Stroj času: Thelma & Louise na cestě k sebezničení

Vydáno: 03.12.2013 13:00 - Pavel Pinker | foto: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Ridley Scott byl po dvojnásobném sci-fi majstrštryku v mírném útlumu, Susan Sarandon stárla a Geenu Davis ještě nepotápělo spolupachatelství s Rennym Harlinem. Počátkem devadesátých let spolu natočili proslulou ženskou road movie.

Thelma a LouiseRecenzoval/a Pavel Pinker dne 03.12.2013 13:00. Ridley Scott byl po dvojnásobném sci-fi majstrštryku v mírném útlumu, Susan Sarandon stárla a Geenu Davis ještě nepotápělo spolupachatelství s Rennym Harlinem. Počátkem devadesátých let spolu natočili proslulou ženskou road movie. Hodnocení: 4.5
Thelma a Louise
Thelma & Louise
Drama / Dobrodružný / Krimi
USA, 1991 , 130 min.

Režie: Ridley Scott
Scénář: Callie Khouri
Kamera: Adrian Biddle
Hudba: Hans Zimmer
Herci: Susan Sarandon, Geena Davis, Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Stephen Tobolowsky, Brad Pitt, Timothy Carhart, Lucinda Jenney, Jason Beghe, Sonny Carl Davis, Ken Swofford, Shelly Desai, Carol Mansell, Stephen Polk

Česká premiéra: 06.02.1992

Hodnocení: 9/10

Distributor: Bontonfilm


Thelma a Louise hodnocení na Kinobox.cz: 79.04 %
Ve skrytu duše rozverná Thelma (Geena Davis), která se většinu času podvoluje tyranii svého manžela, vyráží na výlet se svou podstatně sebejistější kamarádkou Louisou (Susan Sarandon). Po krátké barové romanci s anonymním mužem končí Thelma na parkovišti, kde pro svou uvolňující naivitu čelí pokusu o znásilnění. Na scéně se ovšem objeví Louisa, jež po krátké slovní šarvátce násilníka zastřelí. Obě ženy se nečekaně ocitají v komplikované situaci, kterou se rozhodnou řešit útěkem a posléze dámskou jízdou za svobodou. Zanedlouho vychází najevo, že neprchají pouze před následky svého zločinu, ale rovněž před zpackanými životy, díky nimž nacházejí osudové souznění. Nejlepším mužským kamarádem se jim stane zelený kabriolet Thunderbird.

Susan Sarandon, Geena Davis ve filmu  / Thelma & LouiseFilm staví na nejednom sociálním stereotypu či předsudku: „Ženský maj rády darebáky“ - Servírce Louise na první pohled nic moc nechybí, přesto se k mužům staví silně negativně; Thelma je v první řadě provdána za despotu, v druhé téměř znásilněna barovým chuligánem a ve třetí okradena další náhodnou známostí, přesto s opačným pohlavím ráda laškuje. Z jiného úhlu pohledu je aplikovatelné nesmrtelné tvrzení „vždycky chtěj pravej opak toho, co maj“ (pasuje na výše zmíněné). Tato primitivní logika je však rozmetána nejpozději v momentě, kdy přijde na přetřes blíže nespecifikované Louisino trauma, jež utrpěla v Texasu - odpovědi na otázky náhle nejsou tak jednoduché.

Na přetřes přijde také svazující rutina nepříliš spokojených životů (a zase pasuje na výše zmíněné...) a z ní plynoucí stres a frustrace. Zatímco jistá a dominantní Louisa trne ve strachu z trestu a ztráty svobody v podobě útěku do Mexika, uťáplá Thelma si krátké chvíle nečekaně nabyté volnosti nezodpovědně užívá. Bod zlomu, po němž už opravdu nebude cesty zpět, číhá za každým rohem. Rozhřešující na všech frontách je pak proslulý závěr filmu, který důrazně, ba až afektovaně vyjadřuje osvobozující i zničující následky všeho předchozího dění.

Fotografie z filmu  / Thelma & LouiseVedle výkonu obou titulních představitelek je klenotem filmu také jeho scénář, ze nějž si Callie Khouri po právu odnesla Oscara. Skvěle odvyprávěný příběh výborným způsobem odhaluje další střípky z pozadí dvou nešťastných životů, přičemž umně balancuje někde na hraně mezi feministickou baladou, sexistickým primitivismem, traumaty poháněným dramatem, klasickou road movie zákonům navzdory a rovněž jemným výsměchem všemu zmíněnému.

Vtipu se film nebojí; kromě několika přímočarých humorů (rasta černoch a policajt v kufru) využívá právě své dvojsečnosti, kdy není zcela jasná míra vážnosti. Nemusím asi dodávat, že se všechny takové momenty týkají mužů, často stavěných do pozice zvrhlých mašin na nadrženost (čestnou vyjímkou budiž důležitá scéna s Louisiným přítelem), nicméně tato skutečnost umocňuje dominanci obou ženských charakterů, včetně jejich motivací a touhy, což jsou věci, o které tu v první řadě jde. Thelma a Louise zkrátka na vedlejší koleji fungují dobře i jako karikatura ženami nesnášených mužských nedostatků. Snad jim to řidiči kamionů a panovační manžílci, přivazující manželky ke sporákům, nebudou mít za zlé. 

Fotografie z filmu  / Thelma & LouisePozoruhodný multizvrat nastane kolem postavy potulného zlodějíčka, jehož si zahrál v té době zcela neznámý Brad Pitt. Chytře napsaná i aplikovaná postava tvoří zásadní přemostění příběhu (Louisina stabilita se začíná otřásat, puťkoidní Thelma ve vědomí dalšího omylu naopak míří kupředu), přičemž v první chvíli dává příslib zvratu úplně jinému, ale tady můžeme maximálně znovu chválit skvělou práci scénáristky.

Film Thelma a Louisa byl na začátku devadesátých let silným impulsem ve tvorbě Ridleyho Scotta, jenž poté, co si udělal velké jméno ve sci-fi žánru, poněkud stagnoval. Feminní road movie byla úspěšná komerčně a sklízela masivní úspěchy u kritiky, Scottovi však mnoho vody na mlýn nepřivedla - v příštích osmi letech se podepsal pouze pod dva filmy, z nichž se navíc vyklubaly propadáky.

O hudbu se postaral Hans Zimmer a stvořil jeden ze svých ještě-jsem-nebyl-supraepický soundtracků, Adrian Biddle získal pro svou kameru oscarovou nominaci. Nominací se nakonec sešlo šest (vedle scénáře a kamery o cenu bojoval střih, režie a obě dámy v hlavních úlohách), o mnoha jiných oceněních nemluvě. Od diváka si Thelma s Louisou zaslouží nominaci přinejmenším jednu - tu na zařazení do večerního programu. Pořád za to stojí.

Originální trailer filmu Thelma a Louisa


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY