Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Makrorecenze: Vlk z Wall Street

Makrorecenze: Nenažraný Vlk z Wall Street dostane každého

Vydáno: 21.01.2014 20:26 v sekci Recenze | Makrorecenze - Redakce

Novinka Martina Scorseseho svými zfetovanými večírky, hereckými kreacemi a nekončícími párty baví, nachází se však za Vlkem z Wall Street i něco víc? O tom v naší makrorecenzi, kde se sešly čtyři rozdílné názory.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Naše makrorecenze jsou tu od toho, aby odhalily, které filmy jsou předurčeny k nadžánrovému úspěchu, a které naopak nikoli. Čtyři lidi, čtyři názory.

VLK SE NAŽRAL – A WALL STREET ZŮSTALA CELÁ

Fotografie z filmu Vlk z Wall Street / The Wolf of Wall StreetČlověk člověku vlkem, napsal Thomas Hobbes v Leviathanu a postavil politickou koncepci společnosti na právu silnějšího. Podobně jako na Wall Street, jen svaly tu vystřídal mozek (v lepším případě) a pravidlo, že drzé čelo je lepší než poplužní dvůr. Jenže o prohnilosti finanční větve kapitalismu už jsme četli a viděli nejen více, ale i lépe, hlouběji a chytřeji. Možná vás zaujaly knihy jako Too Big to Fail nebo Stoneovo kritické pojetí finančních mágů, ale je vlastně jedno, jestli na akciové trhy nahlížíte jako na americký sen, nebo noční můru z Wall Street, jestli jste keynesiánec, nebo neoliberál.

Není totiž pochyb o tom, že Scorsese je brilantní filmař a DiCaprio jeho bohem nadaná Múza, ale co naplat, když jejich dekadentní party, koks, sex a prachy působí jako nekonečná smyčka. Jednotlivé scény jsou perfektní, ale znovu a znovu opakující se hříchy ztrácí přitažlivost, takže je snadné dostat se do stavu, kdy vás nahé prostitutky, šňupání kokainu a házení trpaslíkem závratně nudí. Scorsese nechává mluvit svého antihrdinu, nevysvětluje, neomlouvá, nekritizuje, ale bohužel se ani nepokouší klást otázky. Vlk z toho vychází jako bezchybně natočený, nekomplikovaný popis, v němž není po analýze, vývoji nebo dramatu ani památky, s výjimkou jediné scény na jachtě s agenty FBI. 

Na tříhodinový opus je to dost málo, tím spíš, že ani v kontextu není ničím výjimečný. Podvodníka vystřihl DiCaprio lépe ve Spielbergově Chyť mě, jestli to dokážeš, opulentní zhýralost se povedla v Scorseseho Letci, kde bylo navíc ono klasické hollywoodské kouzlo. Není nakonec tím velkým zlým vlkem, který prodává davům podřadné akcie za nehoráznou cenu, sám maestro Scorsese?

Natálie Bergerová: 7/10

NESPOLEHLIVÉ SPOLÉHÁNÍ SE NA DIVÁKOVO POROZUMĚNÍ

Fotografie z filmu Vlk z Wall Street / The Wolf of Wall StreetVlk z Wall Street je na jednu stranu nadšeně přijímán jako režisérův návrat na pomyslný vrchol, když je přirovnáván k jeho taktéž biografickými vyprávěním o gaunerech v Casinu a Mafiánech, ale na tu druhou je odmítán jako oslava bakchanálií a neetického způsobu života protagonisty Jordana Belforta. Obojí (jak přirovnávání, tak odsudek kvůli dezinterpretaci) ale není na místě, protože na nejdelší Scorseseho epice jsou nejpozoruhodnější odchylky jak v kontextu tvorby amerického spratka, tak od norem hollywoodské kinematografie.

Odlišnost od dvou výše zminěných kultovních počinů a zároveň ústřední sjednocující princip spočívá v rozporu mezi tím, jak jsou věci prezentovány na venek, a tím, jak se skutečně mají. V prologu vidíme reklamu na financováním se zabývající firmu Stratton Oakmont, jež je představena jako spolehlivá, stabilní a proklientsky orientovaná, aby bylo následně odhaleno, že není vše takové, jaké se zdá být. S nastoleným konfliktem se systematicky pracuje i nadále: když je vyprávění omezeno na ústřední postavu Belforta, ale přitom obsahuje i vševědoucí pasáže (např. vsuvky s agentem FBI); když je zpochybňována spolehlivost přepsáním dříve viděného (barva auta, jízda s mozkovou obrnou); když nám "hrdina" odpírá určité informace, ale přitom značně sebeuvědomělé vyprávění skočí v čase vpřed či vzad, aby tuto mezeru vyplnilo (např. vzpomínky na minulou noc při hádce s manželkou či po probuzení se v letadle); když se noříme hlouběji do percepčních prožitků Belforta, ale přitom je vychýlený stav vědomí kolektivní, protože odpovídá i ostatním postavám, či slyšíme úvahy nejenom jeho, ale i dalších (tetička, švýcarský bankéř).

Fotografie z filmu Vlk z Wall Street / The Wolf of Wall Street"Vtip" je následující: Vyprávění o vzestupu a pádu skupiny mafiánů a gangsterů bylo velmi klasicky vystavěno a postavy v něm procházely vývojem. Obraz makléřského selfmademana a motivačního mluvčího se jednoduchému schématu vzpírá (body zvratu jsou iluzorní, protože jsou rozpoznatelné pouze podle komentáře mimo obraz a klíčové sekvence směřující vyprávění dál byly z části obsaženy v prologu v rámci flashforwardů) a Belfort zůstává stejným šmejdem od první do poslední minuty. Nastolená ironie, spočívající v popsaném rozporu, je přitom tím jediným, co prochází proměnou a dává najevo morální stanovisko. Z počátku je patrný zjevný protiklad, s postupujícími minutami ale docházi ke splývání obou - fikční i inscenované nonfikční - reprezentací (např. Belfortovo zatčení při natáčení reklamy). Ponechává se tak na divákovi, aby rozlišil mezi jednotlivými rovinami reprezentace a vyložil si kritiku nefungujícího kapitalistického systému demokracie po svém.

Marek Slovák: 10/10

WALL STREET 3: JORDAN BELFORT SE DOBŘE BAVÍ

Fotografie z filmu Vlk z Wall Street / The Wolf of Wall StreetPokud bychom měli vycházet z toho, jak nám režisér Martin Scorsese spolu se scenáristou Terencem Winterem ukazují, kterak vypadal (vypadá) život amerických burzovních makléřů a věřit tomu, že jsou takoví, jak nám film předkládá, pak bychom došli ke dvěma protichůdným názorům. První skupina a řekl bych, že ta početnější, si řekne: "Chci být jako Jordan Belfort! Chci mít hromadu peněz, ženských, drog a chci se jen bavit." Druhá skupina si řekne pravý opak: "Ten Jordan Belfort byl ale naprosto bezskrupulózní a amorální člověk a nechci mít s ním, ani s takovou skupinou lidí nic společného." Lze také zaujmout „neutrální“ stanovisko a zůstat nad věcí. Pak musím konstatovat, že Scorsese natočil suverénním a mistrovským způsobem, který je mu vlastní, struhující biopic o amorálním člověku žijícím amorální život v amorální společnosti, kde jediné, na co se hledí, je síla a moc peněz.

A v tom je ta hlavní potíž. Pokud vám Jordan Belfort neimponuje tak jako mně, pak je pro vás jeho příběh chvílemi už nudně stereotypní a nezajímavý. Největším triumfem tak zůstává bezchybná filmařská práce všech tvůrců, za níž pochopitelně získává největší kredit režisér a hned po něm pak především herci Leonardo DiCaprio a Jonah Hill, kteří si své „finanční mafiány“ zahráli opravdu s chutí a mimořádným nasazením. Trochu nemile mě u Vlka z Wall Street překvapila znatelná míra patosu a sentimentu při scéně Belfortovy promluvy ke svým kolegům o tom „že nekončí“, kterou bych u Scorseseho filmu nečekal. Vlk z Wall Street tak pro mě není filmem roku, ale pouze klasicky profesionálně odvedenou filmařinou, na kterou jsem od režiséra takového formátu již zvyklý.

Václav Limberk:  8/10


SCORSESEHO NÁVRAT NA VRCHOL

Fotografie z filmu Vlk z Wall Street / The Wolf of Wall StreetJe to kanec ten Scorsese. Král životopisů, gaunerů a tříhodinových filmů tentokrát útočí komediálním makléřským eposem a jedno se mu musí nechat – natočil tři hodiny materiálu o zfetovaném milionářském kreténovi a přesto po CELOU stopáž diváka baví. A jak! Forma pravděpodobně vysála kokainové sklady samotné titulní postavy a místy vypadá jako číslo z pompézního muzikálu, jehož scéně kraluje psychopatický výkon Leonarda DiCapria. Vyprávění je velice schopně doplňováno ryze komickými výstupy, které nejsou trapné a pokaždé fungují, přestože se často zabývají masturbací, souložením, fetováním či močením a nejsou zrovna krátké(!!). Může za to geniální casting, fantastický tah na branku při užívání situačního humoru, skvělý timing každého prvku na scéně a energický projev, jenž je znakem celého filmu.

Vážně by mě nenapadlo, že se budu tři hodiny královsky bavit při sledování těžce nemorálního zbohatlického mejdanu, který nenápadně shazuje i mravní ponaučení a utahuje si z nabízené satisfakce. Koukat na tuhle masivní porci profesionální a zároveň podvratné filmařiny je zkrátka radost. Co je tedy Vlk z Wall Street? Znáte ten vtip, který říká, že peníze nejsou všechno, ale že je lepší brečet v limuzíně než v autobuse? Představte si jeho filmovou adaptaci + tunu drog a ještě více báječně neuctivého humoru. Scorsese sice půjde do pekla za to, že točí filmy o grázlech (Kundun ho nezachrání), ale my ho budeme navěky milovat. Závěrem můžu říct jen tolik, kolik by řekl sám Jordan Belfort: jděte do toho, protože je to fucking awesome! 

Pavel Pinker: 9/10

Originální trailer filmu Vlk z Wall Street

Pozn.: Hlavní recenzi filmu Vlk z Wall Street najdete zde.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 20. 9. 2019 - 26. 9. 2019
TV tipy: Švadlenka prožívá poslední prázdniny ve ztraceném městě Z Září se pomalu chýlí ke konci a televize stále nevytahují žádné filmové trumfy. Tento týden nicméně potěší premiéry nenápadného dobrodružného snímku Ztracené město Z a posledního vítěze Českých lvů, dramatu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 20.09.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Rambo letí ke hvězdám, kde vyvádí psí kusy a píše román pro pokročilé Z pětice novinek, která v tomto týdnu obohatí programy kin, vyčnívají dvě. Tou první je meditativní sci-fi s Bradem Pittem Ad Astra, druhou pak pátý díl legendárního Ramba. Žebříček návštěvnosti ale nejspíš ovládne jiná... čtěte zde
Vydáno: 18.09.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Takové krásné šaty 3/10
Recenze: Takové krásné šaty jsou hrdým uměleckým brakem Osobitý britský filmař Peter Strickland natočil film o prokletých šatech. Znovu se v něm na nikoho neohlížel, složil poctu italským giallo filmům a naservíroval lahůdku pro všechny cinefily plnou bizarních momentů. Nebo ne? čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 12:30 v sekci Recenze
0
Top 20 ČR: 37. týden
Top 20 ČR: Nabarvené ptáče na Přes prsty nestačilo Vrchol tuzemského žebříčku návštěvnosti patřil znovu české komedii Přes prsty. České drama Nabarvené ptáče se umístilo třetí. čtěte zde
Vydáno: 17.09.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Nabarvené ptáče 6/10
Recenze: Je Nabarvené ptáče bílou vránou mezi českými filmy? Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo? čtěte zde
Vydáno: 16.09.2019 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel scenárista Mardik Martin (12.09.2019 08:47 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: filmy Richarda Gerea (31.08.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- The Irishman: co o něm dosud víme? (28.08.2019 10:03 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Wonder Woman vynáší odpad a ocitá se na stromě, kde je s ní konec (23.08.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Top 10: filmy Quentina Tarantina (20.08.2019 14:00 v Články | Publicistika)
- Recenze: Film Tenkrát v Hollywoodu je o Tarantinově lásce ke kinematografii (15.08.2019 07:00 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Hodinářův učeň se tenkrát ocitl v Hollywoodu (14.08.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Osmička filmů Jamese Camerona (10.08.2019 10:00 v Články | Publicistika)
- The Irishman v prvním traileru (31.07.2019 16:50 v Novinky | Trailery)
- Preview: Co nás čeká ve zbytku roku 2019 v kinech? (31.07.2019 14:00 v Články | Publicistika)
- The Irishman na prvních fotkách (30.07.2019 10:13 v Novinky | Zprávy)
- KVIFF 2019: Filmy z letošních Varů, které nás nejvíce zaujaly (21.07.2019 11:30 v Články | Festivaly)
- Tarantino chce natočit westernovou TV sérii (19.07.2019 17:55 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Spalovač mrtvol Pavarotti je kořistí devadesátek (10.07.2019 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV rezence: Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese (30.06.2019 10:30 v Články | Televize)
- Killers of the Flower Moon jdou do produkce (20.06.2019 09:37 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   37/2019

Nabarvené ptáče
6/10

Adaptace kontroverzního románu reprezentovala tuzemskou kinematografii v hlavní soutěži benátského festivalu. O počinu Václava Marhoula, který vzbuzuje rozporuplné reakce, se tím pádem hodně mluví. Jak to s ním tedy dopadlo?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver