Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Kapitán Phillips vs. Únos

Téma: Kapitán Phillips vs. Únos aneb Souboj Hollywoodu a Evropy

Vydáno: 24.11.2013 19:24 v sekci Články | Publicistika - Vratislav Šálek

Pět měsíců před Kapitánem Phillipsem mělo v českých kinech premiéru dánské drama Únos, které je tématicky stejné jako Greengrassův počin. Jak moc se od sebe oba filmy liší? A který tvůrčí přístup slaví větší úspěch?

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Porovnání obou filmů tentokrát ponecháme bez pomyslného bodového skóre, protože celkový výsledek by byl víceméně vyrovnaný. V tomto článku jde spíše o to upozornit na drobné nuance, které se ve filmech nachází a možná i přiblížit, že rozdíl v evropském a hollywodském přístupu k jednomu tématu není v tomto konkrétním případě zas tak marginální.

Reálný základ

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsJak moc je skutečný příběh, který se odehrává v dánském Únosu reálný, se mi zjistit nepodařilo, ale vzhledem k tomu, jak se vše má a probíhá, bych věřil, že se něco podobného někdy stalo. Za stoprocentní reálný základ tedy ruku do ohně v tomto případě nedávám, ale jistá pravděpodobnost tu je. 
To Kapitán Phillips je jiný případ. Jeho příběh se stal v roce 2009 a okrajově o něm informovala média i u nás. O rok později pak samotný aktér vydal knihu s názvem A Captain´s Duty, kde incident odvyprávěl a detailně popsal. Práva na román odkoupila společnost Columbia Pictures a v letošním roce jsme se dočkali jeho filmové podoby. Tady o reálném základu nemůže být pochyb.

Režijní přístup

Fotografie z filmu Únos / KapringenOba filmy jsou režijním přístupem hodně podobné a rozdíly jsou v nich jen malé. Tobias Lindholm vsadil na ruční kameru a takřka dokumentaristický přístup, který mu pomohl v tom dostat se postavám lépe pod kůži. Tomu podřídil i strukturu filmu, neboť samotné přepadení v něm zřejmě kvůli přílišnému narušování psychologické roviny nezobrazil. Po celou dobu se soustředí na osudy dvou mužů - jednoho na lodi, druhého mimo ni, který se poprvé v životě pokouší vyjednávat se zločinci. A právě to možná rozptyluje diváckou pozornost, protože střídavě sledujeme dění na dvou místech. Na druhou stranu ale nutno říci, že obě linie jsou výborné a zvládnuté naprosto perfektně.

Také Greengrass zůstal věrný svému dokumentarismu a ruční kameře. I on se díky tomu dostává postavám pěkně "na kobylku" a divák tak může s hlavním hrdinou strádat, trpět, radovat se, zkrátka soucítit. Na rozdíl od Únosu tu vidíme i samotné přepadení lodi, které je podobně realistické jako celý film a mnohé asi překvapí, jak neakčně vlastně probíhá. Tím také zapadá do konstrukce snímku. Jelikož drtivou většinu stopáže sledujeme pouze příběh samotného Phillipse, může film působit malinko celistvěji a kompaktněji. Ale to je opravdu jen věc názoru.

Herecké výkony

Fotografie z filmu Únos / KapringenOba režiséři správně pochopili, že pro podobný druh filmů je herecké obsazení naprosto klíčové. Tobias Lindholm do ústředních rolí zvolil Johana Philipa Asbæka a Sørena Mallinga, kteří se mu odvděčili precizními a přesnými výkony. Jejich postavy mají hloubku a lidský rozměr a v jejich civilním podání je vše místy hodně mrazivé a zatraceně sugestivní. Zmínit se musí i obsazení rolí pirátů neherci, kteří byly najati až v Keni. I oni se ukazují ve velmi dobrém světle a jen těžko jim uvěříte, že ve skutečném životě nemají s podobnými činy co dělat.

Greengrass pro změnu vsadil na hvězdu první velikosti a dvojnásobného držitele Oscara Toma Hankse. Tomu pomohl i jeho současný "oplácaný" vzhled a Phillips je v jeho uchopení úplně normální táta od rodiny, který chce jen dělat svou práci, ale dodržuje i zásady a tudíž se musí "obětovat" pro záchranu posádky. Jeho výkon je fantastický a také díky němu si k jeho postavě najdeme cestu. Paralelu mají oba tvůrci i v obsazení pirátů, protože i v tomto případě se režisér rozhodl pro neherce a zejména Barkhad Abdi jakožto jejich vedoucí drží se slavným kolegou krok a je mu rovnocenným partnerem, což je potřeba ocenit. Navíc je naprosto přirozený a o nějakém přehrávání u něho nemůže být ani řeč.   

Zobrazení pirátů

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsDalší velkou podobností obou filmů je fakt, že únosci jsou somálští piráti. Jejich vyobrazení je ale v každém snímku malinko odlišné. V Únosu jde hlavně o osudy strádajícího a zoufalého lodního kuchaře a majitele společnosti, který se poprvé v životě pokouší vyjednávat s vyděrači. Možná i proto jsou piráti jaksi podružní a jejich úloha spočívá jen v tom spustit řetězec událostí, které jsou zatěžkávací psychologickou zkouškou pro několik osob. Únosci lodi tu jsou "černobílí" a jednoznačně za špatné.

V Kapitánu Phillipsovi však piráti hrají klíčovou roli. Jelikož se Phillips stane jejich jediným rukojmím, mění se film v psychologický souboj jeho a vedoucího pirátů. Greengrass tudíž nahlíží i pod kůži relativně mladého Afričana, který nemá moc na výběr a chce si jen získat renomé u svého šéfa. Zobrazení nebezpečných mořských zločinců tak v jeho filmu není jednoznačné a i oni jsou ukázáni jako lidé, kteří nejsou primárně zlí a zabíjení není jejich vášní ani koníčkem, ale pouze jakousi poslední možností a částečně i nutností. Dělají chyby a jsou do značné míry nezkušení a nelze k nim zaujmout rozhodné a nekompromisní stanovisko. 

Příběh

Tom Hanks ve filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsKde je atraktivnější příběh? Velmi těžko soudit. Z hlediska zápletky jsou také rozdíly minimální. Lindholm usiloval o širší záběr a postižení více lidí, neboť chtěl zachytit, jak tragédii prožívají přímí účastníci i ti, kteří jsou na souši. Logicky se tak nevyhnul občasným prostřihům na zoufalé rodiny námořníků a neopomenul ani hroutící se soukromý život amatérského vyjednavače. Možná, že všech motivů je až příliš a příběh přes značnou poutavost možná není tak strhující.
Greengrass rezignoval na tradiční hollywoodské propriety a paralelní zapojení jakýchkoli jiných hrdinů na souši (vyjma samozřejmě armády) a soustředil se pouze na osud uneseného Phillipse. Je pravda, že k atraktivnosti a napínavosti příběhu mu pomohl fakt, že pirátská akce neproběhla podle plánů a únosci museli improvizovat, což se o dánském snímku říci nedá. O malinko atraktivnější příběh bych tedy přířkl britskému rodákovi, ale uznávám, že tohle srovnání je asi malinko nefér.

Toto jsou asi nejdůležitější aspekty obou filmů a rozhodně by se dalo možná porovnávat i z dalších hledisek, ale myslím si, že už je to zbytečné, protože rozdíly by už nebyly nikterak zásadní a bylo by to jen plýtvání místem a ostatně i časem mým a hlavně čtenářským. Důležité by mělo být to, že jak Únos, tak Kapitán Phillips jsou výtečné filmy, které byste měli vidět. Je úplně jedno, že jeden je evropský a druhý hollywoodský, jelikož emoční intenzita je srovnatelná a námět k přemýšlení se nachází v obou filmech.

Kdybyste ale přeci jen měli pocit, že porovnání nějakého důležitého technického aspektu chybí, neváhejte a napište nám to do diskuze a třeba se ho pokusíme dodatečně v článku rozpracovat. 


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 50. týden
Kinopremiéry: Yao prožívá sněžnou melu o černých Vánocích V poslední jubilejní týden roku je nabídka novinek v kinech hodně slabá. Tou "nejlepší" je totiž pochybný horor Černé Vánoce, kterému dělají společnost dvě evropská dramata a jeden lacinější animák. čtěte zde
Vydáno: 11.12.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 49. týden
Top 20 ČR: Jumanji sesadilo Ledové království Dobrodružná akční komedie Jumanji: Další level odsunula z prvního místa domácího žebříčku návštěvnosti disneyovku Ledové království II. čtěte zde
Vydáno: 10.12.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 49. víkend
Box Office: Ledové království II dál kraluje Druhý díl Ledového království je potřetí za sebou na špici amerického žebříčku tržeb, zatímco animovaný film Playmobil ve filmu naprosto propadl. čtěte zde
Vydáno: 09.12.2019 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 70. let
Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 70. let V 70. letech vznikla celá řada filmů, které si rádi pustíme i dnes - filmy, z jejichž kouzla nic nezmizelo. Pojďme si připomenout desítku těch komerčně nejúspěšnějších v tomto období. čtěte zde
Vydáno: 07.12.2019 10:00 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 6. 12. 2019 - 12. 12. 2019
TV tipy: Coco se stal učitelem z nouze, prožil bolestnou realitu a čeká na spásu V adventním čase televize trochu ubírají a začínají se znovu spoléhat na osvědčené hity a novinek do programů moc nezařazují. Jednou z mála výjimek je animák Coco, premiérového uvedení se dočká i drsný western Spása.... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2019 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Nezlomný jezdec se vydává do Dunkerku, kde si zahraje čáru (15.11.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Tom Hanks jako Pan Rogers v novém traileru (12.11.2019 19:03 v Novinky | Trailery)
- Král našel královnu (26.10.2019 08:00 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Oscar 2020: kdo zvítězí? (08.10.2019 12:08 v Články | Publicistika)
- Castle Rock: první trailer 2. série (14.09.2019 15:45 v Novinky | Trailery)
- Tom Hanks se vydá na Měsíc (09.09.2019 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: filmy podle Stephena Kinga (07.09.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- A Beautiful Day in the Neighborhood: Tom Hanks v prvním traileru (22.07.2019 19:17 v Novinky | Trailery)
- Austin Butler bude Elvis Presley (15.07.2019 19:25 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: nejlepší filmy Toma Hankse (09.07.2019 14:00 v Články | Publicistika)
- Baz Luhrmann hledá Elvise Presleyho (02.07.2019 18:29 v Novinky | Zprávy)
- Mads Mikkelsen ve filmu o opilých učitelích (13.06.2019 19:16 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Tři veteráni Paddington, Babička a mazaný Filip vstupují do nebeské brány (19.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Trumbo prožívá zázrak na řece Hudson a ukrývá se před purpurovým deštěm (05.04.2019 07:30 v Radar | TV tipy)
- Tom Hanks bude manažerem Elvise Presleyho (29.03.2019 13:05 v Novinky | Zprávy)
- Za horizontem: jen polovičatý Triple Frontier (23.03.2019 12:00 v Recenze | Za horizontem)
- Tim Robbins a Lizzy Caplan míří do Castle Rock (22.03.2019 16:13 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2019

Last Christmas
4/10

Vánoční romantickou komedii Last Christmas natočil Paul Feig podle scénáře, jenž spolu-napsala Emma Thompson. Přesto snímek působí jako slepenec motivů a scén vypůjčených z jiných podobných filmů.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver