Recenze: Melancholická upírská kronika Byzantium

Vydáno: 16.11.2013 12:00 - Václav Limberk | foto: WestEnd Films

Zapomeňte na Stmívání. Britsko-irská upírská story Byzantium Neila Jordana sází především na pomalu plynoucí atmosférický příběh. V hlavní roli se představuje Saoirse Ronan a Gemma Arterton.

ByzantiumRecenzoval/a Václav Limberk dne 16.11.2013 12:00. Zapomeňte na Stmívání. Britsko-irská upírská story Byzantium Neila Jordana sází především na pomalu plynoucí atmosférický příběh. V hlavní roli se představuje Saoirse Ronan a Gemma Arterton. Hodnocení: 3.5
Byzantium
Byzantium
Drama / Thriller / Fantazie
USA, 2012 , 118 min.

Režie: Neil Jordan
Scénář: Moira Buffini
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Javier Navarrete
Herci: Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Jonny Lee Miller, Sam Riley, Tom Hollander, Caleb Landry Jones, Daniel Mays, Thure Lindhardt, Warren Brown, Gabriela Marcinkova, Uri Gavriel, Christine Marzano, Jeff Mash, Glenn Doherty, Edyta Budnik

Česká premiéra: 14.11.2013

Byzantium hodnocení na Kinobox.cz: 63.79 %
Upíři to mezi námi nemají snadné. Zvláště vypadají-li jako obyčejní smrtelníci a jsou od nás k nerozeznání. Sem tam se ale o jejich nelehkém osudu natočí film, který nám připomene, že i jim by měla patřit naše pozornost. Neil Jordan si asi řekl, že od doby natočení jeho Interview s upírem už uteklo hodně vody a že je potřeba se k upírskému tématu vrátit. Dnešní doba je navíc pro podobné filmy příznivá a možná že někoho už nebaví sledovat další díly Stmívání. A právě pro ně by mohlo být Byzantium, natočené podle divadelní hry Moiry Buffini, vítanou změnou.

Gemma Arterton ve filmu Byzantium / ByzantiumFilm vypráví o dvou ženách, které najdou dočasné útočiště v opuštěném hotelu Byzantium, jenž zdědil nešťastný muž jménem Noel (Daniel Mays) v jakémsi přímořském anglickém letovisku. Extrovertní Clara (Gemma Arterton) udělá brzo z Byzantia prosperující nevěstinec, zatímco introvertní Eleanor (Saoirse Ronan) od ní utíká. Brzo se seznámí s mladíkem Frankem (Caleb Landry Jones), který se snaží vypátrat její tajemství. Vychází najevo, že obě ženy jsou upírky a za jejich tajemství se platí smrtí. V jejich stopách je také bratrstvo, které trestá porušení upírského kodexu rovněž smrtí. Ke slovu se dostává i dávná minulost, která zasahuje do dnešní současnosti obou mladých žen.

Byzantium je na hony vzdálené moderně pojatým upírským filmům jako je například (ne)populární sága Stmívání nebo akční série Underworld nebo Blade. Duchem či
naturelem je blízké například Coppolovu Draculovi či už zmíněnému Interview s upírem jen s tím rozdílem, že se nejedná o nákladný a honosný kostýmní snímek jako oba zmíněné a jeho historická dějová linka je pojata spíše skromně a střízlivě. A ač u nás ještě nebyl uveden Jarmuschův příspěvek k upírskému subžánru Only Lovers Left Alive, lze předpokládat, že půjde rovněž o spřízněné dílo.

Saoirse Ronan ve filmu Byzantium / ByzantiumJordan v něm sází především na pozvolné budování melancholické atmosféry, k čemuž se prostředí nejmenovaného přímořského letoviska i prostředí napůl zchátralého hotelu velmi hodí. V těchto stylově dekadentních kulisách se pak soustředí na tragicky lidské aspekty obou hlavních hrdinek. Jejich barvité a strastiplné životní osudy odkazují ke klasickým románovým hrdinům typu Jany Eyrové a jen "nedopatřením" jsou obě hrdinky upírkami. Příběh akcentuje především téma osamělosti, což je stigma, jež s sebou při své nesmrtelné existenci nutně musí nést.

Kromě kvalitně napsaného příběhu snímek disponuje nadprůměrně vyvedenou vizuální stránkou, která dává úspěšně zapomenout, že jde o adaptaci divadelní hry, a příjemnou hudební složku podbarvující melancholické tóny vyprávění a také slušnými hereckými výkony, především Gemmy Arterton v roli Clary. Z mužské části castingu je nejvýraznější asi Sam Riley a také démonicky působící Uri Gavriel, který nahradil "jordanovského" herce Stephena Reu.

Gemma Arterton ve filmu Byzantium / ByzantiumByzantium je snímek příliš specifický a až artově provokativně jdoucí proti moderním teenagerským či akčním trendům a je jasné, že nezaujme každého. Plyne možná až příliš pomalu a někomu se bude zdát nudným a nezajímavým. Smysl by měla i výtka, že by mohl být i "normálním" neupírským filmem a mnoho by se v jeho vyznění nezměnilo.

Skutečně v něm nejde ani tolik o žánrové lahůdky, jako je usekávání různých končetin a hlav( i když i to se zde objeví), ale hlavně o ony zmíněné lidské stránky příběhu o osamělých duších, hledajících vykoupení a porozumění. Byzantium ukazuje, že nezáleží na tom, zda se jedná o obyčejné smrtelníky nebo o upíry. V těchto aspektech jsou si totiž oba "druhy" velmi podobné.

Oficální český trailer k filmu Byzantium