Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Grand Piano

Za horizontem: hitchcockovsko-depalmovské Grand Piano

Vydáno: 17.02.2014 16:00 v sekci Recenze | Za horizontem - | foto: facebook tvůrce

Thriller Grand Piano má pozitivní odezvu z tematických festivalů, kde byl přijat jako zdařilá hitchcockovská nápodoba, která je povedenější než jiné nedávné hitchcocovské nápodoby (od Briana De Palmy). Dostojí očekáváním?

Symfonie strachuRecenzoval/a dne 17.02.2014 16:00. Thriller Grand Piano má pozitivní odezvu z tematických festivalů, kde byl přijat jako zdařilá hitchcockovská nápodoba, která je povedenější než jiné nedávné hitchcocovské nápodoby (od Briana De Palmy). Dostojí očekáváním? Hodnocení: 4
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Fotografie z filmu  / Grand PianoGrand Pianu je velmi těžké psát a zároveň se vyhnout přívlastkům jako "hitchcockovské" či "depalmovské", které patří mezi žurnalistické floskule. Lze jim ale zpětně vrátit význam ukázáním toho, jak tento španělský thriller kombinuje dvě na sebe navazující poetické tradice. Po vzoru děl mistra napětí těží z cíleného prostorového a časového omezení, jelikož se větší část snímku odehrává v jedné budově a čas syžetu se kryje s časem projekce. Za polovinou ale od nápodoby postupů z děl britského barda přejde k záměrně nadsazené hře s jedním prvkem klíčovým (doslova) pro vyprávění. Kombinace obojího není úplně uspokojivá, ale pojďme si nejdříve film španělského režiséra Eugenia Miry představit, než uvedeme důvody, proč tomu tak je.
Grand Piano do centra svého vyprávění staví titulní hudební nástroj, který sehraje důležitou úlohu (ok, stop s víceznačnými analogiemi, protože nejsou o moc lepší než floskule) v životě  hudebníka Toma Selznicka. Ten se po pětileté pauze vrací do stejné koncertní síně, ve které naposledy selhal, když se pokusil o údajně nezahratelnou sonátu La Cinquetta. Netuší, že ve vyprodaném sálu ho vedle jeho rodiny, přátel i fanoušků čeká muž s odstřelovací pistolí, který mu vyhrožuje smrtí, pokud uslyší byť jednu jedinou špatně zahranou notu. A ukáže se, že mu nejde jenom o bezchybný posluchačský zážitek, ale i o něco víc, co souvisí se samotným pianem.

Fotografie z filmu  / Grand PianoJiž při čtení nástinu zápletky si nejspíš vybavíte dva thrillery nového tisíciletí, Telefonní budku a Úkryt. Oba operovaly s jasně vymezeným herním polem a v obou byla hrozba "muže na telefonu"/lupičů v domě záminkou k proměně postav překonávajících tíživou minulost. Nejinak je tomu i v tomto případě, ale tvůrci zapomněli na to, že oba jmenované tituly dospěly ke zdárnému konci jinou cestou.

V jednom byl zvolen únik zločince (a tím příklon k moralitě), v druhém konfrontace s hrozbou (a tím upřednostnění divákovy potěchy z žánru). Grand Piano se ovšem snaží skloubit obojí, resp. jeden vývojový vzorec vedoucí k ponaučení je v 60. minutě hodinu a půl dlouhého filmu ukončen a nahrazen druhým ústícím do střetu dvou postav. Změna je připravovaná již od samotné poloviny, kdy se ukáže, že cílem muže na druhém konci drátu nebyl dokonalý posluchačský zážitek, resp. že ten podmiňuje jeho skutečný záměr.

Fotografie z filmu  / Grand PianoPokud bychom zašli v historii ještě dál, napsali bychom, že dochází k přechodu z jedné poetické tradice k druhé, od ní odvozené, protože "hitchcocovský" thriller se stane "depalmovským". Představitel klasické hollywoodské kinematografie pracoval ve svých prostorově omezených snímcích jako Záchranný člunProvaz či Okno do dvora s pevně sevřeným vyprávěním, kde skupina postav/dvě ústřední /protagonista prošly vývojem, čemuž bylo ve vyprávění podřízeno vše (včetně pověstného McGuffinu, čili rekvizity, která je pro diváka zaměnitelná za cokoliv jiného, ale je důležitá pro hrdiny). Experimentovalo se pouze se stylem (především ve zdánlivě jednozáběrovém Provazu). Zato u zástupce novo-novohollywoodských spratků šlo o mnohdy nesoudržnou hru s různými hitchcockovskými postupy a prvky, které stavěly okázale na odiv, a tak mnohdy trčely z celku, než aby byly do něj organicky zapojeny (např. pověstné tracking shoty v Oblečen na zabíjení nebo Passion).  

Grand Piano se zprvu jeví jako hitchcockovská pastiš (nápodoba snažící se překonat své předobrazy), když je rozvíjen precizně načasovaný řetězec provázaných událostí, zatímco se zesilují prostředky stylu střídáním dlouhých záběrů s velmi krátkými, dramatickými prostřihy na detail a netradičními úhly kamery. Za polovinou se ale začne ukazovat, že je vše velmi sebeuvědomělou hrou s titulním McGuffinem. Hrou zábavnou jenom do té míry, do jaké jste poučeni s popsanými tradicemi, protože není pravdivé protagonistovo poznání, že posluchači nepoznají špatně zahranou notu (a analogicky: diváci výbornou odvozeninu lomící se do jenom velmi dobré odvozeniny z odvozeniny). 

Fotografie z filmu  / Grand PianoV tradičně koncipované recenzi by nechybělo, že Elijah Wood "hraje jako o život", protože jde o jeho "herecký koncert" apod. Fanoušci by pak v diskuzi namítali, že se pouze snaží vymanit z hobití škatulky, na což by recenzent dodal, že Wood má slabost pro horory a thrillery, a tak spíš než o kalkul jde o osobní záležitost. Dvě žánrově spřízněná díla produkoval (americká alegorie drogové závislosti Toad Road, iránská upířina A Girl Walks Home Alone At Night), ve čtyřech hrál (Maniak, Cooties, Grand Piano, Open Windows).

Jste-li fanoušky (daného žánru, experimentů s omezením prostoru a překrýváním času syžetu s časem projekce, Hitchcockovy či De Palmovy tvorby...) jako on, Grand Piano byste si mohli užít, stálo by v závěrečném (ne)doporučení review. A preview by upozornilo na to, že křížení stylistického postupu příznačného pro slashery (užívání hlediskových záběrů) s hitchcockovským syžetem (aktualizace neprávem obviněného muže do doby dnešních médií 2.0) vypadá v Open Windows ještě zajímavěji. Poznají ale v dnešní době čtenáři rozdíl mezi review a preview, když posluchači koncertů neodhalí špatně zahranou skladbu?

P. S. Stejně nikdo nedělá Hitchcocka lépe než Martin Scorsese.

 
Oficiální upoutávka č. 1 k filmu Grand Piano.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Martin Scorsese natočí Sinatru (18.04.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Portrét: John Travolta slaví 70 (17.02.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Přátelé z dovolené mají těžký život a tvoří řetěz bláznů (26.01.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Oscar 2024: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (24.01.2024 09:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Nejlepší filmy a seriály roku 2023 podle Filmserveru (14.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejlepší americké filmy 80. let (26.11.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Recenze: Zabijáci rozkvetlého měsíce (21.10.2023 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zabijáci rozkvetlého měsíce analyzují anatomii pádu, při kterém mohou být také mrtví (18.10.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: The Toxic Avenger (30.09.2023 18:30 v Novinky | Trailery)
- Fokus Fest 2023 míří do Semil (26.09.2023 08:00 v Novinky)
- Téma: 10 nejlepších rolí Roberta De Nira (17.08.2023 16:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel Mark Margolis (04.08.2023 19:34 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Freddie Mercury se vydává do casina na cestu samuraje (14.07.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Muži, ženy a děti ví, že není čas zemřít (30.06.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Scorsese chystá dalšího Ježíše (30.05.2023 07:45 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Pasažéři ve službách mafie jsou nezvěstní v boji (26.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Killers of the Flower Moon (19.05.2023 08:32 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Pan Nepolapitelný hledá odhalenou stopu devadesátek (19.05.2023 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu