Recenze: Inteligentní a vtipný Walter Mitty a jeho tajný život

Vydáno: 25.12.2013 17:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Ben Stiller si splnil sen a natočil film o snílkovi Walteru Mittym, který musí konečně udělat rázný krok a podniknout životní dobrodružství. Jak si poradil s literární předlohou, která je zejména v zámoří velmi populární?

Walter Mitty a jeho tajný životRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 25.12.2013 17:00. Ben Stiller si splnil sen a natočil film o snílkovi Walteru Mittym, který musí konečně udělat rázný krok a podniknout životní dobrodružství. Jak si poradil s literární předlohou, která je zejména v zámoří velmi populární? Hodnocení: 3.5
Walter Mitty a jeho tajný život
The Secret Life of Walter Mitty
Drama / Komedie / Fantazie / Dobrodružný
USA, 2013 , 114 min.

Režie: Ben Stiller
Scénář: Steven Conrad, James Thurber
Kamera: Stuart Dryburgh
Hudba: Theodore Shapiro
Herci: Ben Stiller, Kristen Wiig, Jonathan C. Daly, Kathryn Hahn, Terence Bernie Hines, Adam Scott, Paul Fitzgerald, Grace Rex, Alex Anfanger, Amanda Naughton, Adrian Martinez, Nolan Corley, Joey Slotnick, Shirley MacLaine, Gary Wilmes

Česká premiéra: 26.12.2013

Každý z nás se čas od času zasní a představuje si věci, které se mu s největší pravděpodobností nikdy nestanou. Pro ty, kteří to dělají častěji než ostatní, se v zámoří vžil pojem Walter Mitty, což je populární postava z humoristické knihy Jamese Thurbera. Tou se inspiroval i snímek z roku 1947, kde si titulní roli zahrál Danny Kaye. Předpokládám, že většina z vás o jeho existenci asi nikdy neslyšela, takže další verzi, která se v originále jmenuje úplně stejně a s níž teď aktuálně přichází Ben Stiller, můžeme posuzovat zcela samostatně a odhlédnout od toho, do jaké míry jde o remake, což si osobně vůbec netroufám odhadovat.

Ben Stiller ve filmu Walter Mitty a jeho tajný život / The Secret Life of Walter MittyKdo tedy je onen titulní Walter Mitty? Pracuje jako fotoeditor časopisu Life, žije jednotvárný
život a je dost nesmělý. Velmi často se uchyluje do snového světa, v němž se mění v hrdinu, který zachraňuje psy z hořících domů a chrání bezbranné ženy. Je naprosto neodolatelným a zejména jeho kolegyně Cheryl, se kterou většinu "příběhů" prožívá, na něm může oči nechat. Jenže nyní nastala situace, že i v reálném životě se bude muset odhodlat k velkému činu. Na titulní straně nového čísla, které bude zároveň i posledním, totiž má být zveřejněna fotografie od slavného Seana O´Connella. Problém je, že právě ta se ztratila a Walter se musí pokusit najít uznávaného fotografa a získat od něj negativ. Vyhledat ho je při jeho dobrodružném životě takřka nemožné, takže Walter před sebou má hodně obtížný úkol.

Ačkoli se to může někomu ve spojení se Stillerovým jménem zdát zvláštní a nemožné, Walter Mitty a jeho tajný život je inteligentní (pozor - neplést s chytrý!) film. Neobjeví se tu jediný náznak fekálního humoru, jediná sexuální narážka, zkrátka nic, co byste od tohoto herce a režiséra očekávali. Místo toho dostávají prostor velmi jemné a příjemné vtípky pramenící ze samotné Mittyho postavy, která je v dobrém slova smyslu tuctová a je tak dost snadné se s ní ztotožnit. Vaše sympatie si získá během chvilky, takže je pak snadnější diváka okouzlit a dostat na svou stranu.

Ben Stiller ve filmu Walter Mitty a jeho tajný život / The Secret Life of Walter MittyNejpřekvapivějším prvkem celého snímku je jednoznačně režie, kterou obstaral sám Ben Stiller. Nikterak neexhibuje, ale zároveň překypuje nápady, které se nebojí umně využít. Hodně napoví už úvodní titulky, jež jsou originální a hravé. A potěší, že takový je i zbytek filmu. K pohodové a příjemné atmosféře se přidává naprostá vizuální "vypiplanost", která by možná ve vážnějším kousku působila nepatřičně, sem se ale dokonale hodí. Stejně je na tom pohodový písničkový soundtrack. Opravdu tu není nic, co by vysloveně rušilo, případně nezapadalo.

Stiller navíc prodělal fyzickou proměnu a lehce zešedivěl a k jeho současné vizáži role nesmělého pána ve středních letech sedne a utáhne film sám, aniž by se nějak pitvořil. Ba naopak, je velmi umírněný a civilní. Podobně výborná je jeho partnerka v podání Kristen Wiig, která sice nemá tolik prostoru, ale své si v klidu uhraje a je potřebně "roztomilá", takže se nedivíte, že po ní Walter pokukuje. Za zmínku stojí i větší cameo Seana Penna v roli fotografa, které si náramně užil. Zajímavostí je možná i to, že film nemá vyloženě zápornou postavu (i nový šéf Waltera je spíš "namyšlený blb" než cokoli jiného), což je jen a jen dobře.

Ben Stiller ve filmu Walter Mitty a jeho tajný život / The Secret Life of Walter MittyI proto je malinko škoda, že ve druhé polovině tempo opadne, lehce zvolní a chvílemi se některé scény začínají opakovat a snímek se točí v kruhu. Přísné kritikovo oko by možná uvítalo zkrácení o takových deset minut a možná i vypuštění postav Mittyho matky a sestry, které jsou tu vlastně zbytečné, ale to už je opravdu velké hnidopišství. To, že je příběh předvídatelný a nepřináší žádná překvapení, bych snad ani nevytýkal, protože o to snad nikomu nešlo. A vůbec nevadí, že i obsah oné ztracené fotografie lze odhadnout během pár minut.

Walter Mitty a jeho tajný život patří k nejpříjemnějším filmovým překvapením tohoto roku a patří k tzv. "feel good" filmům, které vás dostanou do absolutní pohody. Náladou bych ho lehce přirovnal k dva roky starému Koupili jsme zoo (s tím rozdílem, že Stillerova režie není tak svérázná a sedne mnohem více divákům). Do kin nemohl přijít v lepším období, protože pokud chcete v čase vánočním ve dvou vyrazit na film, který potěší jak muže, tak ženy, lepší volbu nemáte.

Oficiální trailer filmu Walter Mitty a jeho tajný život