V nitru Llewyna Davise

Recenze: V nitru Llewyna Davise - muž, který měl smůlu

Vydáno: 18.02.2014 17:51 v sekci Recenze | Premiéry - Martin Bubrín

Bratři Coenové se po oscarovém westernu Opravdová kuráž vrací do kin s tragikomickým portrétem fiktivního folkového zpěváka Llewyna Davise. Stojí film, který získal cenu Velkou cenu poroty v Cannes, za zhlédnutí?

V nitru Llewyna DaviseRecenzoval/a Martin Bubrín dne 18.02.2014 17:51. Bratři Coenové se po oscarovém westernu Opravdová kuráž vrací do kin s tragikomickým portrétem fiktivního folkového zpěváka Llewyna Davise. Stojí film, který získal cenu Velkou cenu poroty v Cannes, za zhlédnutí? Hodnocení: 4.5
Tato recenze původně vyšla 14. listopadu v rubrice Za horizontem, dovolujeme si jí však připomenout i v rámci oficiální české premiéry.

Bratrům Coenům se už podobný kousek podařil více než před dvaceti lety, kdy uhranuli tragikomickým příběhem filmového scenáristy Bartona Finka, jenž kromě tvůrčí krize bojoval s existenciálními problémy a také o vlastní přežití. Joel a Ethan tehdy zasadili děj do éry klasického Hollywoodu čtyřicátých let, kdy vládl přísný studiový systém, a do skutečného, dýchajícího prostředí zasadili fiktivní postavu pisálka v podání Johna Turturra, jehož příběh jednak reflektoval dobové poměry americké kinematografie a jednak přinesl žánrové zápletky v typicky absurdních coenovských intencích. V tradici filmu z roku 1991 nyní pokračuje i novinka V nitru Llewyna Davise, která s ním nese leckteré styčné prvky, jen se neodehrává v prostředí filmového průmyslu v Los Angeles, nýbrž na folkové scéně v New Yorku roku 1961.

Oscar Isaac ve filmu  / Inside Llewyn DavisTam musí svůj každodenní boj s větrnými mlýny svádět titulní zpěvák a kytarista Llewyn Davis, jemuž se nedostává uznání v profesním ani osobním životě a provází ho neúspěch a zklamání na každém rohu. Nejenže nemá na živobytí, ale setkává se také s neustálým odmítáním (hudebních producentů, bývalé přítelkyně, sestry...) a vědomím toho, že lepší už to prostě nebude. Tragikomická coenovská postava zkrátka chodí od jednoho neštěstí ke druhému a čím dál více zjišťuje, že nemá cenu se dál snažit. Přes kvalitní hudbu zkrátka vlak nejede a Llewyn se buďto musí rozmyslet začít hrát na trochu komerčnější notu, nebo se na to vykašlat a zabalit to úplně. Jasně definovaný cíl však nehledejte, tato morální dilemata jsou jen jedněmi z mnoha konceptů, které nová coenovka nabízí.

Film totiž postrádá celistvý příběh, což potvrdili i sami režiséři v jednom z rozhovorů. V kůži Llewyna Davise se tak divák ocitne jen na krátký výsek z jeho života, v němž chytne několik emocionálních podnětů, které následně nechá odejít. Už tím se snímek vzdaluje jakémukoliv škatulkování jako biopicu, jenž vypráví většinou lineární příběh zachycující zásadní události umělcova života. Llewyn Davis je nejenom fiktivní postava (syntéza několika reálných interpretů v před-dylanovské folkové éře), ale také se pohybuje ve zcela vymyšleném vyprávění, které nemá začátku ani konce. Místo vykalkulovaného životopisu, za jehož příklad si můžeme vzít například countryovské Crazy Heart z roku 2009, Coeni spíše zachycují sugestivní životní epizodu muže, který se ocitl na hranici, z níž neví, kam jít dál.

Carey Mulligan, Justin Timberlake ve filmu  / Inside Llewyn DavisJeho směr přitom neurčuje jasně stanovený cíl, ale vedlejší postavy, s nimiž přichází do styku. Nenechte se zmást hvězdným obsazením na plakátě – každé ze jmen má ve filmu pouze několikaminutový výstup, jehož úkolem je formovat charakter hlavní postavy a posunout jí dál. Film se tak víceméně sestává z oněch setkání, čímž se definitivně přiklání k epizodické struktuře vyprávění – schůzky s majitelem baru, producentem, přítelkyní, sestrou, bankéřem, kamarádem či tajemným mužem v klobouku jsou koncipovány v typicky groteskním a absurdním coenovském duchu, jenž jako by upomínal na panoptikum rozmanitých a pitvořících se charakterů z filmů Barton Fink, Big Lebowski či Muž, který nebyl.

V některých momentech se tedy film přiklání spíše k humorné notě, někdy zase nabízí epizodu melancholickou, až roztomile surrealistickou (celá pasáž s Johnem Goodmanem), jindy zase působí nepříjemně depresivním dojmem. Coeni si tak mistrně dokáží pohrávat s náladou snímku, který se v jednu chvíli tváří jako tragikomická sonda do prostředí folkové scény, v druhou zase jako smutný a deziluzivní příběh o lidském zklamání.

Oscar Isaac ve filmu  / Inside Llewyn DavisZbylá část (cca jedna třetina filmu) zbývá na samotnou hudbu, která je buď koncipována jako diegetické hudební vystoupení, nebo nediegetický doprovod k obrazu. Chytře zvolené písně mají samozřejmě za úkol dokreslovat prostředí a doplňovat myšlenkové pochody hlavní postavy, která je buď v pozici aktivního účastníka, nebo pasivního pozorovatele. Brilantní soundtrack, na němž se například podílela kapela Mumford & Sons nebo T-Bone Burnett (který hrál s Bobem Dylanem), míchá tesklivé melodie s těmi optimističtějšími a vždy dokáže dokonale vystihnout aktuální náladu a sdělit divákovi vše potřebné, bez zbytečných vysvětlovacích dialogů či explicitně dokreslujícího voiceoveru.

Coeni jsou obecně ve svém sdělení podobně subtilní a nedořečení jako v případě nerozluštitelného židovského vtipu Seriózní muž. I V nitru Llewyna Davise mnoho témat načrtne a poté je jen na divákovi i na postavách, jak se s nimi vypořádá. Ale náznaky to jsou víceméně znamenité – v jedné z vrcholných scén filmu, kdy Llewyn na pokraji sil zahraje hudebnímu producentovi nejlepší píseň ze svého alba, si tvůrci například nenápadně rýpnou do hudebního showbusinessu. Když zpěvák podá jeden z „nejlepších“ výkonů svého života, producent místo dojetí a okamžitého nabídnutí kontraktu suše odvětí: „Nevidím v tom žádné peníze.“ Podobných komentářů přitom film nabízí vrchovatě.

Oscar Isaac, Justin Timberlake, Adam Driver ve filmu  / Inside Llewyn DavisJoel a Ethan Coenovi, čerství držitelé Velké ceny poroty z letošního festivalu v Cannes, nabízejí zkrátka další nezaměnitelný kousek se svým autorským otiskem, v němž se dá najít spousta specifického černého humoru, narušených postaviček, bezmála kafkovské absurdity a nedokončenosti, nyní však navrch i s melancholickým a tesklivým podtónem. Llewyn Davis v podání brilantního Oscara Isaaca (oscarová nominace je zde nevyhnutelná) je tragickým hrdinou ztraceným v nekonečném bloudění za vlastním snem a důstojným životem, jenž si ale stále drží divácké sympatie díky perfektně zachycené vnitřní rozpolcenosti rozkročené mezi typickým loserem a politováníhodným mužem. Pevná režijní ruka, která si po vzoru názvu připouští hlavní postavu blízko k tělu, je navíc zárukou, že tato hudební odysea až (ne)příjemně sugestivně zaleze pod kůži. Bratrské duo si tak může do své filmografie připsat další ojedinělý počin, protože takto vnitřně krásný, ale zároveň smutný film divákům dosud ještě nenabídla.

Originální trailer filmu Inside Llewyn Davis

0,0

• chyba textu (JK, 08.01.2014 12:59) Reagovat

Zdravím, v textu je odkaz na herce "Jasona Isaacse" v hlavní roli Llewyna Davise, což není pravda. Hlavní roli hraje Oscar Isaac.

• Re: chyba textu (JK, 08.01.2014 13:00) Reagovat

jinak tedy ale hezky napsaný článek! :)

• Re: chyba textu (mcb, 08.01.2014 13:49) Reagovat

Dobrý den, děkuji za upozornění, samozřejmě jde chybu, kterou jsem se musel překliknout při tagování jmen. Opraveno ;)

Všichni to vědí 6/10
Recenze: Španělské drama Všichni to vědí nese rukopis íránského režiséra Zahajovací film loňského festivalu v Cannes, drama s Penélope Cruz a Javierem Bardemem v hlavních rolích, je sice španělské, ale natočil jej oscarový íránský režisér, tvůrce filmů Klient a Rozchod Nadera a Simin. čtěte zde
Vydáno: 21.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Všichni vědí, jak mít nabito a vycvičit draka Jasným tahákem aktuálního týdne v kinech je premiéra třetího dílu oblíbené animované trilogie Jak vycvičit draka. Fanoušci akce si určitě nenechají ujít Mrazivou pomstu s Liamem Neesonem, dočkáme se i další české bizarnosti.... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Mrazivá pomsta 7/10
Recenze: Černým humorem kořeněný thriller Mrazivá pomsta má norské kořeny Řidiči sněžného pluhu (Liam Neeson) zabije syna drogová mafie a on se rozhodne pomstít. Kdo by však čekal další standardní řadový thriller s Liamem Neesonem, obdrží překvapivě pozoruhodný, nápaditý a osvěžující mix thrilleru... čtěte zde
Vydáno: 20.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 7. týden
Top 20 ČR: Ženy v běhu jen tak někdo nedoběhne Domácí komedii Ženy v běhu už vidělo přes půl milionu diváků a jde o neotřesitelný fenomén začátku tohoto roku. Její pozici neohrozila ani z dálky nová komedie Léto s gentlemanem. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Úhoři mají nabito 2/10
Recenze: Černá komedie Úhoři mají nabito je zoufale nesoudržná a nevtipná Pět mužů se převléká za policejní zásahové komando a pak šikanuje a fyzicky napadá nic netušící lidi. Nová komedie Vladimíra Michálka a Petra Pýchy postrádá morálku, humor, konzistenci i smysl. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2019 07:00 v sekci Recenze | Premiéry
0