/2019

Pašerák
6/10

Nový film Clinta Eastwooda (který v něm zároveň ztvárnil hlavní roli) je natočen volně na motivy skutečné události z roku 2014, kdy devadesátiletý americký stařík pašoval velké náklady kokainu pro mexický drogový kartel.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver