Britská romantická komedie už je v současnosti prvotřídním vývozním artiklem a značkou, na níž mohou být ve Spojeném království pyšní. Zasloužil se o to zejména Richard Curtis, jehož kariéra je plná úspěchů a kasovních trháků.

Je trošku paradoxní, že v současnosti nejslavnější tvůrce těch nejbričtějších romantických komedií se 8. listopadu 1956 narodil v novozélandské metropoli Wellingtonu. Do Velké Británie se totiž společně s rodiči přistěhoval až v jedenácti letech (do té doby pobýval třeba ve Švédsku nebo na Filipínách). Může se pyšnit titulem bakaláře umění ze slavného Oxfordu v oboru anglický jazyk a literatura - právě zde se setkal s místním studentem
Rowanem Atkinsonem, což se pro jeho další kariérní kroky ukázalo jako naprosto zásadní.
Společně vymýšleli gagy a vystupovali v populární Oxford Revue (komediální pásmo studentů Oxfordu) a bok po boku se objevili i na slavném festivalu Edingburgh Fringe. Na základě tohoto vystoupení byl
Richard Curtis požádán, aby se podílel na psaní rozhlasového komediálního pásma
The Atkinson People, které bylo vysíláno v roce 1979 na BBC Radio 3.

Prakticky okamžitě poté se přesouvá do televize, kde se stává pravidelným scenáristou pořadu s názvem
Not the Nine O´Clock News, který parodoval aktuální společenské události, hudební hity a různé popkulturní motivy a témata. Jeho nejslavnější období ale přichází v roce 1983, kdy společně s
Rowanem Atkinsonem a
Benem Eltonem vytváří dnes už kultovní seriál
Černá zmije, který někdy hodně drsně parodoval známé britské historické milníky. Série se vysílala šest let a
Curtis byl jediným mužem, který pracoval na scénáři všech epizod. V roce 1990 vymyslela silná trojka jinou legendární komickou postavičku - Mr. Beana - a po celých pět let přicházela s novými a novými příhodami sympatického ňoumy.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let už se pokoušel o první filmové scénáře. Jeho debutem se stala romantická komedie z roku 1989
The Tall Guy, kde se kromě
Atkinsona objevili i
Jeff Goldblum a
Emma Thompson. O dva roky později následoval televizní snímek
Bernard and the Genie s
Alanem Cummingem a samozřejmě
Rowanem Atkinsonem v hlavních rolích. V roce 1994 pak
Richard Curtis zcela sám vymyslel sitcom
The Vicar of Dibley, který psal přímo na tělo hlavní představitelce
Dawn French. Jeho úspěch byl obrovský a když se v roce 2004 vyhlašovala internetová anketa o nejlepší britský sitcom, skončil celkově třetí (druhá byla mimochodem
Černá zmije, takže Curtis mohl být víc než spokojen).
Filmový průlom
Celosvětový úspěch přišel v roce 1994. Tehdy napsal scénář k nízkorozpočtové komedii malé britské produkční společnosti Working Title s názvem
Čtyři svatby a jeden pohřeb. Původně zamýšlená typicky anglická nenáročná žánrová jednohubka se stala fenoménem po celém světě, z hlavního představitele
Hugha Granta se stala rázem veliká hvězda a samotný autor filmu se dočkal oscarové nominace, kterou sice neproměnil (prohrál v čestném boji s
Tarantinovým kouskem
Pulp Fiction: Historky z podsvětí), ale jeho jméno už nebylo tak neznámé.

A to byl teprve začátek, neboť v roce 1999 přišel s další romantickou komedií, kterou pojmenoval podle londýnské čtvrti
Notting Hill, kde nějakou dobu žil. Hlavní role svěřil osvědčenému
Hughu Grantovi, jehož protipól ztvárnila
Julia Roberts. Snímek slavil obrovský úspěch u kritiky i u diváků a stal se nejvýdělečnějším britským filmem všech dob. Jméno
Richard Curtis se definitvně zařadilo do první scenáristické ligy a nároky na něho kladené byly od té chvíle hodně vysoké.
Do miléniových let vstoupil sympatickým a odvážným krokem. V roce 2001 poprvé v kariéře nepsal vlastní scénář, ale ujal se adaptace literárního bestselleru
Deník Bridget Jonesové. K jeho rozhodnutí přispělo i to, že osobně znal autorku knihy
Helen Fielding, která mu se scénářem pomáhala. Pro pořádek se sluší říci, že na něm spolupracoval i
Andrew Davies.
Režijní kariéra a nejlepší "romkom" dekády

V roce 2003 přišel absolutní a zřejmě už nepřekonatelný vrchol
Curtisovy kariéry. Rozhodl se, že ke scenáristické funkci přidá i režijní a tak vznikla
Láska nebeská. Suverénně nejlepší romantická komedie minimálně posledních deseti let přináší pohled na lásku ze všech úhlů a snad každý si ve filmu najde něco, co na něj zapůsobí a i ten největší cynik se nechá určitými momenty obměkčit. Tvůrce navíc sehnal elitní britské obsazení, takže se tu ve větších či menších rolích objeví například
Bill Nighy,
Hugh Grant,
Colin Firth,
Liam Neeson,
Emma Thompson,
Martin Freeman,
Keira Knightley a další. Úspěch byl opět na světě a i přes délku takřka dvou a čtvrt hodiny film nemá slabé místo (a na DVD se navíc můžete podívat na všechny vypuštěné scény, protože stopáž měla mít původně celé tři hodiny!).
Bylo jasné, že tento fenomén se hned tak nezopakuje, proto si
Curtis dal velmi správně na čas a věnoval se televizním filmům a projektům. V roce 2007 si odnesl cenu BAFTA za úspěšnou filmovou a televizní kariéru v Británii a také za svou charitativní činnost.
K režii se vrátil roku 2009 s komedií
Piráti na vlnách, ve které se přenesl zpět do éry šedesátých let, kdy byla v Británii populární tzv. pirátská rádia. Snímek, v němž se objevili mimo jiné
Bill Nighy,
Kenneth Branagh,
Philip Seymour Hoffman nebo
Rhys Ifans, se opět těšil velkému úspěchu u odborníků i laiků a potvrdil, že Curtis natáčí pohodové a vtipné filmy pro radost svou i diváků a dělá to vkusně.
Před dvěma lety si poprvé vyzkoušel žánr válečného dramatu / romance, když ho
Steven Spielberg požádal, aby upravil a lehce přepsal původní verzi scénáře
Válečného koně od
Lee Halla. A ač se hodně snažil, jisté kýčovitosti se nevyhnul. Těžko ale posuzovat, jak velké byly jeho zásahy.

Letos obšťastnil své fandy třetím režijním počinem
Lásky čas, kde se kromě romantiky také lehce otřel o tématiku cestování v čase. A i když mu právě tohle kritici vyčítají nejvíc, opět jde o slušný a nadprůměrný kousek, který ukrátí příjemný večer ve dvou. Pokud půjde opravdu o jeho poslední režijní počin, jak se proslýchá, je to loučení se ctí.
V příštím roce bychom se s ním měli setkat v titulcích ke snímku
Trash, který je adaptací románu
Andyho Mulligana a jehož žánrové zařazení se pohybuje v mezích dobrodružného dramatu, tak uvidíme, jak si
Curtis s pro něho neznámým žánrem poradí. Pokud mu to půjde stejně jako u romantických komedií, kterým vtiskl jinou tvář a dokázal, že pobaví i muže, zlobit se asi nikdo nebude.