Festivalové ozvěny: KINO NA HRANICI

Vydáno: 27.03.2014 09:57 - Jana Bébarová | foto: facebook tvůrce

Současná ukrajinská kinematografie, ženský film v polské kinematografii, retrospektivy Dušana Hanáka, tvůrčí dvojice Janusz Majewski a Kurt Weber či adaptace Jaroslava Haška a Franze Kafky - to vše chystá 16. Kino na Hranici!
KINO NA HRANICI

Přelom dubna a května bude tradičně patřit filmové přehlídce v Českém a Polském Těšíně příznačně pojmenované Kino na hranici. Od úterka 29. dubna do neděle 4. května se tam uskuteční již po šestnácté v řadě. 
Fotografie z filmu  / Obrazy starého svetaLetos se návštěvníci mohou těšit hned na tři retrospektivní cykly, mezi nimi na téměř úplnou retrospektivní přehlídku hrané a dokumentární tvorby slovenského režiséra Dušana Hanáka, který se stal rekordmanem v délce pobytu svých filmů v cenzorských trezorech. Dlouhých patnáct let byl kupříkladu zakázaný jeho velmi ceněný lyrický dokument o stáří Obrazy starého sveta. Pozoruhodný obraz společnosti 60. let plných nadějí a deziluzí Hanák pro změnu nabídl v psychologickém dramatu 322.

Druhý cyklus zaostří na spolupráci režijně-kameramanského tandemu Janusz Majewski & Kurt Weber aktivního již od šedesátých let. Jak Dušan Hanák, tak i Janusz Majewski a těšínský rodák Kurt Weber mají v plánu osobně zavítat přímo na festival.

Kino na hranici rovněž chystá výběr z nejzajímavějších filmových adaptací prozaických děl Franze Kafky a Jaroslava Haška, kteří se oba narodili ve stejném roce a zemřeli v odstupu půldruhého roku, a přestože oba většinu života prožili v Praze, je jen málo pravděpodobné, že se kdykoli setkali.

Cyklus "Velká válka 1914-1918" připomene letošní kulaté výročí dějinného mezníku, který navždy změnil běh světa, a obzvlášť střední Evropy. Zaměří se na způsob, jakým středoevropští tvůrci ve svých filmech ztvárnili jednotlivé události první světové války.

Původně avizovaný fokus na kinematografii bývalé Jugoslávie v rámci pravidelného festivalového cyklu "Hranice a zdi světa" nakonec nahradil zájem organizátorů o dění v současné ukrajinské kinematografii, která se do našich kin jinak dostane jen velmi zřídka, i přesto, že tamní filmy pravidelně získávají prestižní festivalová ocenění, mj. dvakrát během posledních deseti let Zlatou palmu v Cannes v soutěži krátkometrážních filmů.

Agnieszka Holland Chystaná sekce "Mazurka nad ránem. Ženský film v polské kinematografii“ (Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii) je přiznaně inspirovaná stejnojmennou knihou dr. Moniky Talarczyk-Gubały. V ní chtějí dramaturgové festivalu připomenout a společně s diváky objevovat díla mimořádných umělkyň, a to jak těch méně známých, jako jsou např. Ewa Kruk (Palace Hotel) nebo Hanka Włodarczyk (Bluszcz), tak jejich slavnějších kolegyň – Agnieszky Holland nebo Barbary Sass, u nichž se festival zaměří na jejich méně známé snímky.

V rámci doprovodného programu se připravuje expozice fotografií Dušana Hanáka či souhrnná výstava "Polsko, Evropa a svět. Tváře Agnieszky Holland", kterou připravilo Muzeum kinematografie v Lodži. Těšit se můžete i na doprovodné akce v rámci Bienále v těšínských Benátkách (Wenecja Cieszyńska), různá setkání, prezentace nových knih a debaty. A tradičně i večerní koncerty, které letos odehrají kapely KieslowskiBokka, ZrníDr Misio Puding pani Elvisovej.

Pokud chcete získat výhodnou akreditaci se "startovním balíčkem" s katalogem, tričkem a taškou, neváhejte a objednejte si ji online právě teď! Více informací najdete zde. 



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY