Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: 30. let FAMUFESTU

Téma: 30. let FAMUFESTU

Vydáno: 22.01.2014 18:00 v sekci Články | Publicistika - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

U příležitosti třicátého ročníku FAMUFESTU se organizátoři rozhodli nahlédnout do jeho historie a udělat průřez studentskou tvorbou i nejrůznějšími podobami festivalu FAMU.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
30. let FAMUFESTUFestival FAMUFEST se od svého vzniku až na pár výjimek každý rok koná v podzimních měsících, kdy už mají všichni studenti odevzdané klausurní práce a zároveň se ještě neblíží žádné zkoušky. Pro většinu lidí z FAMU zapadá festival do rytmu akademického roku stejně neodmyslitelně jako zkouškové období nebo prázdniny. FAMUFEST nepředstavuje ani tak soutěž, kde se na základě hlasování poroty určí, kdo byl v daném roce ve svém oboru nejlepší, ale spíš možnost reflektovat tvorbu druhých a skrze to i stav, ve kterém se škola jako celek nachází. Co se od loňska změnilo, pokud něco a zda je to k lepšímu či horšímu.

Historicky první FAMUFEST se datuje do roku 1983 a až do roku 1991 (s výjimkou 1990, kdy se vzhledem k dramatickým politickým událostem předchozího roku akce nekonala) probíhal pod názvem Festival studentské a umělecké a odborné činnosti nebo také Přehlídka filmového mládí. Za jeho pořádání byly zodpovědné příslušné oficiální orgány, což se pochopitelně změnilo po sametové revoluci. "V roce 1991 dochází z hlediska historie studentského festivalu FAMU k zásadní změně. ... Do čela organizačního štábu se po dobu následujících tří let staví Petr Zapletal, student katedry produkce..."

30. let FAMUFESTUPřed několika lety se FAMUFEST, po delší nespokojenosti ostatních kateder, přestal odehrávat v režii katedry produkce a bylo vypsáno výběrové řízení na koncepci FAMUFESTU. Od té doby získává festival každoročně novou tvář podle tematické koncepce, kterou vítězný tým organizátorů navrhne. Jako první se objevilo téma "Mystifikace", které se tázalo po pravdivosti či lživosti vyprávěných příběhů. Dále následovaly motivy jako V.I.P. (Very Individual Person), OUTor IN (školní a mimoškolní tvorba), Fantomas (symbol nedostižnosti, iluzornosti a technologické vyspělosti) apod. Koncepce jednotlivých ročníků, hlavní kréda, inovace, organizační štáb i seznam vítězných filmů jsou k detailně popsány na webu Famufestu http://www.famufest.cz/historie/.

Každý z projektů se snaží přistupovat k nezbytným festivalovým rituálům nově, z jiného úhlu než běžné festivaly tohoto druhu, s ohledem na trendy v současném umění a především tak, aby bylo znát, že si studenti organizují svůj festival sami podle svých představ (respektive představ daného organizačního týmu). Jednotlivé ročníky tak na sebe reagují systémem předvýběru filmů, dramaturgií bloků filmů, výběrem členů poroty nebo povahou poroty samotné, doprovodným programem, technologií i místem projekcí, úvodním a závěrečným ceremoniálem, podobou ocenění či katalogu atd. Mění se také způsob prezentace uměleckých děl (fotografie, scénáře, pohyblivé obrazy, konceptuální počiny aj.), která nejsou určena k projekci v sále.

30. let FAMUFESTUTo se ovšem ne vždy a ne úplně podaří. Někdy jde o velmi zdařilý a inovativní koncept s občas pokulhávající realizační a obsahovou složkou, jindy je tomu naopak. V širším časovém měřítku pak působí FAMUFEST poněkud nekoherentně. To platí spíš pro samotné studenty a organizátory, než pro řadového diváka. Neexistuje žádný kanál, skrze nějž by mohl nový tým pořadatelů získat informace od svých předchůdců. Tak se studenti pořádající aktuální roční festivalu rok co rok potýkají se stejnými zádrhely (v tomto případě jde spíše o technické a organizační problémy než o vizuální ztvárnění).
Při podrobnějším pohledu na samotné studentské filmy se dá vypozorovat, že čím blíže současnosti, tím více je viditelná tendence, která panuje na FAMU už několik let. Na rozdíl od animace, která stále drží laťku nasazenou v minulosti a dokumentu, který každoročně přinese několik zajímavých a osobitých snímků, se potýká hraná režie se znatelnou krizí. Těžko říct, co je příčinou. Nicméně katedra, jejíž absolventi proslavili v šedesátých letech českou kinematografii, v současnosti produkuje filmy, které se často vyznačují nedostatkem originality, dobrých a nosných témat nebo příběhů se silnou pointou. V konečném důsledku toto vyvolává dojem, že autoři nemají co říct nebo se jim to v „lepším“ případě pouze nedaří. Samozřejmě jako u všeho, i zde existují výjimky z pravidla.

FAMUFEST je i přese všechny výše i pády zavedený filmový festival, který neodmyslitelně patří k podzimním kulturním akcím, ať už mu vládne Fantomas nebo je ve stylu noir filmu a ať už se odehrává tradičně v Arše nebo jako letos v Divadle Komedie.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu