Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Redakční topka: Nejlepší katastrofické filmy

Redakční topka: Nejlepší katastrofické filmy

Vydáno: 27.03.2014 19:34 v sekci Články | Žebříčky - Redakce | foto: facebook tvůrce

V kinech právě řádí Noe a Pompeje, tak není od věci trochu zapátrat v minulosti po jiných katastrofických velkofilmech. Které tituly nám svou destrukcí utkvěly v paměti?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V úvodním odstavci jsem chtěl krátce představit katastrofický žánr jako takový, ale následně jsem zjistil, že jsou tyto informace obsaženy již ve dvou příspěvcích, takže vás zřejmě urychleně a bez zbytečného protahování odkážu k jejich přečtení. Tato topka vznikla samozřejmě za příležitosti dvou březnových velkofilmů Pompeje a Noe, které po dlouhé době přicházejí s měřítkem destrukce v jiném žánru než fantasy nebo sci-fi. Na ty bude samozřejmě čas někdy příště, takže se pro dnešek budete muset spokojit jen se spoustou, spoustou vody...

Marek Slovák - Dobrodružství Poseidonu

Fotografie z filmu Dobrodružství Poseidonu / The Poseidon AdventurePanuje představa, že 70. léta byla nakloněna katastrofickým filmům. Je sice pravda, že díky jejich komerční úspěšnosti studia produkovala tento typ snímků, ale spíše jde o z učebnic dějin filmové historie přejímanou a rozšířenou nepřesnost. Nejinak tomu totiž bylo i v letech 90., kdy se ale žánrové adjektivum "katastrofický" křížilo například se "sci-fi" (Armageddon, Drtivý dopad, Vetřelec: Vzkříšení) či "historický" a "romance" (Titanic).

Spojování "sedmdesátky" a "katastrofický" vedle představy o čistotě žánru může vycházet i z domněnky, že tehdy vznikala kvalitnější díla, protože bylo natočeno Letiště, Skleněné peklo a Dobrodružství Poseidonu. Paměť je selektivní, a tak je pochopitelné, že mnozí zapomínají na to, že Letiště mělo ve stejné dekádě několik čím dál tím slabších pokračování a Dobrodružství Poseidonu se taktéž dočkalo ryze průměrného sequelu... a po více než třiceti letech podprůměrného remaku nazvaného Poseidon.

Fotografie z filmu Dobrodružství Poseidonu / The Poseidon AdventureČím ale původní původní "Poseidon" vyniká, že jsme se ho navzdory výše uvedenému rozhodli zařadit do TOPky? Vznikl v době, kterou si kinematografie znalí spojují spíš s nástupem tvůrců Nového (Nového) Hollywoodu, kteří - ovlivněni evropskými uměleckými snímky a americkou popkulturou - experimentovali se žánrovými vyprávěními. Dobrodružství Poseidonu oproti tomu napomáhalo ustanovit normu výstavby katastrofických děl (uvedení do děje seznamující s postavami, katastrofa a následná snaha dostat se z jednoho místa do druhého přes překážky k vytouženému cíli), kterou poté přejímaly další počiny (Vetřelec: VzkříšeníMonstrum některé scény více či méně okázale parafrázují). Především jsou ale příkladem klasicky odvyprávěného, na hvězdách postaveného velkorozpočtového spektáklu, který stojí v opozici k formálně hravějším a významově méně konzervativním prvotinám generace filmových spratků.

Upoutávka na Dobrodružství Poseidonu (1972).

Pavel Pinker - 2012

Fotografie z filmu  / 2012Generál masivní destrukce, Němec Roland Emmerich, se uvedl na scénu několika bezvýznamnými sci-fi béčky. Pak přišel úspěch v podobě Univerzálního vojáka a Hvězdné brány - oba filmy ovšem režisérovu pověst stále spíše jen předznamenávaly. Až Den nezávislosti ukázal oblíbený koncept "udělej to velké - udělej toho hodně - všechno to rozbij", který je od té doby s Emmerichem neodbytně spjat. Prakticky identický mustr, kdy jsou kolosy dočasně nahrazovány větším počtem menších hrozeb, byl použit ve filmech Godzilla i Den poté. Když se ve Dni nezávislosti odmlčely obří kosmické talíře, přišly na řadu nekonečné letky stíhaček; v Godzille zase chvilkovou nepřítomnost titulního monstra vyplňovaly desítky jeho mláďat. No a když scénu Dne poté opustila obří tornáda a gigantické masy vody, nastoupila smečka vyhladovělých vlků...

Po prehistorickém průšvihu, jenž se odehrál 10 000 př.n.l., bylo na čase nastolit další destrukci. Protože bylo třeba udobřit si diváky, katastrofa byla tentokrát vytrvalejší, skutečně globální a navíc neodvratná, vyřádilo se na ní hned několik přírodních katastrof a mnohé scény byly přestřelené takovým způsobem, že bylo marné je nenávidět. Tvůrci dobře věděli, kam míří (Robert Ebert, s Emmerichem běžně se škádlící, nečekaně udělil filmu 2012 tři a půl hvězdičky ze čtyř) a ač nadhled není z filmu patrný, s vyjímkou nastavované kaše v moralistickém závěru svou stupiditou poměrně dobře baví. Nejedná se však o zdvižený prostředníček kritikům; mluvme spíše o suverénní jízdě cestou, kterou si tvůrci sami dobře vyšlapali.

John Cusack ve filmu  / 20122012 pochopitelně nepřepíše filmovou historii, dramaturgicky nemá čím překvapit a je právem v mnoha kruzích nenáviděn, na druhou stranou je přímo esenciální emmerichovkou a jako takový funguje na sto procent. Pro ostatní je tu alespoň záplava výborných triků, akčních scén a podařených vtípků (všimněte si momentu, v němž obří vlna vrhá na Bílý dům letadlovou loď s názvem USS John Kennedy). Pokud si tedy chcete nenáročně propláchnout hlavu něčím, co stálo stovky milionů dolarů a v čem vzniknou škody za miliardy, můžete tímhle filmem spokojeně zavraždit pár svých neuronů.

Originální trailer filmu 2012

Martin Bubrín – Nic nás nerozdělí

Naomi Watts ve filmu Nic nás nerozdělí / The ImpossiblePokud kategorii katastrofických snímků oprostíme od sci-fi a fantasy, zůstane nám zástup titulů, v němž se hlavní hrdinové museli vypořádávat s přírodní pohromou. Žánr, který v americké kinematografii nabyl (a následně i rychle pozbyl) popularity v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, zažil několik svých ozvěn i později (třeba devadesátková béčka nebo emmerichovky), kdy se ale ukázalo, že pro podobně jednoduché dobrodružné snímky již není v dnešní době místo, jak předvedl například remake Dobrodružství Poseidonu.

Občas se ale zadaří a nevzniknou třeba výplachové Pompeje, ale něco jako Nic nás nerozdělí. Snímek, který loni do kin uvedl režisér hororového Sirotčince Juan Antonio Bayona, totiž na podobně bezduché katastrofické snímky reaguje překvapivě silnou odpovědí, která říká, že slovo „katastrofa“ nemusíme nutně brát jako prvek podřadného filmu nehodného serióznějšího zájmu. V příběhu rodiny, kterou o Vánocích roku 2004 rozdělí na dovolené v Thajsku ničivá vlna tsunami, totiž dokáže zdatně balancovat na hranici syrového realismu a klasického amerického dojáku opředeného známými klišé s bonusem jedné z nejlépe a nejvěrohodněji zachycených katastrof na velkém plátně. Technické provedení zásahu vlny je zkrátka dechberoucím důkazem Bayonova režijního mistrovství, které by nemělo být Hollywoodem opomenuto (aby také ne, když bude točit druhou Světovou válku Z).

Naomi Watts ve filmu Nic nás nerozdělí / The ImpossibleCo by se bez pochyby v amerických rukou změnilo v sentimentální kýč, španělský režisér povýšil na neskutečně intenzivní rekonstrukci událostí, která si pomáhá jak svou perfektní technickou stránkou (naturalistická kamera a triková stránka), tak i nekompromisností, s níž příběh vypráví. To z výsledku nedělá žádnou akademickou vykalkulovanost, ale citlivě vedenou záležitost, v níž se přesně odráží dezorientovanost a bezmocnost jedince ve víru mnohem větších, tragických událostí. Jistě, že mnoho věcí je záměrně upraveno pro podobu filmového vyprávění a závěr v emocích až trochu moc tlačí na pilu, ale to nic nemění na neskutečném emocionálním prožitku, který snímek přináší. Nic nás nerozdělí tak přináší do dosud ohraničeného subžánru svým syrovým a zároveň sentimentálním pojetím jisté ozvláštnění, takže by jistě byla škoda ho minout.

Český trailer filmu Nic nás nerozdělí

Vratislav Šálek – Dokonalá bouře

Fotografie z filmu Dokonalá bouře / The Perfect StormV miléniovém roce přišel režisér Wolfgang Petersen se strhujícím snímkem o bandě odvážných rybářů, která na širém moři čelí nezastavitelným přírodním živlům. Inspiroval se skutečnou událostí a natočil hodně zajímavý film, který z trikového hlediska obstojí i dnes. Klaustrofobní a takřka bezvýchodná atmosféra na uzavřené lodi působí naprosto parádně a valící se voda, která si s bárkou dělá, co chce, je stále fascinující a od nějakých těch plaveb na chvíli odradí. Dobrodružství a testosteron, ale zároveň i respekt a strach jsou znát z každého políčka a z vrcholné scény, kdy obří vlna obrací loď, pořád svým způsobem běhá mráz po zádech.

Do toho si započítejte charismatické George Clooneyho s Markem Wahlbergem, dobře vybrané herce do vedlejších rolí a máte tu hodně zajímavý moderní katastrofický film, který od statusu klasiky dělí snad jen typický Petersenův patos, kterého je někdy až moc, zbytečná heroizace postav a větší dávka emocí, protože je to celé bohužel chladné jak moře, v němž posádka skončí. Jako ukázka v podstatě současného katastrofického subžánru je ale Perfect Storm více než ucházející.  

Originální trailer filmu Dokonalá bouře

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 12. 4. 2024 - 18. 4. 2024
TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím Po delší době se v televizích objeví filmy, které ještě nedávno figurovaly v nabídkách kin. Největším lákadlem je oscarový trhák Všechno, všude, najednou, uvedení se dočká i hvězdně obsazená biografie Klan Gucci. ... čtěte zde
Vydáno: 12.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel O. J. Simpson (11.04.2024 19:12 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Nezlomní Krotitelé duchů v říši ledu sledují ohňostroje (10.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Portrét: Kluk, který se odnaučil koktat (17.03.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Trailer: Nezlomní (01.03.2024 09:30 v Novinky | Trailery)
- Zemřel Andre Braugher (13.12.2023 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Plán pro rodinu (07.11.2023 09:30 v Novinky | Trailery)
- Zemřel Mark Margolis (04.08.2023 19:34 v Novinky | Zprávy)
- Mark Wahlberg bude řídit Flight Risk (13.05.2023 08:00 v Novinky | Zprávy)
- Box Office: 10 komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob (13.04.2023 07:30 v Komentáře | Box office)
- Zemřel Michael Lerner (10.04.2023 08:39 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel herec Lance Reddick (17.03.2023 21:18 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Ostrov je znovu první (07.03.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Téma: Nekonečný příběh - vzestup a pád (05.03.2023 10:30 v Články | Publicistika)
- Top 20 ČR: Ant-Man zůstal první (28.02.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Ant-Man přebírá vedení (21.02.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: Ant-Man přichází (20.02.2023 07:30 v Komentáře | Box office)
- Zemřela Stella Stevens (18.02.2023 15:59 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Top 20 ČR: Ostrov je znovu první (14.02.2023 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Box office: Bez kalhot vede (13.02.2023 07:30 v Komentáře | Box office)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu